כתב אישום בכפוף לשימוע לבר רפאלי: הסתירה הכנסות בעשרות מיליוני שקלים

כצפוי: פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה לבר רפאלי, ציפי רפאלי ורפי רפאלי כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירות מס; כמו כן, רפי וציפי רפאלי חשודים בעבירת הלבנת הון • ההכנסות לגביהן בוצעו פעולות ההסתרה עמדו על מיליוני שקלים לכל שנה בין 2009-2012, ובסך-הכול למעלה מ-23 מיליון שקל

בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף
בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף

כצפוי: פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה לבר רפאלי, ציפי רפאלי ורפי רפאלי כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות מס. כמו כן, רפי וציפי רפאלי חשודים בעבירת הלבנת הון.

לפי כתב החשדות, בשנים 2007-2006 הגישה בר רפאלי דוחות לפקיד השומה, בהם דיווחה כי אינה תושבת ישראל, ולא כללה בהם הכנסות שהפיקה מעבודותיה בחו"ל. בשנת 2009 נחתם הסכם פשרה, ולפיו ישולם מס בישראל בגין מלוא הכנסותיה של בר רפאלי בארץ ובעולם, שהופקו בשנים 2005-2007. במסגרת זו הסתירו בר וציפי רפאלי מפקיד השומה הכנסות בסך כ-6 מיליון שקל.

לפי החשד, בהמשך הקימה רפאלי חברות בחו"ל, פתחה חשבונות ברחבי העולם, והכנסותיה הוזרמו אליהם. בדוחות המס ובהצהרת הון שהגישו החשודים, הם הצהירו כי אין לבר רפאלי הכנסה בישראל, וכי היא תושבת חוץ. בדיוני שומה לשנים 2009-2012 מסרו החשודים לפקיד השומה מידע כוזב והסתירו ממנו מידע רלוונטי, וזאת במטרה להסתיר את זיקותיה של בר רפאלי לישראל. במקביל הציגה בר רפאלי בפני רשויות המס בארצות-הברית מצגים לפיהם היא איננה תושבת ארה"ב, והיא מתגוררת בישראל.

ההכנסות לגביהן בוצעו פעולות ההסתרה עמדו על מיליוני שקלים לכל שנה בין 2009-2012, ובסך-הכול למעלה מ-23 מיליון שקל.

בין היתר, בשנים אלה שכרה ורכשה בר רפאלי דירות בישראל, אולם לאור חששן של בר וציפי רפאלי כי עובדות אלה עשויות להוות זיקה בה יתחשב פקיד השומה בקביעה כי מרכז חייה בישראל, הסתירו את שמה מרישומי הדירות תוך הצגת מצגים כוזבים לרשויות.

עוד על-פי כתב החשדות, ציפי רפאלי חשודה בהשמטת הכנסות בסך כ-3 מיליון שקל מעמלות שקיבלה כתוצאה מפעילותה כסוכנת של בר רפאלי, וזאת באמצעות הפקדת העמלות בחשבונות בנק בחו"ל על שם בר רפאלי או חברות בשליטתה. יש לציין כי רשות המסים הוציאה צו לקבלת דפי הבנק בחו"ל, לבר ולציפי רפאלי. הדפים נמסרו רק כשנתיים לאחר הוצאת הצו, ולאחר הליך משפטי שניהלה הרשות.

בר וציפי רפאלי חשודות גם בביצוע עסקאות חליפין שהניבו הכנסות בגובה מיליוני שקל, מבלי שדווחו לרשויות כנדרש בחוק, לרבות מימון שכר דירה ורכש דירה, וכן שימוש ברכבי יוקרה, בתמורה לפרסום ויחסי ציבור. בנוסף, לציפי ורפי רפאלי מיוחסות עבירות הלבנת הון, שכן הצהירו שהם הנהנים בחשבונות אשר בפועל בר רפאלי הייתה הנהנית בהם.

לחשודים ניתנה אפשרות, בהתאם לחוק, לקיים הליך שימוע בפרקליטות מיסוי וכלכלה בטרם תתקבל החלטה אם להגיש כתב אישום נגדם.

התיק מטופל בפרקליטות מיסוי וכלכלה. החקירה בוצעה על-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים. 

"לא תיק של שחור או לבן"

עורכי הדין משה מזרחי, אודי ברזילי ורותי ליטבק, המייצגים את  בר רפאלי, מסרו בתגובה: "קיבלנו לפני מספר דקות בלבד את ההודעה בדבר השימוע:

"מקריאה ראשונית נראה כי מרבית הסוגיות עלו ונבחנו בהליך האזרחי שהתקיים בבית המשפט המחוזי וממתינות להכרעה שיפוטית. בדיוק לגבי אותן נקודות, זימן השופט דיון שמטרתו משא-ומתן לפשרה כי לשיטת השופט מדובר בתיק שאיננו 'שחור או לבן'. 

"חשוב להדגיש כי לא מדובר על 'העלמת הכנסות שהוסתרו'. כל ההכנסות וכל המספרים היו בפני פקיד השומה. השאלה הייתה רק לגבי סיווג ההכנסות כפטורות או כחייבות. 

"יש להדגיש כי בשנת 2009 נחתם הסכם 'ניתוק תושבות' שקבע שהחל משנת 2007 בר היא תושבת חוץ. כל זה נעשה לאחר בדיקות מעמיקות במס הכנסה שנמשכו שנתיים. ברור שמי שמחזיק אישור כזה ממס הכנסה, אין לו שום סיבה לנסות ולרמות את המערכת, מה שהיא לא עשתה בפועל כמובן. 

"אנחנו נלמד את הדברים לעומק ונביא את הטענות בפני פרקליטות המחוז. אני כולי תקווה שבסופו של יום יקבלו את עמדתנו שמדובר בשאלה אזרחית בלבד, כמו מאות רבות של תיקים אחרים שנידונים מדי יום ברחבי הארץ בפני פקידי שומה".

מעו"ד עופר רחמני ממשרד אודי ברזלי, המייצג את ציפי רפאלי, נמסר: "ציפי רפאלי פעלה אך ורק תוך ייעוץ מקצועי צמוד, אישרה את סוגיית התושבות עם פקיד השומה ואף נחתם הסכם שומה בעניין על כל הוודאות הנלווית לכך. באופן חריג וחסר תקדים הרשויות מתכחשות להסכם השומה, לשקיפות למהות האזרחית המוחלטת, תוך פגיעה חמורה בשם הטוב של מרשתי. הניסיון להפוך סוגיה אזרחית לפלילית, תוך הפעלת אמצעי חקירה שנועדו למלחמה בפשיעה אמיתית, רק מעיד על מוטיבציית היתר וחוסר שיקול דעת, תוך בזבוז כספי ציבור".

*** חזקת החפות: בר, ציפי ורפי רפאלי לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. לא ידוע כיצד ההליכים הפליליים יסתיימו, ויש לזכור כי נאשמים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.