גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם חצי טריליון דולר, אפילו המגפה לא תחליש את ענקיות הטכנולוגיה

ענקיות הטכנולוגיה הגיעו למשבר הנוכחי חזקות מתמיד - עם קופות מזומנים דשנות, השקעות עתק על מחקר ופיתוח ונכונות לבצע רכישות • לא רק שהמוצרים והשירותים שלהן חיוניים בזמן המשבר, הן גם מסוגלות לנצל אותו כדי להשאיר את המתחרים הפוטנציאליים הרחק מאחור

לקוחות בחנות אפל בבייג'ין, בחודש שעבר  / צילום: רויטרס
לקוחות בחנות אפל בבייג'ין, בחודש שעבר / צילום: רויטרס

הנה דוגמה מאלפת לאופן שבו מגפת הקורונה העולמית משפיעה על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות בהשוואה לשאר העולם. לפני שבועיים הודיעה חברת ווימו, חברה בת של אלפאבית, על גיוס של 750 מיליון דולר למימון פיתוח רכב אוטונומי מסחרי. בסך הכל גייסה ווימו הון חיצוני בהיקף של 3 מיליארד דולר בחודשיים.

לפני כשבוע פורסם ב"וול סטריט ג’ורנל" כי חברת ההסעות אובר תקצץ מיליארד דולר מהעלויות הקבועות שלה. המהלך עתיד לכלול פיטורים של בערך רבע מכוח העבודה של החברה, ובחינה מחדש של הימורים גדולים ויקרים כמו פרויקט המכונית האוטונומית שלה.

זה לא שרק אובר סובלת. קמעונאים עם מותג חזק עלולים להגיע לפשיטת רגל, כתוצאה מהרגלי קניות שהשתנו עם מהפכת המסחר האלקטרוני. ויש גם עסקים בכל קטגוריה, מ-Airbnb עד WeWork, שאולי אין להם את המזומנים כדי לשרוד בצורתם הנוכחית.

ינתיים, היתרון הגדול ביותר של ענקיות הטכנולוגיה - מודלים עסקיים שממירים מזומנים לחדשנות, נתח שוק והובלה הולכת וגדלה על פני המתחרים - מאיץ את עצמו הודות למגפה. לענקיות הטכנולוגיה - לא רק אלפאבית של גוגל, אלא גם אמזון, אפל, פייסבוק ומיקרוסופט - יש עסקים שמייצרים רווחים אדירים, ודריסת רגל נכבדה בכל מקום ובכל עניין שמפריע להן.

ההשקעה בפיתוח מערכות באופן עצמאי היא המפתח לשמירה על הדומיננטיות של החברות הללו בשווקים שלהן, כשהשקעה ברכישות עוזרת להן לעשות את זה ולהחניק תחרות. עם קופות המזומנים מנקרות העיניים שהחברות הללו צברו, ברור שיש להן האפשרות וכוח ההרגל להמשיך להוציא כספים - גם אם המצב הנוכחי יפגע בהכנסות וברווחים שלהן.

הענקיות מחזיקות בקופה חצי טריליון דולר

ויכול להיות שכך אכן יהיה. כלכלני קרן המטבע העולמית מנבאים שמשבר הקורונה יהיה המיתון העולמי הגדול ביותר מאז השפל הכלכלי הגדול. אנינדיה גוסה, פרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת ניו יורק, אומר שאפילו חברות הטכנולוגיה הגדולות "יתמודדו עם תרחיש קודר בהרבה" בחודשים הקרובים, ואולי מעבר להם, עם ירידה מתמשכת בהכנסות במידה שפתיחת העסקים תוביל לגל התפרצות מחודשת ולסגר נוסף.
אולם החברות הללו צפויות עדיין להיחלץ מהמשבר ביתרון על פני האחרות, אומרת ריטה מק’גראת, פרופסורית בבית הספר לעסקים בקולומביה. המוצרים והשירותים שהן מוכרות - מסחר אלקטרוני, שירותי ענן, מדיה חברתית, מכשירים שמיועדים לעבודה מהבית וכדומה - נהנים כולם מביקוש גבוה, ויישאר כך גם בעתיד נראה לעין.

ענקיות הטכנולוגיה שמשגשגות אינן עושות זאת רק על ידי רכישת מתחרים ושליטה בשווקים. בדומה לחברות מונופול בעבר, הן משקיעות סכומים גדולים במחקר ופיתוח. בסוף שנות ה-20 של המאה הקודמת, ג’נרל אלקטריק המציאה את הטלוויזיה הראשונה. לאורך השפל הגדול, ג’נרל אלקטריק והחברה הבת שלה RCA המשיכו להשקיע בפיתוח שלה, והתוצאה הייתה הדומיננטיות של RCA בשוק הטלוויזיות במשך עשרות שנים.

ענקיות הטכנולוגיה מאמצות את האסטרטגיה הזו בימינו. הוצאות המחקר והפיתוח (מו"פ) בחמש חברות הטכנולוגיות הגדולות, שהן גם חמש החברות הגדולות בארה"ב, ממשיכות לצמוח גם בחודשים הראשונים של המגפה. פייסבוק, אפל, אמזון, אלפאבית ומיקרוסופט (Faaam) הוציאו כמעט 29 מיליארד דולר על מו"פ ברבעון שעבר, עלייה של 17% מהרבעון המקביל ב-2019. זהו סכום גדול יותר מהתקציב השנתי של נאס"א - סוכנות החלל שאמורה להביא אותנו למאדים.

הענקיות מבצעות גם מיזמים שקשורים למגפת הקורונה: מיקרוסופט משיקה שירותים למומחים במערכת הבריאות; פייסבוק מהמרת בגדול על עבודה מרחוק; מייסד אמזון ג’ף בזוס המליץ למשקיעים "לתפוס מקום" לקראת תוכניות החברה להוציא את כל רווחיה ברבעון השני, כ-4 מיליארד דולר, על מאבק בקורונה. התוכנית כוללת הקמת מערכת בדיקות פנימית לנגיף. אמזון שוקלת גם לפתח עוד אוטומציה במרכזי האספקה שלה, כדי שהאריזה לא תיעשה בידי אדם. מסורתית, ההשקעות הללו יכולות להיחשב למו"פ, מאחר שהכספים לא יושקעו במיזמים עם תועלת מסחרית מוכחת, ואין לדעת מתי ואיך הם ישתלמו.

ההכנסות יורדות? לא בטוח שזה משנה

חברות Faaam יכולות לפצות על צמצום בהשקעות מו"פ באמצעות רכישות - סוג של מו"פ במיקור חוץ. הענקיות מניחות לאחרים לבנות עסקים סביב רעיונות חדשים, ואז קונות אותם.

מאז שארה"ב הכריזה על מצב חירום והסגרים החלו, אפל רכשה חברת מציאות מדומה, פייסבוק רכשה את Giphy (גיפי), AWS (שירותי הענן של אמזון) קנתה את DataRow, גוגל רכשה את Pointy ו-AppSheet, ומיקרוסופט עומדת לרכוש את Metaswitch, Softmotive ו-Affirmed Networks.

ענקית השבבים אינטל - שטכנית אינה ב-Faaam אך היא אחת מספקיות המפתח שלהן - עשתה שתי עסקאות במאי, שהוסיפו ליכולותיה בתחום המכוניות אוטונומיות ובתחום ה-Wi-Fi.

היקפי הרכישות הללו אולי לא עלו משמעותית, אך זהו עיתוי טוב לרכישת חברות שמעניינות את הענקיות. אחרי קריסת WeWork, תמחורים של סטארט-אפים רבים הצטננו, ומגפת הקורונה עשויה להמשיך להוריד אותם. רכישת גיפי על ידי פייסבוק בשבוע שעבר יכולה לבשר את המגמה הזו.

כחברות בורסאיות, אף אחת מה-Faaam אינה מוכנה לפרט תוכניות לרבעונים הבאים מעבר למידע שהיא סיפקה למשקיעים עם פרסום הדוחות הכספיים. אמזון צפתה המשך של צמיחת הכנסות חזקה ביחס לשנה שעברה, וציינה את ההוצאות וההשקעות המוגדלות שקשורות למגפה. מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג אמר שפייסבוק מתכננת להעסיק 10,000 עובדים נוספים לתפקידי ניהול ופיתוח בשנת 2020 "כדי שהיא תוכל להמשיך לבנות".

מיקרוסופט צפתה שההכנסות שלה יצמחו ברבעון הבא בשיעור צנוע, וסמנכ"לית הכספים איימי הוד מסרה שבשנה הבאה החברה "תמנף את מצבה הכספי החזק כדי לבצע השקעות משמעותיות". מנכ"ל אפל טים קוק אמר שהחברה נכנסה למשבר במצב של חוסן כספי, ושהוא ימשיך לנהל אותה לטווח הארוך. "תמיד התנהלנו ברגעים קשים בתגבור השקעות בדור הבא של החדשנות, וזה הסיפור שלנו היום", הוא הוסיף.

ממש כפי שאף אחד לא צפה את הקורונה (או כמעט אף אחד), אי אפשר לדעת איך יושפעו הכנסות החברות האלו, ואם הן יצטרכו להשתמש ביתרות המזומנים שלהן. במהלך חריג, אפל, אלפאבית ופייסבוק לא פרסמו תחזית הכנסות לרבעון הנוכחי, על רקע אי הוודאות בכלכלה העולמית. סביר שהיקפי הפרסום בפייסבוק ובגוגל יפחת כפי שקרה בחברות הפרסום המסורתיות, ואילץ אותן לרסן הוצאות באופן חסר תקדים, מציין ד"ר גוסה.

אנשים שתקועים בבית מעלים את נתוני מעורבות המשתמשים בחברות הטכנולוגיה הגדולות, אך אינם קהל יעד חשוב כי המפרסמים לא יכולים להגיע אליהם. סמנכ"ל הכספים של אלפאבית אמר בשיחת האנליסטים לאחר פרסום הדוחות האחרונים כי הרבעון השני יהיה קשה לעסקי הפרסום של החברה.

יכול להיות שהביקוש לאייפונים ולמוצרי אלקטרוניקה אחרים הושפע לרעה משיעורי האבטלה הגבוהים ומהצריכה הנמוכה. ייתכן כי המתחרים של אמזון פועלים בהצלחה נגד עסקי המסחר האלקטרוני שלה בדרכים לא צפויות, גם כאשר הצריכה בכל הקטגוריות נמצאת בירידה. אולם גם אם הדברים האלו קורים - לכל החברות הללו יש די מזומנים כדי לשמר את הליבה החדשנית שלהן, ולהימנע מפיטורי העובדים המוכשרים שלהם בתחומי עיצוב, הנדסה וניהול מוצרים, שגם בימים טובים יקר להעסיק אותם.

המשקיעים בשוק הציבורי בטוחים שחברות הטכנולוגיה הגדולות יכולות להמשיך לצמוח בטווח הארוך. שווי חמש החברות נמצא בשיא או קרוב אליו. בעיצומה של מגפה, שווי השוק המצרפי שלהן הוא 5.6 טריליון דולר.

הרגולטורים נותנים לענקיות זמן להתחזק

אחד הדברים שיכול לפגוע בחברות ה-Faaam הוא הגבלים עסקיים. "וול סטריט ג’ורנל" חשף ב-15 במאי שמשרד המשפטים והתובעים הכלליים במדינות מתכננים תביעות הגבלים עסקיים נגד גוגל. הרכישה המתוכננת של גיפי על ידי פייסבוק מעוררת חששות בשתי המפלגות בקונגרס. ביוני שעבר, ועדת המשפטים בבית הנבחרים הכריזה על חקירה מקיפה של כוח השוק של ענקיות הטכנולוגיה. נציבות הסחר הפדרלית, FTC, חוקרת כל חברה ב-Faaam, והבדיקות בנציבות האירופית שלהן הן אינסופיות.

הסנטור הרפובליקני ג’וש הולי ממיזורי לוחץ על משרד המשפטים להשיק חקירת הגבלים של אמזון, אחרי שתחקיר של "וול סטריט ג’ורנל" מצא שהחברה השתמשה בנתונים על מוכרים עצמאיים בפלטפורמה שלה כדי לפתח מוצרים מתחרים. אפל עומדת בפני חקירת הגבלים פוטנציאלית באיחוד האירופי, של שימוש לרעה לכאורה בכוח חנות היישומים שלה.

כל עוד הטיפול במגפה ימשיך להיות בעדיפות העליונה במסדרונות הממשלות באשר הן, לא נראה שהרגולטורים ינקטו בצעדים על סמך הצעות פעולה לא רשמיות. אלו כוללות את פיצול עסקי הענן של אמזון מעסקי הקמעונאות שלה, את חלוקת פייסבוק לחברות שהיא רכשה, את הגבלת השפעתה של אפל על חנות היישומים שלה, או את הגבלת הדומיננטיות של גוגל בפרסום המקוון. כך מקבלות ענקיות הטכנולוגיה שהות נוספת לקידום לובינג אצל פוליטיקאים, לפייס את הרגולטורים, לבנות רצון טוב אצל הצרכנים, ולהזרים עוד משאבים לפתיחה יתרון משמעותי עוד יותר על פני המתחרות שלה. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה