גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נטוורקינג בעידן הקורונה: המנהלים מתייעצים עם עמיתים ויריבים כיצד להתמודד עם המגפה

תופעה חדשה - מנהלים בכירים מפנים את כישורי הנטוורקינג מאירועי התרבות והכנסים ומסלולי הגולף, לטובת פתרון בעיות פנימיות בחברה, ומתייעצים זה עם זה איך לפתוח מחדש בבטחה את העסקים שלהם ● חלקם אף איחדו כוחות כדי לפתור בעיות שצצו בגלל המגפה

מימין: מנכ"ל אלפבית, סונדאר פיצ'אי ומנכ"ל אפל טים קוק / צילום: Associated Press
מימין: מנכ"ל אלפבית, סונדאר פיצ'אי ומנכ"ל אפל טים קוק / צילום: Associated Press

מנהלים שמחפשים איך לחסן את מפעליהם מפני הקורונה, או רוצים לדון בהצעות למלחמה בנגיף עם מישהו, פונים יותר ויותר לקבוצה אחת של יועצים - עמיתים ואף מתחרים שלהם בעסקים.

לפני המגפה, שיחות בין בכירים היו אולי על גולף, תרבות או ניהול. כעת השיחות, המקוונות בדרך כלל, הן איך למנוע הידבקויות כאשר הכלכלה נפתחת, ואיך המגפה שינתה את העסקים.

רשתות תמיכה של בכירים צצו במקרים רבים במגזרים ספציפיים, לעיתים על גבי חוגים חברתיים קודמים. החברים בהן מחליפים ביניהם מרשמים להרחקת הנגיף, דנים בשינויי מדיניות של המפקחים, שואלים על ההשלכות של עבודה מהבית, ותורמים רעיונות של סיוע לקהילה.

אמיליו הררה, סמנכ"ל הפעילות של יצרנית הרכב קיה מוטורס אירופה, סיפר שבפגישה שהתקיימה ב־29 באפריל עם בכירים של רפסול, חברת האנרגיה הספרדית, השיחה התמקדה בטיפים להתאמת העסקים למגפה. "יש לי הרבה קשרים עם מנכ"לים בתעשיות אחרות. זה פחות או יותר מה שכולם עושים כעת", הוא אמר.

שיחות וידאו קבועות

מאז שהקורונה הגיע לאירופה בינואר, ג'ובאני ליבראני, מנכ"ל חברת הביטוח ג'נרלי בגרמניה, קיים שיחות וידאו קבועות עם מנכ"לים אחרים על הנגיף.

כאשר 9,000 עובדיו עובדים מהבית כבר למעלה מחודשיים, ליבראני אמר שקשר קבוע עם שותפים עסקיים הוא חשוב - כמו שיחות עם חברות תעופה על בעיות לוגיסטיות ועם הרגולציה כדי לטפל בנושאי מדיניות. אבל הוא גם משתמש ברשת המנכ"לים האישית שלו כדי לדון בהשלכה הרחבה של הנגיף על הכלכלה והעסקים, ובאסטרטגיות ספציפיות של ניהול המצב.

"אחרי ששלחנו את העובדים שלנו לעבוד מהבית, הרבה ידידים מנכ"לים שלי התקשרו אלי כדי ללמוד איך עשינו את זה. יש הרבה נטוורקינג בקבוצת ג'נרלי, כמובן, אבל עם מנכ"לים של חברות אחרות זה יותר עניין של קשרים אישיים", הוא אמר.

כמה מאנשי הקשר שלו הם מנכ"לי פיאט קרייזלר באירופה וחברת האנרגיה האיטלקית Eni. אחד הנושאים שבהם הם דנים הוא איך תיראה השגרה החדשה אחרי שמגפת הקורונה תחלוף. "אני לא בטוח שנחזור לשגרה הקודמת", אמר ליבראני. "אנחנו מנסים למצוא דרך חדשה של עבודה בתעשיית הביטוח, שלא מסתמכת על משרדים גדולים".

פניות ממתחרים

במרץ, פולקסווגן הוצפה בפניות של חברות אחרות, כולל מנהלי טויוטה בארה"ב, אחרי ש"וול סטריט ג'ורנל" דיווח על ספר ההדרכה הפנימי של פולקסווגן, שפירט 100 אמצעים להגנה על המפעלים העולמיים שלה מפני הנגיף.

בתגובה אפשרה החברה כניסה חיצונית לאתר פנימי שלה, שהוקם כדי להסביר את אסטרטגיית המאבק בנגיף ולפרט את הנהלים האופטימליים. החברה פתחה את האתר ל־40,000 הספקים שלה, ולכמה יצרניות רכב יריבות. מאז, ספר ההדרכה הזו הורד מהרשת יותר מ־120 אלף פעמים על ידי אנשים מחוץ לחברה.

אנדריאס טוסטמן, חבר דירקטוריון החברה שאחראי על הייצור העולמי, השתמש ברשת העסקים החברתית לינקדאין כדי להפיץ את המסמך.

המגמה הזו קיימת גם במגזר הטק התחרותי מאוד. היריבות אפל וגוגל משתפות פעולה בפיתוח מסגרת ליישומי מעקב אחרי מגעים של נשאי הנגיף. המערכת הזו רושמת מתי משתמשי טלפונים חכמים התקרבו למישהו שאובחן מאוחר יותר כנשא קורונה. מנכ"ל אלפאבית סונדאר פיצ'אי אמר בשבוע שעבר לאתר Wired שהוא דן בפרויקט ישירות עם מנכ"ל אפל, טים קוק. דבר שהיה נשמע דמיוני רק עד לפני שבוע.

החומות ירדו בטק

ז'קלין גישלאר, סגנית נשיא בכירה וסמנכ"לית מידע בסיסקו סיסטמז, אמרה ש"החומות בהחלט ירדו בהשוואה למה שהן היו. אנחנו משתפים בכל דבר כעת".

גם קבוצות קיימות של מנכ"לים, פוליטיקאים בעולם ובכירים נוספים, כמו הפורום הכלכלי העולמי, עוסקות במאבק משותף נגד הנגיף. בפברואר, הפורום הכלכלי, שמארח את כינוסי דאבוס השנתיים בשווייץ, הקים את "פלטפורמת הפעולה קורונה" עם 35 קבוצות עבודה נפרדות שמטפלות במגוון רחב של נושאי כלכלה, בריאות ומדיניות.

באותה תקופה שרר מחסור בציוד רפואי בארגוני בריאות באירופה ובארה"ב, כולל מטושים לבדיקות חשודים בהידבקות. הבעיה הייתה שרוב המטושים בעולם היו מתוצרת של שתי חברות קטנות, האחת במדינת מיין והשנייה בצפון איטליה. הביקוש עלה בהרבה על יכולת הייצור, והמפעל באיטליה עמד להיסגר בגלל הסגר שהוטל שם.

המצב היה כה קודר, שחיל האוויר האמריקני הטיס לאיטליה מטוסים באמצע מרץ כדי להעמיס תיבות של מטושים ממפעל הייצור היישר לבתי חולים בארה"ב. ריק פאלופ, מנכ"ל דסקטופ מטאל, יצרנית מדפסות תלת ממדיות, זוכר שהוא מרט את שערות ראשו בשיחת וידאו עם יצרנים רגילים, שהסבירו שהם יוכלו להרחיב את יכולת הייצור בתוך שנה.

שיתוף פעולה נדיר

מומחים רפואיים מהרווארד שהשתתפו באותה שיחת וידאו התקשרו לפאלופ כדי לבדוק את האפשרות של הדפסת מטושים וציוד רפואי בקצב מהיר. כעבור כמה שבועות, פאלופ גייס "פלנגה" אנשים בתעשייה שרצו וחשבו שהם יוכלו לפתור את הבעיה. בסוף שבוע אחד, בשיתוף פעולה עם צוות מומחים רפואיים מהרווארד, צוותי תכנון מכמה חברות הצליחו לסנן 200 הצעות שונות למטושים מודפסים.

בתוך כמה ימים הודפסו המטושים הראשונים, ובתוך חודש הם היו זמינים בשוק המסחרי. "מה שיש לנו היום זה קנה מידה תעשייתי", אמר פאלופ. "חמישה מוצרים מסחריים ארוזים בנפרד אחרי חיטוי. העברנו מיליונים מהם למאות בתי חולים".

בכיר ביחידת מדפסות התלת־ממד של HP, פיליפ יונג, אמר ששיתוף הפעולה שהוא ראה היה נדיר. "זה היה משהו ייחודי שנבע מהמגפה ומהצרכים שלה", הוא הוסיף.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה

מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?