גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיאט ופיג'ו מתאחדות: יהפכו לחברת הרכב הרביעית בגודלה בעולם

העסקה, שצפויה להיסגר ב-12-15 החודשים הקרובים, תיצור יצרנית רכב שמוכרת 8.7 מיליוני כלי רכב בשנה, עם הכנסות של כ-170 מיליארד אירו

הלוגואים של פיג'ו ופיאט / צילום: REGIS DUVIGNAU, רויטרס
הלוגואים של פיג'ו ופיאט / צילום: REGIS DUVIGNAU, רויטרס

פיאט ויריבתה פיג'ו, הסכימו לתנאי מיזוג מחייבים שכוללים תנאים שיקלו את אישור המיזוג הטרנס-אטלנטי על ידי הרגולציה בארה"ב ובעלי מניות בחברות.

שתי החברות הודיעו היום (ד') שהן חתמו על הסכם משולב שקובע את התנאים הכספיים של העסקה ואת מבנה המשילות בקבוצה המאוחדת. המהלך הוא צעד חשוב באישור מיזוג שהוכרז באוקטובר. המיזוג אמור ליצור ענקית רכב בשווי 50 מיליארד דולר, שתהיה מהמובילות בתעשיית הרכב העולמית במונחי מכירות.

העסקה מגיעה בתקופה של לחצי עלויות גוברים בעסקי ייצור הרכב, כאשר החברות משקיעות מיליארדים בטכנולוגיות חדשות כמו מכוניות אלקטרוניות, וכאשר הביקוש למכוניות ורכב מסחרי בשוקי הרכב הגדולים ביותר נחלש.

בין התנאים שנוספו בשבועות האחרונים כלולים גם הסכמה שקבוצת הרכב הממשלתית הסינית דונגפנג מוטור תוכל למכור חלק מאחזקתה בת 12.2% בפיג'ו חזרה ליצרנית הצרפתית, ופיאט קרייזלר תמכור או תפצל את חטיבת קומאו שלה לאחר המיזוג.

העסקה, שצפויה להיסגר ב-12-15 החודשים הקרובים, תיצור יצרנית רכב שמוכרת 8.7 מיליוני כלי רכב בשנה, עם הכנסות של כ-170 מיליארד אירו (189 מיליארד דולר), מסרו החברות. המיזוג לא יביא לסגירת מפעלים, ויוביל לחסכון שנתי של 3.7 מיליארד אירו. שם החברה החדשה עדיין לא הוחלט.

"האתגרים של התעשייה שלנו הם באמת משמעותיים", אמר מנכ"ל קבוצת פיג'ו קרלוס טבארס. "אנחנו עושים את זה מפני שאנחנו מאמינים שנהיה חזקים יותר כדי להתייצב בפני אתגרי העתיד בתעשייה שלנו מאשר להיות לבד".

הסכמת דונגפנג הסינית להנמיך את אחזקתה בפיג'ו מיועדת לעזור לעסקה לקבל את אישור הוועדה להשקעות חוץ בארה"ב, שצפויה לבדוק את הצעת המיזוג בעיתוי של מתיחויות סחר עם סין, מסרו מקורות יודעי דבר. דונגפנג תסיים עם אחזקה של 4.5% בחברת הרכב המשולבת החדשה, ולא תהיה זכאית למושב במועצת המנהלים.

שני הצדדים גם הסכימו שחטיבת קומאו של פיאט, שמייצרת טכנולוגיית רובוטיקה לייצור כלי רכב, תפוצל אחרי השלמת העסקה. כך יוכלו גם בעלי מניות פיג'ו וגם פיאט ליהנות ממכירת החטיבה, שמוערכת על ידי בנק ההשקעות ג'פריס ב-250 מיליון אירו.

כעת, כשההסכם חתום, החברות יזדקקו בשלב הבא לאישור הרגולציה בארה"ב ובאירופה כדי לממש את המיזוג. הם יזדקקו גם לתמיכת רשויות בנקאיות, מפני שיש להן פעילות פיננסית ברחבי העולם. בעלי מניות שתי החברות יצטרכו לאשר את העסקה בהצבעה, כנראה בסתיו הבא. שתי החברות מסרו היום שארבע בעלי המניות הגדולים ביותר בישות החדשה התחייבו כולם להצביע בעד העסקה.

ההצעה המקורית כללה גם תנאי שבהם תשלם פיאט  דיבדנד מיוחד של 5.5 מיליארד אירו לבעלי מניותיה. פיג'ו תחלק בין בעלי מניותיה את אחזקתה בת 46% בספקית חלקי הרכב Faurecia, שמוערכת בכ-3 מיליארד אירו. ההפרש בין הסכומים הללו עורר בין משקיעי PSA חששות שהם לא מקבלם עסקה טובה כמו זו שמקבלים משקיעי פיאט קרייזלר.

עורכי הדין של פיג'ו שבחנו את הצעת המיזוג בדקו תביעה אזרחית מהתקופה האחרונה שהגישה ידי ג'נרל מוטורס, שהאשימה את פיאט בתשלום שוחד לנציגי איגודים בארה"ב כדי לזכות בחוזי עבודה נוחים יותר לחברה. הם הסכימו בסופו של דבר עם הערכת פיאט  שהתביעה היא ללא בסיס, והחליטו שהיא לא תהווה מכשול לעסקה, לפי יודעי דבר.

"נקווה שננקה את התביעה הזו במהירות רבה, ואם לא, נמשיך להתגונן ממנה בתקיפות בעתיד", אמר מנכ"ל פיאט קרייזלר, מייק מנלי.

הרגולציה בארה"ב תבחן קרוב לוודאי מקרוב את הבעלות של דונגפנג הסינית בפיג'ו ואת הנציגות במועצת המנהלים של החברה הזו, בייחוד על רקע ההתמקדות של ממשל טראמפ בתעשיית הרכב ובגניבת קניין רוחני על ידי הסינים.

אם המיזוג יושלם, הוא ייצור את יצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם במונחי מספר כלי רכב שנמכרים, ויחבר את מותגי דודג', ראם, ג'יפ ואלפא רומיאו עם רשמת המותגים של פיג'ו שכוללת את סיטרואן, אופל ו-ווקסול. החברה המאוחדת תייצר כמעט אותו מספר מכוניות באירופה כמו וולקסווגן, היצרנית הגדולה באירופה, ותהיה לה נוכחות גדולה בארה"ב ובדרום אמריקה.

שתי היצרניות מסרו בעבר שג'ון אלקן, יו"ר פיאט , ימונה ליו"ר הקבוצה המאוחדת החדשה, ואילו מנכ"ל פיג'ו טבארס יהיה המנכ"ל של הקבוצה החדשה לכהונה של חמש שנים לפחות.

מי יהיו אנשי העשור בעולם? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה