גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוכבי האופניים מכניסים את שוק הנדל"ן הספרדי להילוך גבוה

שטף של חובבי רכיבה מניע את הפיתוח של נכסים להשכרה בעיר הספרדית – והמחירים עלו השנה ב-15%

רוכבי אופניים בחירונה / צילום: shutterstock
רוכבי אופניים בחירונה / צילום: shutterstock

ליאור מרקוביץ' ביקר לראשונה בחירונה (Girona) בחבל קטלוניה שבספרד בינואר 2017, כדי להשתתף במחנה אימונים לרוכבי אופניים. מרקוביץ הישראלי הוא יזם נדל"ן, חובב רכיבת אופניים שמשתתף גם בתחרויות טריאתלון. הוא התאהב מיד במזג האוויר של העיר ההיסטורית, בדרכים הטובות שלה, בתושבים, במזון ובאווירה. אחרי ששב אליה עוד שלוש פעמים לרכיבת אופניים, ידע שמצא את המקום המושלם להגשמת חלומו להתגורר בחו"ל.

הוא ושותפו לעסקים רון ברון, שניהל את מחנה האימונים, החליטו אז שזהו המקום הנכון להרחיב אליו את פעילות חברת הנדל"ן שלהם. באוגוסט 2017 עבר מרקוביץ' לגור בחירונה וכעבור חודש, החברה המקומית החדשה שלו ושל ברון, LR Focus, קנתה את הנכס הראשון שלה - בית להריסה שעלה 1.3 מיליון דולר. הם השקיעו עוד 2.1 מיליון דולר בהריסתו ובנייה מחדש של בניין דירות להשכרה של ארבע קומות עם שמונה דירות, כולל שני פנטהאוזים.

הדירות מושכרות לטווחים קצרים ב-78 עד 278 דולר ליום, בתוספת דמי ניקיון ומס עירוני, תלוי בעונה. השוכרים הם רוכבי אופניים וספורטאי טריאתלון, וגם תיירים שנוהרים לאזור הזה במספרים הולכים וגדלים.

רוכבי אופניים הם אחד המנועים הגדולים של בום הנדל"ן בחירונה, שהיא יוצאת מהכלל בשוק הנדל"ן הספרדי שטרם התאושש לגמרי מהמיתון העולמי של 2008. בעיר חיים כ-100 אלף תושבים. יותר חובבי אופניים קונים דירות או שוכרים יחידות דיור לטווח קצר בעיר. רבים מהם פותחים בתי קפה שמזמינים את רוכבי האופניים, מקיימים מחנות אימונים, ופותחים חברות תיור וחנויות, אשר מושכים עוד ועוד רוכבים.

חירונה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מחירי הנכסים בחירונה עלו ב-15% בין סוף 2018 לסוף 2019, לפי נתונים של Idealista, אתר נדל"ן מקוון. עד לפני עשר שנים, העיר הנפיקה כעשרה רישיונות להשכיר דירות לתקופות של פחות מ-32 יום. עד היום הונפקו כבר מעל 700 רישיונות כאלו, כך לפי משרד התיירות המקומי. העלייה הואצה בין היתר בזכות מחסור בחדרי מלון והתרחבות פלטפורמות כמו Airbnb.

לדברי רובן אורטיז מרוני, יליד העיר ומתווך נדל"ן, מציאת בית לקנייה בחירונה יכולה להיות מאתגרת. רוב המכירות מתבצעות דרך קשרים אישיים או באמצעות עסקאות שקטות עם סוכנים, ולא דרך מודעות מצולמות בחלונות ראווה או פרסום בולט.

"כשרוכב אופניים אחד קונה ממך, הוא מספר על כך לרוכב האופניים הבא שמגיע", מוסיפה מריסה היתרוויק, מנהלת מכירות בסוכנות לוקאס פוקס, שמתגוררת בעיר זה 18 שנה. "היום אני סוכנת נכסים של רוכבי אופניים".

מתווכים אומרים שמלאי הנכסים למגורים ברובע הישן של העיר נמצא בשפל היסטורי. הרובע, בארי וול, היה שכונת מצוקה לפני 20 שנה, אומרת תושבת העיר מריה רוסה ריישאך וידאל, שהקימה יחד עם בעלה, אוסקר טיו ארגנטי, סוכנות נכסים להשכרה וחברת ניהול נכסים בשם פלאטלי.

"כשהייתי צעירה, אנשים שהיו בעלי חנויות בקומה התחתונה נהגו לקנות את כל הבניין והשתמשו בו לאחסון", היא אומרת. בעלי הבתים הללו החלו להסב את הבניינים ליחידות דיור ולדירות להשכרה בתגובה למדיניות החדשה שעודדה שדרוג של נכסים ציבוריים ופרטיים. רוכבי האופניים היו בין הלקוחות הראשונים.

לאנס ארמסטרונג בא - והשאר היסטוריה

היום, אומרת וידאל, כ-30% מהלקוחות ששוכרים ממנה דירה הם רוכבי אופניים, והיתר תיירים שנמשכים לאזור בגלל ההיסטוריה שלו, ובשל הקירבה לקוסטה בראבה ולברצלונה. העיר שימשה גם כסט צילומים בסדרה "משחקי הכס", ויש בה גם סצנה קולינרית: אל סלר דה קאן רוקה, מסעדה בת 33 שנים, מתגאה בשלושה כוכבי מישלן.

המקומיים מספרים שההתחלה של חירונה כמקדש-מעט לרוכבי אופניים קשורה לבואו לעיר של ג'וני וולץ, רוכב מדנמרק שעבר להתגורר בעיר ב-1986. ב-1997 הציע וולץ, שהיה אז המנהל המקצועי של קבוצת הרכיבה יו אס פוסטל, לעמיתו ג'ורג' הינקאפי להתאמן בחירונה. כעבור זמן קצר, שניהם שכנעו את לאנס ארמסטרונג, חבר הקבוצה דאז, להצטרף אליהם. ארמסטרונג קנה דירה בחירונה ב-2001, והשאר - היסטוריה. בהמשך השתקעו בעיר קבוצות שלמות. היא מציעה גישה קלה יחסית למרוצי האופניים הגדולים באירופה: ג'ירו איטליה, טור דה פראנס וואלטה אספניה.

נוסף למזג האוויר הנוח כל השנה ולמערכת הכבישים המתוחזקת היטב, רוכבי האופניים אוהבים את תחושת הקהילה שהעיר מציעה להם.

חואן מנואל ריברה ואשתו אנה נוגוארה, אדריכלית, מחזיקים באחד מבנייני הדירות להשכרה הראשונים בעיר. הם רכשו בית הרוס ברובע העתיק בשנת 2000 ב-280 אלף דולר, והסבו אותו למבנה של שתי דירות. בני הזוג אינם מסגירים כמה השקיעו בשיפוץ, אך אומרים ששיפוץ דומה היה עולה 1.39 מיליון דולר לנכס ששטחו כ-500 מ"ר. הם משכירים כעת את יחידת הקרקע של שני חדרי שינה ויחידה עליונה של שלושה חדרי שינה, שהמשפחה משתמשת בה בימי חג. לפחות רוכב אופניים מקצועי אחד היה שוכר חוזר, אומר ריברה.

המחאה: פחות לתיירים, יותר למקומיים

יש גם חסרונות להסבה של כה הרבה בתים ליחידות השכרה לטווח קצר, שמעלה באופן בלתי נמנע את מחירי הנכסים. ברובע העתיק תלויות כרזות בד לרוחב סמטאות האבן הצרות, שאומרות בקטלנית: "פחות דירות לתיירים, יותר דירות למקומיים".
אנדרו גאריגה פרדאס, עו"ד מקומי לענייני נדל"ן ולשעבר יועץ משפטי של קבוצת רכיבת אופניים, דווקא בעד הנהירה לעיר של הרוכבים ושל יתר המבקרים. "זו לא התיירות הזולה שאנחנו מקבלים במקומות כמו לורט דל מאר, שצעירים אנגלים באים אליהם להשתכר", הוא אומר. 

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים