גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קליפורניה הגישה תביעה נגד אובר וליפט על סיווג נהגיהן כ"עצמאים"

התובע הכללי במדינה טוען כי החברות שוללות מהנהגים זכויות בסיסיות כמו ימי מחלה בתשלום ● המדינה דורשת מהחברות להחזיר לעובדים שכר שלא שולם להם ● "אנו מאמינים שהגיע הזמן שכל העובדים יקבלו יחס שווה. חדשנות לא מחייבת אותן להתייחס לעובדיהן באופן לא ראוי"

רכב של אובר / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכב של אובר / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

קליפורניה תבעה את חברות ההסעות אובר וליפט על סיווג מוטעה לכאורה של נהגיהן כעוסקים עצמאים במקום שכירים, במהלך שמעלה את המתיחות בין ענקיות הנסיעות שמוזמנות בעזרת טלפונים ניידים ומדינת הבית שלהן.

קליפורניה, שתובעת את אובר וליפט על-פי חוק חדש במדינה, טענה שההחלטה לסווג את הנהגים כעוסקים עצמאים שוללת מהם זכויות כמו ימי מחלה בתשלום וביטוח אבטלה.

"אנחנו מאמינים שהגיע הזמן שכל העובדים יקבלו יחס שווה", אמר אתמול התובע הכללי של קליפורניה, קסבייה בסרה. "חדשנות, בלי קשר למה שאובר וליפט אומרות לכם, לא מחייבת אותן להתייחס שלא כראוי לעובדיהן".

המדינה, שמבקשת מיליוני דולר בדמי עונשין אזרחיים והוראת בית משפט לסווג מחדש את הנהגים ולהחזיר להם שכר שלא שולם להם לכאורה, אומרת גם שאובר וליפט לא תרמו למיסי המעסיקים של המדינה, שמממנים תוכניות בריאות ורווחה כלליות. התביעה הוגשה באמצעות פרקליטי סאן פרנסיסקו, העיר שממנה פועלות שתי החברות, וכן לוס אנג'לס וסאן דייגו.

אובר וליפט טוענות כי הנהגים שלהן מסווגים כיאות אחרי שקליפורניה העבירה את "חוק כלכלת החלטורה" בשנה שעברה, והמושל גווין ניוסום חתם עליו. החוק מגדיר מבחן שהחברות חייבות לעבור כדי להגדיר את עובדיהן כעוסקים עצמאים, וחוסך לחברות את תשלום ההטבות היקרות כמו ביטוח רפואי. אובר וליפט טוענות כי החוק יגזול מהנהגים את הגמישות ויכפה עליהם לעבוד במשמרות שנקבעות מראש.

"אנחנו מצפים לעבוד עם התובע הכללי וראשי הערים ברחבי המדינה כדי להביא את כל היתרונות של הכלכלה החדשנית בקליפורניה לכמה שיותר עובדים, בייחוד בזמנים שבהם יצירת עבודות טובות עם גישה לשירות בריאות בר-השגה והטבות נוספות חשובה יותר מתמיד", מסרה דוברת של ליפט.

דובר של אובר מסר שהחברה תתנגד לתביעה בבית המשפט. "כאשר כלכלת קליפורניה במשבר עם ארבעה מיליוני מובטלים, אנחנו צריכים להקל, לא להקשות, על אנשים להתחיל להרוויח", הוא אמר.

ליפט אומרת שיש לה 325 אלף נהגים בקליפורניה, ואובר אומרת שיש לה מעל 200 אלף נהגים.

המאבק המשפטי מגיע כאשר נגיף הקורונה יצר משבר ללא תקדים בחברות הללו, שמחליפות את שירותי המוניות המסורתיים. היקף הנוסעים צנח כאשר רשויות עודדו או הורו לאנשים להישאר בבתיהם ועסקים לא חיוניים נסגרו כדי למנוע את הפצת הנגיף.

ההכנסה מהסעות של אובר וליפט בארה"ב צנחה ב-83% בשבוע שהסתיים ב-20 באפריל בהשוואה לשבוע המקביל לפני שנה, לפי נתונים של חברת המחקרים אדיסון טרנדס.

נהגי אובר פנו לעסקי משלוחי המזון כשעסקי ההסעה הרגילים קרסו. החברה ויתרה על ההנחיה למשקיעים לקראת הדיווח על הרבעון הראשון שלה מחר (ה').

ליפט הודיעה בשבוע שעבר שהיא מפחיתה את כוח-האדם שלה ב-17%, ואלה שיישארו יישלחו לחל"ת או יספגו קיצוצי שכר. החברה תדווח היום על הרבעון הראשון שלה.

העימות הזה מחדד את הבעיה של כמה מעובדי הקו הראשון במגפה, כולל נהגי המשלוחים, שאין להם הטבות כמו ימי מחלה בתשלום. כמה חברות משלוחים מספקות ימי מחלה בתשלום לעובדים שאובחנו כנשאי קורונה. נהגים רבים מדברים על הדילמה שלהם - לנהוג להסתכן בהידבקות, או לשבת בבית ולא לקבל הכנסה.

מושל קליפורניה, גווין ניוסום, אמר אתמול שהנושא הזה התעורר לפני מגפת הקורונה. "צריך לציית ללשון החוק", הוא אמר במסיבת עיתונאים יומית. "אנחנו רוצים לשתף פעולה, אבל כמדינה אנחנו צריכים לעשות את מה שאנחנו הולכים לעשות".

מבין 4.1 מיליוני תושבי קליפורניה שהגישו בקשת לדמי אבטלה מאז 12 במרץ, 450 אלף עשו זאת דרך מסגרת לעצמאים, כולל "עובדי חלטורה", לפי ניוסום.

אובר, ליפט וחברות נוספות גייסו יותר מ-110 מיליון דולר כדי להעביר בהצעה בנובמבר הקרוב הצעה לפטור אותן מהחוק החדש. אובר וחברת משלוחי המזון פוסטמייטס הגישו בסוף 2019 תביעה נגד חוק המדינה החדש. לא ברור איך היוזמות הללו יושפעו מהקורונה.

החוק, שהועבר בקליפורניה בספטמבר שעבר, עורר התנגדות של כמה מגזרים, כולל עיתונאי פרילנס ונהגי משאיות. אובר וליפט היו המתנגדות המאורגנות ביותר. שתיהן מזהירות שאם הן יצטרכו לסווג את הנהגים שלהן כמועסקים, הן יצטרכו לשכור הרבה פחות נהגים ולצמצם את שטחי הפעולה שלהן.

עוד כתבות

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%