גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרוב הכריע: פוטין יוכל לכהן כנשיא עד 2036 ולא יאושרו חתונות להט"ב ברוסיה

במשאל עם שנמשך כשבוע ימים ובו השתתפו כ־65% מבעלי זכות ההצבעה, הכריעו 78% מהם לאשר את חבילת השינויים לחוקה הרוסית ● השינויים כוללים גם הגדלת סמכויות ההתערבות של הנשיא בפעילות בית המשפט, שכר מינימום מובטח, אמונה באל ועוד

נשיא רוסיה פוטין/ צילום: רויטרס
נשיא רוסיה פוטין/ צילום: רויטרס

אזרחי רוסיה הצביעו ברוב מכריע בעד השינויים בחוקת ארצם, ואפשרו בכך לנשיא פוטין להישאר בשלטון ולקבוע את גורל רוסיה עוד שנים רבות.

אחרי ספירת 99% מהקלפיות, התוצאות הראו ש-77.9% מהמצביעים אישרו את החבילה של כ-200 תיקונים לחוקה שכוללים את מחיקת כהונותיו הקודמות של פוטין כנשיא, מה שיאפשר לו לכהן עוד שתי כהונות אחרי 2024, עד 2036.

הספירה הסופית של הקולות, בהצבעה שנמשכה שבעה ימים מ־25 ביוני, צפויה ביום שני הבא, כך לפי ועדת הבחירות המרכזית. שיעור ההשתתפות היה 65%.

בהתחשב בשליטת פוטין בפוליטיקה במשך יותר מ-20 שנה, אנליסטים אמרו שאין ספק לגבי התוצאות, שהדגישו את אחיזת פוטין בכל מנופי הכוח ברוסיה ואת ההשפעה שיש לו על העם.

"זה אומר שיש התנגדות חברתית חלשה מאד לשלטונו של פוטין", אמר לב גודקוב, מנהל מכון הסקרים העצמאי לבאדה במוסקבה. רבים אמנם לא מבינים את הניואנסים המשפטיים של התיקונים בחוקה, "אבל המשמעות הכללית ברורה מספיק - זו הארכה של נשיאות פוטין לכל ימי חייו".

פוטין לא הגיב על התוצאות

התיקונים החדשים מעניקים לפוטין השפעה גדולה יותר על בתי המשפט והתביעה, ומרחיבים את תפקידה של מועצת המדינה - גוף מייעץ שפוטין כבר עומד בראשו - שלפי החוקה החדשה היא נדבך הזרוע המבצעת של המדינה. כראש הגוף הזה, פוטין יכול להישאר בשליטה ולהנחות מדיניות גם אחרי שיפרוש מהקרמלין בעוד שתי תקופות כהונה של שש שנים כל אחת.

עוד תיקונים שמשקפים את השמרנות והלאומנות של פוטין הם איסור על נישואים חד־מיניים והצהרת "אמונה באל" של רוסיה.

פוטין לא הגיב על התוצאות, אך בימים האחרונים הוא אמר ש"הוא לא מוציא מכלל חשבון" התמודדות על עוד כהונה אם הבוחרים יאשרו את התיקונים לחוקה. שלשום הוא קרא לרוסים להצביע בעד המדינה ש"בה הם רוצים לחיות ולהעביר אותה לבניהם ולנכדיהם".

"יציבות, ביטחון, רווחה וחיים הוגנים לעם שלנו יכולים להיות מובטחים בהתפתחות שלנו, ורק אנחנו נוכל לעשות זאת על ידי פעולה ביחד", הוא אמר בנאום לאומה בטלוויזיה.

חבילת התיקונים כוללת כמה אמצעים להקלת כלכליות להתמודדות עם משבר הקורונה, שהיה חזק במיוחד ברוסיה, עם מעל 655,000 מקרים ברחבי המדינה.

ועדיין, שלטונו של פוטין לא מובטח. הפופולריות והשפעה שלו תלויות בין היתר בבריאות הכלכלית של רוסיה, ברווחתם תושביה וביכולתו של הקרמלין לבסס את השפעתו בחו"ל, אומרים משקיפים פוליטיים רוסים.

העוני עולה והכלכלה לא צומחת

רוסיה סובלת מכמה שנים של ירידה בהכנסה הפנויה הריאלית ושחיקת רמת החיים כאשר תפקדי המדינה בכלכלה התרחב תחת פוטין, ורוסיה ניצבה בפני גל של עיצומים בינלאומיים בתגובה לסיפוח חצי האי קרים מאוקראינה, וירידה במחירי הנפט והגז שהיא מייצאת.

בימי שלטונו של פוטין, המדינה הרחיבה את שליטתה במגזרים כמו בנקאות, תחבורה ואנרגיה, ופגעה בכך ביעילותם ובפיתוחם, אומרים אנליסטים. הרוסי הממוצע לא נהנה מכך: רמת העוני הרשמית עלתה ב-2019 ל-12.3% מ-10.8% ב-2013.

לפי קרן המטבע הבינלאומית, כלכלת רוסיה לא צמחה במונחים ריאליים בעשר השנים האחרונות. כאשר מחירי הנפט נשארים נמוכים ומגפת הקורונה מטלטלת את הכלכלה העולמית, קרן המטבע מעריכה שהתמ"ג הרוסי יתכווץ השנה ב-6.6%.

"יש הרבה מתח שקשור לירידה החדה בהכנסות", אמר גודקוב. הסקרים של החברה שלו, לבאדה, מצביעים על ירידה בתמיכה בפוטין - ל-59% באפריל מ-82% באפריל 2018.

רשויות בכמה מחוזות נאלצו לצאת מגדרן כדי לפתות אנשים להצביע. הם הציעו הגרלות ופרסים לאלו שיגיעו לקלפיות. כמה תחנות הצבעה קושטו בבלונים ופוסטרים, שיצרו אווירת פסטיבל, וכמה מצביעים קיבלו כרטיסים להגרלה אחרי ההצבעה.

חבילת התיקונים לחוקה כלל גם אמצעים כלכליים כמו שכר מינימום מובטח ועדכונים שנתיים בקצבאות הפניסה.

בקלפי בבית ספר בצפון רוסיה, עובדים של העיריירה חילקו ארוחות עם בשר בקר וגריסים למצביעים. אלכסנדר קונופוטצב, מהנדס תוכנה בן 42, אמר שהוא הצביע בעד התיקונים כי היציבות היא העדיפות מספר אחת של רוסיה.

עוד כתבות

שר החוץ האיראני: "חיזבאללה הוא עוגן של יציבות ושלום"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרום שתרם מיליארד שקל לבר אילן היה בוגר אוניברסיטת קולמביה, חמאס מתחזק באזורים בעזה שצה"ל עוזב ושר החוץ האיראני בטוח שחיזבאללה הוא עוגן לשלום • כותרות העיתונים בעולם 

אלונה בר און, מו''ל גלובס, בוועידת הדרום לעסקים של גלובס / צילום: תמר מצפי

אלונה בר און: "זו הפעם הראשונה ולא היחידה שגלובס עושה ועידה בדרום"

"התפקיד שלנו הוא לחבר ולתווך, ואנחנו מאוד משתדלים בגלובס לעשות זאת ומקדישים לא מעט ממקום לדרום" - כך אמרה מו"ל גלובס בוועידת הדרום לעסקים ● עוד אמרה בר און: "אין בוועידה הזו אף פוליטיקאי, ולא בכדי - אנחנו לא מזמינים אותם לוועידות ולכנסים בשנה האחרונה. זו בחירה שהיא של מהות על פני כותרות"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ביידן: יש סיבות להאמין שנתניהו מאריך את המלחמה מסיבות פוליטיות

ביה"ח זיו: 16 נפצעו קל בכיבוי שרפות במהלך הלילה • שני מחבלים חמושים חוסלו ליד טולכרם לפני שביצעו ירי לעבר יישובים ישראליים • ארה"ב קוראת למועצת הביטחון לאמץ החלטה התומכת בעסקת הפסקת האש ושחרור החטופים • נאומו של נתניהו בקונגרס לא יתקיים ב-13 ביוני כפי שפורסם - עקב חג השבועות • עדכונים שוטפים 

נדב פופלוול, חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר ז''ל / צילום: קיבוץ ניר עוז וקיבוץ נירים

המשפחות עודכנו: החטופים נדב פופלוול, חיים פרי, עמירם קופר ויורם מצגר מתו בשבי חמאס

משפחותיהם של ארבעת החטופים שתועדו חיים עודכנו כי מתו בשבי חמאס וגופותיהם מוחזקות ברצועת עזה • פרי, מצגר וקופר נחטפו ב-7 באוקטובר מניר עוז; פופלוול נחטף מנירים • ההערכה היא שהארבעה הוחזקו יחד בשבי ונהרגו במרחב ח'אן יונס, ככל הנראה בזמן שצה"ל תמרן באזור • הגרי: "יודע שיעלו שאלות קשות, נבחן אותן לעומק"

ורד ליבשטיין ויוסי קרן, מ''מ ראש המועצה האזורית שער הנגב בשיחה עם אלמוג בוקר / צילום: כדיה לוי

"אמרו לי 'אופיר נהרג ואתה ראש המועצה'. היה פה כאוס מטורף"

ורד ליבשטיין, אלמנתו של ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין שנרצח ב-7 באוקטובר, ויוסי קרן שהחליף את ליבשטיין בתפקיד התארחו בוועידת הדרום לעסקים של גלובס ● ליבשטיין: "אנחנו חייבים לייצר את התקווה שלנו בשביל האנשים שלנו"

עיריית אשקלון / צילום: בר - אל

חשד לשוחד ועבירות מס: בכירים בעיריות אשקלון ורחובות נעצרו

המעצרים שבוצעו הם במסגרת חקירה שנחשפה לפני כשבועיים, ואשר כבר הובילה למעצרם של 13 חשודים, בהם גם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א ● עפ"י החשד, עובדים בחברות ניקיון, שסיפקו שירותים למחלקות התברואה בעיריות, נתנו שוחד בתמורה לזכייה במכרזים ואף הפיצו וקיזזו חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים

המיליארדר ביל אקמן / צילום: ap, Richard Drew

מנורה מבטחים משקיעה כ-70 מיליון דולר בקרן הגידור של ביל אקמן

ההשקעה, שנעשית מכספי העמיתים, הינה בחברת הניהול Pershing Square, כחלק ממכירת 10% מהחברה שביצע אקמן בהיקף של מיליארד דולר • לפני שמונה חודשים, השקיעה מנורה מבטחים כ-80 מיליון דולר בקרן הגידור הסחירה של אקמן - החזקה ששווה היום 120 מיליון דולר

וורן באפט / צילום: Reuters

שנה חזקה לחמש המניות שמחזיק באפט ביפן: היכו בפער את תשואת מדד ניקיי

"ברקשייר ממשיכה להחזיק בחברות יפניות שפועלות באופן מגוון מאוד, במידה מסוימת בדומה לברקשייר עצמה", כתב באפט לאחרונה ● לדבריו אותן חברות "נוקטות מדיניות ידידותית לבעלי המניות שעדיפה על זו הנהוגה בארה"ב" ● זו התשואה שהניבו לו ה-5 בשנה האחרונה

קלאודיה שיינבאום, הנשיאה הראשונה בתולדות מקסיקו / צילום: ap, Eduardo Verdugo

מדענית אקלים, שמאלנית ויהודייה: זו הנשיאה הראשונה בתולדות מקסיקו

קלאודיה שיינבאום גרפה 58% מהקולות בבחירות ● כעת השאלה האם תלך בעקבות הנשיא היוצא שעזר בבניית הקריירה שלה, או שתצא בדרך עצמאית ● האתגר הגדול: האלימות וקרטלי הסמים

עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אחרי שנה וחצי: עמית גל נבחר לממונה הקבוע על שוק ההון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט להעניק לגל את המינוי הקבוע, אחרי שוועדת האיתור העבירה לו שני שמות – גל והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● סמוטריץ רמז לו: "2.5 טריליון שקל שמנוהלים בגופים המוסדיים צריכים למצוא אפיקי השקעה במשק הישראלי"

תעשייה, חקלאות וטק: ועידת הדרום לעסקים של גלובס יוצאת לדרך

ועידת הדרום לעסקים של גלובס מתקיימת היום במכללת ספיר • הוועידה עוסקת באתגרים הכלכליים ושילוב הכוחות הדרוש לשיקום הנגב המערבי ● בין המשתתפים: יו"ר שטראוס עופרה שטראוס, יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, מנכ"ל שיבא יצחק קרייס, האלוף במיל. ויו"ר הסוכנות דורון אלמוג, הזמר והפזמונאי חיים אוליאל ועוד ● מנחים: אלמוג בוקר וקרן אוזן

ערן קמחי ואלון חדד, מנהלי קרן הגידור מימס אסטרטגיות / צילום: תמונות פרטיות

חושבים הפוך מאלטשולר: "לאחר המלחמה הפער בין ת"א לעולם ייסגר"

ערן קמחי ואלון חדד, מנהלי קרן הגידור מימס אסטרטגיות, רואים הזדמנות בשוק המניות המקומי החבוט שמרתיע גופים מוסדיים: "המניות פה זולות בצורה רוחבית. זה כמו קפיץ שמחכה שהעניינים יתבהרו, וכשזה יקרה יהיה פה אפסייד גדול" ● ובאילו סקטורים הם ממליצים להשקיע

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבבורסת ת"א; מדד נפט וגז יורד ב-2.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.9% ות"א 90 נסחר במגמה דומה ● "הנורמלי החדש של השוק": מה עומד מאחורי התנודתיות בבורסה ובשקל? ● יוסי פריימן מעריך שהדולר יגיע ל-3.58 שקלים בתרחיש של הפסקת אש ● בפועלים מעריכים כי ה-ECB יוריד את הריבית בגוש האירו למרות העלייה באינפלציה ● ב-IBI חיוביים לגבי מניות הבנקים בישראל

הדרישה הגבוהה היא לעובדים בענף הבנייה / צילום: כדיה לוי

האבטלה אפסית והביקוש לעובדים גבוה, אבל שוק העבודה משדר סימן מדאיג אחר

שיעור האבטלה נמוך ברמה היסטורית, והמלחמה לא הביאה לגלי פיטורים שזעזעו את המשק ● למרות זאת, כשצוללים לפרטים, מגלים כי הביקוש לאקדמאים בשפל, ולהייטקיסטים בפרט ● הדרישה הגבוהה היא לעובדים בענף הבנייה, שיתפסו את מקומם של הפועלים הפלסטינים

אילון מאסק / צילום: Shutterstock

מאסק הבטיח לבחון את שיתוף הפעולה עם החברה מישראל: מה עומד מאחורי הסערה האנטי ישראלית ברשת?

במסגרת קמפיין מחאה אנטי-ישראלי קוראים משתמשים רבים שלא לעבור את תהליכי אימות המשתמשים של X, הנסמכים על החברה הישראלית אותנטיקס ● הטענה: הסגרה כביכול של פרטי משתמשי רשת X לידי רשויות הביטחון בישראל ● מאסק הגיב: "אחקור את זה"

הקמפיין להשבת החטופות / צילום: מתוך אינטסגרם

"כל העיניים עליהן": היוזמה לשחרור החטופות בתגובה לקמפיין הפלסטיני

התנועה למאבק באנטישמיות פרסמה סרטון המציג תמונות של התצפיתניות החטופות על רקע העיר ברלין ● המיזם, שצבר כ־5 מיליון צפיות בסופ"ש, נתן מענה לקמפיין הפלסטיני "העיניים על רפיח" ● ישראל מתגייסת

ראובן קרופיק, יו''ר בנק הפועלים, בוועידת הדרום לעסקים של גלובס / צילום: כדיה לוי

יו"ר בנק הפועלים: "המשק מפגין חוסן יחסי, אבל הוא לא יישאר לאורך זמן ללא התווית מדיניות מתקנת"

ראובן קרופיק סיפר בוועידת העסקים לדרום של גלובס על הפעילות של קרן תקומה של בנק הפועלים לטובת שיקום הדרום והעצמתו, בצל אירועי ה־7 באוקטובר ● "קרן תקומה של הבנק השקיעה כבר 40 מיליון שקל בדרום", אמר קרופיק

מנכ''ל ביולוג'יק דזיין, ד''ר ינאי עופרן / צילום: איל יצהר

חברת הביומד הישראלית שחתמה על הסכם עתק עם ענקית התרופות מרק

ביולוג'יק דזיין תקבל ממרק מספר דו־ספרתי של מיליוני אירו בעבור פיתוח אחד הנוגדנים שלה, עם אפשרות לקבל עד 346 מיליון אירו נוספים, בהתאם לעמידה באבני דרך ● החברה משתמשת בבינה מלאכותית ובביולוגיה חישובית כדי לפתח נוגדנים חכמים לתעשיית התרופות

בעלי קרן JTLV, מימין: אריאל רוטר, עמיר בירם, שלמה גוטמן / צילום: שרון גבאי

קרן הנדל"ן משקיעה בב.ס.ר, בעוד חברת הבת סבורה ש"זו לא הזדמנות"

קרן הנדל"ן JTLV עתידה להיכנס לשליטה משותפת בקבוצת ב.ס.ר ● ב-JTLV ניסו לגייס גם את החברה הבת דוניץ, אך זו סירבה להצעה בטענה ש"עסקת ההשקעה אינה מהווה הזדמנות עסקית עבור החברה"

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מי נחשב לתאגיד פיננסי? תקנה חדשה תשנה את הכללים

טיוטת תקנות חדשה מציעה לשנות את ההגדרה הקבועה בחוק הריכוזיות עבור תאגידים פיננסיים, כך שתכלול שורת גופים המוסדרים בחוק כתאגידים ריאליים - מה שישנה את ההגבלות החלות עליהם ● הרציונל של התקנות החדשות: כניסתם של שחקנים חוץ־בנקאיים רבים למשחק