גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנדל"ן בסיאטל ממשיך להיות מבוקש למרות המגפה

ענקיות הטכנולוגיה כמו אמזון ומיקרוסופט מושכות עובדים - שמחפשים בתים לגור בהם

נכס בסיאטל. הנדל"ן בסיאטל ממשיך להיות מבוקש למרות המגפה  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
נכס בסיאטל. הנדל"ן בסיאטל ממשיך להיות מבוקש למרות המגפה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מגפה או לא:

הצעות שונות על אותו נכס, מלחמת מחירים, עסקאות במזומן שעות לאחר שדירה יצאה לשוק: כל זה קורה בימים אלה בסיאטל, העיר שרק לפני כמה שבועות נחשבה למוקד הרעש של מגפת הקורונה בארה"ב, ומאז 23 במרץ נמצאת בסגר כולל.

"אנחנו מקווים שנוכל לקבל עכשיו מחיר הוגן תמורת הבית", אומר מרסלו גרסייה, בן 33, מתכנת בכיר באמזון. הוא ואשתו מליסה הגישו ארבע הצעות לבתים שראו בשבועות האחרונים ב-Bellevue, פרבר ממזרח לעיר. כל ההצעות שלהם, סביב מיליון דולר, נדחו או שמישהו הגיש הצעה גבוהה יותר, למרות שההצעה שלהם הייתה קרובה למחיר המבוקש.

מדינת וושינגטון הייתה הראשונה לדווח על מוות כתוצאה מנגיף הקורונה. אמנם המספר ממשיך לעלות, אבל הקצב נמוך יחסית מאשר במדינות אחרות, בין היתר בגלל הסגר המוקדם שהוטל במדינה.

השפעת ההייטק:

אבל מה שעוד מבדיל את סיאטל מערים גדולות אחרות הוא קצב הגידול המהיר של סקטור ההייטק. בשעה שענפים רבים נמצאים עכשיו בקשיים, כמה מחברות ההייטק של העיר מתחזקות דווקא בשעה שאמריקאים רבים נמצאים תחת הנחיות של ריחוק חברתי.
אמזון גייסה 100 אלף עובדים בארה"ב להתמודד עם המשבר, וחברות שמציעות מיחשוב ענן כמו מיקרוסופט (אף היא מאזור סיאטל) וגוגל, זוכות לביקוש גבוה מצד ספקיות תוכנה, שירותי וידיאו סטירימינג, ויצרניות של משחקי מחשב.

בינתיים, מוכרים פוטנציאלים רבים לא מציעים את הבתים למכירה מתוך חשש מפני העתיד ובגלל הגבלות המגפה. אסור לקיים בית פתוח (שאליו מגיעים אנשים רבים), אולם מותר להראות את הבית לאנשים בודדים אם שומרים על כללי הריחוק). זה הקטין עוד יותר את מלאי הבתים הקטן ממילא. מספר הנכסים הרשומים למכירה ירד ב-67% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לפי מידע שהתקבל מ-Northwest Multiple Listing Service, מספר הבתים והדירות שנמכרו בשבוע הראשון של אפריל היה גבוה יותר מכל אחד בשנתיים האחרונות, לאחר עלייה של 9.1% במרץ 2020 בהשוואה למרץ 2019.

"השוק עדיין מאוד פעיל אומר דין ג'ונס, מנהל ובעלים של Realogics Sotheby's International, והוסיף שהלקוחות ממגזר הנדל"ן מספקים חלק גדול מהעבודה לסוכנים שלו. "אמנם אנשים מאוד דואגים עכשיו, אבל יש גם גישה של 'אנחנו נתגבר'".

רוב האקשן מתרכז ב-Bellevue. ב-2018, סיאטל העבירה את מה שמכונה "מס אמזון", שהשית מס חדש על עסקים גדולים. אמנם המס בוטל בהמשך, אבל חלק מהחברות כבר התחילו לחפש משרדים במקומות אחרים. באפריל 2019 אמזון הודיעה על כוונתה להעביר אלפי עובדים מסיאטל ל-Bellevue עד 2023 משום שהאחרונה מציעה "אווירה ידידותית לעסקים".

קים מורגן, בת 42, מנהלת מוצר בכירה באמזון, ובעלה, מחפשים בית כבר שנה. הם הגישו הצעות וגילו שבמקביל אליהם המוכרים קיבלו הצעות במזומן, שגבוהות ב-100 אלף דולר מהמחיר המבוקש. הם הגישו חמש הצעות מאז נובמבר, מהן שתיים בפברואר ובמרץ, והופתעו לגלות שהתחרות נותרה כה עזה.

ב-17 במרץ בני הזוג סוף סוף הגישו הצעה מוצלחת של 45 אלף דולר יותר מעל מחיר ביקוש של 695 אלף דולר, ושילמו 740 אלף דולר תמורת בית חווה בשטח 122 מ"ר ושלושה חדרי שינה, ב-Bellevue. אף שהבית קטן ממה שהם רצו, הם מרגישים בני מזל שזכו על פני חמש הצעות אחרות. הם חתמו על החוזה והוסיפו סעיף שנקרא 10-day Covid clause; שמאפשר לדחות את הסגירה אם מישהו מהם יחלה.

המחירים:

סורש וולגפודי, בן 59, ואשתו קליאני, שעבדו שניהם במיקרוסופט ואז עברו לעבוד בחברת הייטק אחרת, חיפשו בית בבלוויו במשך יותר משנה עד שהחל משבר הקורונה. בשבוע השני של פברואר הם הציעו קצת פחות ממחיר מבוקש של 2.58 מיליון דולר על בית בן חמישה חדרי שינה, שישה חדרי אמבטיה, 390 מ"ר, בבלוויו. בני הזוג הוסיפו סעיף שמצהיר שהם ישלמו סכום מסוים מעל ההצעה הגבוהה ביותר שהמוכר קיבל.
אף שהם חשבו שהבית מתומחר יתר על המידה, היו כמה הצעות מתחרות, והם דאגו שההיצע יצטמק עוד יותר עם המשבר יתמשך. "היינו בהלך מחשבה שלפיו אנחנו צריכים לקנות עכשיו", אומר וולגפודי. הם רצו להיות קרובים יותר ללקוחות שלהם ולמשרד הראשי של החברה.

אחרי שההצעה שלהם, בגובה 2.35 מיליון דולר התקבלה, בני הזוג אמרו שהם לא יכלו להכין את הבית למעבר משום שהסגר מגביל עובדי צביעה וכו'. מותר לעבור דירה, אבל בני הזוג העבירו את רוב חפציהם בעצמם מסיבות בטיחות.

וולגפודי אומר שהם מתכוונים לתמחר באגרסיביות את הבית הנוכחי שלהם, בוודינוויל, וושינגטון, שבו התגוררו במשך 20 שנה. אבל לפני כן עליהם להכין אותו למכירה וזו לא תהיה משימה קלה בימים אלה. חלק מהדברים הם יעשו בעצמם, וחלק יצטרכו לחכות.
הגישה של בני הזוג וולגפודי אופיינית לתקופה הנוכחית, אומרת אמבילי סוקסן, המתווך שייצג אותם בעסקה. "כולם מודאגים, אבל חושבים שהמצב זמני ושהם יעברו את המשבר", היא אומרת.

היזמים:

היזמים צפויים לספוג מכה קשה במשבר הזה, אומרים המתווכים, משום שהם תלויים במכירות ובאירועי שיווק שכרגע אסור לקיים. חלק מהם התחילו לשווק אונליין או דחו פרויקטים. אחד הפרויקטים הוא Gridiron Condominiums, שבו נמכרו כבר 70% מהדירות, כולל עשר בשלושת החודשים האחרונים, באמצעות סיורים וירטואליים. המחירים נעים בין 300 אלף ל-900 אלף דולר. היזם מציע גם אפשרות לשמור את הדירה.

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם