גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה'קציצה' לא עוצרת, טסלה בעננים: האם הגיע העת לחשוש מהדובים?

מדד 500 S&P מציג רצף ימי מסחר עם תנודות נמוכות מ-1% שהוא כמעט חסר תקדים ב-50 השנים האחרונות ● בפעמיים האחרונות שהתופעה התרחשה, ב-2018-2017, אחרי תקופת השקט המדד צנח לטריטוריה דובית ● אז האם תגיע נפילה או רק "עלייה סנטימנטלית בתנודתיות"

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס
סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

מדד 500 S&P  נמצא באחד מהרצפים הארוכים ביותר של ימי מסחר שבהם לא נרשמה תנודה של 1% ב-50 השנים האחרונות. הדבר מדגים היטב כי השלב הנוכחי של הגאות בשוק המניות הוא טיפוס הדרגתי, ולא פרץ של אופוריה.

מדד המניות הרחב לא נע בשיעור של 1% או יותר לכל כיוון מאז אמצע אוקטובר - וזהו הרצף השקט השישי באורכו מסוף 1969 והשלישי באורכו מסוף 1995, לפי חברת נתוני השוק של דאו ג'ונס. מה שמניע את הרצף הממושך הזה של מסחר שקט הוא הסכם הסחר הראשוני בין ארה"ב וסין וריביות נמוכות ברחבי העולם, שהקלו את החששות מפני האטה כלכלית חדה.

המניות היו יציבות בתחילת השנה, למרות החששות מעימות במזרח התיכון, רווחי חברות לא מרשימים במיוחד וירידה בפעילות ייצור - מה שמגביר באת הביטחון שהשוק השורי הארוך ביותר יימשך. מדד 500 S&P עלה ב-11% בשלושת החודשים האחרונים, וב-27% בשנה שחלפה, בתמיכת הערכה לתחזית כלכלית יציבה יותר.

"נכון לעכשיו קשה מאוד להילחם במגמה הזו", אמר יוסף עבאסי, אסטרטג שוק עולמי בחברת FCStone. "יש אנרגיה מחודשת ברעיון שנראה צמיחה טובה יותר". אולם, אנליסטים רבים חוששים שהחזרה הבלתי נמנעת של התנודתיות תשים סוף להימורים על נכסים מסוכנים יחסית ותיצור ירידה בשוק.

התופעה הזו התרחשה בפעמיים האחרונות שבהן עברו המניות רצף ארוך של תנודתיות נמוכה - עד ינואר 2018 ועד אוקטובר 2018. אחרי שתי התקופות השקטות הללו, מדד S&P צנח לטריטוריה דובית, כלומר ירידה של מעל 10% מהשיא האחרון. השוק השורי הארוך של המדד כמעט הסתיים בחג המולד 2018, כשהירידה התקרבה ל-20% מהשיא הקודם, על רקע חששות המשקיעים ממלחמות הסחר ועליית הריביות.

שתי תקופות המימושים הללו ב-2018 הוחרפו על ידי הימורים גדולים נגד תנודתיות, מגמה שכמה אנליסטים מזהירים כי תוכל לקרות שוב. מדד התנודתיות של שיקגו, VIX , שמודד תנודות צפויות במדד S&P, ירד ב-35% בשנה האחרונה. "מדד הפחד" הזה, כפי שהוא מוכר בוול סטריט, מצוי גם מתחת לממוצע שלו ב-20 השנים האחרונות.

ביצועים חודשיים של מדד VIX מסוף 1994

בין האיומים: הבחירות ושווקים מתעוררים

גורם אחד שיכול לשבש את תקופת השקט הזו, שבה משקיעים רבים אופטימיים לגבי התחזית הכלכלית, הוא האי ודאות הפוליטית סביב הבחירות לנשיאות בארה"ב. "זו תהיה יותר עלייה סנטימנטלית בתנודתיות", צופה אמנדה אגאטי, אסטרטגית ההשקעות של PNC שירותים פיננסיים. "המדיניות כל כך שונה בשתי המפלגות, שקשה לשחק על הבחירות מנקודת מבט של משקיע".

המשקיעים מסתכלים גם על גורמים אפשריים אחרים שיכולים להוביל להתרופפות ההימורים על רצף שקט מתמשך: מהיפוך מגמה פתאומי במניות כמו טסלה, שנסקה בשבועות האחרונים, עד בעיות נוספות בשווקים מתעוררים כמו ארגנטינה וטורקיה. סוחרי ניירות ערך נוטים לחשוש שבעיות בפינות מסוכנות יותר של השוק יתפשטו לאזורים אחרים.

מניית טסלה הכפילה את עצמה ויותר בשלושת החודשים האחרונים, והעניקה ליצרנית כלי הרכב החשמליים שווי שוק גבוה מזה של ג'נרל מוטורס ופורד ביחד. מניית חברת תחליפי הבשר מהצומח ביונד מיט  עלתה החודש כבר ב-70%, עוד מהלך שכמה אנליסטים רואים בו נטילת סיכונים מופרזת.

גם מניות הטכנולוגיה הגדולות ביותר ממשיכות לנסוק. אלפאבית (גוגל) הצטרפה ביום חמישי שעבר לאפל, אמזון ומיקרוסופט במועדון החברות האמריקאיות עם שווי שוק של טריליון דולר.

אך רק מעטים רואים כעת אופטימיות לא מרוסנת בקנה מידה רחב בשוק, משקיעים רבים מעדיפים נכסים בטוחים יותר כמו אג"ח וזהב, וצופים גידול מתון ברווחי החברות בחודשים הבאים.

גם דוחות כספיים שיתפרסמו בקרוב יכולים לסיים את תקופת השקט במניות אם התוצאות יהיו טובות או גרועות יותר משמעותית מתחזיות וול סטריט. עונת הדוחות צוברת תאוצה במגזרים רבים השבוע, עם שמות גדולים כמו פרוקטר אנד גמבל, שדוחותיה צפויים להתפרסם היום וג'ונסון אנד ג'ונסון שצפויה לדווח מחר.

תגובת השוק לתוצאות בנקים גדולים הייתה עד כה שקטה, וזהו סימן נוסף לכך שהסוחרים מקווים לתחזית טובה יותר בהמשך שנת 2020. "הציפיות לרווחים מרוסנות, והרבה אנשים מוכנים לסלוח לחברות", הסביר עבאסי. 

עוד כתבות

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

אילוסטרציה: shutterstock

תרופה ראשונה לכבד שומני, המחלה שאולי לא ידעתם שיש לכם

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל