גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בהייטק שיווק זה בעצם פרסום

איפה יותר כדאי לעבוד, בהייטק או בתעשיות המסורתיות?

עובדי הייטק / צילום: Shutterstock
עובדי הייטק / צילום: Shutterstock

בתעשיית ההייטק, להבדיל מהתעשיות המסורתיות, מנהל שיווק הוא למעשה מנהל פרסום, או בשמו המחודש - מנהל תקשורת שיווקית. מדוע? בגלל מורכבות המוצרים. כדי לנהל שיווק של מוצרים טכנולוגיים נדרש ידע טכנולוגי עמוק, דהיינו תואר בהנדסה/מדעי המחשב או הכשרה מקבילה - זאת לעומת מרבית התעשיות המסורתיות, שם מנהל שיווק נדרש לידע/השכלה בעולמות הביזנס בלבד.

מנהלי מוצר מנהלים שיווק

אז מי מנהל את השיווק בהייטק? מנהלי המוצרים. בחברות הייטק אמיתיות (להבדיל מחברות המתחזות להייטק) הרוב המכריע של מנהלי המוצרים אוחזים בהשכלה/הכשרה טכנולוגית שהכרחית לניהול מחזור החיים של מוצר (הרחבה בטור כולם רוצים לנהל מוצר הייטק), ואילו אלה שהגדרת תפקידם היא "מנהל שיווק", אחראים בעיקר על הפרסום.

מה בעצם ההבדל בין שיווק ופרסום? פרסום הוא טקטיקה שיווקית, דהיינו רק אחד מתוך מכלול הכלים בארסנל של מנהל השיווק, שבאמצעותם הוא מנהל את המותגים/מוצרים של החברה. לכן, בעוד שמנהל השיווק הוא מי שאחראי על ניהול מחזור החיים של כל מותגי/מוצרי החברה, לרבות ההחלטה איזה שווקים/מוצרים לפתח, איך למצב אותם, באיזה מחיר למכור אותם, באילו ערוצים וכו' - מנהל הפרסום/תקשורת שיווקית אחראי רק על הפרסום של המוצרים שמנהל השיווק החליט שראוי לפרסם.

מדוע ההבחנה הזאת כל-כך חשובה? כי היא כלי לקבלת החלטות קריירה. היא מגדירה את המיצוב של כל אחד מבעלי המקצוע, וכתוצאה מכך את פוטנציאל ההשפעה/המרכזיות שלהם בארגון, את פוטנציאל הקידום ואת אפשרות התנועה בין תעשיות/מגזרים.

לאחד קידום, לשני נסיגה

למשל, מנהל מותג בתעשיות המסורתיות, שהוא המקבילה של מנהל המוצר בהייטק, הוא המועמד הטבעי לתפקיד מנהל שיווק (להבדיל ממנהלי פרסום/חדשנות/מחקר ואסטרטגיה), כלומר - המעבר מניהול מותג לניהול שיווק פירושו קידום.

לעומת זאת, בהייטק התמונה הפוכה. מנהל המוצר (Product Manager) ממוצב גבוה יותר ממנהל השיווק (Marketing Manager/Product Marketing Manger), השפעתו בארגון גבוהה משמעותית, ובהתאמה שכרו ופוטנציאל הקידום שלו - לכן מעבר מניהול מוצר לניהול שיווק בהייטק משמעו נסיגה בקריירה. זו הסיבה שמנהל שיווק כמעט אף פעם לא יכול להתקדם לתפקיד של מנהל מוצר, בעוד המהלך ההפוך נפוץ הרבה יותר, במיוחד בקרב מנהלי מוצר בממשק לקוח (Outbound).

האם המשמעות היא שלבעל השכלה טכנולוגית עדיף להיות מנהל מוצר ולא מנהל שיווק? כן ולא. מצד אחד מעמדו/השפעתו/שכרו של מנהל המוצר גבוהים משמעותית, מאידך הפוטנציאל התעסוקתי שלו מוגבל יותר. מדוע? כי הוא מתקשה מאד לנוע בין תעשיות (מעסיקים מתעקשים על ידע/ניסיון רב בדומיין ספציפי כיוון שזמן ההכשרה הוא ארוך מאד), מה שמצמצם מאד את טווח ההזדמנויות ומאריך דרמטית את משך זמן מציאת העבודה. זאת לעומת מנהל שיווק שיכול לנוע בין תעשיות בתוך ההייטק בקלות יחסית (מסייבר לסטורג', ל-SAAS לאינטרנט וכו'), היות שהידע העיקרי הנדרש ממנו - תקשורת שיווקית - הוא יותר כללי.

השפעה או שכר

ומה לגבי בעלי השכלה שאיננה טכנולוגית, האם עדיף להם לנהל שיווק בתעשיות המסורתיות ולא בהייטק? גם כאן התשובה היא כן ולא. אכן בחברות המשווקת לצרכן סופי (B2C) - חברות מזון, מוצרי צריכה, תקשורת וכו' - המיצוב של מנהל השיווק גבוה משמעותית מאשר בהייטק, אך השכר בדרך-כלל נמוך יותר, זאת למרות שתכולת התפקיד רחבה בהרבה, וכמוה היקף התקציבים שהוא מנהל.

מאידך, בחברות המשווקות לחברות (B2B) אין למנהל שיווק בתעשיות המסורתיות יתרון על חברו מההייטק, להפך - גם תפקידו מוגבל יותר (שיווק מקומי לעומת שיווק לחו"ל), וגם שכרו נמוך יותר, אם כי הביטחון התעסוקתי מחוץ להייטק גבוה יותר.

ולשאלת לפוטנציאל המעבר בין המגזרים, מסתבר שהוא קלוש מאד, בשני הכיוונים: מנהלי שיווק שרוצים לטפס מהתעשיות המסורתיות להייטק יתקלו גם בחסם ענייני (ניסיון בשווקים בינלאומיים / אנגלית ברמה גבוהה) וגם בחסם תדמיתי (ההייטק ממוצב גבוה יותר); ואילו למנהלי שיווק מההייטק אין את הידע הנדרש ממנהלי שיווק מחוצה לו, בפרט אם מדובר בחברות הדורשות ניסיון בשיווק לצרכן סופי.

לסיכום, בטרם לוקחים החלטה לגבי מגזר/תעשייה/תפקיד, חשוב לבחון את השפעתה על ערך המותג, פוטנציאל הקידום, השכר והאופק התעסוקתי בטווח הארוך. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com

עוד כתבות

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

המשקיעים הזרים נוהרים לבורסה, ואלו המניות האהובות עליהם – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין רחוק בעשרות אחוזים מהשיא, אך זה קרה כבר 7 פעמים בעשור האחרון ● גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א ● 2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח ● רוב מומחי ההשקעות בוול סטריט צופים ש-2026 תהיה חיובית ● וגם: מה יעשה בנק ישראל לאור התחזקות השקל?

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם שרית זהבי / צילום: רמי זרנגר

החוקרת שסבורה: חיזבאללה מתכונן לסיבוב הבא, ואיראן שולטת בכל צעד

שיחה עם שרית זהבי, נשיאת מרכז עלמא להנגשת מידע על הזירה הצפונית ● על היכולות הצבאיות והכלכליות של חיזבאללה, השליטה והמעורבות של איראן והגישה של נשיא סוריה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה רביעית בסדרה

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף, הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי מחר בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח מחר בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה והתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה