כתב האישום החמור נגד עו"ד ברק כהן מסתיים בהסדר טיעון מינורי

לפי ההסדר, יבוטלו כתבי האישום נגד ארבעה מתוך שבעת הנאשמים - יגאל רמב"ם, אילן פלד, ערן ורד ואמנון פורת • בנוסף, יבוטלו האישומים שיוחסו לכהן וחבריו בגין הטרדה, סחיטה באיומים, תקיפת שוטר, העלבת עובד ציבור וקשירת קשר לביצוע פשע • כהן ושני נאשמים, משה מנקין ואיליה מרשק, יודו בעבירה של פגיעה בפרטיות

עו"ד ברק כהן / שלומי יוסף
עו"ד ברק כהן / שלומי יוסף

כתב האישום הבומבסטי נגד עו"ד ברק כהן וחבריו לתנועת "באים לבנקאים", שייחס להם בין היתר עבירות של סחיטה באיומים, מסתיים בהסדר טיעון מינורי. פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הודיעה היום (ג') לבית משפט השלום בעיר כי הגיעה להסדר טיעון עם כהן וחברי קבוצת "באים לבנקאים". 

*** עדכון יום ד': בית המשפט אימץ את הסדר הטיעון והרשיע את ברק כהן ושני נאשמים נוספים בפרשת "באים לבנקאים".

לפי הסדר הטיעון, מכתב האישום המתוקן יימחקו רבים מהאישומים שהוגשו נגד כהן וחבריו בגין פעולות מחאה נגד ראשי המערכת הבנקאית.

לפי ההסדר, יבוטלו כתבי האישום נגד ארבעה מתוך שבעת הנאשמים - יגאל רמב"ם, אילן פלד, ערן ורד ואמנון פורת. בנוסף, יבוטלו האישומים שיוחסו לכהן וחבריו בגין הטרדה, סחיטה באיומים, תקיפת שוטר, העלבת עובד ציבור וקשירת קשר לביצוע פשע.

עוד לפי ההסדר, כהן ושני נאשמים נוספים, משה מנקין ואיליה מרשק, יודו בביצוע עבירה של פגיעה בפרטיות בשל חלוקת כרזות מחוץ לביתה של מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, שבהם נכתב "דנה לא אשמה שאימה פושעת". כהן יודה בנוסף בביצוע עבירה נוספת של פגיעה בפרטיות בשל הפגנה שארגן מחוץ לבית הספר של בתה של רוסק-עמינח בתל-אביב. עוד יודה כהן שהטריד את רוסק-עמינח בכך שהתקשר אליה וחשף את קוד הגישה שבו השתמשה לצורך סינון שיחות. בהמשך התקשר כהן לגיס של רוסק-עמינח ולאמה ופרסם את תוכן שיחותיו עמם בפייסבוק.

במסגרת ההסדר הוסכם כי הפרקליטות תמחק את האישומים החמורים ביותר נגד כהן של סחיטה באיומים וקשירת קשר לביצוע פשע, שהן עבירות חמורות שמי שמורשע בגינם צפוי לעונשי מאסר משמעותיים. עוד הוסכם כי הפרקליטות תשנה את נוסח האישום נגד כהן, כך שבמקום שכתב האישום יכלול אמירה לפיה "קבוצת 'באים לבנקאים' קשרה קשר להוציא לפועל תוכנית עבריינית להלך אימים על מנכ"לית בנק לאומי", ייכתב כי הקבוצה ניהלה "מאבק".

הפרקליטות הסכימה בנוסף למחוק את האישומים נגד כהן בגין פגיעה בפרטיות והטרדה של מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ציון קינן, שאמור היה להתחיל להעיד במשפט השבוע, ועדותו לא תישמע. בנוסף, יימחקו אישומים שייחסו לכהן הפרעה ותקיפת שוטר, בכך שקרא ממרפסת ביתו "אללה אכבר" ו"איטבח אל יהוד" ונקלע לעימות עם שוטרים שהגיעו למקום בעקבות קריאותיו. עוד יימחק אישום בגין העלבת עובד ציבור בשל פרסומים שונים של כהן בפייסבוק תחת הכותרת "באים לשוטרים". 

הצדדים לא הגיעו להסדר לגבי העונש שיוטל על כהן, מנקין, ומרשק בגין הודאתם בעבירות הלל, והוא ייקבע על-ידי בית המשפט.

ברק כהן מסר בתגובה: "ברוכה השכינה, אשר שוב חילצה אותנו מהציפורניים הרעילות של שלטון ההון. הניסיון המופרע להטביע בנו, פעילים פוליטיים, חותמת של קושרי קשר לפשע - נכשל בגדול. את פעילותנו נגד המשטר, היכן שפוגע ביושבות וביושבי הארץ, נמשיך ללא חשש, חרף המחירים הקשים שמנסים לגבות מאיתנו. בצד הביקורת העמוקה על גופי האכיפה והתביעה במהלך השנים, חשוב לי לציין את טיפולה הענייני של פרקליטה אחת בשם דפנה יבין וצוותה, שמשלב מסוים החליטה לסיים בתבונה את התיק".

מחאה מהלכת של איש אחד: מי אתה ברק כהן?

בעיצומה של המחאה החברתית הגדולה באוגוסט 2011, פורסם ב"גלובס" ראיון שערכתי עם עו"ד ברק כהן במאהל שהוקם בשדרות רוטשילד בתל-אביב.

כהן סיפר באותו ראיון כי הוא החליט "לזנוח ב'צו 8 אזרחי'" את משרד עורכי הדין שלו ולהצטרף למחאה שבה חבש שני כובעים: כובע של אזרח התומך במחאה; וכובע של עורך דין וסנגור התורם את יכולותיו המקצועיות למען המחאה ומייצג את המפגינים שנעצרו.

באותו ראיון אמר לי כהן כי "המחאה החברתית היא 'מהפכה של אהבה'", אך הזהיר כי "אם המחאה תיכשל - אז בעוד חמש שנים היא תהפוך ל'מהפכה של קליעים'".

זה לא קרה. חלפו כמעט שמונה שנים, ולמרבה המזל אף אחד לא מסתובב ברחובות עם תת-מקלע במחאה על יוקר המחיה או מחירי הדיור, שרק עלו מאז 2011.

שינוי חברתי משמעותי לא התרחש כאן מאז המחאה החברתית. מי שהשתנה הוא כהן, שהפך מאז אותם ימים למחאה מהלכת של איש אחד.

כהן הפך לתופעה ולדמות מוכרת אך שנויה במחלוקת. הוא הקים את תנועת "באים לבנקאים", המוחה באמצעות הגעה אל ראשי המערכת הבנקאית עצמם על ההתנהלות של הבנקים בישראל כלפי צרכנים, אך בהמשך הועמד כהן לדין בגין הטרדות ואיומים של מנהלי הבנקים. הוא תקף מילולית את שרת התרבות והספורט מירי רגב, והורשע בהעלבת עובד ציבור בכך שחיבר שיר פוגעני נגד קצין משטרה מירושלים אלון חמדני.

כהן מוביל מחאה כוללת והלך למקומות שהם לעתים בוטים ובעייתיים, בעיקר כשבחר לערב ילדים במחאה שלו נגד ראשי המערכת הבנקאית באופן שהוא לא לגיטימי. אבל לשבחו צריך לומר כי השבוע, שמונה שנים אחרי אותו ראיון ב"גלובס", הצטרפו עורכי דין בכירים ורבים לתהליך המחאתי שהתחיל בקיץ המהביל והמרגש ההוא של שנת 2011. גם אבי חימי וציון אמיר, שני המתמודדים על ראשות לשכת עורכי הדין, אותה לשכה שהקיאה את ברק כהן מקירבה, צירפו את קולם לאותה מחאה. 

עו"ד משה קשלס, סנגורו של אילן פלד מטעם הסנגוריה הציבורית, מסר בתגובה: "טוב עשתה הפרקליטות שביטלה את האישום נגד אילן פלד. כבר מתחילת ההליך הצבענו על מחדלי חקירה ואלימות משטרתית נגד אילן וסברנו כי לאור זאת, ומכיוון שמדובר באדם ללא עבר פלילי, נכון היה שלא להגיש כתב אישום. אני שמח בשביל אילן שסיים את ההליך המשפטי ומקווה שמתישהו צלקות האלימות המשטרתית שחווה ייעלמו".