גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמזון מעמידה למכירה את המערכת נטולת הקופות שלה לרשתות אחרות

הרעיון של רישוי טכנולוגיית Go הוא המאמץ האחרון של אמזון לשתף פעולה עם כמה מהקמעונאים המסורתיים שנפגעו ממנה ורואים בה אויבת מושבעת ואיום על קיומם ● בתוך כך, אמזון חנכה את החנות הגדולה ביותר שלה ללא קופות בשטח של 1,000 מטר – פי 5 מהגודל הממוצע כיום

דיליפ קומאר, סגן נשיא Amazon Go / צילום: Ted S. Warren, Associated Press
דיליפ קומאר, סגן נשיא Amazon Go / צילום: Ted S. Warren, Associated Press

אמזון משיקה את טכנולוגיית Go של חנות בלי קופות במכולת גדולה, והיא מתכננת למכור ברישיון את המערכת נטולת הקופות שלה לרשתות שיווק וkחנויות אחרות.

חנות Go Grocery של אמזון נפתחה ביום שלישי בשבוע שעבר בסיאטל. בחנות יש מערך של מצלמות, חיישני מדף ותוכנה שמאפשר לקונים לקחת מוצרים מגוונים, ממוצרים אורגניים עד יינות, ולצאת איתם מהחנות מבלי לשלם או לסרוק את המוצרים. החשבונות נגבים אוטומטית דרך יישום טלפון כאשר הקונה עוזב את החנות.

אמזון מפעילה חנויות נוחות במיתוג Go משנת 2018, אבל השיפורים בטכנולוגיית המצלמות ובשימוש באלגוריתמים אפשרו לה לבנות חנות של 1,000 מ"ר, אמר דיליפ קומאר, סגן נשיא Amazon Go. זהו גודל של פי חמישה מחנות Go קיימת, וקומאר אמר כי הטכנולוגיה מתאימה גם לחנויות גדולות עוד יותר. "למדנו הרבה. אין לנו מגבלת שטח. זה יכול להיות גדול גם פי חמישה או עשרה", הוא אמר.

בחנויות אמזון גו, כשהצרכנים סורקים יישום טלפון ועוברים דרך שער החנות, המערכת מזהה אותם כשהם לוקחים פריטים ויוצאים. הם מקבלים קבלה דרך היישום כעבור זמן קצר.

בחנות גו גרוסרי החדשה, הלקוחות יכולים לבחור פריטים לא ארוזים כמו אגסים או תפוחי עץ, שנמכרים ביחידות ולא במשקל, ולצאת. המצלמות של המערכת חשובות במיוחד למוצרים טריים שמחייבים ריסוס רענון קבוע, כמו חסה, מה שמקשה על שימוש בחיישני משקל.

חנות גו גרוסרי מכילה כ-5,000 מוצרים, אמר קומאר, הרבה יותר מחנויות גו הקטנות יותר. זה כולל מוצרים מתווית 365 Whole Foods, שאמזון קנתה ב-2017 ב-13.7 מיליארד דולר, וכן מספקים מקומיים. יש גם מזון וציוד לחיות מחמד, בשרים ארוזים, גבינות, נייר טואלט ומוצרי מכולת רגילים רבים אחרים.

אמזון מקווה שהמכולת הזו תשמש מעין חלון ראווה לטכנולוגיה שלה כשתנסה למכור אותה ברישיון לעסקים אחרים. החברה מנהלת כבר שיחות עם שותפים בכוח והעלתה על הכוונת אופציות קמעונאות כמו חנויות נוחות וחנויות בנמלי תעופה וזירות ספורט, לפי מקורות יודעי דבר. אמזון מדברת על מודלים שונים של תמחור, כולל דמי רישוי קבועים לטכנולוגיה או הסכם חלוקת הכנסות. קומאר לא מסר כמה חנויות Go Grocery מתוכננות או כמה רישיונות מתכננת אמזון למכור.

הרעיון של רישוי טכנולוגיית Go הוא המאמץ האחרון של אמזון עם כמה מהקמעונאים המסורתיים שנפגעו ממנה ורואים בה אויבת מושבעת ואיום על קיומם. בשנים האחרונות אמזון חתמה על הסכמים עם רשת בתי המרקחת רייט אייד ועם רשת חנויות Kohl's לטיפול באיסוף משלוחים שלה, שמכניסים תנועת לקוחות לחנויות הללו. אמזון שוקלת גם להציע להתקין ולארגן את הציוד שנחוץ לטכנולוגיה שלה ולשווק אותו כשירות.

קמעונאים יכולים להשתמש בטכנולוגיה הזו למגוון של מטרות, כולל מעקב אחרי מלאי או הרגלים של לקוחות, באופן שלא מחייב ויתור מלא על קופות היציאה מהחנות, אמרה ג'ואן ג'ולייט, אנליסטית טכנולוגיה בגרטנר. אבל גודלה של אמזון וההשפעה האדירה שלה עלולים להפחיד כמה שותפים בכוח, כמו גם החשש מפני השימוש שתעשה אמזון בנתוני הלקוחות שייאספו.

אמזון מפעילה 25 חנויות Go בסיאטל, ניו יורק, שיקאגו וסן פרנסיסקו שנעות בשטחן בין כ-40 מ"ר ל-220 מ"ר. Go Grocery בסיאטל היא בשטח של מרכול עירוני ממוצע, שנע בין 500 מ"ר ל-1,500 מ"ר.

החנויות נטולות הקופות של אמזון נתנו השראה לרשתות שיווק אחרות וחברות סטארט-אפ לבדוק טכנולוגיות דומות, כולל מודלים של עגלות קניות חכמות. כמה חברות סטארט-אפ, כמו Grabango מברקלי, קליפורניה, חתמו עסקאות עם רשתות מכולת אזוריות, ואחרות עובדות בזירות ספורט. באירופה, ענקית המרכולים הבריטית טסקו ניסתה טכנולוגיה דומה.

אבל למרות שהחנויות ללא הקופות התבררו כפופולריות בין הצרכנים, כמה אנליסטים תוהים אם עלות התקנת הטכנולוגיה הזו במגזר של שולי רווח נמוכים ממילא שווה את המאמץ. כמה ספקי טכנולוגיה של יציאה מהחנות ללא תשלום אומרים כי עלויות הקמת ותחזוקת מערכות כאלה מגיעות בקלות למיליוני דולרים.

קומאר אומר כי מחירי הציוד ממשיכים לרדת, והתוכנה של אמזון יעילה יותר. הצוות של Go טיפל ב"עלייה גדולה במורכבות באופן שבו הצרכנים מנהלים אינטראקציה עם המוצרים, בלי גידול משמעותי בהוצאות", הוא הוסיף.

"אנחנו מנסים ללכת מחלקה אחרי מחלקה ולשאול את עצמנו, 'מה אנשים מחופשים באמת במכולת שכונתית?'", אמר קומאר. "הרגשנו שחוויית הקנייה בלי לעצור בקופות באזור מגורים תהיה חיובית מאד".

Go Grocery היא חלק מהתרחבות גדולה יותר של אמזון בתחום המכולת. מלבד יותר מ-500 חנויות Whole Foods, החברה אישרה לאחרונה כי יש לה תוכניות לפתוח רשת מכולות נפרדת עם קופאים אנושיים. הראשונה בהן מתוכננת באזור לוס אנג'לס השנה.

משלוחי מוצרי מכולת מקבלים תשומת-לב גבוהה. אמזון משתמשת במיקומי חנויות Whole Foods כדי לשלוח מזון ללקוחותיה, והיא מציעה גם משלוחים באמצעות יחידת Amazon Fresh שלה באזורים מסוימים.

כשהיא משיגה דריסת רגל בעסקי המכולת, וולמארט וטארגט תגברו גם הן את מאמציהן בתחום זה. וולמארט מסרה החודש כי מכירות המכולת המקוונות שלה עזרו להגדיל את הכנסות המסחר האלקטרוני שלה בארה"ב ב-35% ברבעון הרביעי.

קומאר אמר כי Go Grocery לא תציע בשלב ראשון משלוחים, וכי לחברה אין תוכניות להכניס את הטכנולוגיה חוסכת הקופות לחנויות Whole Foods. לפי שעה, Go Grocery מיועדת לספק חוויית קניות מהירה ונוחה באזורים עירוניים, ומיקומים בפרברים יהיו אפשריים יום אחד, הוא הוסיף.

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"