גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטכנולוגיות שיחליפו את ראיון העבודה המסורתי: איפה עובר הגבול?

כבר היום חברות מתחילות להשתמש בטכנולוגיות של בינה מלאכותית ומציאות וירטואלית ככלים לסינון מועמדים, אבל בעשור הבא הן עשויות לקחת אותן צעד נוסף, עד כדי ניטור פעילות המוח ומדדי בריאות בעזרת טכנולוגיה לבישה ● איפה עובר הגבול שחוצה את הזכות לפרטיות של המועמדים למשרה?

שוק של אלגוריתמים יעזור למחפשי עבודה ללטש את הפרופילים שלהם / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
שוק של אלגוריתמים יעזור למחפשי עבודה ללטש את הפרופילים שלהם / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

רוב מחפשי העבודה ומנהלי כוח-האדם יסכימו: ראיון עבודה אינו הדרך האידאלית לאתר את המועמד המתאים ביותר למשרה. המועמדים לעתים מפריזים בתיאור כישוריהם. המנהלים מסתמכים על מידע סובייקטיבי בקבלת ההחלטות.

הבעיה גוברת כאשר שינויים טכנולוגיים מהירים מאלצים את החברות להסתגל לשיטות חדשות של עבודה. כישורים ברורים או ניסיון שהיו ללא תחליף בעבר, יכולים להיות פחות ופחות רלוונטיים לסיכויי המועמד או המועמדת להצליח בתפקיד.

"אם אנחנו מקבלים את העובדה שמשרות הולכות להשתנות או להתחלף, ש-80% מהמשרות שיהיו ב-2030 או 2040 עדיין לא קיימות היום, ושיש פיחות במומחיות ובידע, נצטרך להמר על דברים כמו סקרנות, יכולת למידה, יחסי אנוש ומוטיבציה", אומר תומאס צ'אמורו-פרנמוזיק, חוקר כישרונות ראשי בקבוצת מנפאואר ופרופסור לפסיכולוגיה של עסקים ביוניברסיטי קולג' לונדון ובאוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

בעתיד הלא רחוק, המעסיקים יסתמכו אולי פחות על קורות-החיים והראיונות, ויותר על התנהגות המועמד, היכולות הקוגניטיביות, תכונות האופי והתגובות הפסיכולוגיות כדי לקבוע אם מישהו מתאים. היום כבר מפתחים טכנולוגיה שמאפשרת למעסיקים לנתח את ההיסטוריה של המועמד באינטרנט, נתונים ביומטריים ותגובות בזמן אמת לסימולציות של קשיים בעבודה.

הטכנולוגיות הללו מעלות חששות בנושאי אתיקה והגינות, ומומחים מנבאים שהן יעוררו בעיות משפטיות. בנובמבר האחרון, לדוגמה, המלכ"ר "מרכז המידע לפרטיות אלקטרונית" הגיש תלונה לוועדת הסחר הפדרלית בארה"ב נגד HireVue, חברה שמפתחת כלי בינה מלאכותית לגיוס כוח עבודה, בטענה שהטכנולוגיה שלה אינה שקופה ואין בה מנגנון נטילת אחריות. HireVue מצדה מסרה שלטכנולוגיה שלה "יש פחות הטיה ביחס לתהליכי סינון מסורתיים".

באילינוי נכנסה לתוקף לאחרונה תקנה חדשה שמחייבת חברות להודיע מראש למועמדים לעבודה שהן משתמשות בראיונות וידיאו מבוססי בינה מלאכותית. הקונגרס שוקל חקיקה שתחייב חברות לבדוק את האלגוריתמים שלהן כדי למנוע הטיות בסינון מועמדים לעבודה.

לפנינו כמה טכנולוגיות שיוכלו לעצב מחדש את ראיונות העבודה בשנים הבאות.

פרופיל אישיות בעזרת בינה מלאכותית

כאשר הכישורים ה"רכים" צוברים חשיבות, יותר מעסיקים ישתמשו בבינה מלאכותית (AI) כדי ליצור פרופילים של אישיות על פי המדיה החברתית של המועמד לעבודה, חשבונות לינקדאין ועוד טקסטים שהועלו באינטרנט, וכן ניסוחים שהוא משתמש בהם בהדמיות של מציאות רבודה וקטעי וידיאו שלו.

יש חברות, כמו Humantic, שכבר מציעות כלים מבוססי עיבוד שפה טבעית ליצירת פרופילים אינסטנט של מועמדים למעסיקים. החברות האלו אומרות שהטכנולוגיה מבוססת על מבחני אישיות מסורתיים, כולל DiSC (כלי להערכת התנהגות) ו-Big Five (חמש תכונות אישיות). במקום שהמועמדים ימלאו שאלונים ארוכים, אלגוריתם יוצר ניתוח אישיות מיידי וזול - עם או ללא הסכמה של המועמד.

טרייסי לוין מחברת Advantage Talent מאטלנטה משתמשת בעבודתה לגיוס עובדים לחברות-לקוחות בכלי של Humantic כדי לגלות אם המועמדים פתוחים לרעיונות חדשים. לדבריה, הכלי הזה עוזר לה להתגבר על הטיות אישיות שלה.

כמה מומחים תוהים אם האלגוריתמים הללו מדויקים כמו השיטות המסורתיות. כלים מבוססי AI יכולים גם למצוא ניסוחים בפרופילים של המועמד במדיה החברתית שמאותתים על מצבו הרפואי, כולל דיכאון. פסיכולוגים ארגוניים טוענים שזה יהיה לא הוגן ואולי גם לא חוקי שמעסיקים ישתמשו במידע הזה בקבלת החלטות על העסקה.

אם פרופילים של אישיות כאלו יהפכו לנפוצים יותר, עשוי לצוץ שוק של אלגוריתמים שיעזרו למחפשי עבודה ללטש את ההיסטוריה שלהם במדיה החברתית ובחשבונות אינטרנט נוספים, אומר בן טיילור, המדען הראשי לשעבר ב-HireVue. זה יכול לכלול ייעוץ מה להשמיט או לשנות כדי להתאים לפרופיל אישיות ספציפי, הוא אומר.

"דירוג אשראי" של כישורים

היום, מעסיקים רבים מסתמכים על ההערכות העצמיות של המועמד כדי לקבוע את רמת הכישורים שלו. יום אחד בעתיד, החברות יוכלו לדרג אוטומטית כישורים על בסיס הטקסטים שהמועמד העלה לרשת, כמו פוסטים בלינקדאין ואינטראקציות בטוויטר. מומחים מנבאים שזה ישמש תחילה להערכת יכולות הקידוד של מהנדסי תוכנה, מפני שהם מעלים במקרים רבים קודים ישירות לפלטפורמות כמו GitHub.

כל פוסט שמעלים לרשת יכול לגלות מה הכישורים האמיתיים שלכם/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

"חברות יתחילו כנראה להשיג יותר הוכחות לכישורים שונים, מפני שזו הופכת להיות בעיה גדולה יותר: המועמד יכול לטעון שיש לו כישורים בלי שיצטרך להוכיח אותם", אומרת טארה בהרנד, פרופסור לפסיכולוגיה ארגונית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון.

בנוגע לכישורים "קשים" כמו תכנות וכישורים "רכים" כמו יחסי אנוש, המועמדים יוכלו להשיג מספר כמו דירוג אשראי. "אנחנו נראה שוק שלם שלא קיים באמת היום", אומר טיילור. "המועמדים ירצו את זה. הם רוצים להפגין שהם סחורה תחרותית".

ג'ני יאנג, עמיתת מחקר במכון האורבני ונציבה לשעבר בוועדת שוויון ההזדמנויות בתעסוקה, השוותה את החוויה הזו לשימוש בדירוג המבחן הפסיכומטרי של מועמד בקבלת החלטה אם לשכור אותו לעבודה לאורך כל חייו. "מדאיג אותי קצת לחשוב על נתונים סטטיים כאלו שקשה לשנות - הם במקרים רבים במתאם עם ההון שלנו", היא אומרת.

ניטור של פעילות המוח תוך כדי משחק

מעסיקים כבר משתמשים בכלים של VR (מציאות מדומה) לבחינה של תפקוד מועמדים בתנאי עבודה. ActiView מישראל מציעה הערכות VR לשכירת עובדים, במיוחד בוגרים טריים של לימודים עם קורות-חיים קצרים.

משקפי מציאות וירטואלית יוכלו לזהות את רמות הסטרס/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

בהערכה טיפוסית כזו, המועמד משחק משחק קוגניטיבי והמערכת מנתחת את דפוסי ההתנהגות שלו. "האם אתה מגבש אסטרטגיה לפני שאתה מתחיל לפתור משהו? כמה החלטי אתה בפעולות שלך?", אומר גיל אשר, מנהל הטכנולוגיה הראשי בחברה. אחר כך מתייצב המועמד בפני הדמיות של בעיות שהוא עשוי להיתקל בהן בעבודה. "אם אתה מועמד לשירות לקוחות, אנחנו מעמידים אותו מול לקוח כועס ורואים איך הוא מגיב", אומר אשר.

יצרנים אחרים של כלי הערכה מבוססי VR מהססים להשתמש בהם לשכירת עובדים מפני שכמה מועמדים חווים תחושת ורטיגו או סחרחורת תנועה כשהם חובשים את הערכות.

"צריך להיות מאוד זהירים כשמתכננים הערכה שבה אתה נותן לבן אדם מגרש משחקים מדומה", אומר דאג ריינולדס, סגן נשיא בחברת Development Dimensions, שפיתחה כלי הערכה ומערכות VR לפיתוח אמפתיה במקום העבודה.

ActiView אומרת שהיא משתמשת בערכות מתקדמות ומבצעת בדיקות VR מוקדמות, שמפחיתות תחושת ורטיגו (סחרחורת). אם למועמד יש עדיין בעיה, הוא יכול לבקש בחינה חלופית.

חברות כמו HireVue בוחנות מועמדים באמצעות הדמיית וידיאו ומשתמשות באלגוריתמים לקבוע מי מתאים לעבודה. הלקוחות של חברה זו כוללים את הילטון וורלדווייד, יוניליבר ועוד חברות פורצ'ן 500 (הגדולות בעולם). יוניליבר לא הגיבה. הילטון מסרה שהיא השתמשה בכלי ההערכה של HireVue בעבר כ"נתון אחד מני רבים" שחברות כוח-האדם שהיא מעסיקה משתמשות בו.

בחמש השנים הבאות, טכנולוגיה לבישה של בריאות תוכל למדוד לחץ דם, תנועות עין ומוליכות עור (כמה העור יכול להוביל חשמל) כדי לנבא רגשות וחרדות, אומרים מדעני מחשבים. הטכנולוגיות הללו יוכלו לעזור לחברות להעריך את דרגת הסטרס של המועמדים לעבודה ואת רמת המעורבות שלהם והשליטה העצמית במהלך הדמיות VR.

המערכות יוכלו אולי אפילו למדוד גלי מוח, אומרים כמה מומחים, כדי לקבוע אם למישהו יש את המוח האופטימלי לתפקיד, בהתבסס על מבנה המוח של עובדים שמצליחים בתפקיד הזה.

מצד שני, קשה לפרש נכון נתונים ביומטריים. גם אם אפשר להבחין בגלי מוח, "הם משקפים סטרס, או חשיבה עמוקה יותר?", אומר סנטוש קומאר, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת ממפיס, שמפתח טכנולוגיה רפואית לבישה.

מידע ביומטרי יכול גם לחשוף בעיות רפואיות כמו מצבי לב, מחלות נפש או נכויות - מה שעלול להיות לא חוקי.

"אם משהו הוא מנבא מדויק או איתות בר-תוקף, אבל הוא מעבר לשליטה של אנשים, אני חושב שההגינות כאן היא בסימן שאלה", אומר ד"ר צ'אמורו-פרנמוזיק, המדען הראשי של מנפאואר. 

עוד כתבות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?