גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארגון התעופה העולמי: 40% מהנוסעים לא יטוסו חצי שנה לפחות

האתגר שניצב בפני חברות התעופה הוא כיצד להשיב את אמון הציבור למטוסים – וזאת גם דרך נקיטת אמצעים שיוכלו להרגיע את הנוסעים, דוגמת השארת מושב ריק בין נוסעים והתחייבות לחיטוי המטוס בין טיסה לטיסה

ב-1 במאי אמורה בריטיש איירוויז להפעיל מחדש את הקו לונדון-תל-אביב שהופסק בחסות משבר הקורונה. גם אייר קנדה מתעתדת להחזיר את הפעילות בטיסות לטורונטו ומונטריאול בקו, ובתחילת יוני גם יונייטד תגביר את קצב פעילותה בקווים מישראל לניוארק ולסן פרסנסיקו. אל על לא תחדש פעילות מסחרית לפחות עד ל-9 במאי, ובכל זאת, האם ניחוח החזרה לפעילות אכן נישא באוויר?

בארגון התעופה העולמי יאט"א (IATA) סבורים כי לצד המדיניות של חברות תעופה לחדש את התעופה הסדירה ותחת מדיניות של ממשלות, יש גורם נוסף שצריך לקחת בחשבון: רצון הציבור לטוס - או למען הדיוק חוסר הרצון. 

בסקר שערך הארגון בקרב נוסעים ברחבי העולם, עולה כי 60% אומנם היו מוכנים לטוס בעוד חודש-חודשיים, אלא ש-40% מהנוסעים אומרים כי יחכו לפחות חצי שנה עד שישובו לטוס. מתוך כלל הנשאלים, 69% השיבו כי הם ידחו את הנסיעה הבאה שלהם עד לשיפור המצב הכלכלי האישי.

המסקנה היא שאתגר נוסף ניצב בפני חברות התעופה: להשיב את אמון הציבור לכלי התחבורה הזה - וזאת גם דרך נקיטת אמצעים שיוכלו להרגיע את הנוסעים, דוגמת השארת מושב ריק בין נוסעים והתחייבות לחיטוי המטוס בין טיסות.

עיקר הפעילות התעופתית שקיימת כיום, המהווה כ-30% מנפח הפעילות הרגיל של הענף, מתקיימת בשווקים מקומיים ובעיקר בארה"ב ובסין. לפי יאט"א, הטסים לא טסים לטובת נופש ופנאי אלא בעיקר לטובת ביקור של קרובי משפחה ומכרים.

השוק המקומי שפועל גם באוסטרליה לא הועיל לחברת התעופה השנייה בהיקפה ביבשת המרוחקת, וירג'ין אוסטרליה, שלמרות שאחזה בנתח של 37% משוק טיסות הפנים באוסטרליה, לא עמדה בלחץ הכספי, וקופתה הריקה לצד חוב של כ-5 מיליון דולר הובילו אותה להליך של חדלות פירעון. לחברה ימונה מנהל חיצוני שינסה לאושש אותה. שוק טיסות הפנים באוסטרליה התייצב על נפח פעילות של כ-25% ביחס לפעילות שלפני המשבר.

בסין נפח טיסות הפנים מהווה כ-40% מהפעילות השגרתית. עם זאת, בכל השווקים שבהם מוצעות טיסות - שיעורי התפוסה והביקוש לטוס נמוכים מאוד.

התעופה הפנים-ארצית היא זו שתוכל לשקם את התעופה הבינלאומית, מה שצפוי לקרות עוד חודשים ארוכים לפי יאט"א, כשהתקווה היא שחוויית הנוסע בטיסות הפנים תוכל לשחרר את הוואקום לטיסות אלה, לצד בניית האמון בטיסה ומעבר בין אזורים על סמך השליטה בהתפשטות הווירוס (לרבות דרישה לבידוד של 14 ימים).

במסיבת עיתונאים וירטואלית שכינסו מנהלי יאט"א, הם התייחסו לקריסת וירג'ין אוסטרליה, המעסיקה כ-16 אלף עובדים, כמהלך עצוב אך באותה נשימה צפוי. אם לא די בכך, ביאט"א מעריכים כי וירג'ין אינה החברה האחרונה בשרשרת, כשחברות נוספות ייאלצו לבצע הליך דומה ככל שתזרים המזומנים שלהן נגמר.

ארגון התעופה סבור כי משרות של 25 מיליון איש ואישה, עובדי תעופה ותיירות, נמצאות בסכנה, כשהמחזור של חברות התעופה צפוי לצנוח ב-314 מיליארד דולר לעומת 2019 - ירידה של 55%.

חברות התעופה הצליחו להכניס כסף לקופתן רק בחודשיים הראשונים של 2020, והכסף הזה הולך ואוזל - ככל שהחברות ממונפות יותר, ההוצאות הקבועות שלהן גדלות. שוב ושוב חוזרים ביאט"א על הנחיצות המהירה להזרמת מזומנים לקופת החברות באמצעות תוכניות סיוע ממשלתיות.

בארגון מונים מהלכים נוספים לצד תמיכות שהוצגו עד כה: ממשלת קולומביה הורידה מסים על כרטיסי טיסה, בהונג קונג הועבר לחברות היקף של 2 מיליארד דולר (הונג קונג) לצד רכישה של חצי מיליון כרטיסים מהחברות בכדי להזרים להן מזומנים, ממשלת סנגל הכריזה על 128 מיליון דולר מענקים לתעשייה התיירות והתעופה, ובסיישל בוטלו אגרות לחברות התעופה עד לסוף 2020.

לפי הכלכלן הראשי של יאט"א, בריאן פירס, "המדדים מראים שתהיה התאוששות מסוימת לקראת רבעון שלישי 2020, בעיקר בשווקים בסין ובארה"ב. זוהי התאוששות מסוימת, אבל לא כזו שתחזיר את הענף לקו האיזון. גם האמון של הצרכנים לטוס הוא פקטור שיש לקחת בחשבון. ברבעון הרביעי אנחנו מקווים להתחיל לראות התאוששות בשווקים הבינלאומיים".

לשאלת "גלובס" כיצד יושפעו מחירי הטיסות מהמתרחש, השיב פירס: "יש שני צדדים למטבע הזה - מצד אחד, חברות התעופה יצטרכו להתאים את המחיר לביקוש המאוד נמוך; מצד שני, החברות יצטרכו לשקלל במחירי הכרטיסים עלויות חדשות בהתאם לדרישות שהן יצטרכו להקפיד עליהן בתחום הבריאות, כמו החובה להשאיר מושבים פנויים בין נוסעים. לכל דבר כזה יש עלויות. קשה להעריך מה יקרה.

"התמחור גם תלוי בדרישות ובמדיניות של ממשלות, לרבות הדרישות שיוצבו בפני החברות כדי לאפשר להן לטוס. היום מדברים על מחיר הדלק הזול כפקטור לתמחור, אבל ממילא חברות תעופה כרגע כמעט שלא טסות, אז זה פחות משפיע עליהן, ומאידך חברות שעשו מהלכי גידור מגלות שגם זה מכביד על תזרים המזומנים שלהן כיום".

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים