כולם רוצים לנהל מוצר הייטק

מדוע המקצוע הזה שמור למעטים בלבד, ולמי כדאי להתרחק ממנו?

עובד הייטק / צילום: Shutterstock
עובד הייטק / צילום: Shutterstock

אחד התפקידים הכי נחשקים בשוק העבודה הוא ניהול מוצר בהייטק, מקצוע שמהווה גורם משיכה הן עבור עובדים מתוך תעשיית ההייטק והן עבור אלה שמחוצה לה. מה עושה מנהל מוצר? הוא האדם שאחראי עליו לכל אורך חייו (משלב ניתוח השוק, זיהוי הצורך/הבעיה, ההגדרה, האפיון, ליווי הפיתוח, ההשקה, ההטמעה וכל התהליכים/שינויים עד יציאת המוצר מהשוק), כאשר תכולת התפקיד, הדגשים וטווח האחריות משתנים מחברה לחברה.

שער כניסה עוקף טכנולוגיה

מדוע המקצוע כל-כך מבוקש? תלוי את מי שואלים. עבור עובדים מתוך תעשיית ההייטק התפקיד מאד אטרקטיבי גם בשל המיצוב וגם בשל השכר, וזאת משום שלהוציא את אנשי הפיתוח המתוגמלים גבוה יותר, עבור שאר בעלי התפקידים בדרג מקביל המעבר לניהול מוצר הוא קידום משמעותי, מקצועית וכלכלית (מנהל מוצר ממוצב גבוה יחסית לרוב התפקידים האחרים בארגון, בוודאי כשמדובר במנהל מוצר אמיתי בחברת הייטק אמיתית).

מאידך, עבור אנשים שמחוץ לתעשיית ההייטק, המהווים את הרוב הגדול של המתמודדים על כל משרת מנהל מוצר שיוצאת לשוק, גורם המשיכה העיקרי הוא השכר (מנהלי מוצר בחברות הייטק אמיתיות מרוויחים מעל 30 אלף שקל בחודש). אבל למה הם נטפלים דווקא למקצוע הזה? כי ניהול מוצר נתפס כמקצוע שלא מחייב השכלה טכנולוגית, מין עיסוק כללי כזה שכל בוגר תואר במדעי הרוח יכול למלא בהצלחה, אם רק יתנו לו הזדמנות (וחודשיים ללמוד).

האם הם צודקים? האם ניהול מוצר הוא אכן שער הכניסה האולטימטיבי אל לב-ליבה של תעשיית ההייטק, תוך עקיפת המשוכה הגבוהה ביותר - תואר טכנולוגי איכותי? ברור שלא!

Hi-Tech Look-A-Like

כמעט כל תפקיד ניהול מוצר אמיתי מחייב השכלה וניסיון טכנולוגי מוצק, לעתים קרובות כמפתח וכראש צוות פיתוח (או ניסיון שווה-ערך) - אחרת אין שום סיכוי לבצע את התפקיד בהצלחה. מדוע? כי חסר השכלה טכנולוגית שלא מכיר קוד לא יכול לאפיין מוצר תוכנה מורכב ולכתוב לו מסמכי דרישות ראויים, אתגר לא פשוט אף לבוגרי מדעי המחשב/מהנדסים מוכשרים ומנוסים מאד בסביבת המוצר הספציפי (גם מנהל מוצר מאד מנוסה צריך לפחות חצי שנת הכשרה כשהוא מחליף דומיין).

כנ"ל לגבי החושקים בתפקיד מנהל מוצר Outbound, שהדגש המקצועי שלו הוא השוק והלקוח (להבדיל ממנהל מוצר Inbound שממוקד בפיתוח). גם אז נדרשים השכלה וניסיון טכנולוגי, אלא אם מדובר במנהלי מוצר בחברות סמי-הייטק, מה שהופך אותם ל "סמי-מנהלי מוצר", על כל המשתמע מכך במונחי קריירה ושכר.

למשל, מנהלי מוצר בתעשיית המסחר האלקטרוני (E-Commerce), בתעשיית הפרסום הדיגיטלי (Ad-Tech), בתעשיות ההימורים והגיימינג ובשאר מיני תעשיות "Hi-Tech Look-A-Like", שאכן יכולים לצמוח לתפקיד הנ"ל שלא מרקע טכנולוגי, במיוחד אם המוצר הוא חבילות נופש או חבילות פרסום באפליקציות ייעודיות.

מי שמצליח נתקע

הללו אינם זקוקים לכל השכלה/הכשרה טכנולוגית, ובצדק - מספיק תואר כללי (מינהל עסקים, מדעי החברה וכדומה), רק שהשכר הוא בערך חצי משכרו של ממנהל מוצר אמיתי, במקרה הטוב.

האם בכל זאת משתלם להיות "סמי-מנהל מוצר"? תלוי בחלופה. מנהלי מוצר ללא רקע טכנולוגי הם ברובם אנשי שיווק/תקשורת שיווקית ברמה כזו או אחרת, מקצוע ראוי בהחלט עבור מי שזו החלופה האופטימלית עבורו בהיבט של השכלה, כישורים, עניין ופוטנציאל/אופק תעסוקתי.

לעומת זאת, כשמדובר בבעלי מקצוע שרואים בתפקיד כזה צעד ראשון בדרך לחברות הייטק אמיתיות ומתגמלות, הרי שברוב המקרים מדובר במקח טעות, כי הם לא יצליחו לזוז לתפקיד מנהל מוצר אמיתי, למרות כישורים מצוינים. למשל רואה חשבון מוכשר בו נתקלתי לאחרונה, שהצליח בעזרת נטוורקינג משובח לחדור לחברת סמי-הייטק לתפקיד ניהול מוצר בפריפריה העסקית של החברה, אבל אחרי 3 שנים הבין שלא יוכל להתקדם משם לתפקיד ניהול מוצר אמיתי, מה שתוקע אותו בתפקידי שיווק נחותים יחסית לכישוריו ולפוטנציאל המקצועי/כלכלי שלו.

החלטה בלתי הפיכה

ומה לגבי מהנדסי פיתוח שרוצים להפוך למנהלי מוצר? הגם שמרבית מנהלי המוצר האמיתיים צמחו בפיתוח, במונחי ניהול קריירה התשובה לשאלה הזו מורכבת (אייעד לה טור בקרוב), במיוחד משום שעבור מפתחים זו החלטה בלתי הפיכה. בהצלחה! 

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com