גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מייסד כנס דאבוס: "זה לא פייר להגיד שאנחנו מנותקים מהבעיות של העולם האמיתי"

כנס דאבוס ה־50 נפתח בשוויץ ● הכנס השנתי, שבו הון ושלטון מתערבבים בו האחד בשני, מתמקד השנה במשבר האקלים העולמי ● "אנחנו זקוקים לשיתוף-פעולה קבוע בין המגזר הציבורי והפרטי, כדי לעדכן בצורה מתמשכת את חוקי המשחק", אומר קלאוס שוואב

קלאוס שוואב / צילום: רויטרס
קלאוס שוואב / צילום: רויטרס

הכנס השנתי של מנהלי עסקים, פוליטיקאים, נדבנים ואחרים בדאבוס, שווייץ, הפך לסמל מעמד חשוב לאליטה העולמית. אבל לפני שדאבוס נולד היה שם רק "אף אחד" עם רעיון, כך מתאר מייסד כנס הפורום הכלכלי העולמי את עצמו.

● בין גרטה לטראמפ: המשחק הכפול של כנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס

● פרשנות: עד כמה הדיבורים על כדור הארץ יהפכו באמת למעשים

"תיארתי אז את מה שנקראת היום "תפיסת בעלי העניין", אומר קלאוס שוואב, שבסוף שנות ה־60 היה פרופסור אלמוני למדיניות עסקים בז'נבה. "ובו זמנית, היה לי רעיון: למה לא ליצור פלטפורמה שבה בעלי העניין יוכלו להיפגש, ראשי עסקים עם אנשי ממשל, אנשים מהחברה האזרחית עם אקדמאים וכו'?".

כנס דאבוס הראשון נערך ב־1971, מה שהופך את הכנס של 2020 לכנס דאבוס ה־50. הוא היה אירוע צנוע, שמומן אישית על ידי שוואב באמצעות הלוואות שהוא לקח (חלקן מהוריו), ועם דגש על אירופה (הכנס נקרא אז פורום הניהול האירופי).

בשיחה שהתקיימה במשרד הממוקם במנהטן של מה שהפך להיות הפורום הכלכלי העולמי, WEF, שוואב, היו"ר הביצועי, מייחס את התעניינותו בחיבורים אישיים לילדותו, תחילה בשווייץ הנייטרלית במהלך מלחמת העולם השנייה, ואחר כך בהמשך הכאוטי.

"אבי עבד בחברה שווייצרית וגם בצלב האדום הבינלאומי, ולכן הוא יכול היה לחצות את הגבול", אומר שוואב. "מבחינתי, במהלך המלחמה היה קו שנקרא גבול. בצד האחד היינו צריכים לחשוש. בצד השני היו לנו שלווה ויציבות. תמיד התעניינתי איך ליצור דו־שיח בין שני הצדדים".

בשנות ה־60 היו לאקדמאי הצעיר השתלמויות בברקלי ובהרווארד שפקחו את עיניו. "הגעתי ממשפחה גרמנית־שווייצרית מסורתית מאד, ופתאום נחשפתי לעולם ההיפים. זה היה עבורי הלם תרבותי", הוא אומר. "למדתי להיות פתוח לנקודות השקפה שונות על החיים".

אחרי ההשקה, כנס דאבוס השנתי צמח במהירות. שוואב היה networker טוב שיצר קשרים עם כמה אנשי עסקים בולטים. המשתתפים המוקדמים כללו את דון קיוף, הנשיא הוותיק של קוקה קולה, ואת מגן הצרכנים ראלף נאדר.

בינתיים, המשברים הבינלאומיים בשנות ה־70, כולל אמברגו הנפט של 1973 ומלחמת יום כיפור, הרחיבו את האופקים של הכנס. "אנשים דאגו פתאום ותהו 'מה קורה בעולם?'", הוא אומר. "באמצע שנות ה־70 הפכנו לגלובליים מאד".

בתקופה של צמיחה איטית ואינפלציה גבוהה, שוואב קידם קפיטליזם שמעבר לבעלי העניין המסורתיים כלל גם עובדים ואגודות כבעלי עניין, "יוזמה חופשית עם אוריינטציה חברתית", כדבריו. הכנס צפה מראש את ההכרזה האחרונה של "שולחן העסקים העגול" בארה"ב על הגדרת המטרה של "שירות לכל אמריקאי".

הוא אומר שהתפיסה הזו מובנת לעיתים תכופות בצורה לא נכונה. "אחריות בעלי עניין איננה בהכרח שאתה נותן כסף לצד שלישי. היא אומרת שאתה משתמש בידע וביכולות שלך לטיפול בבעיות חברתיות או סביבתיות. זו לא הסתירה בין רווחים והחברה האנושית, אלא הסתירה בין הטווח הקצר והארוך". זה הפך שוב לרלוונטי יותר בשנים האחרונות, אומר שוואב, כאשר ההצלחה של הגלובליזציה הבליטה את העובדה "שיש מנצחים ומפסידים".

"אנשים אומרים שאי אפשר עוד להשאיר חלקים מהאוכלוסייה מאחור", הוא אומר. "לאלו שנשארים מאחור לא אכפת, נניח, שחלק גדול מאוכלוסיית סין התעשר. ויש להם את הכוח להתארגן באמצעות המדיה החברתית לכוח פוליטי אדיר".

אחרי התפתחות בחצי המאה האחרונה שהייתה בעיקרה "לינארית", הוא אומר, העולם ניצב כעת בפני "נקודות הטיה" גדולות וקצת מופשטות, משינויי האקלים דרך הגירה מאסיבית עד בינה מלאכותית. ההתקדמות עוקפת מוסדות וחוקים קיימים, מה שמוסיף לתסיסה החברתית.

מה שמסבך את האתגרים, טוען שוואב, הן הטכנולוגיות החדשות שהפכו ליותר ויותר מורכבות. "יצרנו את כלי הרכב הממונע, ואנשים יכלו להבין מה זה", הוא אומר. "אבל הטכנולוגיות החדשות בימינו, כמו בינה מלאכותית, ביולוגיה סימביוטית או מחשוב קוונטום, כבר לא מובנות בצורה ישירה. אנשים לא יכולים להבין איזו השפעה תהיה להן על חייהם".

מסיבה של אנשי אליטה שמטיפים לערכים

שוואב התכוון תמיד להעמיד את הפורום הכלכלי העולמי במרכז הגישור על פני השסעים בעולם. היום זהו ארגון בינלאומי עצמאי גדול בחסות ממשלת שווייץ, במידה רבה כמו הצלב האדום. עם דמי חבר גבוהים, יש לו הכנסה שנתית של 345 מיליון דולר ו־800 עובדים ומשרדים בחצי תריסר ערים ברחבי העולם. הפורום מקיים אירועים לאורך כל השנה, כולל כנס שנתי בסין. לא מדובר רק בלמעלה מ־1,000 החברים והשותפים. שוואב עובד ללא לאות על יצירת קשרים עם ראשי עסקים ומנהיגי עולם, כולל הנשיאים שי ג'ינפינג ודונלד טראמפ, שינאם היום בדאבוס.

"אני חושב שאנחנו זקוקים לשיתוף-פעולה קבוע בין המגזר הציבורי והפרטי, כדי לעדכן בצורה מתמשכת את חוקי המשחק", הוא אומר. "ואם אתה רוצה לעבוד בצורה בינלאומית, אני כבר לא חושב שארגון מרכזי יתאים לזה. אני חושב שמה שיש לך זה רשת של ארגונים ברמה הלאומית שעובדים יחד באופן צמוד מאד".

הפורום ספג הרבה מאד ביקורת, גם מבפנים, על כך שנתפס כמסיבה של אנשי אליטה שמטיפים לערכים יותר מאשר הם מקיימים אותם, ומנותקים מהבעיות בעולם האמיתי. שוואב מתגונן מפני המבקרים הללו, וטוען שהכנס עושה יותר דברים טובים מאשר רעים. "זה לא רק לא הוגן, אלא גם לא נכון", הוא אומר. "בכל מה שאתה עושה, יש אנשים שמקבלים החלטות. הייתי מגדיר אותם כמקבלי החלטות ברמה הפוליטית והעסקית".

כשהוא מתכונן לכנס ה־50 בדאבוס, הוא גם עומד על כך שראשי עסקים קפיטליסטים, למרות הביקורת של פופוליסטים ואחרים, יכולים לטפל באתגרים של תקופתנו.

"אם אני לוקח את מה שקרה ב־50 השנים האחרונות, בכל אינדיקטור שאתה לוקח השגנו התקדמות", הוא אומר. "לדוגמה, בשנות ה־70 היו בעולם ארבעה מיליארד בני אדם, והיום אנחנו שמונה מיליארד, אבל יש פחות אנשים מתחת קו העוני. אני עצמי נהנה מתוחלת החיים החדשה, שעלתה בכעשר שנים. נושא גדול בשנת ה־70 היה שיעור הבערות. היום זה לא קיים. כשאני מביט בנכדי ומשווה אותם אליי כשהייתי בן 13 או 14, אני רואה את תחכום החיים שלהם, עם האייפון והגישה לידע לעומת החיים הנאיביים שהיו לי.

"אני מאמין שהמין האנושי מתקדם", הוא מסכם. "אני באמת אופטימי".

עוד כתבות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים