גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסכסוך על הריץ: ריב הירושה שמאיים לפרק את האימפריה של התאומים הבריטיים

האחים פרדריק ודייויד ברקלי הקימו מאפס חברת ענק מרשימה שכוללת, בין היתר, את מלון "ריץ" בלונדון ואת העיתון "דיילי טלגרף" • סכסוך מכוער על העברת הרכוש לדור הבא גלש לפסים משפטיים, כולל האזנות סתר שהאחיינים התקינו לדוד פרדריק בחדר עישון הסיגרים במלון

מלון ריץ בלונדון. נמכר השנה לבעלים מקטאר ב־800 מיליון ליש"ט / צילום: Toby Melville, רויטרס
מלון ריץ בלונדון. נמכר השנה לבעלים מקטאר ב־800 מיליון ליש"ט / צילום: Toby Melville, רויטרס

לפני 30 שנה, שניים מעשירי בריטניה, התאומים המיליאדרים דייויד ופרדריק ברקלי, נפגשו על סיפון יאכטה מפוארת כדי לחלק את האימפריה שלהם לצאצאיהם. היום, העסקה ההיא שהוסכמה על סיפון ה"ליידי ביאטריס" מול מונאקו, הכניסה את אחת המשפחות הבריטיות החשאיות והמקושרות ביותר בבריטניה למאבק משפטי ציבורי מאוד, שכולל שערוריית ריגול, סכסוך על מכירת מלון ריץ בלונדון ונתק בין שני האחים שהיו בעבר בלתי נפרדים ועלו יחד מאשפתות. במסגרת המאבק, בני משפחתו של דייויד התקינו מכשיר האזנה במלון ריץ, כדי לצותת לפרדריק ובתו כשהם דנו באסטרטגיה שלהם.

האח פרדריק ברקלי התחרט בדיעבד על אותה עסקה, שהותירה לבתו אחזקת מיעוט באימפריה המשפחתית, מספרים מקורות יודעי דבר. לפי מקור אחר, פרדריק רוצה כעת שהצד של אחיו דייויד יקנה את האחזקה של הבת. משפחתו של דייויד מצידה, מאשימה את פרדריק בבית משפט בביצוע עבירות בניסיון להשפיע על עסקים שהוא יצא מהם.

המריבה מדגימה היטב את הבעיות המסורתיות של העברת הון מהיזמים המייסדים לבני המשפחה השונים שיש להם אינרטסים מתחרים.

עד השנה, התאומים לבית ברקלי היו ידועים בעיקר כבעלים של מלון ריץ והעיתון "דיילי טלגרף", יומון שמרני בעל השפעה, שבו עבד פעם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. ההון שלהם, לפי רשימת העשירים של "סאנדיי טיימס", הוא כ-8.8 מיליארד דולר ביחד, ולא פחות גדולה ממנו הייתה התשוקה של השניים להישאר אלמוניים. שנים רבות הם התגוררו בטירה מודרנית על אי קטן בתעלת למאנש, והעסקים שלהם התנהלו ממקלטי מס מקומייים על ידי נבחרת של עוזרים ותיקים.

המתחים בין משפחות האחים עלו לפני השטח כאשר פרדריק ובתו אמנדה הגישו תביעה נגד שלושה מילדיו של דייויד, אחד מנכדיו ושני מנהלי עסקים של המשפחה, על שימוש לרעה לכאורה במידע פרטי, הפרת אמונים ועבירות על חוקי הגנת הנתונים בבריטניה.

פרדריק "ייחס אמון רב לשניים מאחייניו שניהלו את אימפריית העסקים שהוא הקים יחד עם אחיו", אמר פרקליטו, הפין ריס, בבית המשפט. "הוא אדם שנותר לו כעת לחשוב על בגידתם של האחיינים, ואב שהיה עד לאפליה של בתו על ידי בני הדודים שלה".

בטענות ההגנה בתיק ברקלי נגד ברקלי שהוגש ביוני, בניו של דייויד, איידן, הווארד ואליסטר, ונתבעים נוספים, הודו בפומבי בציתות לפרדריק ואמנדה במלון ריץ. הם הודו בהפרת אמונים ושימוש לרעה במידע פרטי, אך דחו את כל ההאשמות האחרות, וטענו שלא גרמו לתובעים כל נזק כלכלי. בכתב ההגנה נאמר שפרדריק לא היה מעורב ישירות בעסק המשפחחתי ברוב 30 השנה האחרונות, אך הוא קיים שיחות בנושאים מסחריים רגישים שיכלו להזיק לעסק.

האזנות סתר במלון 

ב-13 בינואר השנה צולם בנו של האח דייויד, אליסטר בן ה-30, במצלמות של מצפה הזכוכית של ריץ. אליסטר היה לבוש בסווצ'רט של אוניברסיטת הרווארד ובמכנסי אימון והוא צולם כשהאו מחליף כרטיס זכרון דיגיטלי במתקן האזנה שהוכנס למתאם בשקע חשמל. הצילומים נמסרו לבית המשפט. החדר הזה היה החביב על האח פרדריק, שנהג לעשן בו סיגרים.

האחיין אליסטר ברקלי מצולם כשהוא מתקין מכשיר ציתות בחדר הסיגרים / צילום: רויטרס

במשך חודשיים קלט מכשיר הציתות שיחות מסחריות ופרטיות רגישות בין פרדריק לבתו אמנדה, כך לפי מסמכי התביעה שהם הגישו. ההקלטות,, שאליסטר ואחיו המבוגר יותר איידן כינו "פודקסטים" בתכתובות ווטסאפ הפרטיות שלהם, כללו מעל 1,000 שיחות נפרדות ב-94 שעות הקלטה.

אליסטר, נהג מרוצים לשעבר, אחסן עותקים של כמה הקלטות במחשבי לפטופ שלו, לפי מסמכי ההגנה. מאוחר יותר הוא הרס לפטופ אחד, ונתן אותו לעוזרת הבית שלו שזרקה אותו ואת מתקן הציתות לפס אשפה.

דייויד ופרדריק ברקלי נולדו במערב לונדון למשפחה בת תשע נפשות. התאומים פונו אל מחוץ לונדון לפני ההפצצות הגרמניות. אב המשפחה מת בצעירותם, מסיבוכי גז ממלחמת העולם הראשונה.

הם עזבו את בית הספר בגיל 16 כדי לעבוד כסיידים ברחובות לונדון שאחרי המלחמה. לאחר מכן החלו לקנות בית מגורים בשכירות נמוכה, שהם הפכו לבתי מלון. מאוחר יותר הם קנו עוד בבתי מלון, והסתעפו לעסקי קנייה ומכירה של תיק נכסים. כמה אנשים שזוכרים אותם מהתקופה ההיא מתארים אותם כנושאים ונותנים קשוחים, שנהגו להתחלף ביניהם בתפקידים. אחד מהם תיאר את האחים כ"טווידלידם וטווידלידי מחליפים ביניהם מילים".

אי פרטי למגורי המשפחה

ב-1993 הם קנו את Brecqhou (ברקיו), אי של כ-280 דונם בתעלת למאנש (התעלה הבריטית). הם בנו שם טירה ענקית, עם צריחים ומגדלים, שאותה כינו "מבצר ברקיו". 

את מלון ריץ הם קנו ב-1995, במהלך שהוציא אותם מן האלמוניות היחסית שלהם והכניס אותם לליגה הראשונה של החברה הבריטית. בשנת 2000 הם קיבלו מהמלכה תואר אבירות. אחרי כך פנתה המשפחה לעיתונות, וקנתה סדרה של עיתונים. ב-2004 הם קנו את ה"דיילי טלגרף", הפופולרי בין השמרנים הבריטים.

לשני האחים היו השקפות פוליטיות זהות, כמו העלאה על נס של אינדיבידואליזם בסגנון שוק חופשי מאסכולת מרגרט תאצ'ר, ראשת הממשלה לשעבר שמתה במלון ריץ כשהיתה אורחת בני ברקלי. אבל לאחים חובבי הסיגרים היו גם תחביבים שונים: פרדריק נהנה מריקודי נשפים, ואילו אחיו הדתי דייויד, אוהב לשוחח על תיאולוגיה.

הם וצאצאיהם התכנסו לחגים משותפים באי ברוקיו ובבתי המשפיה בשווייץ, לונדון ומונאקו. בני משפחה משני הצדדים ישבו על כסאות העור בחדר הטעימה של הסיגרים במלון ריץ כדי לעשן ולדבר על עסקים.

ב-2004, פול אמורג'י, איש עסקים ופוליטיקאי מהאי הסמוך סארק היה בקבוצה שביקרה בברקיו. האחים קנו נכסים בסארק ורצו לשנות את החוקה הפוליטית שלו, שהיתה החוקה הפיאודלית האחרונה באירופה. אמורג'י ומפלגתו היו נגד רבים מהשינויים שהם הציעו.

דייויד ופרדריק, בבלייזרים ועניבות, הכניסו את הקבוצה האורחת מסארק לחדר גדול עם פופים. מלצרים בעניבות פרפר וג'קטים לבנים הגישו קפה ומים בכוסות שנשאו את המונוגרמה DF (השמות הפרטיים של האחים). "זה היה כמו לשוחח עם ייצור בעל שני ראשים. האחד התחיל את השיחה, והשני השלים אותה", סיפר אמורג'י. "הם היו בהרמוניה גדולה".

היום מתברר שפרדריק תמיד התחרט על הסכמתו לאופן חלוקת הרכוש המשפחתי עם דייויד, לפי יודעי דבר. במקום החלוקה הפשוטה 50:50, הוקמה קרן שחילקה 25% מהרכוש המשפחתי העיקרי לכל אחד מהצאצאים הישירים, כלומר שלושת בניו של דייויד, שהם איידן, בן 64, הווארד בן 60 ואליסטר, ואמנדה בתו של פרדריק, בת 42.

חילקו את הנכסים לילדים

דייויד חשב שהחלוקה ביחס של 75:25 משקפת את העובדה שמשפחתו גדולה יותר, ושאיידן כבר מתחיל לנהל את העסק, לפי שני מכרים של המשפחה. אמנדה ברקלי הניתה רק בת 11 כשהדיונים החלו.

פרדריק הסכים לעסקה הלא רגילה גם מפני שאחיו היה חולה באותו שלב, לפי מקור. ב-2012 פרדריק תיאר את אחיו במסמך מסייע לעדות שקשורה לבעלות על בתי מלון בלונדון, כ"חולה רציני זה זמן מה באנגינה (פקטוריס, תעוקת לב)".

הסכסוך התמקד במלון ריץ, שהיה פרת מזומנים מניבה למשפחת ברקלי. במארס, כשמגיפת הקורונה סגרה בתי מלון סביב העולם, חברת האחזקות של משפחה הודיעה על מכירת ריץ. הקונה וסכום העסקה לא נחשפו. מקור יודע דבר מסר שהעסקה היתה בהיקף כ-800 מיליון ליש"ט והקונה הוא איש עסקים מקטאר, עבדול-האדי מאנה אל-חג'רי, גיסו של האמיר של קטאר. לא ניתן היה להשיג את אל חג'רי לתגובה, וגם מלון ריץ לא הגיב. 

עוד כתבות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות