גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטייקונים הישנים פינו מקום לקרנות הפרטיות ולישראלים מחו"ל

אחד אחרי השני נפלו הבעלים של תאגידי הענק במשק בעשור החולף ● מוכים וחבולים הם נזרקו מהזירה, חלקם מסובכים בחובות כבדים, חלקם מעורבים בפרשות פליליות ● מה תרם לכך, ומי ממלא את מקומם בכל הקשור לעסקאות רכישה גדולות במשק הישראלי? ● פרויקט מיוחד

נוחי דנקנר, דודי ויסמן, שאול אלוביץ' ואילן בן דב / צילומים: רפי קוץ, כפיר זיו, שלומי יוסף
נוחי דנקנר, דודי ויסמן, שאול אלוביץ' ואילן בן דב / צילומים: רפי קוץ, כפיר זיו, שלומי יוסף

מישהו עוד זוכר את "הטייקונים"? אחד אחרי השני נעלמו כל אותם שמות שהיו מחוללי העסקאות הגדולים במשק עד לסוף העשור הקודם וחלשו על תאגידי ענק: נוחי דנקנר (אי.די.בי), לב לבייב (אפריקה ישראל), אליעזר פישמן (כלכלית ירושלים), שאול אלוביץ' (בזק), אילן בן דב (פרטנר), דיויד פדרמן (מפעלים פטרוכימיים), מוטי זיסר המנוח (אלביט הדמיה), יוסף גרינפלד (קרדן), יוסי מימן (אמפל), דודי ויסמן ושרגא בירן (אלון). כמו אבני דומינו, קרסו עסקיהם הממונפים בעשור החולף, אגב "שריפת" מיליארדי שקלים מכספי הציבור והבנקים. מוכים וחבולים הם נזרקו מהזירה, חלקם מסובכים בחובות כבדים ברמה האישית, חלקם עלו לכותרות בשל מעורבותם בפרשות פליליות.

להחלשת כוחם של הטייקונים תרם גם חוק הריכוזיות, שגזר על חברות ההחזקה עיסוק אינטנסיבי בקיפול שכבות, צמצום חובות ומימוש ההחזקות. משדרת הטייקונים הוותיקה של שנות האלפיים נותרו כיום בעיקר שניים - יצחק תשובה (קבוצת דלק) ועידן עופר (החברה לישראל) - אך כבר זמן רב שחברות ההשקעה שלהם אינן מועמדות לביצוע רכישות גדולות במשק, והן מתמקדות בעיקר במימוש החזקות שאינן בליבת עסקיהן.

לקראת סופו של העשור המסתיים כעת, פינתה את הבמה גם המיליארדרית שרי אריסון, האישה העשירה בישראל, שהעמידה את עסקיה בארץ למכירת חיסול בצל חקירות הנוגעים לפעילותן בחו"ל של החזקותיה העיקריות - בנק הפועלים וחברת שיכון ובינוי.

הוואקום שהותירו הטייקונים בכל הקשור לעסקאות רכישה גדולות, התמלא בשנים האחרונות על ידי פיזור רחב של גורמים בעלי ידיים חזקות יותר. גורמים אלה, שנדרשו להציג נזילות גבוהה (הבנקים המקומיים חדלו לממן רכישת אמצעי שליטה), כוללים קרנות השקעה; פרטיות בעלי הון שעשו את הונם מעבר לים; וכוחות חדשים שצמחו בעשור האחרון, על רקע הגאות בשוקי ההון והנדל"ן. 

קרנות השקעה

קרנות הפרייבט אקוויטי המקומיות הוכיחו את עצמן כפלטפורמה מוצלחת להשבחת חברות, בעיקר מתחומי התעשייה, אגב פיתוח עסקי מזורז ושיפור ניהולי. התשואה הגבוהה שמציגות בשנים האחרונות הקרנות המובילות בישראל, נחשבת חריגה לטובה גם בתעשיית ההשקעות העולמית, ומקלה עליהן בגיוס סכומי עתק של מאות מיליוני דולרים ממשקיעים בארץ ובחו"ל.

בראשן של אלו ניצבת, ללא עוררין, קרן ההשקעות פימי שמוביל ישי דוידי, שהפכה לרוכשת פוטנציאלית עבור כמעט כל חברה בולטת בתחומי התעשייה, המסחר והשירותים שגרעין השליטה בה מוצע למכירה. ההיסטוריה של פימי רצופה הצלחות מרשימת בהשבחת חברות, ובין האקזיטים שביצעה ניתן למנות את מימוש החזקותיה בחברות תדיראן קשר, ריטליקס, אורמת, סולבר, ליפמן, אינרום, נובולוג ורבות אחרות.

פימי היא כנראה ה"טייקון" הגדול בישראל. על פי נתוניה רכשה הקרן עד היום שליטה בכ-89 חברות ומימשה כ-60 מהן בהיקף עסקאות של למעלה מ-5.5 מיליארד דולר. חברות בהן משקיעה הקרן מעסיקות למעלה מ-30 אלף עובדים ופועלת בכ-50 מפעלים בישראל, ועוד עשרות מפעלים וחברות ברחבי העולם.

קרנות השקעה בולטות נוספות הן פורטיסימו של יובל כהן (שביצעה אקזיטים מוצלחים במיוחד בחברות סודהסטרים, נור מקרופרינטרס וקורנית דיגיטל); קרן טנא שמוביל אריאל הלפרין ומתמחה בהשקעות בחברות התעשייה הקיבוצית (אקזיטים בחברות נטפים, SCR ואבן קיסר), והקרנות סקיי וקדמה. לאלה ניתן להוסיף גם את הקרן הזרה סרצ'לייט, שרכשה לאחרונה את השליטה בקבוצת בזק מידי פירמידת החברות בה שלט בעבר שאול אלוביץ', ואת קרן אייפקס ישראל שמובילה זהבית כהן.

נתי סיידוף , אריאל הלפרין , ישי דוידי, יעקב לוקסנבורג ואדוארדו אלשטיין / צילומים: יונתן בלום, כפיר זיו, איל יצהר

עשו את הונם בחו"ל 

גורם נוסף שנכנס בעשור החולף בנעלי הטייקונים היו מספר אנשי עסקים יהודים/ישראלים לשעבר, שעשו הון בחו"ל והם מחפשים הכרה, מעמד והשפעה במדינת היהודים. תחת קטגוריה זו ניתן למנות את שמותיהם של אדוארדו אלשטיין (בעל השליטה בחברות אי.די.בי ודיסקונט השקעות), מוטי בן משה (קבוצת אלון רבוע כחול, תחנות הדלק של דור-אלון) ונתי סיידוף, שרכש אשתקד את מניות השליטה בחברת שיכון ובינוי מידי שרי אריסון.

כל השלושה ניצלו סיטואציה משברית כדי להשתלט על פירמידה קיימת, ולחלוש באמצעותה על חברות מפתח במשק, אם כי לפחות שניים מהם לא מלקקים דבש מאז. אלשטיין, שמקורות הונו בעסקיו בארגנטינה ,רכש בשנת 2014 יחד עם בן משה את "אם כל הפירמידות", אי.די.בי, שנקלעה לחדלות פירעון תחת בעליה הקודמים, נוחי דנקנר. למרות אחיזתה בחברות מובילות דוגמת שופרסל, נכסים ובניין, סלקום וכלל ביטוח, בשנים האחרונות שוב מוצאת עצמה קבוצת אי.די.בי-דסק"ש בסיטואציה מאתגרת, וזאת לאחר שאלשטיין כבר השקיע בה סכום המתקרב ל-3 מיליארד שקל.

בן משה, שהשותפות בינו לבין אלשטיין התפרקה בשנת 2015 עקב סכסוך שפרץ ביניהם, יצא אמנם מההשקעה באי.די.בי בשן ועין (הפסד של יותר מחצי מיליארד שקל), אך "התנחם" ברכישת חברת החזקות אחרת שנקלעה לקשיים - אלון רבוע כחול, בעלת עסקי נדל"ן ואנרגיה. רכישה זו לא השביעה, כך התברר, את תיאבונו של בן משה, שלדברי מקורביו מנהל עסקים משגשגים בגרמניה. הוא מוזכר כמועמד לרכישה בכמעט כל עסקה גדולה העולה על הפרק. אשתקד התמודד ללא הצלחה על רכישת אפריקה ישראל, ולאחרונה חתם על עסקה לרכישת מחצית ממניות קניון האופנה TLV בת"א מידי משפחת גינדי.

אשר לסיידוף, איש הנדל"ן מאמריקה הוזכר אף הוא בשנים האחרונות כמועמד לרכישת שורה של חברות ענק שנקלעו לקשיים: כלכלית ירושלים, אפריקה ישראל, בזק, אך בסופו של דבר ביצע את העסקה המוצלחת מכולן - בתחילת 2018 רכש מידי שרי אריסון את מניות השליטה בחברת שיכון ובינוי תמורת כ-1.1 מיליארד שקל. לאחר ראלי מסחרר במניה, שווה כיום הנתח של סיידוף בחברה כ-2.8 מיליארד שקל, כך שהוא מורווח "על הנייר" כ-1.7 מיליארד שקל על השקעתו.

הכוחות החדשים

התפתחותן של אימפריות נדל"ן וקמעונות מזון בישראל בעשור האחרון, על רקע הגאות הנמשכת בשווקים, הגדילה במידה ניכרת את מספרם של בעלי ההון המקומיים, שנוספו כמתמודדים פוטנציאליים בעסקאות רכישה גדולות.

בין הבולטים שבהם ניתן למנות את נתן חץ (אלוני חץ), יגאל דמרי (דמרי), צחי נחמיאס (מגה אור), האחים נפתלי (ביג), זוהר לוי (סאמיט), יקיר גבאי (אימפריית הנדל"ן אראונדטאון הפועלת בגרמניה), דוד פורר (חברת הפצת התרופות נאופרם), רמי לוי (בעלי רשת המזון), האחים דיין (בעלי עסקי נדל"ן ומלונות בארץ ובחו"ל), דוד פתאל (מלונות פתאל), יעקב לוקסנבורג (קבוצת לפידות-סאני), האחים צים (לשעבר בעלי רשת כמעט חינם), מורי ארקין (לשעבר מבעלי בזק), אבי באום (בעלי חילן), אבי לוי (מנכ"ל מליסרון לשעבר) ואחרים.

שמותיהם של אלה נקשרים תדיר בשנים האחרונות במהלכי רכישה של עסקים שאינם דווקא בתחום התמחותם. כך, רכשו סאמיט ופורר חבילות גדולות של מניות כלכלית ירושלים במסגרת מהלך היציאה של ענקית הנדל"ן ממשבר אליו נקלעה תחת שליטתו של אליעזר פישמן. פורר הוא גם שותפה הישראלי של קרן סרצ'לייט לרכישת השליטה בבזק.

חברת ההשקעות לפידות רכשה לאחרונה את השליטה בחברת הנדל"ן והתשתיות אפריקה ישראל, לאחר שניהלה מאבק מול דמרי. ביג ומגה אור שילבו השנה ידיים ברכישה של מניות חברת הנדל"ן המניב אפי נכסים ושל שוק האוכל שרונה מרקט בת"א. האחים דיין קנו את מלונות אפריקה ישראל ואת השליטה בחברת הנדל"ן איי.די.או הפועלת בברלין, ואילו ארקין, גבאי, חץ ובאום נכנסו כמשקיעים בחברת כלל ביטוח, המתנהלת כיום ללא בעל שליטה.ונראה שלקחי הטייקונים הממונפים נלמדו היטב. שם המשחק היום הוא כיסים עמוקים ויציבות פיננסית.

נראה שלקחי הטייקונים הממונפים נלמדו היטב. שם המשחק היום הוא כיסים עמוקים ויציבות פיננסית. עם זאת, הראייה לאחור היא תמיד 6:6 ואת תחלואי ההווה אנחנו מתקשים יותר לראות. אולי בסוף העשור הבא. 

עוד כתבות

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך