גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לפני שחברות התעופה יקבלו סיוע, עליהן להשיב לצרכנים את כספם"

כך אומר עו"ד דרור שטרום, המלווה את התאחדות סוכני הנסיעות במשבר מול ארגון התעופה יאט"א ● ביאט"א מעריכים כי בכל העולם חברות התעופה מחזיקות ב-35 מיליארד דולר כספי צרכנים על טיסות שבוטלו

עו"ד דרור שטרום / צילום: איל יצהר
עו"ד דרור שטרום / צילום: איל יצהר

סנאטורים בארה"ב דורשים: עוד לפני שחברות התעופה האמריקאיות יקבלו סיוע, עליהן להחזיר כספים על טיסות שבוטלו לנוסעים. ההערכות הן שהחברות ביטלו כ-70% מלו"ז הטיסות שלהן, וכי הן מחזיקות בקופתן כ-10 מיליארד דולר - כספי צרכנים ששולמו על טיסות שבוטלו ביוזמת החברות.

החוק הפדרלי קובע כי במקרים שבהם הטיסה בוטלה ביוזמת החברות, הצרכנים זכאים להחזר מלא. אלא שהמציאות היא שגם בשוק התעופה הגדול בעולם החברות מנסות לדחוף לצרכנים שוברים, פתרון שמוצג כאופציה היחידה לפיצוי על הטיסה שבוטלה.

שורה של סנאטורים דרשו מחברות התעופה בארה"ב להציע את יתרת הכספים שהן מחזיקות בקופתן, וזאת ברקע לסיכום כי חברות התעופה יקבלו סיוע של 25 מיליארד דולר מהממשל ויוכלו לבקשה בנוסף הלוואה בהיקף כולל של 25 מיליארד דולר.

משרד התחבורה האמריקאי דרש מחברות התעופה להשיב את כספי הצרכנים, והזכיר לחברות כי הוא יכול לנקוט נגדן אמצעים. הציפייה היא שלפני שהחברות יקבלו את הכסף הציבורי, הן ינהגו בהגינות מול הלקוחות. 

שטרום: "מצב אבסורדי" 

ומה בארץ? "נדרוש שלפני שחברות התעופה יקבלו סיוע, הן יתבקשו לטפל בחובות שלהן מול הצרכנים ומול סוכני הנסיעות בכל הנוגע להחזר על טיסות שבוטלו", אומר עו"ד דרור שטרום, המלווה את התאחדות סוכני הנסיעות במשבר מול ארגון התעופה יאט"א.

חברות התעופה הישראליות, אל על, ישראייר וארקיע, עדיין לא קיבלו סיוע ממשלתי בדמות הלוואה בערבות מדינה, וההערכות הן כי שלושתן מחזיקות בכסםי צרכנים בסך כ-100 מיליון דולר.

בכוונת שטרום להציג לכנסת בימים הקרובים השגות על השינוי בחוק התעופה על סמך תזכיר שביקש לשנות את סעיפיו במסגרת צו השעה. בין הסעיפים העיקריים מדובר על החלת החוק מ-1 במרץ, דחיית ההחזר על טיסות שבוטלו ל-90 ימים במקום 21 ימים וביטול רכיב הפיצוי מעבר להחזר הכספי.

לדברי שטרום, "נגיש התנגדות חריפה תוך התניה של כל סיוע לחברות תעופה, כולל הישראליות, בהשבת כספי הצרכנים, גם לאור החשיפה שסוכני הנסיעות נקלעו אליה, כשצרכנים שהזמינו דרכם דורשים מהם החזרים עוד לפני שהסוכנים קיבלו החזר מחברות התעופה. זה מצב אבסורדי. הצרכנים ניגשים גם לחברות האשראי ומבטלים תשלומים עתידיים על טיסות שבוטלו, ויש פה סכסוך משפטי האם הוגן שצרכן ייפרע מהסוכן מול חברות כרטיסי אשראי. יש פה משולש יחסים של חברה תעופה, סוכני נסיעות וצרכנים, שחייב שמישהו יסדיר אותו.

"אנחנו דורשים שחברות התעופה יודיעו לפחות שבוע מראש על ביטולי טיסות שהן יודעות שלא יתבצעו, ויסדירו את ההחזר לצרכנים מהסוכנים רק אחרי שהסוכנים קיבלו את הכסף ששולם לחברות התעופה, גם בחלקו הארי. חברות התעופה יחויבו בחקיקה מקומית לשלם את הכסף לצרכנים דרך הסוכן - זה משהו שנרצה להסדיר, משום שנכון להיום הן מתחכמות. החוק אומנם קובע החזרים, אבל צריך לאכוף אותו.

"ברגע שיאט"א מוציאה סוג של הבהרה לפיה היא מצפה מהצרכנים להבין שהם לא יקבלו החזר, הסוכן מוצא את עצמו תקוע בין הכיסאות, שכן הצרכנים דורשים החזר מחד, ומאידך יאט"א מאיימת כי אם הסוכן לא יעביר כספים לחברות התעופה, הוא ינותק מהמערכת. החוק חייב לפתור את זה".

מה דעתך על תשובה שמקבלים צרכנים מאל על, למשל, שהם יקבלו החזר כשהחברה תשוב לשגרה?

"אם היו אומרים לצרכנים שכרגע אפשר להחזיר 50% או 75% מכל שקל שחייבים להם, ואת השאר נחזיר בהמשך, זו תשובה שאפשר לקבל כהסדר כלשהו. זה משהו שהשוק היה מבין, אבל גם על זה צריך לקחת אחריות.

"שווקים חייבים ודאות, ובניהול משבר חייבים להגיד את האמת, וכרגע המצב הוא של חוסר אמינות, חוסר ודאות ומסרים כפולים. עדיף לחברה להגיד לצרכנים שזה מה שהיא יכולה להחזיר בחודשים הקרובים, משהו שמשקף את המציאות הריאלית".

אם חברות התעופה כל-כך לא רוצות להשיב לצרכנים את כספם, ותחת זאת הן מציעות שוברים למימוש - שיתכבדו ויציעו תמריץ לעידוד הבחירה הזו, למשל באמצעות שובר מוגדל, שדרוג, צ'ופר או שירות נלווה אחר. כל עוד הן מכריחות צרכנים לקבל שוברים במקום החזר כספי על טיסות שבוטלו בחסות הקורונה, על הממשלות להתערב ולמנוע סיוע או הלוואה, עד שכל הכספים יושבו לצרכנים. מצבן של חברות התעופה הוא רע, אבל גם מצב הצרכנים - עם יותר ממיליון מובטלים בישראל - לא מאפשר לרבים לתמוך בחברות תעופה כעת.

בישראל ההערכות הן שחברות התעופה הישראליות בלבד חייבות כ-100 מיליון דולר. גם בעולם מכירים את הבעיה. בארגון התעופה יאט"א מעריכים כי בכל העולם חברות התעופה מחזיקות ב-35 מיליארד דולר כספי צרכנים על טיסות שבוטלו. ביאט"א אומנם מפצירים בצרכנים להסכים לקבל שובר ולהשאיר את הכסף בידי החברות שנקלעו למשבר, אבל זכות הצרכנים היא לקבל החזר או לפחות לבחור מה הם רוצים לקבל, ולא שיכפו עליהם שוברים בלבד. 

בבריטניה עושים סדר 

בבריטניה החליטו לעשות סדר בנושא. חברת הלואו קוסט איזי ג'ט, שהעלימה את טופס הבקשה להחזר כספי על טיסה שבוטלה מהאתר שלה, נאלצה להחזיר את הטופס לטובת הנוסעים שהלינו כי החברה מקשה בקבלת כספם חזרה כשהיא מציעה להם שוברים בלבד. החברה הפנתה את הצרכנים למוקד הטלפוני, במקום לבצע את הבקשה להחזר בהליך פשוט של מילוי טופס שקיים באתר בימים כתיקונם,וזאת בתקווה שרבים יתייאשו מההמתנה הטלפונית ומהתהליך עצמו ויסתפקו בשובר.

גם חברת הלואו קוסט ריאנאייר החזירה את הטופס האמור לאתר שלה. בכתבה שפורסמה ב"מירור" הבריטי מצוינות רשימת של חברות שלא מציעות החזר לצרכנים בבריטניה, בהן לופטהנזה, אייר פראנס, טורקיש וטראנסאוויה.

בישראל הוגשו לאחרונה תביעות ייצוגיות בדיוק בעניין זה נגד שורה של חברות תעופה זרות, בטענה כי הן מפרות את חוק התעופה הישראלי הקובע כי הצרכנים זכאים להחזר כספי.

צרכנים שהזמינו טיסה דרך סוכני נסיעות, וטיסתם בוטלה, מצפים לקבל בחזרה את כספם דרך הסוכנים שלהם שילמו עבור הטיסה. אותם סוכנים מעבירים באופן שגרתי את הכסף לחברות דרך מסלקת יאט"א, BSP. כעת טוענים סוכני נסיעות כי כספים שהעבירו ליאט"א לא הוחזרו להם במועד שחלף השבוע (בתחשיב של קיזוז על תשלומי חודש מרץ ואפריל החלשים בענף), ועל כן הם לא יכולים להחזיר לצרכנים את הכספים על הטיסות שבוטלו. ביאט"א ישראל מסרו בתגובה כי הכספים הללו יועברו היום.   

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד