גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בהלת הקורונה: האם האמריקאים יקבלו צ'קים של 1,000 דולר בדואר?

שר האוצר האמריקאי סטיב מנושין אמר לסנאטורים כי שיעור האבטלה בארה"ב, שעמד בפברואר על 3.5%, עלול לנסוק עד 20% אם לא תהיה התערבות של הממשל להגנת הכלכלה האמריקאית ● אם התוכנית תצא לפועל, התכנון הוא שהצ'קים יישלחו בסוף אפריל

שר האוצר האמריקאי סטיבן מנושין / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס
שר האוצר האמריקאי סטיבן מנושין / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס

ממשל טראמפ תומך בתוכנית לשגר צ'ק ישירות לכל אמריקאי במסגרת חבילה כלכלית בהיקף טריליון דולר לסיוע למשקי-בית ולעסקים, במהלך דרמטי שנועד לסייע לרכך את השפעת ההאטה הכלכלית הפתאומית שנובעת ממגיפת הקורונה.

שר האוצר סטיב מנושין הציג בפני סנאטורים רפובליקנים חבילת תמריצים שתכלול 250 מיליארד דולר בתשלומים ישירים, לפי פקידי ממשל ומחוקקים, במסגרת מאמץ תקציבי ומוניטרי רחב. אחד הפקידים מסר שהממשל יפעל לתוכנית תשלומים ישירים נוספת מעבר ל-250 מיליארד דולר בשבועות הבאים, במידת הצורך.

"זה סכום גבוה. הצגנו הצעה שתזרים טריליון דולר למשק", אמר מנושין לכתבים בגבעת הקפיטול.

שוק המניות עלה אמש (ד'), ומדד דאו ג'ונס התאושש ב-5.2% מהנפילה שלו ב-13% שלשום (ג'). הצעדים שמתכנן ממשל טראמפ דומים במהות למאמצים של ממשלות באירופה, היכן שצרפת ומדינות נוספות התחייבו בעשרות מיליארדי אירו לסייע לעסקים ולעובדים.

כל זרועות הממשל תגברו את תגובתן. הפדרל ריזרב מסר שהוא יתחיל להלוות לחברות אמריקאיות, וישיק מחדש כלי של הלוואות מסחריות מימי המשבר הפיננסי, כדי להרגיע את שוקי החובות קצרי המועד. הפנטגון יספק עד חמש מיליון מסכות נשימה לעובדי החזית הראשונה של מערכת הבריאות, ומשרד האוצר לא יעניש תשלומי מס מעוכבים של אמריקאים רבים.

פרטי ההצעה של הממשל לטריליון דולר עדיין מגובשים והנתון הכולל הזה עשוי להשתנות, מסרו פקידים. הממשל צופה תשלומי מזומן ישירים של עד 500 מיליארד דולר בשני שלבים של 250 מיליארד דולר, שאת הראשון בהם הוא מקווה להפעיל במהירות. החבילה תכלול גם כ-50 מיליארד דולר של הלוואות לחברות התעופה, ועד 500 מיליארד דולר בסיוע לעסקים קטנים ולצרכים נוספים.

צ'קים בסוף אפריל

מנושין אמר אתמול לסנאטורים רפובליקנים כי הממשל מקווה לשגר את חבילת הצ'קים הראשונה לציבור בסוף אפריל. התשלומים הללו, שיכולים להגיע לשכר ממוצע של שבועיים, יחולקו לפי האמצעים של הנמענים, כדי להבטיח שהם לא יעניקו יתרון לעשירים, לפי מקורות יודעי דבר.

מנושין אמר לסנאטורים ששיעור האבטלה שהיה 3.5% בפברואר עלול לנסוק עד 20% אם לא תהיה התערבות של הממשל להגנת הכלכלה האמריקאית.

דוברת האוצר, מוניקה קראולי, אמרה כי מנושין "השתמש בכמה דוגמאות מתמטיות למטרת הדגמה, אך מעולם לא אמר שכך יהיה". מהלכי הפדרל ריזרב וחבילת הסיוע של הממשל אומרים ששיעור אבטלה של 20% לא צפוי, היא הדגישה.

כל הצעת הוצאה תצטרך לעבור את אישור הקונגרס, שפועל לזירוז חקיקה כזו על רקע המשבר. יושבת-ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי מאמינה שהתמיכה במזומנים, ועוד כמה אמצעי סיוע לאלה שזקוקים לו, צריכים להיחשב לחלק מהמשא-ומתן בין המפלגות, לפי דובר שלה. בית הנבחרים נשלט על-ידי הדמוקרטים, ואילו הסנאט על-ידי הרפובליקנים, אבל הללו חלוקים בדעותיהם על חבילת הסיוע למשקי-הבית במזומן. לכמה מהם יש הסתייגויות מכך.

זוכרים את המשבר הפיננסי של 2008

"אני חושב שהדיון הוא על מהי הדרך הנכונה לעשות את זה. האם זה צ'ק ישיר? האם דרך מערכת דמי האבטלה? זהו האתגר שעומד לפנינו", אמר הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו מפלורידה.

פקידי הממשל והמחוקקים דנים עדיין בשאלה אלה מדרגות הכנסה יקבלו את הצ'קים. אחד הפקידים מסר כי מיליונרים ומיליארדרים יוצאו מהרשימה, והממשל מעריך כי הסכום לכל אמריקאי מבוגר יעלה על 1,000 דולר.

ההיקף המוחלט של תוכנית התמריצים הכלכליים יעלה בהרבה על 787 מיליארד דולר שהועברו ב-2009 בעיצומו של המשבר הפיננסי. כאשר מספר מקרי הקורונה בארה"ב מטפס, הקונגרס ממהר להעביר חקיקה לריכוך ההשלכות הבריאותיות והכלכליות על הציבור, והחקיקה מתנהלת בשלבים.

בשלב הראשון הקונגרס העביר, והנשיא דונלד טראמפ חתם על חוק למימון פיתוח חיסון ומאמצי מניעה בהיקף 8.3 מיליארד דולר. המחוקקים כמעט סיימו להכין את שלב החקיקה השני, של חוק שיתמקד בסיוע לעובדים שטעון עדיין את אישור הסנאט בעקבות כמה שינויים של הרגע האחרון שלשום, שהקטינו הרחבה של חופשות בתשלום. המחוקקים משרטטים כעת את השלב השלישי של החקיקה.

"אנחנו רוצים לוודא שהאמריקאים יקבלו לכיס כסף במהירות, ושלעסקים קטנים תהיה גישה לכספים", אמר מנושין. האו הצביע גם על הצרכים של בתי מלון וחברות תעופה.

פלוסי, שדיברה עם מנושין אתמול, תיארה את בקשותיה לחבילת סיוע שלישית בהצהרה, כשמנושין נפגש עם הסנאטורים הרפובליקאים. בין היתר היא קראה למתן חופשות ארוכות-טווח לעובדים שנפגעו מהנגיף, להרחבת נקודות הזיכוי למס לעצמאים. כמה מהסעיפים הללו היו בהצעת החוק המקורית שהציגו הדמוקרטים בבית הנבחרים בשבוע שעבר, אך צומצמו בחקיקה שעברה לבסוף את אישור הבית.

אחרי הפגישה עם השר מנושין, אמר מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל מקנטקי, שהסנאט יצביע על החוק שהתקבל בבית הנבחרים מהר ככל שניתן, וישיק מיד את דיוני חבילת הסיוע השלישית. סנאטורים רפובליקאים שהיו להם חששות מהחוק שעבר בבית הנבחרים אמרו שהפגישה עם מנושין הסירה חלק מהחששות שלהם.

הרפובליקנים חששו מכך שחוק התמיכה השני צפוי לעלות מעל 100 מיליארד דולר. מקונל אמר כי הסנאט לא יעזוב את וושינגטון לפני העברת חוק התמריצים הרחב. "אנחנו הולכים להעביר אותו במהירות שיא בסנאט, שכמעט אף פעם לא פועל במהירות", הוא אמר.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● פרקליטו של רה"מ התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות בגליל המערבי, צה"ל בגל תקיפות נרחב בלבנון

צה"ל ערך תקיפות נרחבות בלבנון • במטולה דווח על פגיעה ישירה, לא הופעלה התרעה • ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • עדכונים בולטים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בתל אביב; פריון קופצת לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.4% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי