גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התפיסה שאין לבגידה משקל בהכרעת הדין היא שגויה"

כך אמר דיין ביה"ד הרבני הרב סיני לוי במסגרת כנס "מחיר הבגידה" בקריה האקדמית אונו ● בחלוף כשנה מאז שניתן "פסק דין הבוגדת", במסגרתו נשלל מאישה רכוש תוך מתן משקל לבגידה נטענת בבעלה, ממשיכים מומחי דיני המשפחה להתווכח על משמעויותיו של פסק הדין

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

"המסגרת המשפחתית היא אחת מהיסודות הבולטים והחשובים של החברה, שמקנה לנו את הערכים הבסיסיים של נתינה, אמון, אהבה וקרבה. בגידה, לעומת זאת, היא פגיעה באותה מערכת משפחתית, ולא סתם במקרא המערכת הזוגית היא משל למערכת שבין אדם לאלוהיו. התפיסה שאין לבגידה משקל בהכרעת הדין היא שגויה. כשאחד הצדדים פוגע באופן מהותי בחוזה שנקבע בין בני הזוג, הוא מפר ערכים אנושיים בסיסיים, ואסור לנו לעמוד מנגד ולבחור 'לאתרג' את הבגידה ולא להתייחס אליה. בסוף צריך לזכור שהפגיעה המשמעותית באמת היא בילדים שעלולים להיחשף לבגידה בעקבות הגירושים ולגרום למודל האמון שלהם, ההורים - לקרוס לנגד עיניהם. זה מסוכן, ועל כן עלינו לגנות בגידות ולהביע עליהן את הדעת".

כך אמר הרב והדיין סיני לוי מבית הדין הרבני בחיפה במסגרת כנס "מחיר הבגידה" שנערך אתמול (ד') בקמפוס הרב-תרבותי בחיפה של הקריה האקדמית אונו.

הרב לוי מתייחס בדבריו לפסק הדין של בג"ץ שזכה לכינוי "פסק דין הבוגדת", הממתין בימים אלה לדיון נוסף בבית המשפט העליון, בשאלה האם נקבע מחיר רכושי לבגידה במסגרת נישואים. במסגרת הבג"ץ החליט בית המשפט העליון שלא להתערב בפסק דינו של בית הדין הרבני הגדול, על אף שהוא שלל מאישה את זכאותה לשיתוף בדירת מגורים, בין היתר עקב מתן משקל לבגידה שלה בבעלה.

פסק הדין עורר סערה ציבורית ופרשנויות שונות באשר למשמעויותיו ולשאלות האומנם הוא שלל רכוש מאישה עקב בגידתה, והאם הוא מבטל הלכה ששלטה במשפט ב-25 השנים האחרונות ואשר קבעה כי אין לשלול זכויות רכושיות עקב התנהלות "לא מוסרית" במסגרת הנישואים, ואין לשקול שיקולים "דתיים" בפסיקה אזרחית בנוגע לחלוקת הרכוש.

המחלוקת הזאת לא נרגעת גם בחלוף מעל שנה מאז שניתן פסק הדין, כפי שניתן לראות מהדיון הסוער שהתקיים אתמול בכנס בנושא השפעת פסיקת בג"ץ על חלוקת הרכוש בבתי הדין הדתיים ובבתי המשפט.

בכנס השתתפו משפטנים בכירים וראשי בתי דין מהדתות השונות, אשר שיתפו ואת דעותיהם לגבי הסוגיה רבת-המשמעות שניצבת בפני שופטי בג"ץ. 

כנס "מחיר הבגידה" בקריה האקדמית אונו / צילום: באדיבות הקריה האקדמית אונו

"למה כולם מתעוררים אחרי 40 שנה?" 

אל עמדתו הברורה של הרב לוי, שסבור כי ניתן על-פי הדין להעניש רכושית אישה שבגדה, הצטרף פרופ' יצחק כהן, מנהל אקדמי של הפקולטה למשפטים בקמפוס ירושלים בקריה האקדמית אונו, שטען שהוא בכלל לא מבין על מה המהומה, ושפסק הדין לא קובע שום דבר חדש.

פרופ' כהן אמר כי "הבעיה הגדולה בפסק הדין הזה היא שצובעים אותו כהחלטה דתית ולא אזרחית - אך לדעתי לא כך הם פני הדברים. כבר ב-1971 בית המשפט העליון התייצב מול סוגיה דומה, ושם ארבעה שופטים קבעו ברוב מול שופט אחד כי הנכס יישאר בידי הגבר ולא בשיתוף האישה. אז למה כולם מתעוררים אחרי למעלה מ-40 שנים?".

ד"ר חנן גולדשמידט מהמרכז הבינתחומי הרצליה התנגד לגישה זו ואמר כי אין לערבב בין בגידות לרכוש. "על-פי כל ההלכות המשפטיות, בית הדין הרבני יכול להכניס שיקולים דתיים רק בנושאים של נישואים וגירושים, אבל לא יותר מכך, ובטח לא לערב עניינים דתיים בשיקולי רכוש. לפרופ' אלכס שטיין מהאוניברסיטה העברית מותר לטעות, אבל לשופט העליון אלכס שטיין אסור בשום אופן לטעות, בטח לא טעות אחרי טעות. במשפט הבגידה הוא טעה לא פחות מ-6 פעמים".

דבריו של גולדשמידט מכוונים לחוות דעתו, בדעת הרוב, של השופט אלכס שטיין ב"פסק דין הבוגדת", לפיה במסגרת שיקוליו בנוגע לחלוקת הרכוש בית הדין יכול לשקול גם בגידה כשיקול לחלוקה לא שוויונית. השופט שטיין ציין בפסק דינו, בין היתר, כי "בית משפט (או בית דין) אשר מגיע למסקנה שכוונת השיתוף נשללה מחמת מעשה 'בגידה' או 'ניאוף' של בן הזוג האחר, איננו מעניש את אותו בן זוג. במקרים אלה בית המשפט קובע כי כוונת השיתוף נשללה כעניין של עובדה ולא כעניין של אשמה ועונש. בקבעו כך, בית המשפט מקיים ניטרליות ביחסו אל הדפוסים השונים של חיי נישואים וזוגיות, כפי שנדרש על-ידי עיקרון האוטונומיה".

גם עו"ד שירין סולאן, מומחית לדיני משפחה, הביעה עמדה ביקורתית חריפה כלפי פסק הדין של העליון ואמרה כי "זה ברור מאליו שכל מי שנבגד במערכת יחסים ירצה לקפח את הצד האחר, ולכן נוצרת כאן בעיה עבור בית הדין בכל הקשור להסכמה על חלוקת הרכוש. בג"ץ כבר קבע בעבר כי אישה שבגדה לא תקופח בעת גירושיה - אך בצורה תקדימית לא כך הם פני הדברים בבג"ץ הנוכחי. עמדתי היא ברורה - אם במהלך הנישואים האישה נתנה מעצמה וטיפלה בילדים באופן מיטבי, היא צריכה לקבל מחצית מהרכוש; לפסוק אחרת - זאת ממש הכרזה על מהפכה חברתית".

פגיעה באישה נואפת - עבירה לפי הדין השרעי

באופן מפתיע אולי, לעמדה הביקורתית כלפי פסק הדין הצטרפו הדיינים מהעדה הדרוזית ומבית הדין השרעי שנכחו בכנס. הקאדי שיח' עמאד אבו ריש, בית הדין הדרוזי לערעורים, ציין כי במקרה של העדה הדרוזית הכלל הוא חלוקה שוויונית. "אצלנו בעדה יש משפט שאומר 'הגבר מביא את הכסף - והאישה בונה את הבית'. אצלנו צריך הסכמה של שני הצדדים שבית הדין ידון בסוגיית רכוש, אך אם שואלים מה עמדתנו - מחלקים תמיד חצי-חצי, כי האישה בנתה את המשפחה ותחזקה את משק-הבית. בית מבחינתנו שייך לנישואים ולמשפחה, ואני מאמין שצריך לשמור עליו מכל משמר בגלל הילדים. ברגע שהאישה הביאה לעולם את הילדים, צריך לשמור גם עליה וגם על הבית המשותף מכל משמר".

הקאדי ד"ר איאד זחאלקה, מנהל בתי הדין השרעיים, ציין כי על-פי האיסלאם אסור להעניש אישה בענישה רכושית או אחרת על בגידתה. "לפי הלכות הדין באיסלאם, אף אדם חוץ מהריבון המוסלמי אינו רשאי להעניש את האישה בשל מעשיה. לכן, מי שפוגע באישה נואפת בטענה של פגיעה בכבוד המשפחה, עובר עבירה חמורה בעצמו לפי הדין השרעי. בנוסף, באיסלאם מאוד מורכב להוכיח ניאוף, וצריך לפחות ארבעה עדים שראו את מעשה הבגידה". 

במרץ הקרוב יקיים בית המשפט העליון דיון נוסף ב"פסק דין הבוגדת", בהרכב מורחב של 9 שופטים, על-מנת לענות סופית על השאלה האם בישראל בשנת 2020 יישלל רכוש מאישה בעקבות בגידה בבעלה (והאם זה נכון גם במצב ההפוך שבו הבוגד הוא הגבר). עד אז הוויכוחים סביב הנושא יימשכו.

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים