גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמא של בר רפאלי תשלם את המחיר, וזו לא הנחת סלב: ארבע שאלות קשות שעולות מהפרשה

ההסדר שנרקם בין רשויות המס למשפחת רפאלי על אישומי המס של בר מעורר ביקורת רבה ● מבט מעמיק על העובדות דווקא מלמד כי ההסדר אינו משולל היגיון ● הנה ארבע שאלות קשות שנוגעות לפרשה ולכתבי האישום נגד משפחת רפאלי

האם הדוגמנית הישראלית-הבינלאומית בר רפאלי תקבל מפרקליטות מיסוי וכלכלה "הנחת סלב" ותצליח לחמוק ממאסר בפועל בגין עבירות המס והתרמית שהמדינה מייחסת לה? האם אמה של הדוגמנית, ציפי רפאלי, "תקריב" את עצמה עבור בתה ותסכים לרצות עונש מאסר רק על-מנת לחסוך את החוויה הקשה הזו מהבת? ולמה שהפרקליטות תסכים להצעת "האם עבור הבת", כשמי שעמדה באור הזרקורים והרוויחה את הכסף הגדול בחו"ל הייתה הדוגמנית עצמה?

השאלות האלה הגיעו לקדמת הבמה הציבורית ברגע שהתפרסמה הידיעה על המגעים המתנהלים בין בר רפאלי ואמה ציפי לבין הפרקליטות, במטרה להביא לסיומם, בהסדר כולל, של כל תיקי המס - האזרחי והפלילי - המתנהלים נגד הדוגמנית ומשפחתה.

במסגרת המגעים בוחנת בימים אלה הפרקליטות הצעה שעלתה על השולחן, לפיה האם, ציפי רפאלי, תודה במרבית העבירות המיוחסות לה ותרצה בין שנה וחצי לשנתיים מאסר בפועל. מנגד, בר רפאלי לא תרצה מאסר בפועל כלל, לאחר שתתקבל טענתה כי לא הייתה לה כל כוונה פלילית, וכי היא לא הציגה מצגי-שווא בפני המדינה בנוגע לשאלת תושבותה (האם היא גרה בארץ או בחו"ל). במקביל, ובתמורה, תוותר בר רפאלי על הערעור האזרחי שהגישה על חיובה במס במסגרת התיק האזרחי שנוהל נגדה.

הכסף הגדול בגיל 20

הנתיב שהוביל את בר רפאלי אל שתי הזירות - האזרחית והפלילית - עבר דרך אותם אירועים בחייה של הדוגמנית הבינלאומית, בהם הפריצה שלה לזירה הבינלאומית בתחילת שנות ה-20 לחייה, הכסף הגדול שהרוויחה והזוגיות המתוקשרת עם הכוכב ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו. הוא גם סובב סביב אותה שאלה: האם בפרק זמן משמעותי בחייה היא התגוררה בארצות-הברית - או שתמיד הייתה תושבת ישראל, ומגוריה בארצות הברית היו בגדר גיחות קצרות לחו"ל.

עדיין לא ברור אם הפרקליטות תסכים לתנאי ההסדר שהוצגו על-ידי נבחרת הסנגורים של רפאלי והוריה, אך הידיעה על כך שהפרקליטות שוקלת להגיע להסדר, מעוררת שלל תגובות שליליות וטענות על "הנחת סלב" ועל כך שאם זה היה מישהו אחר, לא היו שוקלים "לוותר" לו.

עם זאת, נדמה כי אף אחד לא לוקח צעד אחד אחורה ושואל את עצמו האומנם אם יש כאן "ויתור" של הפרקליטות? האומנם יש כאן "הנחת סלב"? והאם אמה של בר, ציפי, באמת "מקריבה" את עצמה לטובת בתה - או שמא היא באמת האחראית היחידה לסיטואציה שנוצרה, היות שהיא הייתה "המבוגר האחראי" שטיפל בענייני הבת הדוגמנית, שהייתה בשנות העשרים לחייה בעת האירועים השנויים במחלוקת מס?

אל סימני השאלה הללו יש לצרף גם את העובדה שעד כה לא הועמדו לדין נישומים אחרים על רקע מחלוקת סביב הצהרותיהם בנוגע לתושבותם, וכל המחלוקות שנדונו סביב הנושא הוכרעו בזירה האזרחית.

הסאגה הזאת מתחילה ב-2007, כשרפאלי הייתה בשיא הצלחתה בחו"ל, והיא רק בת 21. היא התהדרה בחבר שהוא סלב עולמי, עשתה טלוויזיה וקמפיינים בארה"ב ונעטפה בחיבוק אמריקאי ענק. שם, היא ניהלה, לטענתה, את חייה בשנים 2008 ו-2009. רשות המסים חשבה אחרת.

הזירה האזרחית, במסגרתה נדרשת רפאלי לשלם מסים על הכנסות בהיקף 16 מיליון שקל שהרוויחה מעבודתה בחו"ל במשך כשנתיים, הוכרעה לראשונה בבית המשפט המחוזי, שחייב אותה לשלם מס בסך 8 מיליון שקל, וכבר הגיעה אל פתחו של בית המשפט העליון בדמות ערעור שהגישה רפאלי על הקביעה כי היא מעולם לא ניתקה את קשריה עם ישראל, ולאורך השנים - גם אלה שבהם ניהלה זוגיות מצולמת ומתוקשרת עם דיקפריו - היא הייתה תושבת ישראל, בטח לצורכי מס.

בזירה המקבילה, בינואר אשתקד הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבר רפאלי ולהוריה ציפי ורפי רפאלי כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע, בעבירות מס. רפי וציפי רפאלי חשודים בנוסף בעבירת הלבנת הון. רפאלי חשודה בכך שהציגה מצג-שווא בפני רשות המסים כאילו היא מתגוררת בחו"ל במשך שנים. לפי החשד, החוזים לדירות מגוריה של רפאלי נחתמו עם אחיה ועם אמה, כדי להסתיר את העובדה שהיא מתגוררת בארץ.

בנוסף, רפאלי ואמה נחשדות בקבלת "הטבות סלב" בגין מגורים בדירות יוקרה, שימוש במכוניות ו"הנחות סלב" בשווי של יותר ממיליון שקל, שלא דווחו כהכנסה.

במקביל, נטען, הציגה בר רפאלי בפני רשויות המס בארה"ב מצגים, שלפיהם היא אינה תושבת ארה"ב (U.S Nonresident Alien), והיא מתגוררת בישראל.

נבחרת עורכי הדין של משפחת רפאלי הגיעה לשימועים שנקבעו בתיק והציגו קו הגנה מאוד ברור - לא הייתה פה תרמית. מדובר במחלוקת מס אזרחית, במסגרתה הדוגמנית ובני משפחתה סברו כי בשנים המדוברות בר אינה תושבת ישראל, ולכן אינה חייבת במס פה, ורשות המסים סברה אחרת.

חלק נוסף של קו ההגנה התייחס לעובדה שהדוגמנית לא ניהלה את ענייני המס שלה בעצמה, ואלה נוהלו על-ידי אמה, ציפי. האם מצידה הציגה קו הגנה לפיו היא פעלה כדין, הצהירה על הכול בפני רשות המסים, ואם הייתה טעות בהצגת הדברים, היא האחראית לטעות הזאת.

קל, פופולרי ונוח לקבל את כל החשדות נגד השתיים כעובדה מוגמרת, בוודאי לאחר שפסק הדין האזרחי כבר קבע כי בר רפאלי הייתה תושבת ישראל בשנים שהמחלוקת, אך אם מסננים רגע את רעשי הרקע החריפים בפרשה, אפשר לשאול את אותן שאלות שנשאלות היום בצורה הפוכה לגמרי.

שלב השאלות הקשות

1.

כך למשל, את השאלה האם יש פה "הנחת סלב", אפשר לשאול כ"האם יש פה החמרת סלב". האם התיק הזה לא הפך לסוג של תיק דגל בפרקליטות שנועד להראות שלא עושים הנחות לאף אחד, אבל מרוב ש"לא עושים הנחות", הכף נוטה לחומרה? האם העובדה שהציבור תוקף את הרעיון של הגעה להסדר עם בר רפאלי, לא תגרור הימנעות מהסדר שעשוי היה להיחתם בנסיבות שבהן אין את ההשפעה של מצלמות ועיתונות?

2.

האם אלה שיוצאים נגד ההסדר יופתעו לגלות כי ברשות המסים יש גורמים הסבורים כי התיק נגד בר רפאלי היה יכול להיגמר מזמן בהסדר אזרחי ותו לא? במסדרונות הרשות ובמסדרונות הפרקליטות יש כאלה שהביעו עמדה המציעה הסדר עם אישומים פליליים פחותים מאלה המיוחסים לדוגמנית.

3.

שאלה נוספת שצריכה להישאל היא למה לוקח למדינה כל-כך הרבה זמן להכריע בשאלה האם להגיש או לא כתב אישום, ולמה המדינה בכלל מנהלת מגעים להסדר עם הדוגמנית ואמה? אפשר להניח במידת ביטחון רבה שבפרקליטות לא רוצים להקל עם בר רפאלי, אז למה לא להגיש את האישום שכבר כתוב ומוכן ולהתמודד עם ההגנה של רפאלי בבית המשפט? כנראה שגם הם שוקלים את משקל הראיות שיש להם ותוהים האם הן מספיקות להרשעה "מעבר לכל ספק", כפי שנדרש בזירה הפלילית. גם בזירה האזרחית, שמתנהלת בעליון, שום דבר לא מובטח למדינה.

4.

שאלה נוספת היא מי באמת "העבריין" העיקרי בתסריט הפלילי שנכתב על-ידי רשות המסים והפרקליטות. האם זו בר רפאלי או אמה ציפי? האם מוצגת היום בתקשורת כלביאה המגנה על בתה, מקריבה את עצמה, אך כשבוחנים את התיק ואת רוב הראיות בו, מגלים כי מי שטיפל בכל ענייני הדוגמנית-הבת לאורך כל השנים, הן בזירה הכלכלית והן בזירת המס, הייתה האם ציפי ולא הבת. 

אז מי הציג את מצגי-השווא בפני רשות המסים בנוגע לתושבותה של הדוגמנית המהווים את הבסיס לאישום הפלילי נגדה ונגד אמה? בר לא הייתה זו שעמדה בקשר עם רשויות המס, והיא לא זו שחתמה על רוב המסמכים. זו הייתה האם. האישום נגד בר רפאלי מבוסס במרביתו על הטענה כי נעשו מצגי-שווא בנוגע לתושבות של הדוגמנית. רוב ההצהרות בפני הרשות הם של האם. אז כשהאם אומרת "אני האחראית", האם זה קורבן או קריאה נכונה של המציאות - ואולי גם וגם?

כשבוחנים את כל סימני השאלה הללו, לא צריך להתפלא שהפרקליטות מוכנה לשקול הסדר בתיק שיביא אותה לגבייה מיידית של מיליוני שקלים ממס (לאור הוויתור על המחלוקת האזרחית); וכן מאסר בפועל עבור האחראי האמיתי לכאורה. 

*** חזקת החפות: בר רפאלי, ציפי רפאלי ורפי רפאלי לא הורשעו בביצוע עבירה בפרשה המוזכרת. יודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע הם בגדר חשודים, ועומדת לזכותם חזקת החפות. 

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת ב-24.5% במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה