המאבק בין סוכני הנסיעות ובין ארגון יאט"א מגיע לבית המשפט

סוכני הנסיעות: לא נשלם עבור טיסות שבוטלו, לא נעמיד הלוואה על חשבוננו לחברות התעופה הקורסות • בית המשפט הוציא צו זמני עד ליום שני, עד אז מנועה יאט"א מניתוק סוכנים שלא מעבירים לה תשלום

קרב הכוחות שמתקיים בימים אלה בין סוכני הנסיעות ובין ארגון התעופה הבינלאומי יאט"א מגיע לבית המשפט. סוכני נסיעות גדולים - בהם איסתא, גוליבר, אופקים, אמק"ס, איילה נסיעות, תלמה נסיעות, סיגנל טורס, דיזנהאוז, אופיר טורס ואחרים - הגישו צו מניעה בבית משפט המחוזי בתל-אביב נגד ארגון התעופה יאט"א. הסוכנים מבקשים שבית המשפט יאסור לנתקם ממערכת הסליקה של יאט"א, BSP, המהווה צינור שמחבר בין סוכני הנסיעות ובין חברות התעופה - איום שיאט"א השמיעה בפניהם במקרה שלא יעבירו לה את תשלומי הזמנות הטיסות של חודש פברואר.

לאור פניית סוכני הנסיעות לבית המשפט, הוציא בית המשפט צו זמני עד ליום שני, המועד שבו יאט"א צריכה להשיב לצו. אחרי תשובת יאט"א הנושא ידון. עד אז מנועה יאט"א מניתוק סוכנים שלא מעבירים לה את התשלום.

טוענים כי אין הצדקה לשלם ליאט"א את התשלום של פברואר

הרקע לדברים הוא מאבק שמתנהל בין סוכני הנסיעות ובין ארגון התעופה בימים האחרונים. הסוכנים, שנקלעו למשבר החמור בתולדות הענף, טוענים כי אין הצדקה לשלם ליאט"א את תשלום חודש פברואר, חודש שבו משבר הקורונה עדיין לא נתן את אותותיו בצורה דרסטית. הכסף שעובר למסלקה מועבר על-ידי יאט"א לחברות התעופה, אלא שבמצב שבו חודש מרץ הוא חודש במאזן שלילי כמעט ללא פעילות, הרי שהוא מקזז את פעילות חודש פברואר. על רקע בהלת הקורונה, בחודש מרץ הפעילות התעופתית צנחה דרמטית ועימה העבודה של סוכני הנסיעות.

יאט"א מבחינתה הודיעה לסוכני הנסיעות כי מי שלא ישלם את תשלומי חודש פברואר ינותק מהמערכת שלה, ולמעשה תימנע מהסוכנים כל פעילות. כעת האיום הזה מגיע לבית משפט.

הטענה של הסוכנים, שהתאגדו יחד למאבק, היא שיאט"א בוחרת להתעלם מהמצב החריג שנוצר ודורשת מסוכני הנסיעות להגדיל את החוב שיש לחברות התעופה כלפיהן ולסמוך על כך שאפשר יהיה לגבות את ההחזרים המגיעים לסוכנים בגין ביטולי הטיסות בשלב מאוחר יותר.

הסוכנים טוענים כי הסיכוי לגבות את ההחזרים בהמשך הוא קלוש, לאור המצב התעופתי שנעדר הזמנות כמעט לחלוטין, ולאור העובדה שחברות התעופה עלולות להגיע לחדלות פירעון בתוך חודשים ספורים. זאת אף בהמשך לדברים שאמר הכלכלן הראשי של ארגון התעופה יאט"א בריאן פירס השבוע, לפיהם חברות תעופה רבות לא יוכלו לשרוד מעבר לשלושה חודשים, כפי שפורסם ב"גלובס".

הסוכנים מציינים בפנייה לבית המשפט כי אל על כבר הודיעה ליאט"א כי תאפשר לסוכנים לדחות את כל התשלומים שהם היו אמורים לשלם ב-18 במרץ, עד לאפריל 2020. אל על מפגינה מדיניות חריגה שראויה לציון. מנגד, חברות תעופה אחרות לא שחררו הודעה דומה.

ענף סוכני הנסיעות היה מהראשונים להיפגע במשבר הקורונה, כשמחזורים נמחקו בו בבת-אחת. אלפי עובדים הוצאו לחופשה ללא תשלום, ואלפים אחרים איבדו את מקום עבודתם. הזמנות עתידיות לא נראות באופק תחת עננת חוסר הוודאות בצל התפשטות הקורונה.

התשלומים החודשיים שמעבירים הסוכנים ליאט"א עומדים על מיליוני שקלים בחודש. כעת, הסוכנים מבקשים להעביר ליאט"א סכומי כסף שחושבו אחר קיזוז ההחזרים המגיעים ללקוחות בעקבות טיסות שבוטלו.

באשר לאיום כי ינותקו מהמערכת, טוענים הסוכנים כי מצב כזה ימנע מהם לבצע כל הזמנה עתידית ולכרטס כרטיסים חדשים ואף לקבל החזרים שאין עליהם מחלוקת - במילים אחרות, סוכני הנסיעות אינם יכולים להרשות לעצמם להיות מנותקים מהמערכת שבה הם תלויים להמשך עבודתם. 

"ארגון יאט"א מנותק מהמציאות" 

קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות שליוותה את העתירה, סבור כי "ארגון יאט"א מנותק מהמציאות. חברות תעופה שנמצאות בסכנת פשיטת רגל ממשית עשויות להוריד איתן לטמיון מאות מיליוני דולרים עבור כרטיסי טיסה שבוטלו. לא ייתכן שכל העולם מבין את צורכי השעה בעקבות משבר הקורונה, ורק יאט"א מתעקשת לטמון את ראשה בחול ולהתנהל כאילו עולם כמנהגו נוהג".

החשש שמעלה קרני הוא ש"חברות התעופה לא ישיבו את הכספים עבור ההזמנות שבוטלו, ומאות מיליוני דולרים מכספי הציבור ירדו לטמיון".

מנכ"לית תלמה נסיעות, אייה מגן, מסבירה כי "בתקופות רגילות פחות מאחוז מסך התשלום שמועבר ליאט"א (בכל 18 לחודש) הם החזרים בגלל ביטולי טיסות. אלא שכעת המצב שונה. בגלל כמות ביטולי הטיסות, לפחות ממחצית התשלום שאמור היה להיות מועבר מורכב מכרטיסים שטיסותיהם בוטלו, ובנוסף מתשלומים על טיסות עתידיות שקיומן מוטל בספק. כל סוכן פנה בנפרד ליאט"א, וגם התאחדות סוכני הנסיעות פנתה במטרה לדחות את התשלום בחודש, אלא שבגלל מנגנון התשלום ליאט"א שכולל קיזוזי תשלום ולא החזרי כספים (כלומר שאם יש החזר, הוא מקוזז מתשלום עתידי ולא מושב בפועל), המצב כיום הוא שאם נשלם את הסכום המלא של פברואר, שרובו כולל החזרים שמגיעים ללקוחות - למעשה נעמיד מיליוני דולרים כהלוואה שתשכב בתזרים של חברות התעופה או של יאט"א. זה מצב שהוא מנותק מהמציאות". 

טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות ומשרדי התיירות, מסרה: "מאז פרוץ המשבר בחודש פברואר חלה ירידה של מיליארד דולר בהזמנות עד חודש יוני. כתוצאה מכך נשלחו הביתה כ-90% מעובדי ענף התיירות והנסיעות. חלק קטן מהחברות השאירו כוח-אדם מצומצם להמשיך לתפעל את המשרד, על-מנת לתת מענה ללקוחות שמרביתם מעוניינים לדחות או לבטל את נסיעתם. ענף התיירות היה הראשון שספג את נזקי משבר הקורונה, וכבר לפני חודש התרענו כי לא מדובר במשבר נקודתי לענף אלא באירוע שישליך על כלל המשק". 

מאבק דומה מול יאט"א מתנהל במדינות שונות, היות שהסוכנים ניצבים בסיטואציה דומה. יאט"א, ביחד עם מרבית חברות התעופה, החליטו כי סוכני הנסיעות ישלמו עבור כרטיסים שהונפקו. כעת הם ימתינו לראות האם בית המשפט יפסוק אחרת.

נזכיר כי על רקע משבר הקורונה, הפעילות התעופתית בישראל נעצרה כמעט לחלוטין - להבדיל משווקים אחרים כמו ארה"ב, שם פעילות הפנים-ארצית מתקיימת. בישראל עוצר הטיסות הקדים את העולם עם ההנחיות של משרד הבריאות לבידוד ואיסור ההדרגתי של כניסת זרים לישראל.