גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכון שמגייס את העובדים שלו בשיטת משחקי הרעב

מכון המחקר BTI ביקש ממועמדים לחבור לקבוצות לפי רצונם ולהגיש הצעת מחקר יחד, ואז שכר את הצוותים החזקים ● האם זה יעבוד גם בעסקים?

בוקר אחד בנובמבר 2018 נחתה קבוצת מדעני צמחים שנבחרו אחד אחד, מהמבטיחים בעולם בתחומם, במטה של מכון בויס תומפסון (BTI), מוסד מחקר יוקרתי באיתקה, ניו יורק. 13 המדענים ידעו למה הם הוזמנו. הם הציגו מועמדות לכמה משרות סגל פתוחות שהמכון פרסם, אבל המידע שקיבלו הבהיר שתהליך המיון יהיה מוזר. ב-48 השעות הבאות, המכון העביר אותם ניסוי מאורגן היטב ואולי פורץ דרך בגיוס עובדים חלופי.

המטרה, נאמר למועמדים, אינה להתבלט. אף אחד לא יקבל הצעת עבודה על סמך הברק האישי שלו. ההוראה היחידה הייתה להכיר זה את זה, ואחר כך להתפצל לצוותים של מועמדים "באותו ראש", כדי להכין הצעות למיזמי מחקר שהם ירצו לשתף בהם פעולה. לא הייתה הגבלה על מספר הצוותים שאפשר ליצור או על מספר החברים בכל צוות. 

בסופו של דבר, הצוות או הצוותים שהפגינו את פוטנציאל שיתוף הפעולה הגדול ביותר יישכרו לעבודה, עם כל חבריהם.

"חבר שלי כינה את התהליך הזה 'משחקי הרעב של BTI' ", אמר אנדרו נלסון, שהיה אז חוקר באוניברסיטת אריזונה, "אבל זה לא היה בדיוק כך".

"הופתענו לטובה"

הרעיון לשכור צוותים או קבוצות במקום יחידים אינה חדשה באקדמיה. ב-1998 אימצה אוניברסיטת ויסקונסין נוהל שנקרא "גיוס אשכולות", שבו כמה מינויי מפתח של אנשי סגל מבוצעים בבת אחת, לעתים קרובות בפקולטות שונות. מוסדות אחרים הלכו בעקבותיה, ומחקרים הראו שהטקטיקה הזאת עשויה לשפר את הגיוון של הסגל, לצמצם את שיעור העזיבה ולתרום למחקר רב-תחומי חדשני יותר.

גם בעסקים, חברות שוכרות לעתים צוותים שלמים, בייחוד אם המנכ"ל הנכנס מחליט "לנקות" את הבית. בשנים האחרונות, מנהלים חדשים באובר, צ'יפוטל ובורדן החליטו לאייש מחדש את כל צוות ההנהלה שלהם. לפעמים יש כימיה, לפעמים לא.

הדבר שהופך את הגישה של BTI לייחודית הוא הניתוק של המוסד עצמו מהתהליך. מלבד בחירת המועמדים ותכנון האירועים שסייעו להם להתחבר, הוא השאיר אותם לבדם להתחבר באופן אורגני. אף אחד לא כפה עליהם שיתופי פעולה.

דיוויד סטרן, המנכ"ל הוותיק של BTI, התחיל לחשוב ברצינות על שכירת צוותים לעבודה לפני כמה שנים. ככל שהטכנולוגיה התקדמה והחוקרים התמודדו עם בעיות מורכבות יותר ויותר, סטרן התחיל להאמין שהחוקרים של העתיד יצטרכו לשתף פעולה בתחומים רבים. המדע עשה תמיד רומנטיזציה לגאונים יחידים, אבל וירטואוזים כאלו בדרך כלל גרועים בשיתופי פעולה. מצד שני, כמה משחקני הצוות הטובים ביותר יכולים להיות ברווזים צולעים למראית עין.

כדי לעזור למועמדים למצוא חברי צוות, BTI ביקש מהם להכין מצגות של 15 דקות על המחקרים שלהם. המארגנים יצרו גם מעין ספיד דייטינג, שבו המועמדים עוברים בין שולחנות בסבבים קבועים כדי לדבר על עבודתם. כדי לוודא שהמועמדים יכירו זה את זה מבחינה חברתית וירגישו חופשיים להתנהג בטבעיות, המכון ארגן ארוחת ערב פרטית רק להם בלילה הראשון, עם בר משקאות עשיר, ללא נוכחות אנשי סגל מהמכון. 

למרות התכנון המדוקדק, לאיש מאנשי המכון לא היה מושג מה יקרה. האם יהיו מועמדים שירגישו שמשאירים אותם בחוץ? האם הם יתרעמו על ההתייחסות אליהם? "היו לנו כל תרחישי יום הדין בראש", אומר ד"ר סטרן.

לדברי אחד המועמדים, היום הראשון היה מבלבל, אבל כשהקבוצה ישבה לאכול יחד, אנשים התחילו להיפתח. כולם חשבו, "מה לכל הרוחות קורה כאן?" למחרת בבוקר, המועמדים אימצו את הרעיון שגורלם נתון במידה רבה בידי אחרים, הוא אומר. כל אחד התחיל לבצע "חישובים חברתיים" עדינים על מי הוא יכול לסמוך ולגבש צוות מחקר.

שניים מ-13 המוזמנים נשרו, אבל המועמדים שנותרו הגישו שמונה הצעות, ורובם הצטרפו ליותר מצוות אחד. כל צוות קיבל כמה שבועות לשתף פעולה, בעיקר בשיחות וידיאו, לפני הגשת ההצעות הסופיות. BTI הזמין אליו חזרה שני צוותים, שסך הכול היו חברים בהם חמישה מועמדים, וכולם קיבלו הצעות עבודה.

לדברי סטרן, הניסוי הניב מאגר מרשים של מועמדים עם רעיונות חזקים. "הופתענו לטובה", הוא מסכם.

לתת לצוותים להרכיב את עצמם

כעת השאלה הגדולה היא אם הגישה הזאת של "משחקי הרעב" יכולה להתאים גם לעסקים. אם לשפוט לפי קצב התחלופה של מנכ"לים, זה לא יכול להזיק. בשנה שעברה עזבו 1,640 מנכ"לי חברות בארה"ב את תפקידם, 13% יותר מאשר ב-2018, והכי הרבה מאז שחברת צ'לנג'ר, גריי וכריסמס החלה לעקוב אחרי המספרים, ב-2002. כמה מהפרישות היו, כמובן, וולונטריות, אבל כמה מהמנהלים שהודחו יכלו לשרוד עם צוות חזק?

אם חברות רוצות לאמץ את האסטרטגיה הזאת של גיוס צוות ניהול חדש, נניח, הן יכולות להזמין שלושה או ארבעה מועמדים בכירים לכל משרת ניהול למטה שלהן לשני ימי פעילות. המועמדים הללו יתפצלו באופן טבעי לצוותים ויפיקו תזכירים על יוזמה בין-מחלקתית שהם ישמחו לשתף בה פעולה.

ההצעות עצמן לא חשובות, כל עוד הן יהיו יצירתיות ומשכנעות. אחרי הכול, אם קבוצה של זרים יכולה להתחבר ולייצר עבודה סולידית ב-48 שעות, תארו לכם מה היא תוכל לייצר בשנה תמימה.

גיוס כזה מציע חלופה מוחשית לטעויות גיוס העובדים הקלאסיות. כמה חברות עדיין שוכרות כל איש צוות בנפרד, ועל סמך הכישורים שלו או שלה, בלי לבדוק איך הוא או היא יוכלו לעבוד עם אחרים. יש חברות שמשיכות לשכור לפי "תרבות" או "התאמה", מה שיכול להיות דרך נהדרת לחנוק רבגוניות וליצור תרבות רעילה.

בשורה התחתונה, ייתכן שהדרך להרכיב צוות נהדר היא להניח לצוות הנהדר להרכיב את עצמו. 

עוד כתבות

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"