גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העונש של ברק כהן, מוביל מחאת "באים לבנקאים": מאסר על-תנאי וצו הרחקה מרוסק-עמינח

על כהן, שהורשע בפגיעה בפרטיותה של מנכ"לית בנק לאומי לשעבר לאחר שהפרקליטות נסוגה מהאישומים היותר קשים נגדו במסגרת הסדר טיעון, נגזר גם קנס של 20 אלף שקל ● ביהמ"ש: "גרם לזילות חופש הביטוי" ● כהן: "היה שווה - הבנקאים הורתעו"

עו"ד ברק כהן, מוביל מחאת "באים לבנקאים" / שלומי יוסף
עו"ד ברק כהן, מוביל מחאת "באים לבנקאים" / שלומי יוסף

מאסר על-תנאי של שישה חודשים, קנס בגובה 20 אלף שקל וצו הרחקה מרקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, ומבני משפחתה - זה העונש שגזר הבוקר (א') השופט שמואל מלמד מבית משפט השלום בתל-אביב על מי שהוביל את מחאת "באים לבנקאים", עו"ד ברק כהן.

גזר הדין של כהן מהווה את אקורד הסיום של הפרשה שהחלה ברעש גדול והסתיימה לבסוף בקול ענות חלושה, לאחר שבמאי השנה הגיעו כהן וחבריו לתנועת "באים לבנקאים" להסדר טיעון מקל עם פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי).

במסגרת הסדר הטיעון שעל בסיסו הורשעו, נמחקו כל העבירות החמורות יותר שיוחסו מלכתחילה לכהן ופעילי מחאה נוספים. כך, בעוד שבכתב האישום המקורי הואשמו כהן ופעילי "באים לבנקאים" בעבירות של סחיטה באיומים, הטרדה, תקיפת שוטר, העלבת עובד ציבור וקשירת קשר לביצוע פשע - בכתב האישום המתוקן שעל בסיסו הורשע כהן הוא הודה בביצוע עבירה של פגיעה בפרטיות בלבד. זאת, לאור מספר מעשים שהודה כי ביצע, ובהם תליית שלטים מחוץ לבית ספרה של בתה של רוסק-עמינח, עליהם כתב כי מי שכיהנה באותה תקופה כמנכ"לית בנק לאומי היא פושעת; שיחות טלפון שבצע לרוסק-עמינח, אמה וגיסה; וחשיפתו ברבים של קוד הגישה שבו היא השתמשה לצורך סינון שיחות.

בנוסף גזר השופט מלמד הבוקר גם את עונשו של פעיל מחאה נוסף, איליה מרשק, שהורשע בביצוע אותם מעשים שיוחסו לכהן. על מרשק נגזרו חמישה חודשי מאסר על-תנאי, קנס בגובה 2000 שקל וצו הרחקה למשך חצי שנה מרוסק-עמינח ומבני משפחתה. 

"חופש הביטוי הוא לא לומר הכול" 

למרות שבסופו של יום הורשעו כהן ופעילי "באים לבנקאים" בעבירות קלות, בייחוד ביחס לנטען נגדם בכתב האישום הבומבסטי שהוגש נגדם במקור, השופט מלמד ניצל את גזר הדין כדי להעביר מסר ברור, לפיו המעשים שביצעה קבוצת המחאה בראשותו של כהן ובגינם הורשעו, חורגים מגבולות חופש הביטוי.

"לא מדובר בעיניי בהתנהגות מחאה, אלא בהתנהגות שאין לה מקום", כתב השופט מלמד בגזר הדין. "מציאות חיינו עברה מכיכר השוק לכיכר המרשתת. יכולת העברת המידע ברשת היא מפותחת יותר ואפקטיבית יותר. בצער רב ניתן לומר כי בשימוש ברשת לא אחת מתועלת המטרה של המחאה לביוש. אין בין ביוש לבין מחאה דבר. כהן דיבר במסגרת טיעוניו לעונש רבות על הזכות למחות ולהעצים את הזכות להפגין, אך אין שום קשר בין הזכות לחופש הביטוי לפרסום טלפון של אדם ואת הקוד הסודי המאפשר גישה לטלפון. זכותו של אדם לשמור על פרטיותו על-ידי שימוש בקוד לטלפון. פרסום הקוד ברבים לא מחאה הוא - כי אם מטרתו האחת ויחידה היא לפגוע בפרטיות הנפגע", הוסיף.

עוד התייחס השופט בגזר הדין לשיחה שערך כהן עם אמה המבוגרת של רוסק-עמינח וכן לשלטים שנתלו ליד בית הספר של בתה, וביקר את טענתו של כהן כאילו מדובר היה בפעולת מחאה לגיטימית: "חופש הביטוי הוא בנשמת אפה של המדינה דמוקרטית, אך התנהלות מול גורמים שאינם קשורים למחאה היא התנהגות פסולה. איני רואה כאן מודל מחאה חדש, אלא סוג של ביוש וביזוי של אדם שאינו קשור למחאה, שהוא פסול לחלוטין".

השופט הוסיף בהקשר זה: "אין שום קשר בין הזכות למחאה פוליטית כדברי כהן והתקשרות לאישה מבוגרת הסובלת ממחלות שונות, ובהמשך פרסום שיחה כזו ברשתות החברתיות. מעבר לביוש, אין שום ערך לשיחה זו. לא ירדתי לסוף דעתו של כהן כיצד שיחת טלפון שמטרתה לבייש את אמה של רוסק-עמינח משיגה את תכלית המחאה. ההפך הוא הנכון - שימוש בביוש יוצר סלידה מהמחאה".

בשולי החלטתו ציין מלמד: "חופש הביטוי הוא לא לומר הכול, אלא הוא לומר כל דבר שרלוונטי לעניין בגינו מוחאים. הכנסה של נושאים לא רלוונטיים, שמטרתם היא אחת - לבייש ולבזות את מי שמוחים נגדו בלי קשר לנושא עליו מוחים - גורמת לזילות של חופש הביטוי. חופש הביטוי הוא עיקרון-על שהדבר האחרון שנכון לעשות לו זה להביא לזילות שלו. הציבור הרחב, שמטרת המוחא היא לסחוף אותו למחאה, מבין את הזילות שנעשית לעיקרון חופש הביטוי, והוא יימנע מהצטרפות למחאה כזו. בית המשפט, לנוכח הדיונים הרבים ששמע בתיק, מבין כי כהן לא התכוון בפועל להביא לזילות של חופש הביטוי, אף שבמסגרת העבירות שביצע כאמור בכתב האישום, הוא עשה כן". 

כהן: "היה שווה - הבנקאים הורתעו" 

בעקבות גזר הדין מסר כהן: "לשואלים 'האם היה שווה לך', אני משיב - בוודאי. במאבק עממי נטול אמצעים מול הכוח הכלכלי האימתני ביותר - מאזן הכוחות השתנה.

"הניסיון לכתוש אותנו באמצעות הליך פלילי עלה בתוהו. מצד שני, דווקא הבנקאים הורתעו, וסביר שלא יעזו להתאכזר במסגרת הליכי הגבייה. ואם יעזו, אנחנו עדיין כאן, מומחים ונכונים לטפל בבריונות הכלכלית הזאת". 

עוד כתבות

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי