גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במאבק של אירופה נגד המהגרים, החלומות של האפריקאים הופכים במהרה לסיוט בלב ים

הסכם כלכלי בין לוב לאיטליה, שזכה לתמיכת האיחוד האירופי אך גם לביקורת מצד צרפת, מביא להקטנה משמעותית של היקף ההגירה • במקביל האפריקאים שנמלטים ממלחמות ועוני ממשיכים לנסות לחצות את הים - רק כדי להיות מוחזרים למתקני כליאה בלוב שבה מתקיימת מלחמת אזרחים

משמר החופים הלובי וסירת מהגרים / צילום: HANI AMARA, רויטרס
משמר החופים הלובי וסירת מהגרים / צילום: HANI AMARA, רויטרס

הטלפון הלוויני על גבי הרפסודה המתנפלת בלב ים התיכון, החל להוציא אותות מצוקה חוזרות מדי כמה שניות (S.O.S). על גבי הסירה הרעועה ישבו בצפיפות 45 גברים ונשים אפריקאים, כשתקווה אחת בליבם - שספינת חילוץ תגיע אליהם ותעביר אותם לאיטליה. במקום זאת הופיעה ספינת משמר חופים של לוב עם ערכות עזרה ראשונה, גלגלי־ים ומצופים וגם רובי קלשניקוב שנועדו להכריח את הפליטים הצמאים והחרוכים מהשמש ומליחות הים לעלות עליה ולחזור לאזור מלחמה הנטושה בלוב.

אמנה לעצירת ההגירה הלא־חוקית מלוב לאיטליה, בגיבוי האיחוד האירופי, הפכה את משמר החופים הלובי למשמר הגבול דה־פקטו של אירופה. זו כבר הפכה לרוטינה מעוררת פלצות: מהגרים ופליטים שמגיעים ללוב לאחר שברחו מאזורי עימות וקרבות או מחמת רעב בארצותיהם, מסתכנים בחציית הים התיכון, וכל זאת רק כדי להיתפס ולהיות מוחזרים ללוב. שם, הם מוחזקים במחנות מעצר סמוך לקווי החזית במלחמות האזרחים בלוב, ונתונים לחסדי המיליציות.

למרות הכישלון המתואר לעיל שפעמים רבות יכול להיגמר במוות, הארגון ההגירה הבינלאומי (IOM) להגירה דיווח בנובמבר כי הניסיונות לחצות את הים התיכון נמצאים בעלייה. זאת למרות החשש שמסע התלאות עלול להסתיים במלחמות האזרחים בלוב.

מי שלא מתייאש הוא מאיי אוסקר, פליט בן 22 מקמרון. הסכנות בלוב רק המריצו אותו לנסות להגיע לאירופה. כאשר הוא נלכד בניסיון הרביעי שלו לחצות את הים התיכון, הוא כבר עבר חצי מיבשת אפריקה, שילם לאינספור מבריחים ונתקע חודשים במחנות מעצר בלוב. ביולי, תקיפה אווירית על מחנה המעצר טאג'ורה מחוץ לבירה טריפולי, בו היה עצור, הרגה עשרות מהגרים ופליטים, ושיגרה את מאיי לבריחה נוספת. הוא למד ספרדית עוד בקמרון כדי להתכונן לחיים בספרד.

על סיפון הספינה

על סיפון ספינת משמר החופים הלובי, "פזאן 658", כמה מהגרים תהו בקול אם הם ייאזקו. אשה אחת קברה את ראשה על צווארו של שותפה, ובכתה בשקט. צוות ספינת משמר החופים הלובי הטביע ליתר ביטחון את הרפסודה של הפליטים.

אוסקר, בחולצת טי עם הכיתוב Fly Emirates (חברת התעופה של אמירויות המפרץ), תיאר את הלחימה המתמדת בלוב באמצעות לקסיקון דל: "בום בום בום", הוא אמר בכוונו לירי שהגיע מהשמיים. לשאלה אם הוא ינסה שוב לחצות את הים התיכון הוא השיב בשלילה. "אני עייף מכל זה".

האמנה האיטלקית־לובית נגד הגירה, שחודשה בחודש שעבר, מחייבת את איטליה לספק סיוע כספי ולוגיסטי למשמר החופים הלובי ולמחנות המעצר. בתמורה, לוב מונעת מהמהגרים להגיע לחופי איטליה. כולם מרוצים. חוץ מהפליטים.

אבל לא כל מדינות אירופה סומכות את ידיהן על הסכם זה. ההתנגדות להחזרת הפליטים למרכזי המעצר המסוכנים בלוב הניאה את צרפת לוותר על תוכניתה לספק שש ספינות למשמר החופים הלובי בשבוע שעבר בעקבות תביעה של שמונה ארגוני זכויות אדם. בתגובה לביקורת פקידי ממשל איטלקים אומרים שהם פועלים לשפר את התנאים במחנות המעצר.

ביניים:הפרלנמט האירופי הצביע נגד

הפרלמנט האירופי הצביע באוקטובר נגד הרחבת מבצעי החיפוש לצורך חילוץ של אירופה בים התיכון. זאת, למרות שנתיב חציית הים התיכון לאירופה הוא נתיב ההגירה הקטלני ביותר בעולם מזה כמה שנים.

האמצעים נגד ההגירה עזרו להפחית את מספר המהגרים שמגיעים לאירופה, אבל אלפי בני אדם עדיין מנסים לעשות זאת ברגע שהטמפרטורות מתחילות לרדת, החורף מגיע והסערות מתחילות להשתולל במרחבי הים שבלילות החשוכים מרגישים לעתים אינסופיים. השנה טבעו בים יותר מ-1,000 בני אדם, לפי ארגון ההגירה הבינלאומי (IOM), ומשמר החופים הלובי תפס 8,840 בני אדם והחזיר אותם ללוב.

אחד מהם היה מוסא עבדאללה מרפובליקת בנין, ששילם 1,200 דולר למקום על הרפסודה שנתפסה על ידי ספינת פזאן 658. עבדאללה, בן 28, היה כלוא בלוב שישה חודשים לאחר שנתפס במדינה ללא מסמכי הגירה. במעצר הוא הוכה על ידי שומרים עד שהוריו שיחדו אותם כדי לשחרר אותו.

"כשהם מחזירים אותנו ליבשה, הם לוקחים אותנו ישירות לבתי כלא", מספר עבדאללה. "ואנחנו משלמים כדי להשתחרר ולנסות שוב". הוא מספר בהתרגשות על אחרים שהוא מכיר שכן הצליחו להגיע לחופי אירופה ובהם על ידיד שלו שהתחתן שם רק באחרונה. "החלום שלי הוא להגיע לאיטליה, ולהתחתן עם איטלקיה", הוא אומר.

כשהם נשאלים, פקידי הממשל הלובים מצביעים על האינטרס שלהם, ולא של אירופה, במאבק נגד נתיב ההגירה שעובר את ארצם. "ראינו את הצורך לסגור את הדלת לים כדי לחסל את תרבות ההגירה ואת הרעיון שלוב היא מדינה שקל לחצות", אומר איוב ראסם, דובר משמר החופים. "או שהם יחזרו הביתה או שיעברו את מה שעוברים תושבי המדינה". כך, הם מקווים להרתיע אנשים ללא מסמכים מכניסה ללוב. כעת מצויים בלוב, מדינה של כ־6 מיליון אזרחים, כ־700 אלף מהגרים ללא מסמכים.

אירופה לא תגיע לחלץ

"אנחנו מנסים לגרום להם להבין שאף אחד לא מגיע לחלץ אותם מאירופה. לפעמים הם מנסים להגיב באלימות ומכים אותנו", אומר הקפטן של פזאן 658, מוסטפה אבו זאיד, אחרי הפלגה של 65 קילומטר וארבע שעות - הזמן שלקח להגיע לרפסודה.

בינתיים, במרחק של כ־15 ק"מ מסירת המהגרים שייטה "איילן כורדי", ספינת חיפוש וחילוץ גרמנית שנקראת על שם הילד הסורי בן ה־3 שטבע על חופי טורקיה ב-2015 ותמונתו זעזעה את העולם ועוררה תמיכה ציבורית בפליטים.

ספינות פרטיות כאלו הפכו יעד להתקפות של פקידים אירופים שטוענים שהן מעודדות הברחה בלתי חוקית של מהגרים לאירופה. כדי להרתיע אותן, הרשויות באירופה תופסות, קונסות ומונעות מהן עגינה בנמלים אירופים - גם אם המהגרים נתקעים עליהן כמה ימים או שבועות. מבצעי החילוץ של הספינות הללו מטורפדים בדרכים נוספות: קריאות ההצלה של רפסודת המהגרים שמתוארת בכתבה זו התקבלה אמנם במוקד הסיוע הימי ברומא, אך שוגרה למשמר החופים הלובי בלבד ולא לארגוני זכויות אדם שונים, שפועלים גם להצלת ספינות מהגרים שנקלעות למצוקה.

הסכנות לא נגמרות בים התיכון

הסיכונים למהגרים על היבשה גדולים כמעט כמו בים. כ־7,000 עד 8,000 מהם מוחזקים במחנות מעצר שונים בלוב. ארגוני זכויות אדם מדווחים תדירות על אלימות, תנאי תברואה ירודים ומעט מזון במחנות אלה.

מלבד מחנה טאג'ורה שהופצץ, מיליציות חמושות תוקפות תדיר גם מחנות מהגרים נוספים. בספטמבר נורה ונהרג מהגר סודאני שהיה בקבוצה של מעל 100 פליטים שנלכדו בים והוחזרו לטריפולי, לפי ארגון ההגירה הבינלאומי. אלו שזוכים למעמד של פליטים יכולים להמתין ליישוב מחדש על ידי סוכנות הפליטים של האו"ם, אך ההמתנה נמשכת חודשים רבים ופעמים רבות אפילו שנים. אלו שהם חסרי מעמד מקבלים מארגון ההגירה הבינלאומי טיסות חינם חזרה למדינותיהם. ארגוני סיוע אומרים שהתוכנית הזו שנויה במחלוקת מפני שהמהגרים מקבלים אותה רק כדי להימלט ממחנות המעצר.

כאשר קפטן אבו זאיד ניווט את פזאן 658 חזרה לנמל טריפולי החשוך, שם המתינו אנשי רשות ההגירה הבינלאומית וסוכנות הפליטים של האו"ם, 45 המהגרים והפליטים היחפים הושבו על משטח בטון, שהואר רק בפנסיה של ניידת האמבולנס שהגיעה לחוף. "אנחנו יכולים לעזור לכם לחזור למדינה שלכם בלי כסף", אמר אמיר אל-בישטי, נציג ארגון ההגירה, "ואם אתם לא יכולים לחזור, אנחנו יכולים למצוא עבורכם מקום אחר לחיות בו". הפליטים בהו בו בשתיקה.

רבים מהם כבר החליטו לנסות שוב להגיע לאירופה. אחרים יישארו בלוב וינסו לעבוד בה, למרות הסכנות. בזמן ההמתנה לאוטובוס שיסיע אותם למחנה מעצר, איש לא דיבר על חזרה הביתה.

עוד כתבות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה