גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק העבודה באירופה פורח, אז למה כל כך הרבה עובדים כועסים?

שיעור האבטלה באירופה נמצא ברמת שפל של דור, אלא שרבות מהמשרות האלה הן חלקיות או זמניות, ואינן כוללות את ההטבות שעובדים אירופים התרגלו לקבל

לשכת התעסוקה במדריד / צילום: רויטרס
לשכת התעסוקה במדריד / צילום: רויטרס

האבטלה באירופה היא ברמה הנמוכה ביותר בדור האחרון. לעשרה מיליון בני אדם יש היום משרות שלא היו לפני המשבר הפיננסי לפני עשר שנים. הביקוש לעובדים נשאר גבוה, עם יותר היצע של משרות מאי פעם בעבר באיחוד האירופי. מבין 22 מדינות האיחוד שיש בהן שכר מינימום, רק לטביה לא העלתה אותו בשנה שעברה.

אבל מאחורי המספרים הללו יש מגמה שמשנה את אירופה. שיעור גדל והולך מהמשרות הללו הן חלקיות, זמניות או של עצמאים ללא ההטבות שעובדים אירופים קיבלו בעשרות השנים שעברו.

בשנה שעברה, 14.2% מהמשרות באיחוד האירופי היו זמניות, מול 4% בלבד בארה"ב - ועובדים רבים הם ללא ביטוח סוציאלי, פנסיה או הטבות נכות. התוצאה היא גאות במספר השכירים האירופים שמתקשים לסיים את החודש, שעה שהם רואים איך החיים של אחרים משתפרים.

"נוצרות משרות, אך הן משרות זבל", אומר ויקטור פונסה ארבלו, רתך ספרדי שהפסיק לשלם את המשכנתא שלו ב-2014, במשבר האירו, ומתגורר כעת עם שתי בנותיו בדיור ציבורי מסובסד.

שיעור העובדים באיחוד האירופי שנמצאים בסכנת עוני עלה בשנה שעברה ל-9.2% מ-7.9% ב-2007, אם כי הוא ירד משיא של 9.5% ב-2016.

ירידה לצורך עלייה שער תעסוקה

15 מיליון אירופים עובדים במשרות בסיכון

יותר מ-15 מיליון אירופים עובדים במשרות בסיכון, או שהם חשופים לקיצוצים בקצבאות האבטלה ובתוכניות חברתיות שביצעו ממשלות במשבר הפיננסי. בספרד, איטליה, יוון ובעוד מדינות במערב אירופה, אי היציבות הזו מלבה את התמיכה בתנועות שוליים פוליטיות ומחלישה את המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות שייצגו את איגודי העובדים במשך עשרות שנים.

בצרפת, תנועת האפודים הצהובים שמטלטלת את הממשלה הוצתה בשנה שעברה על ידי זעם של עובדים על עלויות המחיה שלהם, כולל מס בנזין שייקר את הנסיעות לעבודה.

אי הביטחון התעסוקתי הגובר באירופה משנה יבשת שהייתה ידועה בזכויות העובדים החזקות שלה ובשיעורי אבטלה גבוהים. מבחינת החברות, הגמישות המשופרת בשכירת עובדים או בפיטוריהם בשנים האחרונות עזרה לשפר את הרווחים או למנוע הפסדים. במשבר הפיננסי, עסקים רבים נשארו בחיים הודות לכך. הכלכלנים קראו מזמן לשוק עבודה גמיש יותר כדי להצמיח שוב את כלכלת אירופה.

בו זמנית, ביקוש צרכני פושר הותיר את גוש האירו תלוי ביצוא. אחרי שהיצוא החל להיחלש השנה, הבנק המרכזי האירופי החליט להתניע מחדש את תוכנית ההקלה הכמותית שלו.

ההשלכה של שוק העבודה האירופי הלא-נורמלי - עם משרות חלקיות, זמניות ועוד צורות תעסוקה שאינן קריירה רגילה - היא עמוקה יותר מהוצאה צרכנית חלשה. עובדים שמדלגים ממעסיק למעסיק או עובדים רק כמה ימים בשבוע מקבלים באופן כללי פחות הכשרה וקידום ביחס לעובדים במשרה מלאה בחוזים ארוכים, מה שפוגע בפריון שלהם ובהכנסותיהם ובהכנסות המעסיק.

התלות מוגברת באירופה בעובדים זמניים ביחס לעסקים אמריקאיים משקפת את ההבדלים המבניים בין שתי הכלכלות הללו. למרות שממשלות אירופה החלישו את ההגבלות על פיטורי עובדים קבועים, פיטורים מחייבים עדיין במקרים רבים תשלום דמי פיטורים, ולכן מעסיקים אירופים חוששים לשכור כוח עבודה במשרה מלאה. בארה"ב, ביטוח הבריאות קשור בדרך כלל למעסיק, ואילו באירופה הוא אוניברסלי, מה שאומר שלעובדים אמריקאים יש יותר תמריץ לחפש עבודה קבועה, לפי הקונפרנס בורד, מכון המחקר של המעסיקים בארה"ב.

כך משפיע המצב התעסוקתי על הסדר הפוליטי

המפנה הזה באירופה התחולל במקביל לקריסת הסדר הפוליטי שנמשך שישה עשורים, שבו מפלגות מהימין או השמאל המתונים שלטו לסירוגין או התחלקו בשלטון. במדינות רבות התמונה הזו התחלפה בנזילות פוליטית שלא נראתה משנות ה-30 במאה שעברה.

"עובדים שמאבדים ביטחון תעסוקתי ופנסיות מרגישים נבגדים", אמר צ'רלס פרהוף, יו"ר מלכ"ר הולנדי שמסייע לעובדי בניין שמפסיקים להיות שכירים ועוברים להיות פרילנסרים עצמאיים. "הם מרגישים שאין להם מה להפסיד ומצביעים הצבעת מחאה".

עובדים זמניים מעדיפים במקרים רבים מפלגות קטנות מהשמאל שמבטיחות ביטוחי אבטלה ומעונות יום בחינם או בזול, אמר פול מרקס, פרופסור למדע המדינה באוניברסיטת דואיסבורג-אסן בגרמניה. הם נוטים לא להצביע למפלגות הסוציאל-דמוקרטיות הממוסדות שקשורות לאיגודים, כי הן מתמקדות באינטרסים של העובדים במשרות מלאות, כמו פרישה מוקדמת מהעבודה.

המעבר לשוק עבודה פחות מאוגד באירופה הוא תוצאה של נכונות הממשלות לרופף את חוקי העבודה הנוקשים, ושל ניצול מצב זה על ידי המעסיקים.

המדינות העשירות בצפון אירופה רופפו בסוף המאה שעברה את חוקי התעסוקה הנוקשים מהתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה, כאשר הגלובליזציה פגעה בכושר התחרות שלהן. היום, כמעט 27% מהעובדים בגרמניה ו-47% מהעובדים בהולנד הם במשרות חלקיות.

בצרפת, מהמדינות הידידותיות ביותר לעובדים בעולם, השימוש של המעסיקים בכוח עבודה זמני או בעובדי קבלן עלה ל-16.2% מהסך הכול בשנה שעברה מ-13% ב-2009 - עד שממשלת הנשיא עמנואל מקרון הגבילה את העסקת עובדי הקבלן על ידי חברות בקיץ האחרון.

מקרון ומנהיגים אירופים נוספים לא הצליחו לנרמל את שוק העבודה לתעסוקה במשרה מלאה. תגובות הממשלות לעליית האבטלה לפני עשר שנים היו אמנם שונות, אך המכנה המשותף היה הקלת חוקי הביטחון התעסוקתי.

החברות הגיבו בצמצום כוח האדם הקבוע ובשכירת עובדי קבלן, ולא בשכירת עוד עובדים קבועים כפי שקיוו הממשלות. בהולנד, שיעור עובדי הקבלן עלה בשנה שעברה ל-18.1% מ-16.4% ב-2009. באיטליה העלייה הייתה ל-16.5% מ-10.8%.

מדינות דרום אירופה העניות יותר ניסו להילחם באבטלה הגבוהה הכרונית. ספרד ביטלה ב-1984 את הפיקוח על חוזי עבודה זמניים, במטרה לשבור את אחיזת החנק של האיגודים בתעסוקה מימי פרנקו. התוצאה הייתה גאות בעבודה זמנית, בייחוד במגזרי הבנייה והאירוח שפרחו.

אחרי פגיעת המשבר הפיננסי ושקיעת ספרד למיתון ב-2008, פוטרו עובדים זמניים רבים, והאבטלה גאתה כמעט ל-27% ב-2013. בינתיים היא ירדה ל-14.2% - בעזרת חוזי עבודה זמניים קצרים יותר ויותר.

בספרד היה שיעור העובדים הזמניים הגבוה ביתר באירופה בשנה שעברה, 26.4%, לפי נתוני האיחוד האירופי. יותר מרבע מחוזי עבודה זמניים חדשים בספרד הם לפחות משבוע. כ-40% הם לפחות מחודש, לפי מחקר של הכלכלן פלורנטינו פלגוארסו.

השינויים בשוק העבודה הבריטי תרמו לברקזיט

בבריטניה במיוחד, ההתערערות הכלכלית באה לביטוי בהתפכחות פוליטית.

שוק העבודה הבריטי בעשור האחרון נראה לכאורה כמו סיפור הצלחה. שיעור האבטלה קרוב לשפל שנרשם מוקדם יותר השנה. שיעור המבוגרים בכוח העבודה עלה בספטמבר ל-76.1%, שיא מאז 1971.

אך רוב הגידול בתעסוקה היה במשרות לא רגילות, לפי רזולושן פאונדיישן, מכון מחקר עצמאי שמתמקד בשיפור תנאי החיים של בעלי הכנסות נמוכות עד בינוניות. שני שלישים מהמשרות שנוצרו בבריטניה מ-2008 היו לא שגרתיות, מעובדים עם חוזים אך ללא הבטחת שעות עבודה עד לפרילנסרים או עובדי קבלן, העריך המכון הזה בינואר.

השינויים בשוק העבודה תרמו בעקיפין להצבעת הברקזיט ביוני 2016, לפי תיימו פצר, כלכלן באוניברסיטת וורוויק.

פצר אומר שהבדיקה שלו של מניעי הצבעת הברקזיט הראתה שמקומות עבודה פחות בטוחים ובשכר נמוך יותר הובילו לגידול במספר הבריטים שנעזרים בקצבאות רווחה של השלמת הכנסה. הוא מצא שהתמיכה בברקזיט עלתה משמעותית באזורים שהוכו על ידי קיצוצי הרווחה, אחרי ששוק העבודה המקומי נחלש.

פעילי איגודים אומרים שעליית התעסוקה הלא קבועה ולא מלאה, קיצוצי ההוצאה של הממשלה והקיצוצים בתמיכה במשפחות של הכנסה נמוכה יצרו את הבסיס להצבעת הברקזיט. "זו המדינה שאומרת לווסטמינסטר (הפרלמנט), אני לא הרווחתי מהאיחוד האירופי, והוא לא מזיז לי", אמרה ליאן גרובס, בכירה ב-Unite, איגוד שמייצג עובדים במגזרים רבים. 

עוד כתבות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

השופטים בבית הדין לצדק של האג / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות