גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בהייטק שיווק זה בעצם פרסום

איפה יותר כדאי לעבוד, בהייטק או בתעשיות המסורתיות?

עובדי הייטק / צילום: Shutterstock
עובדי הייטק / צילום: Shutterstock

בתעשיית ההייטק, להבדיל מהתעשיות המסורתיות, מנהל שיווק הוא למעשה מנהל פרסום, או בשמו המחודש - מנהל תקשורת שיווקית. מדוע? בגלל מורכבות המוצרים. כדי לנהל שיווק של מוצרים טכנולוגיים נדרש ידע טכנולוגי עמוק, דהיינו תואר בהנדסה/מדעי המחשב או הכשרה מקבילה - זאת לעומת מרבית התעשיות המסורתיות, שם מנהל שיווק נדרש לידע/השכלה בעולמות הביזנס בלבד.

מנהלי מוצר מנהלים שיווק

אז מי מנהל את השיווק בהייטק? מנהלי המוצרים. בחברות הייטק אמיתיות (להבדיל מחברות המתחזות להייטק) הרוב המכריע של מנהלי המוצרים אוחזים בהשכלה/הכשרה טכנולוגית שהכרחית לניהול מחזור החיים של מוצר (הרחבה בטור כולם רוצים לנהל מוצר הייטק), ואילו אלה שהגדרת תפקידם היא "מנהל שיווק", אחראים בעיקר על הפרסום.

מה בעצם ההבדל בין שיווק ופרסום? פרסום הוא טקטיקה שיווקית, דהיינו רק אחד מתוך מכלול הכלים בארסנל של מנהל השיווק, שבאמצעותם הוא מנהל את המותגים/מוצרים של החברה. לכן, בעוד שמנהל השיווק הוא מי שאחראי על ניהול מחזור החיים של כל מותגי/מוצרי החברה, לרבות ההחלטה איזה שווקים/מוצרים לפתח, איך למצב אותם, באיזה מחיר למכור אותם, באילו ערוצים וכו' - מנהל הפרסום/תקשורת שיווקית אחראי רק על הפרסום של המוצרים שמנהל השיווק החליט שראוי לפרסם.

מדוע ההבחנה הזאת כל-כך חשובה? כי היא כלי לקבלת החלטות קריירה. היא מגדירה את המיצוב של כל אחד מבעלי המקצוע, וכתוצאה מכך את פוטנציאל ההשפעה/המרכזיות שלהם בארגון, את פוטנציאל הקידום ואת אפשרות התנועה בין תעשיות/מגזרים.

לאחד קידום, לשני נסיגה

למשל, מנהל מותג בתעשיות המסורתיות, שהוא המקבילה של מנהל המוצר בהייטק, הוא המועמד הטבעי לתפקיד מנהל שיווק (להבדיל ממנהלי פרסום/חדשנות/מחקר ואסטרטגיה), כלומר - המעבר מניהול מותג לניהול שיווק פירושו קידום.

לעומת זאת, בהייטק התמונה הפוכה. מנהל המוצר (Product Manager) ממוצב גבוה יותר ממנהל השיווק (Marketing Manager/Product Marketing Manger), השפעתו בארגון גבוהה משמעותית, ובהתאמה שכרו ופוטנציאל הקידום שלו - לכן מעבר מניהול מוצר לניהול שיווק בהייטק משמעו נסיגה בקריירה. זו הסיבה שמנהל שיווק כמעט אף פעם לא יכול להתקדם לתפקיד של מנהל מוצר, בעוד המהלך ההפוך נפוץ הרבה יותר, במיוחד בקרב מנהלי מוצר בממשק לקוח (Outbound).

האם המשמעות היא שלבעל השכלה טכנולוגית עדיף להיות מנהל מוצר ולא מנהל שיווק? כן ולא. מצד אחד מעמדו/השפעתו/שכרו של מנהל המוצר גבוהים משמעותית, מאידך הפוטנציאל התעסוקתי שלו מוגבל יותר. מדוע? כי הוא מתקשה מאד לנוע בין תעשיות (מעסיקים מתעקשים על ידע/ניסיון רב בדומיין ספציפי כיוון שזמן ההכשרה הוא ארוך מאד), מה שמצמצם מאד את טווח ההזדמנויות ומאריך דרמטית את משך זמן מציאת העבודה. זאת לעומת מנהל שיווק שיכול לנוע בין תעשיות בתוך ההייטק בקלות יחסית (מסייבר לסטורג', ל-SAAS לאינטרנט וכו'), היות שהידע העיקרי הנדרש ממנו - תקשורת שיווקית - הוא יותר כללי.

השפעה או שכר

ומה לגבי בעלי השכלה שאיננה טכנולוגית, האם עדיף להם לנהל שיווק בתעשיות המסורתיות ולא בהייטק? גם כאן התשובה היא כן ולא. אכן בחברות המשווקת לצרכן סופי (B2C) - חברות מזון, מוצרי צריכה, תקשורת וכו' - המיצוב של מנהל השיווק גבוה משמעותית מאשר בהייטק, אך השכר בדרך-כלל נמוך יותר, זאת למרות שתכולת התפקיד רחבה בהרבה, וכמוה היקף התקציבים שהוא מנהל.

מאידך, בחברות המשווקות לחברות (B2B) אין למנהל שיווק בתעשיות המסורתיות יתרון על חברו מההייטק, להפך - גם תפקידו מוגבל יותר (שיווק מקומי לעומת שיווק לחו"ל), וגם שכרו נמוך יותר, אם כי הביטחון התעסוקתי מחוץ להייטק גבוה יותר.

ולשאלת לפוטנציאל המעבר בין המגזרים, מסתבר שהוא קלוש מאד, בשני הכיוונים: מנהלי שיווק שרוצים לטפס מהתעשיות המסורתיות להייטק יתקלו גם בחסם ענייני (ניסיון בשווקים בינלאומיים / אנגלית ברמה גבוהה) וגם בחסם תדמיתי (ההייטק ממוצב גבוה יותר); ואילו למנהלי שיווק מההייטק אין את הידע הנדרש ממנהלי שיווק מחוצה לו, בפרט אם מדובר בחברות הדורשות ניסיון בשיווק לצרכן סופי.

לסיכום, בטרם לוקחים החלטה לגבי מגזר/תעשייה/תפקיד, חשוב לבחון את השפעתה על ערך המותג, פוטנציאל הקידום, השכר והאופק התעסוקתי בטווח הארוך. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com

עוד כתבות

רכישת הענק של נטפליקס (בעיגול: טד סרנדוס, מנכ''ל נטפליקס) / צילום: Reuters, USA TODAY Network

רכישת הענק של נטפליקס: החשש בשוק, המתחרה הגדולה ואיך זה יעבוד

נטפליקס הודיעה על כוונתה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס תמורת 72 מיליארד דולר ● בדרך היא תיקח על עצמה חוב של כמעט 11 מיליארד דולר, תצטרך לשכנע את הרגולטור, ולהחליט כיצד יעבוד השירות המשולב

הטלוויזיות החדשות של סלקום ופרטנר / צילום: צילום מסך

פרטנר וסלקום השיקו טלוויזיות חדשות. האם יש בהן בשורה?

בשבועות האחרונים השיקו שתי חברות הסלולר אפליקציות וממשקי טלוויזיה חדשים ● בעוד סלקום מציעה עיצוב מלוטש וחווית משתמש מעולה, בפרטנר מציעים כלים רבים יותר בשליטה על התוכן בעת צפייה

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

רג'פ טאייפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim

טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה. ישראל צריכה לדאוג?

ע"פ דיווחים ברשתות הכורדיות, טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה ● ברקע, סירובם של הכורדים להשתלבות מלאה בממשלה שמנהיג א-שרע ● האם המהלך ישמש "אליבי" לנוכחות צבאית טורקית מובהקת בצפון סוריה?

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

למרות הירידה במניה: מנכ"ל אקרו מכר מניות בכ-26.5 מיליון שקל

זיו יעקובי, מנכ"ל חברת הבנייה, הצטרף לגל המימושים בבורסה ומכר בימים האחרונים חלק מהמניות שברשותו - בשתי עסקאות מחוץ לבורסה ● המכירה מגיעה אחרי שבשנה החולפת ירדה מניית אקרו בכ-14% בניגוד למגמה בשוק

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה התכנסה לראשונה בכנסת. ומי לא בא?

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● השר הודיע לנוכחים: "הרפורמה לא תיעצר" ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג את תקציב 2026 / צילום: מירי שמעונוביץ

בשוק חוששים: הנחות היסוד מאחורי התקציב אופטימיות מדי, יחס החוב ייפגע

הצעת התקציב עברה משוכה משמעותית בדרך לאישורה הסופי בכנסת בחודשים הקרובים ● המחלוקת על תקציב הביטחון נפתרה, לפחות זמנית, והסוגייה שמדאיגה את הכלכלנים כעת היא שיעור הגירעון ● החשש: צעדי התכנסות יצומצמו, הטבות יורחבו ויחס החוב תוצר ייפגע ● ההשלכות האפשריות: הפחתות הריבית יידחו

בית השקעות  IBI / צילום: תמר מצפי

האקזיט של עובדי IBI: מכרו אופציות בכ-50 מיליון שקל

עובדי בית ההשקעות הוותיק מכרו אופציות שניתנו להם כחלק מחגיגות היובל להקמת החברה ● בין המוכרים: המשנה למנכ"ל, מנכ"לי חברות הבת ושורה של סמנכ"לים בכירים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עליות קלות בתל אביב; מניות הביטוח מזנקות במעל 3%

השקל מתחזק, 3.22 שקלים לדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● מניות סוגת ואוריון מזנקות ביום המסחר הראשון שלהן ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה בישראל: מגדל גייסה 100 מיליון דולר לאג"ח כהגנה מפני רעידות אדמה

בעקבות חשש מרעידת אדמה בישראל בשנים הקרובות, חברת הביטוח "מגדל" ביצעה מהלך יוצא דופן כשהנפיקה בבורסת ברמודה בחו"ל אג"ח לא סחירות, כהגנה מפני מקרי קטסטרופה ● זהו הגיוס הראשון מסוגו על ידי חברת ביטוח ישראלית, שמוסיף שכבת הגנה נוספת מעבר לביטוחי המשנה המסורתיים

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

אוניית LNG של צים / צילום: Craig Cooper

הקשר הקטארי וההצעה של גליקמן: ועד עובדי צים מבקש ממירי רגב שתשתמש במניית הזהב

הוועד צפוי לפגוש השבוע את שרת התחבורה מירי רגב ולדרוש שהמדינה תפעיל את "מניית הזהב" שלה בחברת הספנות ● זאת בניסיון למנוע מכירה אפשרית של צים לחברת הפג לויד מגרמניה, שבין בעלי המניות הגדולים שלה גופים בשליטת קטאר וערב הסעודית

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

סקר מיתוג המעסיק של גלובס: הצביעו והשפיעו

חווית הקליטה לעבודה, מיתוג גלובלי או פנייה לאוכלוסיות מגוונות: דרגו את הערכים והקריטריונים שחשובים לכם במיתוג המעסיק במקום העבודה שלכם ● תוצאות מדד "מיתוג המעסיק" של גלובס ופלייטיקה יפורסמו בשבוע הבא