גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קץ האוטופיה של אובר וליפט: כך התנפצו ההבטחות להפחתת העומס בכבישים

עוד ועוד ערים בארה"ב, בהן ניו יורק, סן פרנסיסקו ושיקגו, מטילות מסים חדשים על נסיעות במסגרת חברות ההיסעים המקוונות, לאחר שמחקרים חדשים הראו כיצד הן מקפיצות את העומס על הכבישים לעתים אפילו בעשרות אחוזים

עומס תנועה בניו יורק./  צילום: Mary Altaffer AP
עומס תנועה בניו יורק./ צילום: Mary Altaffer AP

באחת השבתות האחרונות, קארה בורק מיהרה לארוחת ערב מדירתה באיסט וילג' בניו יורק והיא העדיפה את "אובר" על פני הסאבוויי הוותיק שהיה מביא אותה למקום חפצה בתוך 10 דקות. במקום זאת, הנסיעה לקחה 25 דקות. "בזמן כזה יכולתי ללכת ברגל או לקפוץ על הסאבוויי ב-2.75 דולר", היא אומרת. נהג "אובר" שלה היה מתוסכל באותה מידה מהעומס, ואמר לה שהוא "היה צריך להישאר בברוקלין במקום לחצות למנהטן". הסיפור של בורק הוא אמנם סיפור אישי, אבל הוא מלמד על תופעה רחבה הרבה יותר.

לפני חמש שנים, טרוויס קלאניק, מייסד "אובר" היה בטוח שהחברה שלו תביא למהפכה שתגרום לאנשים להשאיר את המכונית בבית. "אם כל מכונית בסן פרנסיסקו הייתה מצטרפת ל"אובר", לא היה עומס תנועה ברחובות", אמר אז בכנס טק. אלא שמחקרים מהתקופה האחרונה מראים את ההיפך הגמור: "אובר" ויריבתה העיקרית "ליפט" לא רק שלא הקלו את העומסים, אלא שבמרכזי ערים רבות הן רק הגבירו העצימו את הגודש.

באחרונה עיריות סן פרנסיסקו, שיקגו וניו יורק ציינו את עומסי התחבורה כסיבה העיקרית להיטלים החדשים שלהן על נסיעות של "ליפט" ו"אובר" בכל אחת מהערים האלו. ערים נוספות ברחבי ארה"ב שוקלים להטיל היטלים דומים. גם "אובר" ו"ליפט" כבר לא מתהדרות בכך שהן מורידות את העומס מהכבישים. באחרונה הן הודו שהן רק הוסיפו עומס, אם כי הן אומרות שכמה מחקרים הגזימו בחומרת הבעיה.

מחקר שפורסם בסוף השנה שעברה על ידי מחוז סן פרנסיסקו ואוניברסיטת קנטקי במגזין Science Advances מצא שיותר מ-60% מההאטה במהירות התנועה בסן פרנסיסקו בין השנים 2010 ו-2016 נבעו מההשקה של שירותי הזמנות הנסיעות המקוונות.

"החברות הללו יוצרות גידול בטור הנדסי בעומס התחבורה במרכז העיר", אמר דן לוריא, ממונה המדיניות בלשכת ראש העיר שיקגו. בניסיון להתמודד עם הגודש החלה העירייה לגבות היטל חדש על הזמנת נסיעה בחודש שעבר, על מנת לצמצם את התנועה.

פתרונות שיוצרים בעיות חדשות

המהפך של שירותי הנסיעות המקוונים ממעמד של גיבורים לתפקיד הרשע בעומסי התנועה הוא סוג ההשלכה הבלתי רצויה שהפכה למטיב חוזר בעמק הסיליקון. חברות שמחפשת צמיחה מהירה על ידי "המצאה" מחדש של הדרך שבה אנחנו עושים דברים, מספקות פתרונות שלעיתים יוצרים בתורם בעיות משלהם.

שירותי הזמנת הנסיעות המקוונים שינו בצורה דרמטית את התחבורה בערים צפופות. בכמה נגיעות בטלפון, המשתמשים יכולים לסמוך על הסעה מהירה וזולה בדרך כלל לעומת מונית. אובר וליפט, שמרכזות ביחד את הרוב הגדול של השירות הזה בארה"ב, עשו מאות מיליוני הסעות בארה"ב בשנה שעברה. אבל במבט לאחור, כמה מהבעיות, כמו מכוניות ריקות בין נוסע לנוסע, הן מובנות מאליהן.

אובר וליפט טוענות שההשפעה שלהן על התחבורה הוא קטן. הן חשבו תחילה שהטכנולוגיה שלהן תיצור הסעות חלקות, עם ארבעה נוסעים שיוותרו על מכוניותיהם לטובת נסיעה משותפת. אלגוריתמים טובים, הן האמינו, ישנו את התנהגות הלקוחות - דרך תמחור והתאמת מסלולי הנסיעה, הנהגים לא יבזבזו זמן בין ההסעות. הנוסעים שמשאירים בבית את המכונית, הן הצהירו, ישתמשו יותר גם באוטובוסים, אופניים או הליכה כדי להגיע ליעד.

אך האוטופיה הזו לא התממשה. רוב המשתמשים מזמינים נסיעות פרטיות ולא אוהבים נסיעות משותפות למרות שהן זולות יותר - הנהגים בערים הגדולות מסתובבים ללא נוסעים בערך 40% מזמנם.

זאת ועוד, מחקרים רבים מראים ש"אובר" ו"ליפט" משכו אנשים מאוטובוסים, רכבות תחתיות והליכה, והביאו להגדלת הכמות הכללית של הנהיגה בארה"ב.

חוקרים אומרים שהאפקט של היישומים הלו על עומסי התנועה הם המשמעותיים ביותר בערים גדולות צפופות, היכן שיש מספר גדול של משתמשים.

המנהלים פיזרו הבטחות באוויר

"אובר" ו"ליפט" מדגישות כעת את הדרכים שבהן הן מעבירות נוסעים לשימוש בחלופות, כמו הכלה של אופציות תחבורה ציבורית ביישומים שלהן. שתיהן השיקו גם שירותי אופניים וקורקינטים והן מנהלות שדולה חזקה לטובת היטלי צפיפות תחבורה בערים כמו ניו יורק, כדי שכל המכוניות ברחוב, לא רק שלהן, יתחלקו בעונש על עומסי התנועה.

"אנחנו נחושים בדעתנו להמשיך את העבודה שלנו על שיפור הגישה לתחבורה שיתופית ופעילה, ומכפילים את מאמצינו להטיף לתמחור של כבישים", אמר דובר של "אובר". דוברת של "ליפט" אמרה שהחברה מעודדת נסיעות משותפות, והוסיפה ש"הסיבה הגדולה לעומסים היא אנשים שנוהגים לבדם במכוניותיהם".

"המתמטיקה די פשוטה וישירה", אמר ברוס שאלר, יועץ תחבורה לעיריית ניו יורק לשעבר. במאמר שהציג בחודש שעבר ל"מועצת מחקרי התחבורה", הוא העריך שעל כל קילומטר של נהיגה ברכב פרטי שחברות הנסיעות המשותפות מורידות מהכביש בערים הגדולות בארה"ב, הן מוסיפות 2.5 ק"מ של הסעות משותפות לכאורה כאלו. במאמר שלו הוא מציין כי מחקרים שנערכו בכמה ערים מצאו שכ-60% ממשתמשי אובר וליפט היו הולכים ברגל, לוקחים אופניים, משתמשים בתחבורה ציבורית או נשארים בבית אם שירותי אובר וליפט לא היו זמינים.

בימים המוקדמים, כש"אובר" ו"ליפט" רק החלו להציע "נסיעות משותפות", שבהן הנהג יאסוף כמה נוסעים לאורך הציר בנסיעה אחת, המנהלים שלהן לא הצטנעו בהבטחותיהם. בראיון ל-CBS ב-2015, דייויד פלאוף, מנהל המדיניות באובר דאז, נשאל על ההערכה של פקידי עיריית ניו יורק שמנהטן לא תוכל להכיל תנועה נוספת של יותר מכוניות "אובר". "אלו שטויות", הוא אמר, והוסיף ש"אובר" תפחית את התנועה. מנהלים נוספים באובר השמיעו הבטחות דומות בערים ברחבי המדינה.

בהרצאת TED ב-2016 הצהיר קלאניק, ממייסדי "אובר", שבעתיד הקרוב החברה תפחית עומסי תנועה וזיהום אוויר. בינתיים, בדאונטאון של סן פרנסיסקו, שעת השיא של הערב מאופיינת בדומיננטיות של ים המכוניות שעל שמשותיהן דבוקים הלוגואים של "ליפט" ו"אובר".

אמיט אדריקרי, שנוהג עבור "אובר" באזור המפרץ של סן פרנסיסקו בשנתיים האחרונות, אמר שיש ימים שלוקח לו 30 דקות לעבור את 1.2 הק"מ מהאזור הפיננסי בעיר לכביש המהיר הבין-מדינתי הראשי, ושהוא יכול להיתקע בלי נוסע בכבישים הצדדיים. "זה הרבה לחץ", הוא אמר. "אתה לא מרוויח כלום מהישיבה בעומס".

מהירות התנועה במרכז סן פרנסיסקו ירדה ב-21% ל-22 קמ"ש ב-2016 בהשוואה ל-28 קמ"ש ב-2010. על פי ההערכות של כותבי המחקר שפורסם ב-Science Advances ללא התוספת של ליפט ואובר, מהירות התנועה הייתה יורדת רק ב-6.7% ל-26.1 קמ"ש.

המחקר הזה, שהוא בין הרציניים שפורסמו עד כה שכוללים התייחסות ספציפית בעומסי התנועה והזמנות הנסיעות המקוונות, השתמש בנתונים על מהירויות התנועה בסן פרנסיסקו וכן בנתונים שנלקחו מהיישומים של אובר וליפט ב-2016, וחישב גם השפעה של שינויים אחרים על התחבורה, כמו קרוב למאה אלף מקומות העבודה שנוספו בעיר.

נסיעות משותפות לא ממריאות

הגורם העיקרי שיכול להקל את עומסי התנועה - נסיעות משותפות - לא ממריא. חוקרים ואנליסטים מעריכים שכ-20%-30% מהנסיעות באזורים העירוניים הראשיים הן משותפות. לאחרונה ייקרו "אובר" ו"ליפט" את מחירי הנסיעות המשותפות.

גורם העומס הגדול ביותר ובהרבה הוא כמות הזמן שנהגי "אובר" ו"ליפט" מעבירים ללא נוסעים. אך זה לא נגמר בזה, דו"ח מדצמבר של מועצת משאבי האוויר בקליפורניה מצא שלקוחות של שתי החברות נוסעים הרבה יותר מכפי שהיו נוסעים במכוניות לפני שהן נוסדו.

השימוש בתחבורה ציבורית ירד באופן כללי בעשור האחרון וזאת למרות שהתעסוקה עלתה. לפי התאחדות התחבורה הציבורית האמריקאית, ב-12 החודשים עד ספטמבר האחרון, הנסיעה ברכבות התחתיות ורכבות הפרברים בארה"ב וקנדה ירדה ב-7.7% מהשיא של 2014.

מנגד, ליפט אומרת שהיא מעריכה ש-500 אלף בני אדם בארה"ב ויתרו על רכבם הפרטי בזכות הנסיעות המוזמנות באמצעים מקוונים.

ואולם, מקבלי החלטות וחוקרים רבים אומרים ש"אובר" ו"ליפט" תרמו לירידה בשימוש בתחבורה הציבורית. מאמר של פרופסורים להנדסה אזרחית באוניברסיטת קנטקי שהוצג בשנה שעברה במועצת מחקרי התחבורה העריך שאחרי כניסת "אובר" ו"ליפט" לעיר מסוימת, הנסיעה באוטובוסים תרד ב-1.7% בשנה וברכבת התחתית ב-1.3% בשנה, בהתבסס על נתונים מ-22 ערים בארה"ב.

יחד עם זאת חשוב לומר שהמחקרים על השפעת שירותי ההסעות המקוונים על מערכות הסעת ההמונים אינם אחידים. "אובר" ו"ליפט" מציינות מחקרים אחרים שמראים שהשירותים שלהן משלימים את התחבורה הציבורית, כי הנוסעים שלהן ממשיכם במקרים רבים את דרכם ברכבת או אוטובוס. מחקר מ-2018 של שלושה כלכלנים מצא ש"אובר" מעלה את השימוש בתחבורה ציבורית ב-5% בשנתיים בערים שהיא נכנסת אליהן.

בשיקגו, פקידי העירייה מאשימים את אובר וליפט בחלק מהירידה בנסיעות הציבוריות. לדבריהם, הנסיעות בתחבורה הציבורית במרכז העיר ירדו ב-5% בשנים 2015-2018. נתונים על חברות הנסיעות שסופקו לעיר מראים ש-77% מהנסיעות במרכז שיקגו מוזמנות על ידי נוסע יחיד. בניו יורק, באמצע השבוע, מהירות התנועה במנהטן מתחת לסנטרל פארק ירדה ב-11% בשנים 2014-2019 ל-11.4 קמ"ש.

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הדולר מזנק ל-3.82 שקלים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

לרכב הזה יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד