גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלון מאסק קונה גם את השכנים: אלה הנכסים עליהם הוא הוציא 100 מיליון דולר בתוך 7 שנים

כמו מיליארדרים אחרים לפניו - בכל במה שנוגע לנדל"ן שלו, מאסק נוהג לקנות את כל השכונה: ב-7 השנים האחרונות, מאסק וחברותיו בע"מ צברו אשכול של 6 בתים בשני רחובות בשכונת בל אייר שבלוס אנג'לס וכן אחוזה בת 100 שנה בצפון קליפורניה ליד מטה טסלה

אלון מאסק / צילום: MIKE BLAKE, רויטרס
אלון מאסק / צילום: MIKE BLAKE, רויטרס

אלון מאסק, המיליארדר הצעיר יחסית שמהמר בגדול על מכוניות ללא נהג וטיסות חלל, ידוע בטריקים המופרזים שלו. בשבוע שעבר הוא התנצל בפני מושבעים בלוס אנג'לס על ציוץ טוויטר שבו הוא האשים תושב תאילנד שמתמחה בחילוץ ממערות בפדופיליה, לאחר שזה תקף אותו לא סיבה, לדבריו.

במה שנוגע לנדל"ן האישי שלו, מאסק שמרן יותר: הוא נוהג לקנות את כל השכונה.

בשבע השנים האחרונות, מאסק וחברותיו צברו אשכול של שישה בתים בשני רחובות בשכונת בל אייר שבלוס אנג'לס, מובלעת גדושת תושבים סלבריטאים הסמוכה למלון בל אייר. הקניות הללו - בתוספת אחוזה בת 100 שנה בצפון קליפורניה ליד מטה טסלה (חברת הרכב האלקטרוני שהוא מנהל) - אומרות שמאסק וחברותיו הוציאו 100 מיליון דולר על שבעה נכסים.

ב-2012, אחרי שלוש שנים של מגורים בשכירות, מאסק קנה אחוזה קולוניאלית בציפוי טיח בשטח בנוי של 20,248 רגל מרובע (1,880 מ"ר), לפי סותבי'ס אינטרנשיונל ריאלטי שייצגה אותו בקנייה. חברות בע"מ שקשורות אליו מחזיקות שני בתים נוספים באותו רחוב, כולל בית חווה שהוחזק בעבר על-ידי השחקן ג'ין וויילדר. לפי מסמכי רישום, בית זה הוסב לבית ספר פרטי לחמשת ילדיו של מאסק.

ב-2015 באה רכישה נוספת ברחוב סמוך, במעלה ערוץ תלול. דאק דאק גוס, חברה שיש לה כתובת משותפת עם SpaceX, חברת הרקטות לחלל שמאסק מנהל, קנתה בית חווה צנוע ב-4.3 מיליון דולר. כעבור שנה קנתה חברה אחרת שקשורה למאסק בית מודרני לא גמור במרחק שלוש דלתות. שנתיים לאחר מכן, ב-2018, חברה שלישית קנתה בית לבנים קולוניאלי בצמידות לבית הקודם. כל שלושת הבתים שוכנים במובלעת של חמישה בתים, ומי יודע אם מאסק מתכנן להשתלט על כולה.

גישת הקנייה של בתי השכנים מקובלת בקרב עשירי-מגה, כולל מארק צוקרברג מפייסבוק, ששילם מעל 50 מיליון דולר תמורת חמישה בתים בפאלו אטו בקליפורניה. פול אלן המנוח, ממייסדי מיקרוסופט, חיבר 13 מגרשים שכנים במרסר איילנד במדינת וושינגטון לנכס אחד, שכלל שמונה בתים.

כמה מהנכסים של מאסק עולים בשוויים מאז רכישתם. המחירים בבל אייר עלו מאז הקנייה הראשונה שלו, ובחודשים האחרונים נרשמו שם מחירי שיא, לפי סוכנות הנכסים קומפאס. הערכה אחת היא שהבתים נועדו לשכן עובדים ושותפים בעסקים השונים של מאסק.

כך או כך, בדצמבר לפני שנה משכן מאסק חמישה מהבתים (ארבעה בלוס אנג'לס והאחד בצפון קליפורניה) למורגן סטנלי בנקאות פרטית תמורת הלוואה של 61.3 מיליון דולר.

הנה סקירה של תיק הנכסים של מאסק: 

לוס אנג'לס, קליפורניה

נקנה במאי 2002 ב-5.4285 מיליון דולר

נמכר במרץ 2011 ב-6.453 דולר

6,500 רגל מרובע, ארבעה חדרי שינה, שישה חדרי אמבטיה

מאסק קנה את הבית הזה בבל אייר כשהיה נשוי לג'סטין מאסק, שאותה פגש בלימודיו באוניברסיטת קווינ'ס באונטריו, קנדה. בבלוג המסיבות שלה כתבה מאסק שהבית נקנה אחרי שנתיים של חיפושים, ושהשכן ג'ו פרנסיס, מפיק סדרת הווידאו "Girls Gone Wild", השתתף במסיבות בו והיה "אקסצנטי ומקסים כשהוא רוצה".

כשג'סטין קיבלה את הבית בגירושים, היועץ הפיננסי שלה אמר לה שכדאי לה למכור אותו ולפטר מחצית מצוות התחזוקה. היא מכרה את הבית ב-2011 ב-6.453 מיליון דולר לג'ורג' מקייבי, מייסד חברת השקעות מבוסטון, "צעיר נחמד מהחוף המזרחי שרצה בית שני".

לוס אנג'לס, קליפורניה

נקנה בדצמבר 2012 ב-17 מיליון דולר

אומדן ערך נוכחי: 22.3 מיליון דולר (סוכנות זילוב)

20,248 רגל מרובע, שבעה חדרי שינה, 12 חדרי אמבטיה

קרן אלון מאסק הגמישה קנתה את האחוזה הזו ממיצ'ל ג'וליס, ממייסדי קרן הגידור קניון קפיטל. הנכס על שטח 1.7 אקר (6 דונם) משקיף על הקאונטרי קלאב של בל אייר, וכולל מגרש טניס עם תאורה, חמישה מוסכים, בריכה וספא, חדר כושר ומגורי אורחים. הבית מזכיר בית כפרי צרפתי, עם מרתף יינות ל-1,000 בקבוקים וספרייה של שתי קומות.

הנכס הועבר לאחר מכן לחברה שנקראת קליסטו. לפי סוכן נכסים מקומי, הרכישה נבעה מהצורך לשכן את המשפחה הגדולה ואת העובדים והאורחים הרבים. העיתוי של מאסק היה טוב, כי המחירים באזור זה של בל אייר נסקו מאז. ב-2014 מאסק השקיע בהחלפת דלתות בסוויטת המגורים העיקרית, החליף את הארון שלה ועיצב מחדש את המטבח.

לוס אנג'לס, קליפורניה

נקנה באוקטובר 2013 ב-6.75 מיליון דולר

אומדן ערך נוכחי: 7.8 מיליון דולר

2,756 רגל מרובע, שלושה חדרי שינה, שלושה חדרי אמבטיה

אותה קרן גמישה של אלון מאסק קנתה את הבית ב-6.75 מיליון דולר, הרבה פחות מהמחיר המבוקש המקורי של 7.995 מיליון דולר. זהו בית חווה עם קוטג' לאורחים, ממש מעל הקאונטרי קלאב. אח הבעלים לשעבר היה השחקן ג'ין וויילדר, שקנה אותו ב-1976 ב-314,000 דולר.

מאוחר יותר הובע הבית לבעלות אד אסטרה, בית הספר שמאסק הקים לחמשת ילדיו (תאומים ושלישייה). בית הספר, שנחנך ב-2014, מיועד לתלמידים בני 8-14 ומתמקד בפתרון בעיות, חשיבה אתית ושיתוף-פעולה. מבחני הקבלה מבוססים על פתרון בעיות, כמו בחירה של 11 צמחים לבית מגורים חדש לבני אדם או קביעה מי אשם במות אגם מזיהום.

לוס אנג'לס, קליפורניה

נקנה ביולי 2015 ב-20 מיליון דולר

אומדן ערך נוכחי: 20 מיליון דולר

7,026 רגל מרובע, שישה חדרי שינה, שמונה חדרי אמבטיה

הבית הוקם ב-1954 אך עבר שיפוץ יסודי ב-2009. הוא נמכר ב-1.825 מילון דולר ב-1998 ואחר-כך ב-2.49 מיליון דולר ב-2002, לפני שחברת מאסק בשם קמליה ראנץ' קנתה אותו ב-2015 ב-20 מיליון דולר. כתובת החברה היא הכתובת של SpaceX. מורשה חתימה של הבית הוא ג'ארד ברצ'ול, שעובד עבור מאסק.

הילסבורו

נקנה ביוני 2017 ב-23.364 מיליון דולר

אומדן ערך נוכחי: 27.2 מיליון דולר (זילוב)

16,000 רגל מרובע, 10 חדרי שינה, 9 חדרי אמבטיה

האחוזה הזו בת 100 שנה יושבת על 160 דונם ונהנית מנופי המפרץ של סאן פרנסיסקו, עם בריכה, מסלולי הליכה ואולם נשפים. כאשר הנכס הזה יצא לשוק לראשונה ב-2013, הבעלים שלו, כריסטיאן די גואון הרביעי, בן 78, התנה את המכירה בשמירה על זכות נחלה בנכס, כלומר זכות להשתמש בו לכל ימי חייו. איש לא קנה, והאחוזה הורדה מבלוק המכירות וחזרה אליו רק עם ביטול התנאי הזה.

האחוזה ממוקמת על פסגת גבעה ירוקה במרחק 20 דקות נסיעה מדרום לסאן פרנסיסקו ומצפון לעמק הסיליקון. סבו וסבתו של גואן בנו את הבית בסגנון ים-תיכוני בשטח בנוי של 16,000 רגל מרובע (כ-1,500 מ"ר). התכנון היה של האדריכלים בליס ופאביל מסאן פרנסיסקו ב-1912. הבית הראשי מכיל אולם נשפים, חדר לסידור פרחים, חמישה חדרי שינה, שבעה חדרי אמבטיה מלאים ושני חדרי נוחיות נוספים. לאגף המשרתים יש שישה חדרי שינה ושלוש אמבטיות. ביתן מצופה בטפטים סינים מהמאה ה-18 משקיף על הבריכה.

כשחברה שקשורה למאסק קנתה את האחוזה ב-23.364 מיליון דולר ב-2017, היא שילמה רבע מהמחיר המבוקש המקורי, 100 מיליון דולר. ההוזלה נבעה מהצורך במודרניזציה משמעותית של הבית הישן.

ברנטווד

נקנתה על-ידי חברה שהייתה קשורה לטלולה ריילי, רעייתו השנייה (ולשעבר) של מאסק, באוגוסט 2014 ב-3.7 מיליון דולר

נמכרה באוגוסט 2019 ב-3.925 מיליון דולר

3,000 רגל מרובע, ארבעה חדרי שינה, ארבעה חדרי אמבטיה

באוגוסט 2014, שנה אחרי נישואיהם של מאסק וטלולה ריילי (שחקנית שהופיעה בסרט "גאווה ודעה קדומה" מ-2005), חברה  שקשורה אליה קנתה את הבית הזה ב-3.7 מיליון דולר. הוא נבנה ב-1959, עם ארבעה חדרי שינה, בסגנון מודרני ממחצית המאה ה-20, עם חלונות גבוהים מהרצפה לתקרה וקיר מתעקל סביב בריכת מי ים חיצונית בצורת סהר עם נופי אוקיינוס.

בני הזוג התגרשו לאחר מכן. הבית הועמד למכירה בפברואר 2019 ב-4.5 מיליון דולר ונמכר באוגוסט ב-3.925 מיליון דולר.

לוס אנג'לס, קליפורניה

נקנה ביולי 2015 ב-4.3 מיליון דולר

ערך נוכחי: 4.9 מיליון דולר 

2,963 רגל מרובע, ארבעה חדרי שינה, ארבעה חדרי אמבטיה

חצר הבית הזה נראית לא מתוחזקת, עם עשבים בחזית, זכוכית חלון מוכתמת וצמחים מתים בעציצים בדלת הכניסה. השכנים אומרים שהבית הואר בפברואר האחרון באורות ורודים לרגל יום ולנטיין. לא נראה שמישהו מתגורר בו בקביעות.

חברת דאק דאק גוס שילמה 10% מעל המחיר המבוקש של הנכס. תצלומים מ-2015 מראים פטיו מאריחים וחצר אחורית ירוקה שמשקיפה על קניוני טבע, חדרים על קירות ורודים, טפטים פרחוניים, שטיחים פרחוניים בכחול מקיר לקיר וחדר אורחים מצופה עץ.

לוס אנג'לס, קליפורניה

נקנה בספטמבר 2016 ב-24.25 מיליון דולר

אומדן ערך נוכחי: 27.3 מיליון דולר

9,309 רגל מרובע (880 מ"ר), שישה חדרי שינה, שבעה חדרי אמבטיה

חברה שקשורה למאסק רכשה את הנכס שמעוצב ממאסות גיאומטריות, עם חלון שנמתח לגובה שתי קומות. הגדר עשויה מזכוכית חוסמת. השכנים אומרים שיש בנייה תכופה בנכס, שהתחילה ב-2011. לפי מחלקת הבנייה בעירית לוס אנג'לס, יש תוכניות למעלית מגורים אחת ועוד תוכנית לבניית מערכת כיבוי אש.

לוס אנג'לס, קליפורניה 

נקנה בינואר 2019 ב-6.4 מיליון דולר

אומדן ערך נוכחי: 4.2 מיליון דולר

3,943 רגל מרובע, ארבעה חדרי שינה, שלושה חדרי אמבטיה

קרן משפחת פרנקל (1958) מכה את הבית הזה לוויומינג סטיל בע"מ ב-6.4 מיליון דולר ב-15 בינואר 2019. הכתובת של החברה היא של מטה SpaceX. הבית הוא בן שתי קומות, לבנים לבנות בסגנון קולוניאלי, עם תריסים, בריכה ושביל כניסה עם גדר יתדות לבנה.

עוד כתבות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?