גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפקט הדומינו של וירוס הקורונה: "אירוע של פעם בדור"

שני עשורים הספיקו לסין כדי להשתלט על שליש מהמסחר העולמי ● כאשר המדינה מתקשה לתפקד, היא גורמת לנזק גלובלי ● מפעל רכב בטקסס, חברת תוכנה בסידני ויצרן ג’ינס בבנגלדש - כולם עומדים חסרי אונים מול הנזק הכלכלי של נגיף הקורונה

שדה תעופה נטוש בבייג’ינג / צילום: Tingshu Wang, רויטרס
שדה תעופה נטוש בבייג’ינג / צילום: Tingshu Wang, רויטרס

זאת לא הפעם הראשונה שבה סין מתמודדת עם קורונה. הסארס, שגם הוא נגיף ששייך למשפחת הקורונה, פגע במדינה בשנת 2003, אבל הכלכלה העולמית נותרה כמעט אדישה. 17 שנים מאוחר יותר, נגיף הקורונה החדש, שזכה לכינוי COVID-19, גורם לנזקים עצומים.

סין הפכה בשנים האחרונות למעצמה כלכלית. היא מייצאת ומייבאת מוצרים מכל פינה כמעט - מאסיה, דרך אירופה ועד לצפון אמריקה. יצרנים בכל העולם רוכשים מסין רכיבים, ורובם נתקלים בימים האחרונים בקשיי אספקה.

השלטונות בסין נאבקים בהתפשטות הקורונה ומאלצים עובדים רבים להישאר בבתיהם, מה שמוביל לכך שהיצוא נפגע. ג’נרל מוטורס בארה"ב הזהירו שמחסור בחלקים תוצרת סין עלול לפגוע בפעילות של פסי ייצור במפעלים שמייצרים רכבי שטח במישיגן ובטקסס. החברה הוסיפה שהיא מנסה להתמודד עם האתגר.

 גם במקומות אחרים הסיטואציה דומה, ודוגמאות לא חסרות. מוסטפיז אודין, יצרן ג’ינס מהעיר צ’יטגונג בדרום מזרח בנגלדש, מספר שהוא לא יכול לספק הזמנה למאה אלף מכנסי ג'ינס לנשים מפני שהוא לא מקבל את הבד שנחוץ לו מסין. "אני פשוט מחכה", הוא אומר, "אין לנו אפשרות אחרת".

המגפה הובילה לסגירה של שורה ארוכה של מפעלים בסין. רק קומץ נפתחים כעת מחדש, אבל המשבר רחוק מלהסתיים. פקידים וכלכלנים מזהירים שסגירה ממושכת של מפעלים בסין תשתק את הייצור העולמי, ותעלה עד טריליון דולר.

"המצב הנוכחי רציני מכפי שחשבנו", אמר באחרונה נשיא דרום קוריאה מון ג’יאה-אין, "אנחנו צריכים לנקוט צעדי חירום בזמן חרום כזה".

הנגיף הסיני בולם את הכלכלה העולמית - אתר

העובדים יוצאים לחופשה כפויה

יצרנית הרכב יונדאי מוטור, שסגרה החודש כמה מפעלים בסין, השביתה את הפעילות באחד המפעלים שלה באולסן, עיר גדולה בדרום קוריאה, בגלל מחסור ברכיבים. אסיאנה איירליינס, חברת התעופה השנייה בגודלה בדרום קוריאה במדינה, אילצה 10,500 עובדים לצאת לחופשה כפויה של עשרה ימים.

נזקי הקורונה פוגעים גם ביצרני האלקטרוניקה, שגם הם מייבאים חלקים מסין. חלקם שוקלים לחפש אתרי ייצור חדשים, אולם תהליך כזה מצריך זמן. אחת המדינות שצפויות להיפגע מהקורונה היא יפן. היצוא היפני לסין צפוי להתכווץ ברבעון השני של השנה ב-7% ביחס לרבעון הקודם, כך מעריך הכלכלן טארו סאיטו ממכון המחקר NLI. ענקית משחקי הווידאו נינטנדו דיווחה שהיא מעכבת משלוחים של קונסולת המשחק העיקרית שלה, סוויץ', בגלל מחסור בחלקים.

אחרי כמעט שנתיים של מלחמת סחר בין סין לבין ארה"ב, האפקט הכלכלי של הנגיף עשוי להיות חמור. מדינות שתלויות בסין עלולות לאבד חצי אחוז מהתמ"ג שלהן בשנת 2020, לדברי כמה כלכלנים.

סין אחראית לקרוב לשליש מהתוצר העולמי, לעומת 3% בלבד בשנת 2000. מי שיסבלו במיוחד מההאטה בסין הן השכנות שלה באסיה. בשנת 2000 היוותה סין רק 1.2% מהסחר העולמי, לפי הבנק העולמי. ב-2018 סין ריכזה שליש מהסחר העולמי. באסיה, החלק של סין עלה מ-16% ל-41% באותה התקופה.

הקורונה פוגעת בכל מקום. אפל מסרה שהיא לא תעמוד בתחזיות ההכנסות לרבעון הראשון מאחר שהמגפה אילצה אותה לסגור מפעלים בסין. באירופה, מפעילי מכולות צפויים לפרסם אזהרות רווח לאחר שעשרות הפלגות לסין וממנה בוטלו.

ההחלטה של ארה"ב לאסור על תושבי סין להיכנס למדינה מהווה מכה עבור מלונאים וקמעונאים במדינה. הפגיעה לא נעצרת שם. סינגפור הורידה בשבוע שעבר את תחזית התמ"ג השנתי שלה מ-1.5% ל-0.5%. תאילנד מעריכה שמספר התיירים שנכנסים למדינה יצנח השנה ב-13% מאחר שהסינים מקורקעים.

בווייטנאם, כלכלה קטנה שתלויה באספקה מסין, היצוא בינואר צנח ב-17.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. היבוא התכווץ בשיעור חד של 13.7%, כאשר היצוא לסין צנח בשיעור חד יותר של 16%.

מפלדה עד ריהוט, וייטנאם בנתה חלק גדול מהכלכלה שלה על יבוא חומרי גלם מסין ויצוא של מוצרים שמבוססים עליהם. כיום, יותר מ-50% מהיצרנים מדווחים על מחסור ברכיבים, כך לפי הודעת לשכת המסחר האמריקאית בווייטנאם.

הצרות הגיעו גם לאוסטרליה

אוסטרליה, כלכלה גדולה פי שישה מזו של וייטנאם, מרגישה גם היא את האפקט. לפני 20 שנה סין הייתה שותפת מסחר שולית למדי, אחרי ארה"ב, יפן ודרום קוריאה.

כאשר בייג’ינג השקיעה סכומי עתק בתיעוש, הרעב האדיר של סין בלע עפרות ברזל ופחם מאוסטרליה. בשנה שעברה היוותה סין קרוב ל-40% מסך היצוא האוסטרלי.

BHP Billiton האוסטרלית, חברת הכרייה הגדולה בעולם, צפויה לעדכן כלפי מטה את התחזיות שלה אם המגפה לא תיבלם עד סוף מארס.

הירידה פגעה גם בתעשיות נלוות. ווישטק גלובל מסידני, שמספקת תוכנת מחשוב ענן למעקב אחרי מוצרים, הנמיכה בשבוע את התחזית השנתית שלה. "זה אירוע של פעם בדור", אמר מנכ"ל החברה ריצ’רד ווייט.

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע