גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בהייטק שיווק זה בעצם פרסום

איפה יותר כדאי לעבוד, בהייטק או בתעשיות המסורתיות?

עובדי הייטק / צילום: Shutterstock
עובדי הייטק / צילום: Shutterstock

בתעשיית ההייטק, להבדיל מהתעשיות המסורתיות, מנהל שיווק הוא למעשה מנהל פרסום, או בשמו המחודש - מנהל תקשורת שיווקית. מדוע? בגלל מורכבות המוצרים. כדי לנהל שיווק של מוצרים טכנולוגיים נדרש ידע טכנולוגי עמוק, דהיינו תואר בהנדסה/מדעי המחשב או הכשרה מקבילה - זאת לעומת מרבית התעשיות המסורתיות, שם מנהל שיווק נדרש לידע/השכלה בעולמות הביזנס בלבד.

מנהלי מוצר מנהלים שיווק

אז מי מנהל את השיווק בהייטק? מנהלי המוצרים. בחברות הייטק אמיתיות (להבדיל מחברות המתחזות להייטק) הרוב המכריע של מנהלי המוצרים אוחזים בהשכלה/הכשרה טכנולוגית שהכרחית לניהול מחזור החיים של מוצר (הרחבה בטור כולם רוצים לנהל מוצר הייטק), ואילו אלה שהגדרת תפקידם היא "מנהל שיווק", אחראים בעיקר על הפרסום.

מה בעצם ההבדל בין שיווק ופרסום? פרסום הוא טקטיקה שיווקית, דהיינו רק אחד מתוך מכלול הכלים בארסנל של מנהל השיווק, שבאמצעותם הוא מנהל את המותגים/מוצרים של החברה. לכן, בעוד שמנהל השיווק הוא מי שאחראי על ניהול מחזור החיים של כל מותגי/מוצרי החברה, לרבות ההחלטה איזה שווקים/מוצרים לפתח, איך למצב אותם, באיזה מחיר למכור אותם, באילו ערוצים וכו' - מנהל הפרסום/תקשורת שיווקית אחראי רק על הפרסום של המוצרים שמנהל השיווק החליט שראוי לפרסם.

מדוע ההבחנה הזאת כל-כך חשובה? כי היא כלי לקבלת החלטות קריירה. היא מגדירה את המיצוב של כל אחד מבעלי המקצוע, וכתוצאה מכך את פוטנציאל ההשפעה/המרכזיות שלהם בארגון, את פוטנציאל הקידום ואת אפשרות התנועה בין תעשיות/מגזרים.

לאחד קידום, לשני נסיגה

למשל, מנהל מותג בתעשיות המסורתיות, שהוא המקבילה של מנהל המוצר בהייטק, הוא המועמד הטבעי לתפקיד מנהל שיווק (להבדיל ממנהלי פרסום/חדשנות/מחקר ואסטרטגיה), כלומר - המעבר מניהול מותג לניהול שיווק פירושו קידום.

לעומת זאת, בהייטק התמונה הפוכה. מנהל המוצר (Product Manager) ממוצב גבוה יותר ממנהל השיווק (Marketing Manager/Product Marketing Manger), השפעתו בארגון גבוהה משמעותית, ובהתאמה שכרו ופוטנציאל הקידום שלו - לכן מעבר מניהול מוצר לניהול שיווק בהייטק משמעו נסיגה בקריירה. זו הסיבה שמנהל שיווק כמעט אף פעם לא יכול להתקדם לתפקיד של מנהל מוצר, בעוד המהלך ההפוך נפוץ הרבה יותר, במיוחד בקרב מנהלי מוצר בממשק לקוח (Outbound).

האם המשמעות היא שלבעל השכלה טכנולוגית עדיף להיות מנהל מוצר ולא מנהל שיווק? כן ולא. מצד אחד מעמדו/השפעתו/שכרו של מנהל המוצר גבוהים משמעותית, מאידך הפוטנציאל התעסוקתי שלו מוגבל יותר. מדוע? כי הוא מתקשה מאד לנוע בין תעשיות (מעסיקים מתעקשים על ידע/ניסיון רב בדומיין ספציפי כיוון שזמן ההכשרה הוא ארוך מאד), מה שמצמצם מאד את טווח ההזדמנויות ומאריך דרמטית את משך זמן מציאת העבודה. זאת לעומת מנהל שיווק שיכול לנוע בין תעשיות בתוך ההייטק בקלות יחסית (מסייבר לסטורג', ל-SAAS לאינטרנט וכו'), היות שהידע העיקרי הנדרש ממנו - תקשורת שיווקית - הוא יותר כללי.

השפעה או שכר

ומה לגבי בעלי השכלה שאיננה טכנולוגית, האם עדיף להם לנהל שיווק בתעשיות המסורתיות ולא בהייטק? גם כאן התשובה היא כן ולא. אכן בחברות המשווקת לצרכן סופי (B2C) - חברות מזון, מוצרי צריכה, תקשורת וכו' - המיצוב של מנהל השיווק גבוה משמעותית מאשר בהייטק, אך השכר בדרך-כלל נמוך יותר, זאת למרות שתכולת התפקיד רחבה בהרבה, וכמוה היקף התקציבים שהוא מנהל.

מאידך, בחברות המשווקות לחברות (B2B) אין למנהל שיווק בתעשיות המסורתיות יתרון על חברו מההייטק, להפך - גם תפקידו מוגבל יותר (שיווק מקומי לעומת שיווק לחו"ל), וגם שכרו נמוך יותר, אם כי הביטחון התעסוקתי מחוץ להייטק גבוה יותר.

ולשאלת לפוטנציאל המעבר בין המגזרים, מסתבר שהוא קלוש מאד, בשני הכיוונים: מנהלי שיווק שרוצים לטפס מהתעשיות המסורתיות להייטק יתקלו גם בחסם ענייני (ניסיון בשווקים בינלאומיים / אנגלית ברמה גבוהה) וגם בחסם תדמיתי (ההייטק ממוצב גבוה יותר); ואילו למנהלי שיווק מההייטק אין את הידע הנדרש ממנהלי שיווק מחוצה לו, בפרט אם מדובר בחברות הדורשות ניסיון בשיווק לצרכן סופי.

לסיכום, בטרם לוקחים החלטה לגבי מגזר/תעשייה/תפקיד, חשוב לבחון את השפעתה על ערך המותג, פוטנציאל הקידום, השכר והאופק התעסוקתי בטווח הארוך. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com

עוד כתבות

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום

ראש האופוזיציה יאיר לפיד שבע תשע, ,103FM י02.12.25 / צילום: כדיה לוי

יאיר לפיד התגאה בגיוס חרדים. האם הוא צודק?

במאבק על גיוס החרדים לצבא, ראש האופוזיציה לפיד טוען שכבר יש לו הצלחה מוכחת ● אבל כשמרחיבים קצת את הפריזמה, מגלים שהנתונים של לפיד הרבה פחות מרשימים ● המשרוקית של גלובס

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות / צילום: Shutterstock

למה כל כך הרבה עובדים דורשים העלאה, ומה התוספת שיקבלו עובדי המגזר הציבורי בינואר?

עליית השכר במגזר העסקי האיצה בחודשים האחרונים, והגיעה לקצב שנתי של 5%, לאחר שבמחצית הראשונה של 2025 נרשמה התמתנות ● בין הסיבות: מחסור בעובדים, היקף המילואים, יוקר המחיה ושינויים בהייטק ● המגזר הציבורי נותר מאחור, אך שם צפוי שיפור כבר בינואר ● המשך המגמה עלול להשפיע לרעה על האינפלציה

כנס החירום של ארגון העיתונאים: ''בלי תקשורת חופשית – אין דמוקרטיה'' / צילום: אלעד גוטמן

עשרות עיתונאים נכחו בכנס החירום: "קרעי מאיים גם על ערוץ 14"

ברקע הצעות החוק של הממשלה, בכירי התקשורת הישראלית התכנסו הבוקר לכנס חירום של מועצת העיתונות וארגון העיתונאים ● "הממשלה הזו לא אוהבת אמת, אבל מי שמתעסק, מתרסק. אנחנו ננצח אותם", אמר יו"ר הארגון חיים הר זהב ● וגם: מגיש ערוץ 14 שלקח חלק באירוע

הדרישות החדשות שמתכננת להוציא הרשות לני''ע בדוחות הכספיים של חברות הנדל''ן / צילום: Shutterstock

הדרישה החדשה של הרשות לני"ע מחברות הנדל"ן

בכנס השנתי של מחלקת התאגידים, הרשות הציגה שורה של טעויות מהותיות שנמצאו בדוחות חברות הנדל"ן - מהערכת יתר של הכנסות ועד אי־כלילת עלויות מימון ● ברשות עובדים על מתווה גילוי חדש, שיוצג לציבור בחציון הראשון של 2026

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

משבר בהגדלות הרמטכ"ל: נתניהו שינה את דעתו, צה"ל מסרב לפשרה

לאחר פגישה לילית עם יו"ר ועדת חוץ ובטחון, בועז ביסמוט וראש המתנגדים להכשרת הגדלות הרמטכ"ל, ח"כ עמית הלוי, ראש הממשלה עבר לתמוך בפשרה מקיפה שלא כוללת את אישור ההגדלות לפנסיות הגישור ● בצה"ל דוחים את המהלך, והדיון שתוכנן בוועדת החוץ והביטחון בוטל - בעוד המועד שקבע בג"ץ להסדרת החוק מתקרב

אסדת הגז לוויתן / צילום: Lev Radin/Si

עסקת הענק עומדת לצאת לדרך: הושגו הסכמות על מתווה יצוא הגז למצרים

השותפות במאגר לוויתן ומשרד האנרגיה הגיעו לסיכום שיאפשר יצוא גז למצרים בתמורה ל-35 מיליארד דולר ● ראש הממשלה נתניהו צפוי לחתום על ההסכם ביממה הקרובה ● לגלובס נודע כי טראמפ ובכירים נוספים בממשל האמריקאי היו מעורבים בניסיונות להביא את ההסכם לאישור

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

ארכיון / צילום: Shutterstock

כוננות לסופת "ביירון": צפי לכמויות גשמים גדולות והצפות

יחד עם כמות המשקעים צפויים להיות גם פרצי רוח של עד 80 קמ"ש ● בארגוני החירום מזהירים כי אין לחצות שיטפונות או אזורי הצפה בכביש, גם אם נראה שהדבר אפשרי, ולא לטייל באפיקי נחל ● בחברת החשמל תגברו את צוותי השטח

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

הראל ויזל ואדם אדרי רכשו קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן

קבוצת משקיעים בראשות הראל ויזל ואדם אדרי רכשה קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן ● התוכנית לקרקע כוללת הקמת מרכז בילוי, פנאי ומסחר, משרדים ושירותים קהילתיים, בשטח בנוי של כ-30 אלף מ"ר ובהשקעה מוערכת של 600 מיליון שקל