גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה בת"א ננעלה בעליות של 5% לאחר הורדת הריבית

מדד ת"א 35 זינק ב-4.88%%  מדד ת"א 90 קפץ ב-5.5%, ומדד הבנקים עלה ב-2.2% ● לפי הערכה מעודכנת של חטיבת המחקר של בנק ישראל, המשק רשם צמיחה שלילית של 5% ברבעון הראשון

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

החברות שכן מרוויחות ממשבר הקורונה, והאם הצניחה במחיר הנפט קורצת להשקעה? 

17:26

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ב') בעליות חדות על רקע הסנטימנט החיובי בשוקי העולם נוכח הירידה בקצב ההדבקה באיטליה וארה"ב. מדד ת"א 35 זינק ב-4.88%%,  מדד ת"א 90 קפץ ב-5.5%, ומדד הבנקים עלה ב-2.2%.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, אמר בנוגע לצעדים המוניטריים שעליהם הודיע בנק ישראל לצד הורדת הריבית במשק היום: "בנק ישראל הודיע על הפעלת כלי מוניטרי חדש, זאת בדומה לכלי של TLTRO האירופאי. מדובר במתן הלוואות מוניטריות לבנקים המסחריים לטווח של שלוש שנים בריבית קבועה של 0.1%. כמו באירופה, ההלוואות מותנות במתן אשראי לעסקים קטנים וזעירים. כמו כן, בנק ישראל הודיע על הרחבת מסגרת עסקאות הריפו מול גופים פיננסיים, כך שהעסקאות יכללו גם אג"ח קונצרניות כבטוחה לעסקאות החלף, זאת בנוסף לאג"ח ממשלתי. צעד זה יחזק את התמיכה בנזילות ובתפקוד התקין של השווקים הפיננסיים.

"כאמור, צעדים אלו באים בנוסף לפעולות רכישת אג"ח ממשלתי בשוק, פעולות החלף במט"ח ופעולות החלף של אג"ח ממשלת ישראל . מדובר בחבילה כוללת משמעותית מאוד של צעדים מוניטריים". עוד הוא מעריך כי "האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להיות סביב 0% והריבית צפויה להיות בתרחיש הנוכחי סביב ממוצע של כ-0.1% במהלך השנה הקרובה. לפי תחזיתנו, במהלך 2020, במונחים קלנדריים, האינפלציה צפויה להיות שלילית ברמה של מינוס 0.4%. החמרה ניכרת נוספת של הצפי הכלכלי יכולה לפתוח את האפשרות של ריבית שלילית בהמשך, זאת כפי המקובל באירופה וביפן".

16:10

מתחזקות העליות בבורסה לאחר הודעת בנק ישראל. על-רקע משבר הקורונה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להוריד את הריבית בשיעור של 0.15 נקודות האחוז בכך חוזרת הריבית לרמת השפל של 0.1%. לפי הערכה מעודכנת של חטיבת המחקר, המשק רשם צמיחה שלילית של 5% ברבעון הראשון. על פי התחזית המקרו כלכלית של החטיבה, בהנחה שעיקר המגבלות הבריאותיות יוסרו בהדרגה עד סוף חודש יוני, צפויה צמיחה שלילית בשיעור של כ-5% בכל שנת -2020 ושיעור האבטלה יסתכם בכ-6% (ממוצע שנתי).

עם זאת, הבנק מצפה כי תחילת ההתאוששות ברבעון השלישי תביא לצמיחה של כ-9% ב-2021, אולם שיעור האבטלה צפוי לרדת בהדרגה ורק לקראת סוף 2021 להתקרב לרמות הנמוכות ששררו ערב המשבר. יחס החוב לתוצר צפוי להגיע לכ-75% ב-2020. בבנק מדגישים כי אי הוודאות לגבי התחזית גבוהה במיוחד, לאור חוסר הבהירות לגבי משך המשבר ועומקו.

15:30

מניית כיל  מזנקת. האנליסט יהונתן שוחט מלידר שוקי הון כותב בסקירה שפרסם היום כי "למרות שמשבר הקורונה פוגש את כיל בתקופה בה שני מגזרי פעילות משמעותיים (פוספט ואשלג) היו בעיצומו של סייקל שלילי, אנחנו מעריכים, כי החברה ערוכה בצורה מיטבית למצב, עם יתרות מזומנים גבוהות, קווי אשראי לא מנוצלים, פירעונות נמוכים בשנה הקרובה, אופרציה שממשיכה לעבוד כמעט באופן מלא, גמישות מסוימת בהוצאות ההוניות שלה ומוכנות מיידית לביצוע משלוחי אשלג לסין".

יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  מזנקות, לצד עליות חדות באנרג'יאן , בזן , קבוצת דלק ורציו.  

מניות חברות הבדים הלא ארוגים התממשו מעט, אחרי עליות חדות מהן נהנו בימים האחרונים. מניות שלאג ועל-בד נחלשו. 

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה דומה.

14:20

נמשכות העליות החדות בבורסה, במקביל למגמה חיובית מובהקת באירופה וצפי לעלייה חדה גם בפתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. 

לנה וייסביין, אנליסטית בבית ההשקעות IBI, כתבה היום: "בשקלול הסיכונים, גם אחרי הירידות, המניות לא נראות זולות במיוחד. אבל האלטרנטיבה של האנרגיה המתחדשת נראית כיציבה ביחס לענפים אחרים. אנחנו ממשיכים להמליץ על חשיפה לענף באמצעות אנרג'יקס ".

12:45

נמשכות העליות החדות בבורסה, במקביל למגמה חיובית מובהקת באירופה וצפי לעלייה חדה גם בפתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מציין בסקירתו השבועית כי "הוועדה המוניטארית תפרסם היום את החלטת הריבית ולהערכתנו הריבית תופחת לטווח שבין 0.1%-0%. לאורך החודשים האחרונים, ובפרט מתחילת המשבר הנוכחי, הוועדה השתמשה בשלל כלים מרחיבים, בין אם בשוק המט"ח ובין אם בהרחבה כמותית, וזאת תוך הימנעות משימוש בכלי הריבית. ההצדקה לכך נבעה מרמת הריבית הנמוכה ממילא,0.25%, שאיפשרה מהלך הפחתה אחד ולא תהליך של הפחתות ריבית.

למרות זאת, "אנו מעריכים כי הריבית תופחת בהחלטה הנוכחית ל-0.1%-0% כאשר התמיכה לכך מגיעה ממספר גורמים ובראשם: האינפלציה בפועל והציפיות לאינפלציה בטווחים הקצר-בינוני לפידיון נמוכות מהיעד; תמיכה קלה בהוזלת עלויות מימון ומשכנתאות בריבית משתנה; התמחור הנוכחי בשוק מניח יציבות בריבית כך שהפחתה תייצר הפתעה מסויימת- הפתעה זו תתמוך גם בהיחלשות מסויימת של השקל וחשוב מכך תעזור לייצב את שוק האג"ח הממשלתיות". 

11:00

המדדים המובילים בת"א מטפסים בכ-3%, וכל מניות מדד ת"א-125 נסחרות בירוק, למעט קרסו שרושמת ירידה מינורית. 

מדד הנפט והגז מטפס בקרוב ל-5%. תמר פטרוליום  מטפסת בכ-10%. 

נמשך הסנטימנט החיובי בקרב מניות הקנאביס, ענף שמפגין עמידות במשבר הקורונה בגלל ביקושים גבוהים. מניית טוגדר  מטפסת בכ-9%. החברה הודיעה כי החלה ביצוא קנאביס רפואי מאוגנדה לישראל, וכי משלוח ראשון של 250 ק"ג תפרחות קנאביס ינחת בארץ בימים הקרובים.

מניית יוניבו  עולה ב-4.5%. החברה הודיעה כי היא מרחיבה את התשתית הבינלאומית שלה, וכי תייבא ותעבד 208 ק״ג תפרחות קנאביס רפואי ממתקן אינדור של חברת מרנובה בקנדה למוצרים סופיים. 

חברת שיח מדיקל  דיווחה על מזכר הבנות לשיתוף פעולה מחקרי עם קנאסול על זני הקנאביס של שיח, ומנייתה עולה בכ-6%. 

חברת פנאקסיה ישראל  דיווחה כי אומדן צפי ההכנסות שלה לרבעון הראשון לשנת 2020 עומד על 11 מיליון שקל. מניית החברה עולה בכ-7%.  

10:05

המסחר בבורסת ת"א נפתח היום באיחור, בעליות חדות, כשברקע נרשמו היום עליות חדות בשוקי אסיה וזינוק בחוזים העתידיים בניו יורק. המדדים המובילים עולים 4%-3%.

מניות דלק אנרג'יאן  , פתאל החזקות  ובזן  מובילות את העליות ומזנקות ב-8%-7%. כל מניות מדד ת"א-125 רושמות עליות, למעט ירידות קלות במניות ישראכרט  וקרסו 

מדד הנפט והגז בולט בין הסקטורים וממשיך לטפס - היום ב-4%. מדדי הבנקים והביטוח עולים אף הם בכ-3.5%.

06:00

יום המסחר השני לשבוע המקוצר צפוי להיפתח בסימן הירידות שנרשמו אתמול (א') בבורסה המקומית, ולאחר הירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט. עיני המשקיעים מופנות להודעת הריבית של בנק ישראל היום בשעה 16:00. 

נזכיר כי במסגרת המשבר הנוכחי עם התפשטות הקורונה והנפילות בשווקים, בנק ישראל התערב בנעשה וסיפק נזילות לבנקים נוכח מצוקת הדולרים. בנוסף בנק ישראל השתמש ביתרות המט"ח שברשותו והודיעה על רכישות אג"ח ממשלתיות בכ-50 מיליארד שקל. כעת בשוק צופים כי הריבית תיוותר ללא שינוי ברמה של 0.25%. נזכיר כי הריבית בארה"ב הונמכה לאפס בצל משבר הקורונה.

אתמול בבורסה המקומית המדדים המובילים איבדו כ-1% במחזור מסחר גבוה יחסית לימי ראשון בשוק המקומי. 

"המשקיעים חוששים מהקורונה בארה"ב כמו שלוי אשכול חשש מהבצורת בארה"ב", כך לפי ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק פועלים. "ארה"ב הייתה עמוד התווך של הצמיחה הגלובלית בשנים האחרונות, בעוד אירופה התמודדה עם בעיות פוליטיות פנימיות. ארה"ב סחבה את המדינות המפותחות על גבה, והמשקיעים חוששים עתה שהמומנטום הזה עשוי להיקטע. התמונות הקשות מארה"ב חושפות את הבטן הרכה של הכלכלה. 

"לאחר שיוסר הסגר, נראה באופן טבעי זינוק ברמת הפעילות הכלכלית בדיוק כמו בסין. זה לא אומר עדיין יהיה חשש להיכנס -שהדברים ישובו לקדמותם למקומות ציבוריים, אפקט העושר יפגע בצריכה, וחברות יצמצמו השקעות הוניות", אמר בהר.

עוד כתבות

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

לקח קצת זמן, אבל יובל בן נריה יכול להסתכל בסיפוק על החוויה שמקבלים היום באיי

מסעדת העילית היפנית, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

קבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • לשרים הוגדר בקבינט המורחב כי הפעולה ברפיח תהיה "מוגבלת" • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובחצרים בפעם השנייה הערב • עשרות מחבלים חוסלו במבצע של צה"ל בזייתון ובמזרח רפיח, פירים הושמדו • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • עדכונים בולטים

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון