גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עדכון המדדים הקרוב: זריקת מרץ טכנולוגית לבורסת תל אביב

נזקי הקורונה בשוק ההון ניכרים היטב במדד ת"א 35, הסובל מביצועי חסר משמעותיים בהשוואה עולמית ● העדכון של מדדי המניות באוגוסט יזניק את משקל סקטור הטכנולוגיה במדד המוביל, ועשוי לשדרג מחדש את מעמדו

מתקן של אנרג'יקס באירופה / צילום: אתר החברה
מתקן של אנרג'יקס באירופה / צילום: אתר החברה

אפקט הקורונה מגיע לתל אביב. הכוונה לא למספר הנדבקים ברחבי העיר, להיערכות מיוחדת של העירייה לגל השני ואפילו לא לאכיפה מוגברת נגד מפרי בידוד או חבישת מסיכות, אלא להשפעתו על הבורסה של תל אביב.

ויש גם תאריך מדויק לכך - יום חמישי הראשון של חודש אוגוסט.

בתחילת אוגוסט ייצא לדרך העדכון החצי שנתי של מדדי המניות בבורסה, וכפי שנראים הדברים כרגע, הוא עשוי להוביל לשינוי דרמטי בהרכב הסקטוריאלי של מדד ת"א-35, ואולי אף לתת לו זריקת מרץ. זאת, בעיקר בזכות הקפיצה הצפויה של כמעט 50% במשקל סקטור הטכנולוגיה - המגזר שמוביל את העליות בשווקים בכל העולם בחודשים האחרונים.

המדדים המובילים בבורסה בת"א, ובראשם ת"א-35, סובלים מביצועי חסר משמעותיים ביחס לשווקים המובילים בעולם בשנים האחרונות. הפערים בולטים במיוחד השנה: מתחילת 2020 ירד ת"א-35 ב-16%, בעוד שבארה"ב ירד מדד דאו ג'ונס מתחילת השנה ב-9% בלבד, S&P 500 ירד בכ-4%, בגרמניה ירד מדד הדאקס ב6% וביפן ירד הניקיי פחות מ-5%.

 הבנקים, הנדל"ן והגז מכבידים

ביצועי החסר של המדד בחצי השנה האחרונה נבעו בעיקר בשל ההטיה המשמעותית שלו לבנקים, נדל"ן ואנרגיה (גז ונפט) - הסקטורים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר מהתפשטות מגפת הקורונה.

לנוכח המצב הכלכלי, נראה כי הבנקים צפויים להגדיל את ההפרשות לחובות מסופקים, והעובדה שהריבית תישאר נמוכה עוד זמן רב, מקשה עליהם גם להגדיל את הרווחיות. חולשת הנדל"ן ברורה מעצם העובדה שהחנויות היו סגורות, הצרכנים נשארו בבית והמעטים שיצאו לא הסתערו על הקניונים. חברות המשרדים סובלות מהמעבר של חברות לעבודה חלקית או מלאה מהבית.

ובתחום האנרגיה, על רקע הצפי למיתון ברוב העולם המפותח, הגיבו מחירי הנפט בירידה חדה והשליכו על כל הענף, כולל ירידת מחירי הגז בעולם - שפגעה גם בחברות האנרגיה הישראליות.

הירידה החדה במניות של חברות המגזרים הללו, צפויה להוביל ליציאה של 7 מהן (נכון ליום שני, 22 ביוני). ארבע מהיוצאות הן מסקטור האנרגיה: דלק קבוצה והבת דלק קידוחים, אנרג'יאן שרכשה את הקידוחים כריש ותנין, חברת הנפט בזן והחברה האם שלה, החברה לישראל (שאינה שייכת לסקטור האנרגיה). המניות של רובן נפלו בשיעורים של 50%-60% מתחילת 2020.

נפגעת נוספת היא קבוצת המלונות פתאל , שמניותיה ירדו השנה מעל 65% על רקע משבר התיירות. המועמדת האחרונה ליציאה מהמדד היא קבוצת הנדל"ן הבינלאומית גזית גלוב, המתמחה במרכזי קניות גדולים בחו"ל.

העדכון הסופי בנוגע לזהות החברות שייצאו מהמדד ואלה שייכנסו, ייקבע לפי המחיר הממוצע של המניות בשבועיים הראשונים של יולי. התנאי ליציאה מת"א-35 הוא מיקום 40 ומטה בדירוג שווי השוק של החברות, ונכון לרגע זה כל ה-7 שהזכרנו עומדות בקריטריון הזה. חברה נוספת המתנדנדת על סף יציאה היא חברת הביטוח הפניקס.

הנטל של היוצאות = הרווח של הנכנסות

כשבוחנים את רשימת החברות המועמדות להיכנס למדד עולה תמונת מראה המלמדת שמדובר במרוויחות הגדולות מאפקט הקורונה. שש מהצפויות להיכנס הן מסקטור הטכנולוגיה, אשר נהנות מכל הגורמים המהווים נטל על היוצאות. בחברות האלה חלק מהעובדים עובדים מהבית, הן לא תלויות בלקוחות שיגיעו אליהן ואף מרוויחות מלקוחות הנשארים בבית, גולשים באינטרנט, רואים סרטים, קונים באונליין, עובדים מהבית ושומרים הכל בענן. וזה עוד לפני שאמרנו מילה אחת על גל שני של הקורונה.

בהנחה שלא יהיו דרמות במניות ת"א בשבועות הקרובים, שש חברות הטכנולוגיה הצפויות להיכנס לת"א-35 הן חברת שירותי ה-IT מטריקס, שמניותיה עלו השנה בכ-14%, וכן החברה האחות שלה, יצרנית התוכנות לחברות ביטוח סאפיינס (מתחילת השנה עלתה בכ-30%). אליהן תצטרף גם החברה האם שלהן, פורמולה, שמניותיה עלו השנה בכ-25% (פורמולה תשאיר נציגות גם במדד ת"א 90 בדמות חברת מג'יק), וכן נובה, יצרנית מערכות הבדיקה לייצור שבבים שמניותיה זינקו השנה ב-22%.

עוד שתי חברות בעלות סיכוי גבוה להיכנס למדד המוביל הן חברות האנרגיה הירוקה אנרג'יקס  ואנלייט , שהבורסה משייכת אותן לסקטור הטכנולוגיה, אשר מניותיהן זינקו השנה ב-40% ו-30%, בהתאמה. למדד צפויה להיכנס גם אופקו, שחוזרת לת"א-35 אחרי חצי שנה של היעדרות, וזאת בעיקר בזכות הפעילות הקשורה לבדיקות קורונה.

אגב, אם בסופו של דבר תצא גם הפניקס, על המקום הפנוי במדד נאבקת נכון לרגע זה יצרנית התרופות האימונותרפיות לסרטן קומפיוג'ן. כל המניות עולות ממדד ת"א-90, כך שת"א-125 לא צפוי לספוג שינויים משמעותיים כמו ת"א-35.

קפיצה של 50% במשקל הטכנולוגיה במדד

כניסה של שש חברות מסקטור הטכנולוגיה צפויה כמעט להכפיל את מספרן בת"א-35. כיום יש במדד חמש חברות - נייס, אלביט מערכות, טאואר, אורמת ולייבפרסון. משקלן הכולל במדד כיום הוא כ-20%, אבל הוא מעוות כלפי מטה, מאחר שמשקלה של נייס נקטם לפי הנחיות הבורסה ב-7% (המשקל הגבוה ביותר של מניה בת"א-35), וכן גם משקלן של אורמת ולייבפרסון הוגבל בשל מגבלת משקל מדינה על חברות הרשומות מחוץ לישראל.

לאחר העדכון, צפוי משקל סקטור הטכנולוגיה במדד לקפוץ ל-29%. וגם אם ננטרל את המשקל של חברות שהבורסה משייכת לטכנולוגיה, אבל בעולם הן לא נתפסות כחלק מהסקטור הזה (חברות האנרגיה הירוקה ואורמת), עדיין צפוי משקל הטכנולוגיה לעלות לכ-24%. לשם השוואה, במדד S&P500 משקל חברות הטכנולוגיה כיום הוא 25%, לאחר שבשנים האחרונות הוא עלה באופן משמעותי בעיקר בשל עליית המניות מסקטור זה.

משקל הטכנולוגיה במדד

על רקע העלייה המשמעותית הצפויה במשקל סקטור הטכנולוגיה בת"א-35, יהיו שיאמרו כי ייתכן שזו טעות לשנות באופן משמעותי כל כך מבנה סקטוריאלי של מדד בורסאי, בשל תנודתיות נקודתית שנובעת מאירוע כמו הקורונה, וכי הדבר לא משקף נכונה את המשק הישראלי או השוק.

ואולם, אם בוחנים את התנהגות מניות הטכנולוגיה בת"א, רואים כי משקלן האבסולוטי עולה גם אם לא בודקים את המדדים עצמם שלעתים סובלים מעיוותים בשל מגבלות שקבעה הבורסה.

כך למשל, בשנת 2017, עוד לפני שיצאה לדרך רפורמת המדדים האחרונה של הבורסה, משקלו של סקטור הטכנולוגיה מבין 100 החברות הגדולות ביותר בבורסה היה 6.7%, ואם בוחנים את משקל המגזר כיום הוא עומד על 19% - כלומר, קפיצה של כמעט פי שלושה. שיעור העלייה הממוצע של מניות הסקטור הזה במהלך התקופה היה 189%. אגב, מדד ת"א 35 ירד בתקופה הזו ב-3.8% ומדד ת"א 125 עלה ב-8%.

נראה כי ביצועי החסר של ת"א-35 בשנים האחרונות לא רק שפגעו ביוקרתו של המדד המוביל בבורסה, אלא הובילו לכך שרוב המשקיעים העדיפו להיחשף למניות בת"א באמצעות רכישה ישירה של מניות או דרך קרנות נאמנות, שהצליחו במקרים רבים להניב ביצועים עודפים.

ייתכן כי עדכון המדד הקרוב, שייצא לפועל בעוד קצת יותר מחודש, ישנה את התמונה. 

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים בטור, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר. אין לראות בכתוב משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים והמיוחדים של כל משקיע.

עוד כתבות

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן