גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במאבק של אירופה נגד המהגרים, החלומות של האפריקאים הופכים במהרה לסיוט בלב ים

הסכם כלכלי בין לוב לאיטליה, שזכה לתמיכת האיחוד האירופי אך גם לביקורת מצד צרפת, מביא להקטנה משמעותית של היקף ההגירה • במקביל האפריקאים שנמלטים ממלחמות ועוני ממשיכים לנסות לחצות את הים - רק כדי להיות מוחזרים למתקני כליאה בלוב שבה מתקיימת מלחמת אזרחים

משמר החופים הלובי וסירת מהגרים / צילום: HANI AMARA, רויטרס
משמר החופים הלובי וסירת מהגרים / צילום: HANI AMARA, רויטרס

הטלפון הלוויני על גבי הרפסודה המתנפלת בלב ים התיכון, החל להוציא אותות מצוקה חוזרות מדי כמה שניות (S.O.S). על גבי הסירה הרעועה ישבו בצפיפות 45 גברים ונשים אפריקאים, כשתקווה אחת בליבם - שספינת חילוץ תגיע אליהם ותעביר אותם לאיטליה. במקום זאת הופיעה ספינת משמר חופים של לוב עם ערכות עזרה ראשונה, גלגלי־ים ומצופים וגם רובי קלשניקוב שנועדו להכריח את הפליטים הצמאים והחרוכים מהשמש ומליחות הים לעלות עליה ולחזור לאזור מלחמה הנטושה בלוב.

אמנה לעצירת ההגירה הלא־חוקית מלוב לאיטליה, בגיבוי האיחוד האירופי, הפכה את משמר החופים הלובי למשמר הגבול דה־פקטו של אירופה. זו כבר הפכה לרוטינה מעוררת פלצות: מהגרים ופליטים שמגיעים ללוב לאחר שברחו מאזורי עימות וקרבות או מחמת רעב בארצותיהם, מסתכנים בחציית הים התיכון, וכל זאת רק כדי להיתפס ולהיות מוחזרים ללוב. שם, הם מוחזקים במחנות מעצר סמוך לקווי החזית במלחמות האזרחים בלוב, ונתונים לחסדי המיליציות.

למרות הכישלון המתואר לעיל שפעמים רבות יכול להיגמר במוות, הארגון ההגירה הבינלאומי (IOM) להגירה דיווח בנובמבר כי הניסיונות לחצות את הים התיכון נמצאים בעלייה. זאת למרות החשש שמסע התלאות עלול להסתיים במלחמות האזרחים בלוב.

מי שלא מתייאש הוא מאיי אוסקר, פליט בן 22 מקמרון. הסכנות בלוב רק המריצו אותו לנסות להגיע לאירופה. כאשר הוא נלכד בניסיון הרביעי שלו לחצות את הים התיכון, הוא כבר עבר חצי מיבשת אפריקה, שילם לאינספור מבריחים ונתקע חודשים במחנות מעצר בלוב. ביולי, תקיפה אווירית על מחנה המעצר טאג'ורה מחוץ לבירה טריפולי, בו היה עצור, הרגה עשרות מהגרים ופליטים, ושיגרה את מאיי לבריחה נוספת. הוא למד ספרדית עוד בקמרון כדי להתכונן לחיים בספרד.

על סיפון הספינה

על סיפון ספינת משמר החופים הלובי, "פזאן 658", כמה מהגרים תהו בקול אם הם ייאזקו. אשה אחת קברה את ראשה על צווארו של שותפה, ובכתה בשקט. צוות ספינת משמר החופים הלובי הטביע ליתר ביטחון את הרפסודה של הפליטים.

אוסקר, בחולצת טי עם הכיתוב Fly Emirates (חברת התעופה של אמירויות המפרץ), תיאר את הלחימה המתמדת בלוב באמצעות לקסיקון דל: "בום בום בום", הוא אמר בכוונו לירי שהגיע מהשמיים. לשאלה אם הוא ינסה שוב לחצות את הים התיכון הוא השיב בשלילה. "אני עייף מכל זה".

האמנה האיטלקית־לובית נגד הגירה, שחודשה בחודש שעבר, מחייבת את איטליה לספק סיוע כספי ולוגיסטי למשמר החופים הלובי ולמחנות המעצר. בתמורה, לוב מונעת מהמהגרים להגיע לחופי איטליה. כולם מרוצים. חוץ מהפליטים.

אבל לא כל מדינות אירופה סומכות את ידיהן על הסכם זה. ההתנגדות להחזרת הפליטים למרכזי המעצר המסוכנים בלוב הניאה את צרפת לוותר על תוכניתה לספק שש ספינות למשמר החופים הלובי בשבוע שעבר בעקבות תביעה של שמונה ארגוני זכויות אדם. בתגובה לביקורת פקידי ממשל איטלקים אומרים שהם פועלים לשפר את התנאים במחנות המעצר.

ביניים:הפרלנמט האירופי הצביע נגד

הפרלמנט האירופי הצביע באוקטובר נגד הרחבת מבצעי החיפוש לצורך חילוץ של אירופה בים התיכון. זאת, למרות שנתיב חציית הים התיכון לאירופה הוא נתיב ההגירה הקטלני ביותר בעולם מזה כמה שנים.

האמצעים נגד ההגירה עזרו להפחית את מספר המהגרים שמגיעים לאירופה, אבל אלפי בני אדם עדיין מנסים לעשות זאת ברגע שהטמפרטורות מתחילות לרדת, החורף מגיע והסערות מתחילות להשתולל במרחבי הים שבלילות החשוכים מרגישים לעתים אינסופיים. השנה טבעו בים יותר מ-1,000 בני אדם, לפי ארגון ההגירה הבינלאומי (IOM), ומשמר החופים הלובי תפס 8,840 בני אדם והחזיר אותם ללוב.

אחד מהם היה מוסא עבדאללה מרפובליקת בנין, ששילם 1,200 דולר למקום על הרפסודה שנתפסה על ידי ספינת פזאן 658. עבדאללה, בן 28, היה כלוא בלוב שישה חודשים לאחר שנתפס במדינה ללא מסמכי הגירה. במעצר הוא הוכה על ידי שומרים עד שהוריו שיחדו אותם כדי לשחרר אותו.

"כשהם מחזירים אותנו ליבשה, הם לוקחים אותנו ישירות לבתי כלא", מספר עבדאללה. "ואנחנו משלמים כדי להשתחרר ולנסות שוב". הוא מספר בהתרגשות על אחרים שהוא מכיר שכן הצליחו להגיע לחופי אירופה ובהם על ידיד שלו שהתחתן שם רק באחרונה. "החלום שלי הוא להגיע לאיטליה, ולהתחתן עם איטלקיה", הוא אומר.

כשהם נשאלים, פקידי הממשל הלובים מצביעים על האינטרס שלהם, ולא של אירופה, במאבק נגד נתיב ההגירה שעובר את ארצם. "ראינו את הצורך לסגור את הדלת לים כדי לחסל את תרבות ההגירה ואת הרעיון שלוב היא מדינה שקל לחצות", אומר איוב ראסם, דובר משמר החופים. "או שהם יחזרו הביתה או שיעברו את מה שעוברים תושבי המדינה". כך, הם מקווים להרתיע אנשים ללא מסמכים מכניסה ללוב. כעת מצויים בלוב, מדינה של כ־6 מיליון אזרחים, כ־700 אלף מהגרים ללא מסמכים.

אירופה לא תגיע לחלץ

"אנחנו מנסים לגרום להם להבין שאף אחד לא מגיע לחלץ אותם מאירופה. לפעמים הם מנסים להגיב באלימות ומכים אותנו", אומר הקפטן של פזאן 658, מוסטפה אבו זאיד, אחרי הפלגה של 65 קילומטר וארבע שעות - הזמן שלקח להגיע לרפסודה.

בינתיים, במרחק של כ־15 ק"מ מסירת המהגרים שייטה "איילן כורדי", ספינת חיפוש וחילוץ גרמנית שנקראת על שם הילד הסורי בן ה־3 שטבע על חופי טורקיה ב-2015 ותמונתו זעזעה את העולם ועוררה תמיכה ציבורית בפליטים.

ספינות פרטיות כאלו הפכו יעד להתקפות של פקידים אירופים שטוענים שהן מעודדות הברחה בלתי חוקית של מהגרים לאירופה. כדי להרתיע אותן, הרשויות באירופה תופסות, קונסות ומונעות מהן עגינה בנמלים אירופים - גם אם המהגרים נתקעים עליהן כמה ימים או שבועות. מבצעי החילוץ של הספינות הללו מטורפדים בדרכים נוספות: קריאות ההצלה של רפסודת המהגרים שמתוארת בכתבה זו התקבלה אמנם במוקד הסיוע הימי ברומא, אך שוגרה למשמר החופים הלובי בלבד ולא לארגוני זכויות אדם שונים, שפועלים גם להצלת ספינות מהגרים שנקלעות למצוקה.

הסכנות לא נגמרות בים התיכון

הסיכונים למהגרים על היבשה גדולים כמעט כמו בים. כ־7,000 עד 8,000 מהם מוחזקים במחנות מעצר שונים בלוב. ארגוני זכויות אדם מדווחים תדירות על אלימות, תנאי תברואה ירודים ומעט מזון במחנות אלה.

מלבד מחנה טאג'ורה שהופצץ, מיליציות חמושות תוקפות תדיר גם מחנות מהגרים נוספים. בספטמבר נורה ונהרג מהגר סודאני שהיה בקבוצה של מעל 100 פליטים שנלכדו בים והוחזרו לטריפולי, לפי ארגון ההגירה הבינלאומי. אלו שזוכים למעמד של פליטים יכולים להמתין ליישוב מחדש על ידי סוכנות הפליטים של האו"ם, אך ההמתנה נמשכת חודשים רבים ופעמים רבות אפילו שנים. אלו שהם חסרי מעמד מקבלים מארגון ההגירה הבינלאומי טיסות חינם חזרה למדינותיהם. ארגוני סיוע אומרים שהתוכנית הזו שנויה במחלוקת מפני שהמהגרים מקבלים אותה רק כדי להימלט ממחנות המעצר.

כאשר קפטן אבו זאיד ניווט את פזאן 658 חזרה לנמל טריפולי החשוך, שם המתינו אנשי רשות ההגירה הבינלאומית וסוכנות הפליטים של האו"ם, 45 המהגרים והפליטים היחפים הושבו על משטח בטון, שהואר רק בפנסיה של ניידת האמבולנס שהגיעה לחוף. "אנחנו יכולים לעזור לכם לחזור למדינה שלכם בלי כסף", אמר אמיר אל-בישטי, נציג ארגון ההגירה, "ואם אתם לא יכולים לחזור, אנחנו יכולים למצוא עבורכם מקום אחר לחיות בו". הפליטים בהו בו בשתיקה.

רבים מהם כבר החליטו לנסות שוב להגיע לאירופה. אחרים יישארו בלוב וינסו לעבוד בה, למרות הסכנות. בזמן ההמתנה לאוטובוס שיסיע אותם למחנה מעצר, איש לא דיבר על חזרה הביתה.

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר