גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיולים וירטואליים? עם רחפן ומשקפיים נוכל להיות איפה שנרצה, מבלי לזוז

תנועה דיגיטלית במרחב אינה אפשרית, אך כיום יש הסבורים כי מציאות וירטואלית, רשתות אלחוטיות ורחפנים יאפשרו להטמיע את עצמנו בסביבה אמיתית רחוקה בזמן אמת ● Xtend הישראלית יצרה מערכת רחפנים שמאפשרת לסרוק אזורים ומשמשת את צה"ל

מערכת סקיילורד של חברת Xtend הישראלית / צילום: Xtend
מערכת סקיילורד של חברת Xtend הישראלית / צילום: Xtend

אתה חוגר לראשך את הקופסה-קסדה הקלה והנוחה, מחזיק את השלט ביד ולוחץ על כפתור. רחפן מתרומם לאוויר, וחולף בזמזום מעל רחובות העיר ההומים. דרך המשקפיים אתה רואה את מה שהרחפן רואה: נוף ברור ב-360 מעלות של בתים הרוסים ועצים עקורים. כשאתה מביט למטה, אתה רואה את מה שמתחת לרחפן. התמונה בצבע מלא לא נעצרת. אין משהו נסתר. אתה למעשה מעביר את עצמך באמצעי דיגיטלי אל אתר של אסון טבע.

זו לפחות המטרה. "טלה-תעבורה דיגיטלית", כפי שהתחום הזה מוגדר, עדיין לא קיימת. אבל חסידי הטכנולוגיה הזו, שחלקם מכנה אותה "העברה חיה" (Live Delivery), מאמינים שבשנים הבאות תמהיל של מציאות וירטואלית, רשתות אלחוטיות מהירות ומכונות כמו רחפנים ורכבים קטנים יאפשרו לאנשים להטמיע את עצמם בסביבה אמיתית רחוקה בזמן אמת. "העברה חיה היא סוג חדש של כלי שימציא מחדש את האופן שבו אנחנו חווים את העולם, ויאפשר לנו להיות בנקודה שבה מתרחשים הדברים", אמר מארק קארל-ביליארד, מנהל בכיר ב-Accenture Labs, שמייעצת לעסקים בנושאי מציאות מדומה ומציאות רבודה (VR ו-AR).

בעוד שמציאות מדומה מציגה למשתמש סצנות שצולמו מראש, מציאות מדומה חיה - שמתחילה להופיע בחדרי לימוד וחדרי ניתוח - מאפשרת למשתמשים לחוות את מה שמתרחש בפועל. חברות כבר מתחילות להצמיד גרסאות פשוטות של VR לרחפנים כדי לתת למשתמשים את התחושה של להיות במקום אחר.

מאז מאי האחרון משתמשים חיילים ישראלים על גבול עזה במערכת רחפנים לצורך מעקב אחרי מטעני נפץ ולוחמי אויב בשטחים מוגדרים, ויירוט חפצים מעופפים שהם משגרים, כך לפי צה"ל. הרחפן משדר תמונה חיה בזווית של 130 מעלות לקסדה של החייל המפעיל, וכך אפשר לסרוק אזורים מסוכנים בלי לסכן את חיי החיילים.

מבחינת Xtend, היצרנית של המערכת הזו מתל אביב, שדה הקרב הוא רק ההתחלה. בסופו של דבר החברה רוצה לבנות רחפן קל לשימוש שמשדר וידאו תלת-ממדי ב-360 מעלות לקסדת VR, שתטמיע את המשתמש בכל מקום בעולם שאליו הוא רוצה לטוס. Xtend הוקמה על ידי מטאו ואביב שפירא, האחים שמאחורי חברת ריפליי טכנולוגיות, שמאפשרת לצופים לצפות באירועי ספורט ב-VR ונרכשה על ידי אינטל ב-2016. המייסדים האחרים הם מומחה האווירונאוטיקה אדיר טובי ורובי ליאני, ממייסדי FPV "ליגת המרוצים בישראל" - מלכ"ר שמקדם ומארגן תחרויות רחפנים.

"חששות בטיחות ופרטיות רציניים"

מכשולים טכנולוגיים משמעותיים עומדים בדרכם לחזון הגדול. כמות הנתונים שנחוצים לווידאו תלת-ממד חי ב-360 מעלות אינה מאפשרת שידור ללא פיגור משמעותי בזמן ברשתות האלחוטיות הקיימות, אומר ג'ייקוב צ'קרסקי, מנהל המעבדה לתקשורת הטמעה (Immersive Communication) באוניברסיטת אלבמה. לדבריו, הקסדות נוטות להיות מסורבלות ויקרות והמערכות זקוקות לעוד כרטיסים גרפיים וכבלים. הופעת רשתות הסלולר מהדור החמישי והמחשוב שיאפשר עיבוד נתונים קרוב יותר למכשירים - ולא בענן - יכולה לעזור, אבל שירותי הדור החמישי הם עדיין בחיתוליהם, במיוחד בארה"ב.

כיום יש כמה סטארט-אפים שכבר מפתחים מציאות מדומה חיה בלי רחפנים. סטודנטים באוניברסיטת פורדהם בניו יורק, ששוכנת בשני קמפוסים, יכולים להשתמש בשירות בשם כימרה שפותח על ידי חברת Pagoni VR מניו יורק, לצורך ישיבה בכיתת לימוד בקמפוס השני. חברת Immertec מפלורידה שיתפה פעולה עם J&J בפיתוח זרימה של הליכים ניתוחיים אמיתיים שמתבצעים בעשרות בתי חולים בארה"ב, כולל בית החולים הניתוחי ביילור סקוט ו-ווייט שבשרמן ומכון ויטרוביו לקידום הרפואה בדאלאס.

מציאות מדומה חיה יכולה גם לספק לאנשים גישה למקומות שאי אפשר להגיע אליהם פיזית. Pyrus Medical מסיאטל מפתחת מערכת שנותנת למנתחים רפואיים מבט לתוך כלי דם של פציינטים. המערכת משתמשת בקופסת ראש וחיישנים שמחוברים לצנתרים שמוחדרים לגוף במהלך ניתוח. המבט הזה לתוך הגוף אמור להפחית את הצורך בצילומי רנטגן ניתוחיים ולאפשר צמצום של הליכים חודרניים למינימום. החברה עדיין לא ניסתה את המערכת על בני אדם, ולא קיבלה את אישור ה-FDA.

שילוב מציאות מדומה חיה עם רחפנים הוא השלב הבא. הטכנולוגיה מגיעה בחלקה מהעולם הקטן אך צומח של מרוצי רחפנים מקצועיים. ה"טייסים" עוטים משקפיים במהלך המרוצים, שמעניקים להם מבט מ"יד ראשונה" של התקדמות הרחפן לאורך המסלול. קשה ללמוד את המערכת הזו: לטייס דרושה תשומת לב מלאה רק כדי להטות את הרחפן. "טייסים חסרי ניסיון 'מתרסקים' במקרים רבים", אמר ניקולס הורבצ'בסקי, מנכ"ל ומייסד "ליגת מרוצי הרחפנים". הטייסים מעדיפים במקרים רבים את הצילומים בשחור לבן, משום שזה מאפשר את מהירות העברת הנתונים הגבוהה ביותר, אך שיטה זו אינה מפורטת מספיק לשימוש צבאי או לשימושים נוספים שאינם מרוצים.

שבבי העיבוד הגדולים שנדרשים להזרמה חיה של סצנות הטמעה מעיקים על רחפנים קטנים ומחייבים כוח סוללה גדול, אמרה מילי רדוביץ', אנליסטית ב"תובנות תעשיית הרחפן" (DII). ממשלות רבות מגבילות רחפנים באזורים מיושבים, ומחייבות את המפעילים לעבור מבחני אישור קפדניים להטסה שלהם מחוץ לטווח הראייה, היא אמרה.

"יש חששות בטיחות ופרטיות רציניים והיעדר מודעות לערך המסחרי של רחפנים, ולכן באזורים עירוניים רבים התושבים עדיין לא מקבלים אותם", אמרה רדוביץ'.

אבל חברות הסטארט-אפ ממשיכות קדימה: חברת NewBeeDrone מסן דייגו עובדת על קופסת ראש לרחפן לשימוש צרכני, עם מבט ראשוני של הטייס ותמונות ב-HD. "לפי שעה זו יותר הוכחה של קונספט", אמר דריל הואנג, סמנכ"ל הכספים של החברה. "אבל זה מראה לאנשים איך זה לעוף".

יכולת טיסה של 45 דקות במהירות של 160 קמ"ש

מערכת סקיילורד של Xtend הישראלית לשימוש צבאי כוללת קופסת ראש אלחוטית ורחפן אוטונומי-למחצה בגודל צלחת פריזבי עם ארבעה רוטורים, שנשלט על ידי מכשיר שמוחזק ביד ודומה לפנס קרן לייזר. לפי החברה הרחפן יכול לטוס 45 דקות במהירויות של כ-29 קמ"ש, ולהגיע ל-160 קמ"ש ויותר. החיילים יכולים ללמוד את השימוש בתוך כמה דקות, ולא בכמה חודשים כמו שנדרש ברחפן ידני מלא.

"היכולות הפנורמיות של מערכת סקיילורד מאפשרות לצה"ל לסרוק אזור גיאוגרפי גדול, ולנטרל במהירות איומים ללא צורך בפריסת חיילים", אמר סגן אלוף אסף אורן, מפקד זרוע הלוחמה האופטית של צה"ל.

Xtend מתכננת להתחיל למכור בתחילת 2020 דגם שמציע תצוגה של 180 מעלות שיכולה להשתנות עם תנועות הראש של המפעיל. "זה יהיה כמו לסובב את הראש כדי להביט דרך חלון מכונית", אמר מטאו שפירא. החברה מתכננת גם להוסיף רכיבי מציאות מורחבת, כמו למשל תא טייס וירטואלי שיעזור להפחית את תחושת הסחרחורת של תנועת הראש על ידי צמצום הצורך בתנועה, ומתן תחושה של התמצאות ואיזון.

ענקית הרחפנים הסינית DJI מוכרת קסדות ראש עם וידאו ב-150 מעלות, עם פיגור זמן של שבע אלפיות שנייה בלבד, כך לפי החברה. המערכת גם מאפשרת לאחרים שאינם המפעיל של הרחפן לעטות את המשקפיים וליהנות מחוויית התעופה.

אולם ההתקדמות הטכנולוגית שנחוצה לטלה-תעבורה (teleportation) בשימוש רחב באמצעות רחפנים עדיין רחוקה מאיתנו כנראה בשנים רבות, אמר צ'קרסקי. "רחפנים נראים כמו הטכנולוגיה הטובה ביותר לפריסת המצלמות שמאפשרות טלה-תעבורה דיגיטלית", הוא אמר. "אבל צריך לתכנן לגמרי מחדש את התהליך של איסוף הנתונים והפצתם כדי שהמציאות המדומה תמצה באמת את הפוטנציאל שלה, ויהיה לה אפקט חברתי". 

עוד כתבות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בבורסה; אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.7%, המניות הדואליות עולות ב-2% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● השקל מתחזק בכ-0.6% ונסחר סביב 3.76 שקלים ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30