גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה בת"א ננעלה בעליות של 5% לאחר הורדת הריבית

מדד ת"א 35 זינק ב-4.88%%  מדד ת"א 90 קפץ ב-5.5%, ומדד הבנקים עלה ב-2.2% ● לפי הערכה מעודכנת של חטיבת המחקר של בנק ישראל, המשק רשם צמיחה שלילית של 5% ברבעון הראשון

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

החברות שכן מרוויחות ממשבר הקורונה, והאם הצניחה במחיר הנפט קורצת להשקעה? 

17:26

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ב') בעליות חדות על רקע הסנטימנט החיובי בשוקי העולם נוכח הירידה בקצב ההדבקה באיטליה וארה"ב. מדד ת"א 35 זינק ב-4.88%%,  מדד ת"א 90 קפץ ב-5.5%, ומדד הבנקים עלה ב-2.2%.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, אמר בנוגע לצעדים המוניטריים שעליהם הודיע בנק ישראל לצד הורדת הריבית במשק היום: "בנק ישראל הודיע על הפעלת כלי מוניטרי חדש, זאת בדומה לכלי של TLTRO האירופאי. מדובר במתן הלוואות מוניטריות לבנקים המסחריים לטווח של שלוש שנים בריבית קבועה של 0.1%. כמו באירופה, ההלוואות מותנות במתן אשראי לעסקים קטנים וזעירים. כמו כן, בנק ישראל הודיע על הרחבת מסגרת עסקאות הריפו מול גופים פיננסיים, כך שהעסקאות יכללו גם אג"ח קונצרניות כבטוחה לעסקאות החלף, זאת בנוסף לאג"ח ממשלתי. צעד זה יחזק את התמיכה בנזילות ובתפקוד התקין של השווקים הפיננסיים.

"כאמור, צעדים אלו באים בנוסף לפעולות רכישת אג"ח ממשלתי בשוק, פעולות החלף במט"ח ופעולות החלף של אג"ח ממשלת ישראל . מדובר בחבילה כוללת משמעותית מאוד של צעדים מוניטריים". עוד הוא מעריך כי "האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להיות סביב 0% והריבית צפויה להיות בתרחיש הנוכחי סביב ממוצע של כ-0.1% במהלך השנה הקרובה. לפי תחזיתנו, במהלך 2020, במונחים קלנדריים, האינפלציה צפויה להיות שלילית ברמה של מינוס 0.4%. החמרה ניכרת נוספת של הצפי הכלכלי יכולה לפתוח את האפשרות של ריבית שלילית בהמשך, זאת כפי המקובל באירופה וביפן".

16:10

מתחזקות העליות בבורסה לאחר הודעת בנק ישראל. על-רקע משבר הקורונה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להוריד את הריבית בשיעור של 0.15 נקודות האחוז בכך חוזרת הריבית לרמת השפל של 0.1%. לפי הערכה מעודכנת של חטיבת המחקר, המשק רשם צמיחה שלילית של 5% ברבעון הראשון. על פי התחזית המקרו כלכלית של החטיבה, בהנחה שעיקר המגבלות הבריאותיות יוסרו בהדרגה עד סוף חודש יוני, צפויה צמיחה שלילית בשיעור של כ-5% בכל שנת -2020 ושיעור האבטלה יסתכם בכ-6% (ממוצע שנתי).

עם זאת, הבנק מצפה כי תחילת ההתאוששות ברבעון השלישי תביא לצמיחה של כ-9% ב-2021, אולם שיעור האבטלה צפוי לרדת בהדרגה ורק לקראת סוף 2021 להתקרב לרמות הנמוכות ששררו ערב המשבר. יחס החוב לתוצר צפוי להגיע לכ-75% ב-2020. בבנק מדגישים כי אי הוודאות לגבי התחזית גבוהה במיוחד, לאור חוסר הבהירות לגבי משך המשבר ועומקו.

15:30

מניית כיל  מזנקת. האנליסט יהונתן שוחט מלידר שוקי הון כותב בסקירה שפרסם היום כי "למרות שמשבר הקורונה פוגש את כיל בתקופה בה שני מגזרי פעילות משמעותיים (פוספט ואשלג) היו בעיצומו של סייקל שלילי, אנחנו מעריכים, כי החברה ערוכה בצורה מיטבית למצב, עם יתרות מזומנים גבוהות, קווי אשראי לא מנוצלים, פירעונות נמוכים בשנה הקרובה, אופרציה שממשיכה לעבוד כמעט באופן מלא, גמישות מסוימת בהוצאות ההוניות שלה ומוכנות מיידית לביצוע משלוחי אשלג לסין".

יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  מזנקות, לצד עליות חדות באנרג'יאן , בזן , קבוצת דלק ורציו.  

מניות חברות הבדים הלא ארוגים התממשו מעט, אחרי עליות חדות מהן נהנו בימים האחרונים. מניות שלאג ועל-בד נחלשו. 

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה דומה.

14:20

נמשכות העליות החדות בבורסה, במקביל למגמה חיובית מובהקת באירופה וצפי לעלייה חדה גם בפתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. 

לנה וייסביין, אנליסטית בבית ההשקעות IBI, כתבה היום: "בשקלול הסיכונים, גם אחרי הירידות, המניות לא נראות זולות במיוחד. אבל האלטרנטיבה של האנרגיה המתחדשת נראית כיציבה ביחס לענפים אחרים. אנחנו ממשיכים להמליץ על חשיפה לענף באמצעות אנרג'יקס ".

12:45

נמשכות העליות החדות בבורסה, במקביל למגמה חיובית מובהקת באירופה וצפי לעלייה חדה גם בפתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מציין בסקירתו השבועית כי "הוועדה המוניטארית תפרסם היום את החלטת הריבית ולהערכתנו הריבית תופחת לטווח שבין 0.1%-0%. לאורך החודשים האחרונים, ובפרט מתחילת המשבר הנוכחי, הוועדה השתמשה בשלל כלים מרחיבים, בין אם בשוק המט"ח ובין אם בהרחבה כמותית, וזאת תוך הימנעות משימוש בכלי הריבית. ההצדקה לכך נבעה מרמת הריבית הנמוכה ממילא,0.25%, שאיפשרה מהלך הפחתה אחד ולא תהליך של הפחתות ריבית.

למרות זאת, "אנו מעריכים כי הריבית תופחת בהחלטה הנוכחית ל-0.1%-0% כאשר התמיכה לכך מגיעה ממספר גורמים ובראשם: האינפלציה בפועל והציפיות לאינפלציה בטווחים הקצר-בינוני לפידיון נמוכות מהיעד; תמיכה קלה בהוזלת עלויות מימון ומשכנתאות בריבית משתנה; התמחור הנוכחי בשוק מניח יציבות בריבית כך שהפחתה תייצר הפתעה מסויימת- הפתעה זו תתמוך גם בהיחלשות מסויימת של השקל וחשוב מכך תעזור לייצב את שוק האג"ח הממשלתיות". 

11:00

המדדים המובילים בת"א מטפסים בכ-3%, וכל מניות מדד ת"א-125 נסחרות בירוק, למעט קרסו שרושמת ירידה מינורית. 

מדד הנפט והגז מטפס בקרוב ל-5%. תמר פטרוליום  מטפסת בכ-10%. 

נמשך הסנטימנט החיובי בקרב מניות הקנאביס, ענף שמפגין עמידות במשבר הקורונה בגלל ביקושים גבוהים. מניית טוגדר  מטפסת בכ-9%. החברה הודיעה כי החלה ביצוא קנאביס רפואי מאוגנדה לישראל, וכי משלוח ראשון של 250 ק"ג תפרחות קנאביס ינחת בארץ בימים הקרובים.

