גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניות הבנקים הובילו תיקון בבורסה; מדד ת"א 35 קפץ ב-4.1%

מחזור המסחר היה גבוה והסתכם בכ-3 מיליארד שקל ● פועלים עלתה בחדות לאחר הדוחות, הרווח הנקי נחתך בצל השפעת הקורונה ● דלק המשיכה לזנק ● מניית פתאל החזקות קפצה ב-27% וקבוצת דלק ב-20%

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

יום המסחר בבורסה הסתיים בעליות חדות, בהובלת מניות הבנקים. מדד ת"א 25 קפץ ב-4.1% לאחר צניחה של 25% מתחילת החודש. מחזור המסחר היה גבוה והסתכם בכ-3 מיליארד שקל. 

בעליות חדות בלטו מניות פתאל החזקות , חברה לישראל, הראל, לאומי, מזרחי טפחות , הפועלים , וקבוצת דלק שהשלימה עלייה של 200% בשבוע. 

15:40

נמשכות העליות החדות בבורסה, בהובלת הבנקים. גם מניות הנפט והגז מתקנות למעלה ומדד ת"א נפט וגז עולה בכ-8%.

בעליות חדות בולטות מניות לאומי , פתאל החזקות , אמות , מיטב דש, מגה אור ואנלייט. 

בדומה לכיוון השוק המנייתי, גם במסחר ב אג"ח הקונצרניות נרשמות עליות שערים משמעותיות, שעומדות על כ-2.2% בשלושת המדדים המובילים (תל-בונד 20, 40 ו-60). זאת אחרי ירידות שערים חדות שנרשמו בו אתמול. במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה מעורבת, אחרי ירידות חדות שנרשמו באפיק זה אתמול.

בבית ההשקעות אופנהיימר התייחסו בימים האחרונים לירידות החדות המאפיינות את המסחר בשוקי ההון וציינו כי "תבנית המפולת בשווקים" מזכירה מצבי קיצון שנרשמו במהלך המאה הקודמת וכן את "הירידות האחרונות ב-2011, ב-2015 וב-2018".

לפי אופנהיימר, "היסטורית, לאחר מצבים כאלה, המאפיינים שוק דובי, לוקח לשוק המניות כ-6-8 שבועות להתייצב". במבט נרחב יותר הוסיפו שם כי "תקופות הירידה בשוק המניות בתוך מגמה ארוכת טווח של שוק שורי עשויות להיות קצרות יותר".

בנוסף, ציינו באופנהיימר, "המפולת אינה משקפת חששות המשקיעים מתמחור גבוה, כאשר דווקא מניות הערך בעלות תמחור נמוך סבלו במידה המירבית במפולת האחרונה". עוד הוסיפו באופנהיימר, כי "בתקופות השוק הדובי ישנה חשיבות פחותה לביצועים יחסיים של אפיקי השקעה" ויחד עם זאת ציינו, כי "מניות המומנטום המשיכו להפגין עוצמה יחסית גם במהלך הירידות האחרונות".

13:00

המסחר בתל אביב מתנהל בעליות חדות ברקע לפקיעה השבועית על האופציות הגלומות על מדד ת"א 35. מדד הבנקים מזנק ב-7%, בהובלת מניית לאומי שקופצת ב-9.6%, דיסקונט ב-4.7% ופועלים עולה ב-5.8% לאחר הדוחות. 

שוק המט"ח נסחר בסערה גם היום, כאשר האירו  צולל ב-6% מול השקל ל-3.945 שקלים, והדולר  נופל ב-4% ל-3.673 שקלים. אתמול בנק ישראל הודיע על העמדת הלוואות בהיקף של עד 15 מיליארד דולר לעסקאות החלף לגופים המוסדיים, וזאת על מנת לספק נזילות. בכך הבנק הצהיר רשמית כי הוא משתמש ביתרות המט"ח שצבר.

בשעה זו החוזים העתידיים בניו יורק יורדים בהמשך לנפילות שנרשמו אתמול. מחיר הנפט קופץ כעת בכ-9% לאחר התרסקות נוספת שנרשמה אמש, לרמת שפל של 18 שנה.

בולטות בעליות, מניית דלק קבוצה שעולה בכ-20% אם כי לשווי שוק של 2 מיליארד שקל בלבד, נזכיר כי החברה איבדה יותר מ-80% מערכה בצל התרסקות הנפט. מדד ת"א נפט-גז מזנק בכ-10%.

מגה אור קופצת ב-14%, פתאל החזקות מזנקת בכ-14% - גם היא לאחר התרסקות של יותר מ-80% נוכח משבר הקורונה.

11:40

עליות חדות בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 מזנק ב-2.5% בהובלת המניות לאומי ודלק שקופצות ב-7% ו-25% בהתאמה. מניות דיסקונט והפועלים קופצות ב-6.4% ו-4% בהתאמה. מדד הבנקים קופץ ב-5.5% לאחר התרסקות של 35% מפברואר.

10:20

הבורסה בתל אביב עברה לעליות של 1.5% במדדים המובילים וזאת לאחר הפתיחה השלילית. מדד ת"א 35 עולה ב-1.5%, כך גם מדד ת"א 90.

דלק מתאוששת בעוד 17% לאחר הזינוק אתמול. פתאל מתאוששת גם היא בכ-7% - שתי החברות איבדו כ-80% במשבר הקורונה, כאשר דלק הושפעה בעיקר מצניחת הנפט.

10:00

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בירידות בהובלת מדד ת"א 90 שמאבד 1.8%. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2%. הדולר צונח ב-1.8% מול השקל ל-3.758 שקלים. האירו מאבד 2.75% ל-4.07 שקלים.

בצל הטלטלה בשווקים עונת הדוחות השנתיים נמשכת. הבוקר פורם הדוח של בנק פועלים שחשף כי משבר הקורונה גרע כ-450 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2019.

קבוצת בזק סיימה את 2019 בכ-8.93 מיליארד שקל בהשוואה לכ-9.32 מיליארד שקל בשנת 2018, ירידה של כ-4.2%. ההכנסות ברבעון הרביעי של שנת 2019 הסתכמו בכ-2.20 מיליארד שקל בהשוואה לכ-2.33 מיליארד שקל ברבעון הרביעי אשתקד, ירידה של כ-5.3%.

אתמול נרשם עומס חריג בלשכות התעסוקה כאשר 246 אלף ישראלים פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום.  גיל בפמן מבנק לאומי מעריך כי "שנת 2020 צפויה להסתכם בעלייה משמעותית בשיעור האבטלה כתוצאה מהשלכות משבר הקורונה כשחברות ומעסיקים, לרבות בסקטור הציבורי, עברו למתכונת פעילות מצומצמת ביותר, דבר אשר גורר פיטורי עובדים (בעיקר בתחומי התיירות, הבילוי והפנאי אבל לא רק) והוצאה של עובדים לחופשה, לרבות הוצאה לחופשה ללא תשלום (חל"ת), שמשמעותה הינה כניסה למעגל האבטלה, גם אם באופן זמני. לאור זאת, בטווח המיידי מספר הבלתי-מועסקים בכלל המשק צפוי לעלות בחדות "ולמשוך" את שיעור האבטלה כלפי מעלה לפרק זמן מסוים. שינוי כיוון במגמה זו צפוי רק לאחר החזרה של המשק לפעילות תקינה.

עוד ציין בפמן כי "במהלך הרביע השני של השנה, בהנחה שיהיה רביע השיא של משבר הקורונה, שיעור האבטלה אף עשוי להיות גבוה ואולי אף להתקרב באופן זמני לשיעור דו ספרתי. לאחר מכן, במהלך הרביע השלישי של השנה, עם ראשית החזרה הצפויה של המשק לפעילות על-פי התרחיש המרכזי/אופטימי, שיעור האבטלה צפוי להתחיל לרדת מרמות השיא, אך אינו צפוי לחזור במהלך 2020 לרמתו ערב המשבר, אלא רק במהלך 2021."

בשורה התחתונה מעריך בפמן כי "במבט קדימה, שנת 2020 צפויה להסתכם בעלייה חדה בשיעור האבטלה לכ-5% עד 7%, בממוצע שנתי, זאת בתלות במשך הזמן עד לחזרה לשגרה ומידת החומרה של צעדי הסגר".

08:30

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לירידות החדות שנרשמו אמש בניו יורק, כשבשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט יורדים בכ-2%.

בנק פועלים דיווח הבוקר על תוצאותיו הכספיות ולפיהן, מלבד ההפרשה של 897 מיליון דולר בגין חקירת המס בארה"ב, שעליה דווח אתמול, הבנק חושף את הפגיעה בתוצאות מהשלכות נגיף הקורונה. ההשפעות הישירות והעקיפות בגין התפרצות נגיף הקורונה ברבעון הרביעי לשנת 2019 באות לידי ביטוי בתוספת בהוצאות להפסדי אשראי, אשר מביאה לפגיעה ברווח הנקי בסך של 450 מיליון שקל.

06:00

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר (ה') בצל הירידות החדות שנרשמו אמש בניו יורק. הדאו ג'ונס צלל בכ-6% אל מתחת ל-20,000 נקודות ושפל של שלוש שנים. מחיר הנפט צלל בכ-20% ל-21 דולרים. התשואות על האג"ח האמריקאי ל-10 שנים עלו ל-1.2%.

שוק האג"ח בתל אביב ימשיך לרכז עניין לאחר הירידות החדות שנרשמו אתמול, שנעו סביב כ-1% באפיק הקונצרני - בשלושה מדדי התל-בונד המובילים, לצד ירידות שהגיעו לכ-1% גם בחלק מאפיקי החוב הממשלתיים.

ישיבת הממשלה תתחדש הבוקר בעשר על מנת לסיים את ניסוח התקנות לשעת חירום שיאפשרו להשבית חלקית את המשק בצל התפשטות נגיף הקורונה. אתמול נרשם עומס חריג בלשכות התעסוקה כאשר 246 אלף ישראלים פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום.

בקרב המניות הדואליות נייס חוזרת עם פער חיובי של 4.8% לאחר התרסקות דו ספרתית אתמול, פריגו חוזרת עם פער שלילי של 3.5%, אלביט מערכות עם פער חיובי של 4%, אורמת, טאואר ואיי.אפ.אפ חוזרות עם פערים חיוביים בטווח של 5%-6%.

בצל דרישת ביטחונות גבוהה יותר על רקע הנפילות בשווקים, בנק ישראל הודיע אתמול על העמדת הלוואות לבנקים בעסקאות החלף בעד 15 מיליארד דולר.

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת