גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החזרה לשגרה מתניעה מחדש מהלכים: תנובה מזון תצא למכרז על תקציב הפרסום

ל"גלובס" נודע כי קבוצת תנובה תצא בקרוב למכרז על תקציב הפרסום של תנובה מזון בהיקף של כ-8-10 מיליון שקל ● בנוסף יוצא לדרך מחדש המכרז על תקציב הפרסום של שירותי בריאות כללית, שנעצר בשלביו הראשונים בגלל משבר הקורונה

מנכ"ל תנובה, אייל מליס
מנכ"ל תנובה, אייל מליס

החזרה הכמעט מלאה של השוק לשגרה מתניעה מחדש מהלכים של מפרסמים בכל הנוגע לאיוש מערכי הפרסום שלהם: ל"גלובס" נודע כי קבוצת תנובה תצא בקרוב למכרז על תקציב הפרסום של תנובה מזון. בנוסף יוצא לדרך מחדש המכרז על תקציב הפרסום של שירותי בריאות כללית, שנעצר בשלביו הראשונים בגלל משבר הקורונה.

תקציב הפרסום של תנובה מזון מוערך בכ-8-10 מיליון שקל וכולל את הטיפול במותגים סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף, דגי תנובה ואדום אדום. תנובה נדרשת לבחור משרד כדי להחליף את משרד הפרסום גליקמן-שמיר-סמסונוב שטיפל בתקציב בשנים האחרונות.

גליקמן טיפל תקופה ארוכה גם בחלק מתקציב המשקאות של החברה המרכזית. כפי שנחשף ב"גלובס", לפני כחודשיים החליטה החברה המרכזית לצמצם את מערך הפרסום שלה, להיפרד ממשרד הפרסום יהושע TBWA ולהעביר את הטיפול במותגים טרה ומולר לגליקמן-שמיר-סמסונוב. לכאורה אין ניגוד אינטרסים בין המותגים שבהם טיפל גליקמן בתנובה ובין מותגי החברה המרכזית, ואכן כל עוד התמקד הטיפול של גליקמן רק במותגי השתייה, שתי החברות "בלעו" את התחרות. אולם כשאל סל התקציבים של המשרד התווספו גם מותגי המזון, היה ברור שזה קצת יותר ממה שתנובה תוכל לבלוע, ושגליקמן יתבקשו לוותר על התקציב.

היקף הפרסום של טרה ומולר עומד על כ-30 מיליון שקל, הווליום הפרסומי של התקציבים גבוה בהרבה, ולכן ברור היה שלמרות מערכת היחסים ההדוקה שיש למנהלים בגליקמן עם תנובה, המשרד לא יוותר על ההזדמנות.

תקציב נחשק ומבוקש

היקף תקציב הפרסום של תנובה מזון נחשב תקציב בינוני, ובכל זאת יש להניח כי הוא יעורר עניין רב בקרב משרדי הפרסום, מאחר שמדובר בדריסת רגל נחשקת במערך הפרסום של אחת המפרסמות הגדולות בשוק. התקציב מתנהל ברובו במשרד הפרסום מקאן תל-אביב, שמטפל בתקציב הקריאטיב של תשלובת החלב ורוכש את המדיה לחברה כולה.

סביר להניח כי במקאן היו שמחים לקבל לטיפולם גם את כל השאר ולנהל את מלוא התקציב באופן דומה לזה שבאומן-בר-ריבנאי מנהלים את תקציב שטראוס, אולם בתנובה מעדיפים לשמור על הפורמט הנוכחי, בו מערך הפרסום מורכב יותר ממשרד אחד, ולכן יצאו למכרז.

תקציב תנובה יושב כבר תקופה ארוכה על הכוונת של שני משרדים גדולים שפועלים מתחת לרדאר כדי להיכנס למערך הפרסום של החברה: גיתם BBDO ואדלר-חומסקי.

לגיתם יש מערכת יחסים ארוכת-שנים עם תנובה, שידעה עליות ומורדות. מושיק תאומים, מבעלי המשרד, היה קרוב מאוד למנכ"ל המיתולוגי של תנובה, אריק רייכמן, וביחד הם  נחשבים למי שלקחו חלק משמעותי בשיקומה של תנובה לאחר משבר החלב העמיד. לאחר מכן היה גיתם במשך שנים משרד הפרסום המוביל של תנובה וטיפל ברוב מותגי החלב, אך מכירת החברה לקרן אייפקס ויחסי עבר מורכבים שהיו לבעלי גיתם עם הבעלים החדשים, שחקו את מעמדו של המשרד, ולא מסיבות מקצועיות. כתוצאה מכך חלקו של המשרד בתקציב הלך והצטמצם, עד שבסופו של דבר נפלה ההחלטה להתמודד על תקציב שטראוס המתחרה בתנובה.

בגיתם רוצים לסגור מעגל

גיתם לא זכו במכרז ונותרו קירחים מכאן ומכאן. השאיפה לחזור לטפל בתקציב תנובה הייתה עבור מנהלי המשרד הרבה מעבר לרק עניין כלכלי אלא גם צורך לסגור מעגל. כשאייל מליס מונה לתפקיד מנכ"ל תנובה, הפך מושיק תאומים ליועץ שלו, וכבר אז העריכו בענף כי גיתם תפעל כדי לנסות לקבל גם חלקים בתקציב הפרסום.

עם זאת, התקציבים שהתפנו לא משחקים לטובת גיתם, שמטפל בתקציב אסם ומחזיק דווקא במותג המתחרה טבעול. יש להניח כי אם תאומים אכן "יפדה את הצ'ק", בגיתם ייאלצו לוותר על החלק הזה שלהם בתקציב אסם.

משרד שנחשב כמתמודד מוביל לכניסה למערך הפרסום של תנובה הוא אדלר-חומסקי, שעד לפני מספר חודשים נמנה עם מערך הפרסום של המתחרים בשטראוס. אדלר-חומסקי טיפלו בתקציב המחלבות שטראוס וחתומים על הצלחות גדולות כמו מסעות הפרסום של מילקי בהובלת רועי כפרי. אך המשרד נאלץ להיפרד מתקציב שטראוס, כאשר בחברה החליטו לרכז את כלל הטיפול בפרסום המותגים הגדולים במשרד אחד וערכו מכרז, שבו אדלר-חומסקי הפסיד לבאומן-בר-ריבנאי שזכה בסופו של דבר.

באדלר משוכנעים כי תוצאות המכרז הוכרעו מראש, וכי הם נשארו לא רק בלי תקציב מזון אלא גם עם בטן מלאה על שטראוס ורצון להוכיח את יכולתם. גם יהושע TBWA שאיבד את מקומו בטרה ייחשב למועמד ראוי, ויש להניח כי גם ראובני-פרידן, שלזכותו ישחק ניסיון לא מבוטל בטיפול בתקציב יוניליוור.

אחת הסוגיות המכריעות לגבי זהות המשרד שיקבל את התקציב היא בידי מי בתנובה תופקד ההכרעה. אם הנהלת תנובה תקבע, יש להניח כי זה ישפר מאוד את סיכוייהם של המשרדים הגדולים - מקאן, אדלר וגיתם. לעומת זאת, אם ההכרעה תהיה כולה בהנהלת תנובה מזון, ייתכן כי המשחק יהיה פתוח יותר.

כך או כך, ההתקשרות עם גליקמן-שמיר-סמסונוב מסתיימת תוך חודשיים, ולכן יש להניח כי כבר בימים הקרובים ההליך ייצא לדרך.

בכללית מחכים לסיום המשבר

מכרז נוסף משמעותי שמתעורר מחדש בימים אלה, הוא על תקציב הפרסום של שירותי בריאות כללית בהיקף של כ-10 מיליון שקל. טרום פרוץ משבר הקורונה המכרז כבר היה בשלבי התנעה סופיים, הוא פורסם, ואף ניגשו אליו ארבעה משרדים גדולים - מקאן תל-אביב, אדלר-חומסקי, גיתם BBDO וגליקמן-שמיר-סמסונוב. בשבוע שבו אמורות היו להתחיל פגישות עם המשרדים, הוכרז הסגר, ובמקביל ברור היה שקופות-החולים הופכות לשחקן משמעותי במשבר.

בתקופה הזאת העלתה הכללית ארבעה קמפיינים שונים, והיה ברור שהקשב הניהולי היה רחוק מעיסוק בהליך בחירת משרד פרסום חדש. כפועל יוצא מזה קיבלו המתמודדים הודעה על דחיית המכרז בחודשיים עד חודש מאי.

למרות שהשוק חוזר לשגרה, קופות-החולים עדיין נמצאות בעיצומו של האירוע, לאחר שחלק מהטיפול במשבר הועבר אליהן. לכן, בקופה יש כאלה שמעדיפים לדחות את קיום המכרז בחודשיים נוספים, אולם נראה כי משיקולים משפטיים לא ניתן יהיה לעשות זאת, והמכרז יצא לדרך כבר בקרוב. 

שירותי בריאות כללית היא קופת-החולים הגדולה בארץ, והיקף הפרסום שלה עומד על למעלה מ-10 מיליון שקל בשנה. כפי שנחשף ב"גלובס", הפעם, בשונה ממכרזים קודמים, המכרז הוא על תקציב הכולל גם את שירותי הפרסום בדיגיטל ולא רק את שירותי הפרסום המסורתי. בעבר ניהלה שירותי בריאות כללית מכרזים נפרדים לשני תחומים אלה.

עוד כתבות

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף, הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

פיבי גייטס / צילום: Reuters, Anthony Behar

לא רק "הבת של": פיבי גייטס גייסה 30 מיליון דולר לסטארט־אפ האופנה שלה

הרעיון נולד במעונות סטנפורד, מחוויה לא־מוצלחת של קניות אונליין ("רכשתי שמלה ב־500 דולר, אח"כ גיליתי אתר שמוכר אותה ב־150 דולר") ● כעת, בגיל 23, גייטס מנהלת עסק בשווי 180 מיליון דולר ומושכת משקיעים מהשורה הראשונה ● עם זאת, היא מודה: "לא הייתי יכולה לגדול בתנאים האלה אלמלא ההורים שלי"

אנדרו סטנטון ודמותו של וול-E. ''נתיב אחר לגמרי בכביש המהיר'' / צילום: Reuters, Martin Klimek

יוצר "וול-E" של פיקסאר ראה שחורות בנוגע לעבודה בעתיד, וצדק

לבמאי והתסריטאי-המשותף אנדרו סטנטון היה חזון של עולם דיסטופי, שנראה כעת נבואי באופן מטריד ● בראיון כעת הוא אומר שבעיניו הבינה המלאכותית לא תמחק את היוצרים: "המגע האנושי צריך תמיד להיות מעורב איכשהו"

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

טארטלט לימון שומשום / צילום: יעל יצחקי

בדרך לצפון עוצרים בכרמל: הביסטרו המנחם בבית האבן בן ה-100

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית - שחלקה מתבצעת מהבית, וחלקה מהמשרד ● כך עושים את זה נכון

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%