מניית יוניבו  עולה ב-4.5%. החברה הודיעה כי היא מרחיבה את התשתית הבינלאומית שלה, וכי תייבא ותעבד 208 ק״ג תפרחות קנאביס רפואי ממתקן אינדור של חברת מרנובה בקנדה למוצרים סופיים. 

חברת שיח מדיקל  דיווחה על מזכר הבנות לשיתוף פעולה מחקרי עם קנאסול על זני הקנאביס של שיח, ומנייתה עולה בכ-6%. 

חברת פנאקסיה ישראל  דיווחה כי אומדן צפי ההכנסות שלה לרבעון הראשון לשנת 2020 עומד על 11 מיליון שקל. מניית החברה עולה בכ-7%.  

10:05

המסחר בבורסת ת"א נפתח היום באיחור, בעליות חדות, כשברקע נרשמו היום עליות חדות בשוקי אסיה וזינוק בחוזים העתידיים בניו יורק. המדדים המובילים עולים 4%-3%.

מניות דלק אנרג'יאן  , פתאל החזקות  ובזן  מובילות את העליות ומזנקות ב-8%-7%. כל מניות מדד ת"א-125 רושמות עליות, למעט ירידות קלות במניות ישראכרט  וקרסו 

מדד הנפט והגז בולט בין הסקטורים וממשיך לטפס - היום ב-4%. מדדי הבנקים והביטוח עולים אף הם בכ-3.5%.

06:00

יום המסחר השני לשבוע המקוצר צפוי להיפתח בסימן הירידות שנרשמו אתמול (א') בבורסה המקומית, ולאחר הירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט. עיני המשקיעים מופנות להודעת הריבית של בנק ישראל היום בשעה 16:00. 

נזכיר כי במסגרת המשבר הנוכחי עם התפשטות הקורונה והנפילות בשווקים, בנק ישראל התערב בנעשה וסיפק נזילות לבנקים נוכח מצוקת הדולרים. בנוסף בנק ישראל השתמש ביתרות המט"ח שברשותו והודיעה על רכישות אג"ח ממשלתיות בכ-50 מיליארד שקל. כעת בשוק צופים כי הריבית תיוותר ללא שינוי ברמה של 0.25%. נזכיר כי הריבית בארה"ב הונמכה לאפס בצל משבר הקורונה.

אתמול בבורסה המקומית המדדים המובילים איבדו כ-1% במחזור מסחר גבוה יחסית לימי ראשון בשוק המקומי. 

"המשקיעים חוששים מהקורונה בארה"ב כמו שלוי אשכול חשש מהבצורת בארה"ב", כך לפי ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק פועלים. "ארה"ב הייתה עמוד התווך של הצמיחה הגלובלית בשנים האחרונות, בעוד אירופה התמודדה עם בעיות פוליטיות פנימיות. ארה"ב סחבה את המדינות המפותחות על גבה, והמשקיעים חוששים עתה שהמומנטום הזה עשוי להיקטע. התמונות הקשות מארה"ב חושפות את הבטן הרכה של הכלכלה. 

"לאחר שיוסר הסגר, נראה באופן טבעי זינוק ברמת הפעילות הכלכלית בדיוק כמו בסין. זה לא אומר עדיין יהיה חשש להיכנס -שהדברים ישובו לקדמותם למקומות ציבוריים, אפקט העושר יפגע בצריכה, וחברות יצמצמו השקעות הוניות", אמר בהר.

עוד כתבות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

לפי שווי של 12 מיליארד דולר: הגיוס הענק של חברת הסייבר Wiz

חברת הסייבר הישראלית Wiz הודיעה היום על גיוס של מיליארד דולר, בהובלת קרן ההשקעות האמריקאית אנדריסן הורוביץ והקרנות Lightspeed Ventures Partners ו־Thrive Capital ● מאז הקמתה ב־2020, וויז מחזיקה בשיאי צמיחה בתעשייה

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות קלות בוול סטריט; דיסני צוללת בכ-9% לאחר הדוחות

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● מדד פוטסי הבריטי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית