גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הייתה קורונה? סין מובילה את ההתאוששות של שוק הרכב העולמי

בעוד שהמכירות בסין שאחרי הסגר מראות סימני התאוששות, הן ממשיכות לרדת בארה"ב ● לפי נתונים מהשבועות האחרונים, אירופה הופכת לשוק הרכב החלש ביותר בעולם

מפעל רכב של GM בסין. קאמבק במכירות / צילום: Yu fangping, רויטרס
מפעל רכב של GM בסין. קאמבק במכירות / צילום: Yu fangping, רויטרס

שוק הרכב העולמי התפצל לשלושה, מה שמסבך את מאמצי השחקניות העיקריות להתאושש מהמשבר החריף ביותר שלהן מזה שנים. בעוד שהמכירות בסין שאחרי הסגר מראות סימני התאוששות, הן ממשיכות לרדת בארה"ב, לפי נתונים מהשבועות האחרונים. אירופה הופכת לשוק הרכב החלש ביותר בעולם.

התמונה הלא אחידה הזו מעיקה במיוחד על תעשייה שכבר נאבקה בביקוש דועך ונסיקה בעלויות טכנולוגיות עוד לפני פגיעת מגפת הקורונה. מניות ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר ירדו השנה כל אחת בכ-30%, ושווי השוק המצרפי שלהן כעת הוא שליש מהשווי של טסלה, יצרנית מכוניות חשמל של אלון מאסק.

הביקוש החלש המתמשך, בייחוד באירופה, דוחף כמה יצרניות לשיתופי פעולה, ואילו ההבראה בסין עוזרת ליצרניות שיש להן עסקים גדולים בה, כמו טסלה, שמנייתה שילשה השנה את ערכה.

"היצרניות שחשופות יותר לסין יהיו במצב טוב יותר - או פחות רע - מאלו שאין להן דריסת רגל גדולה בסין", אמר ג'ונתן פוסקיט, אנליסט בחברת המחקר LMC אוטומוטיב.

נתוני מכירות טריים של יצרנית רכבי היוקרה הגרמנית ב.מ.וו. שפורסמו אתמול מדגימים את מפת העולם החדשה של תעשיית הרכב. בסין, ב.מ.וו. מכרה 212,617 מכוניות ברבעון השני, עלייה של 17% מהשנה שעברה. באותו רבעון, המכירות בארה"ב צנחו ב-40% ובאירופה ב-46%.

שוק הרכב הסיני מתאושש

פוסקיט אמר ש-LMC מעריכה ששוק הרכב החדש בסין ירד השנה ב-11% ל-22.8 מיליון כלי רכב, מול ירידה של 13% בארה"ב ל-13.3 מיליון ושל 24% באירופה ל-15.7 מיליון כלי רכב.

זו תמונה שונה בהשוואה למצב לפני שנה. אז, יצרניות בינלאומיות עם עסקים גדולים בסין כמו פולקסווגן ו-GM נאבקו בהאטה בביקוש בשוק הסיני כאשר הן ניצבו גם בפני הגידול בעלויות ההשקעה במעבר לכלי רכב חשמליים.

כעת, אחרי המכה של הקורונה והמיתון בעקבותיה, סין היא הראשונה שמתאוששת. באפריל המכירות בסין כבר חזרו לרמתן לפני הקורונה, והן רשמו עלייה שנתית של 6% במאי. התאחדות יצרני הרכב הסינית מסרה בשבוע שעבר בדף WeChat שלה שנתונים ראשוניים הראו עלייה של 6.3% במכירות ביוני ל-2.28 מיליון כלי רכב חדשים.

בארה"ב דיווחו היצרניות על ירידות חדות במכירות הרבעון השני, למרות מבצעי הנחות ומימון זול. GM רשמה ירידה של 34% בהשוואה שנתית, אך מסרה שהביקוש החל להתאושש במאי וביוני. מכירות טויוטה בארה"ב צנחו בכשליש, ופיאט-קרייזלר דיווחה על ירידה של 39% במכירות בארה"ב.

Ward’s Auto, חברת מחקר לשוק הרכב, מעריכה שכ-1.1 מיליון כלי רכב קלים נמכרו בארה"ב בחודש שעבר, ירידה של 27% מיוני 2019.

באירופה, מכירות רכב חדש צנחו במאי ב-57%, וזהו שיפור מצניחה של 78% באפריל, כאשר שווקים גדולים כמו בריטניה, ספרד ואיטליה כמעט לא מכרו מכוניות חדשות. נתוני מאי, שהיו גרועים בהשוואה לארה"ב, גרמו לכמה משקיפים להניח שאירופה תהיה האחרונה להתאושש מהמשבר למרות שהיא התחילה לפתוח מחדש את הכלכלה שלה לפני ארה"ב.

התאחדות יצרני הרכב האירופית הנמיכה לאחרונה את התחזית שלה -2020, לירידה של 25% במכירות רכב חדש לפחות מ-10 מיליון כלי רכב. אנליסטים אומרים שיידרשו לאירופה כמה שנים לחזור לנפח המכירות של לפני הקורונה.

כלכלנים מעריכים שאירופה תקבל דחיפה ממאמצים ממשלתיים לשפר את המכירות, כולל תוכניות תמריצים בגרמניה, צרפת ועוד מדינות וכן מהחלטת ברלין להוריד את המע"מ בששת החודשים הבאים. אבל זה עלול שלא להספיק, על רקע הזדקנות האוכלוסייה באירופה, הבעלות הרחבה על כלי רכב והרתיעה ההיסטורית לבצע רכישות גדולות בזמני אי ודאות.

"המפעלים והסוכנויות נפתחו מחדש", אמר סטפנו אברסה, סגן נשיא אליקס פרטנרז, "אבל הצרכנים לא קונים".

כאשר אנליסטים מעריכים את עודף כושר הייצור של תעשיית הרכב ב-30% לפחות, חברות יתקשו לייצר את הרווחים שנחוצים למימון החובות בסך מעל טריליון דולר שהן צברו כדי להימנע מפשיטת רגל בשלבים המוקדמים של המגפה.

קלום מקראי, אנליסט רכב בחברת המחקר GlobalData, אמר שנתוני המכירות האחרונים מראים שאפריל היה חודש הרצפה במכירות רכב חדש, אך הנזק העמוק יותר ליצרניות עדיין אינו נראה. "החודשים הבאים יחשפו את היקף הצלקות הכלכליות", הוא אמר.

עם הצטברות כלי הרכב הלא מכורים במגרשי המכירות, פולקסווגן מסרה בשבוע שעבר שהיא גונזת תוכניות למפעל חדש בטורקיה. מרצדס בנץ שבבעלות דיימלר מסרה שהיא מעמידה למכירה את המפעל שלה המבאך באזור לורן בצרפת.

אנליסטים רואים יצרניות קטנות יותר או חלשות יותר מבחינה פיננסית - שחלקן היו במאבק הישרדות עוד לפני המגפה - כפגיעות במיוחד, אם הן לא ימצאו שותפים חזקים יותר.

"כל היצרניות הקטנות, אבל אפילו ענקית כמו פולקסווגן, הבינו שהן צריכות להשיג עוד גודל כי אין להן מסה קריטית", אמר אלמר קיידס, בכיר באליקס פרטנרז וראש חברת הייעוץ הגרמנית שלה, "היכן שאין לך מסה קריטית תהיה קונסולידציה".

בינואר 2019 מסרו פולקסווגן ופורד שהן בשיחות לגבי הקמת ברית עולמית לפיתוח תוכנת רכב אוטונומי, והן יחלקו טכנולוגיה של כמה רכבי שירות וכלי רכב חשמליים. הן השלימו את העסקה הזו בהיקף 2.6 מיליארד דולר בחודש שעבר.

לפי ההסכם, פורד תקנה ברישיון טכנולוגיית רכב חשמלי של פולקסווגן. על בסיס פסי הייצור לטנדרים של פורד, שתי החברות ייצרו יחד 8 מיליון טנדרים ורכבי שירות בשנה.

גם פיאט קרייזלר ן-PSA (פז'ו וסיטרואן) העלו הילוך במאמציהן להתמזג. יו"ר פיאט קרייזלר ג'ון אלקן, צאצא למשפחת אניילי ששולטת בפיאט, אמר לבעלי המניות באחרונה שהוא ממשיך קדימה כדי להשלים את המיזוג בלוח הזמנים המתוכנן. "משבר הקורונה הדגיש שוב את ההיגיון המשכנע של המיזוג הזה", הוא אמר.

עוד כתבות

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

"שינוי כיוון מרהיב של נתניהו": כך מסקרים בעולם את עסקת הגז עם מצרים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איך מסקרים בעולם את עסקת הגז הגדולה של ישראל ומצרים, שגריר ארה"ב בצרפת מדבר על האנטישמיות הגואה במדינה, איך משפיעה אסטרטגיית הביטחון של טראמפ על ישראל, ושגריר ארה"ב בישראל לשעבר במאמר מאלף לאטלנטיק: "הפסקת התמיכה בישראל - טעות אסטרטגית" ● כותרות העיתונים בעולם

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

חאן יונס שברצועת עזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

שינוי הכיוון של האו"ם: "אין רעב בעזה"

בניגוד לדוח הקודם באוגוסט, הדוח הנוכחי של IPC קובע כי לא זוהה רעב באף אזור ברצועה ● מבצע "מאחורי הגב": המעורבות האיראנית – והמידע שסיפק הפעיל בחקירה אחרי שהובא לישראל לפני שנה ● שגריר ארה"ב מייק האקבי: "אני חושב שיש מעורבות של ישויות זרות שמתדלקות את הקולות נגד ישראל גם בימין האמריקני" ●  צילם את נמל חיפה ובתי הזיקוק: שב"כ עצר אזרח בחשד לריגול עבור איראן ● עדכונים שוטפים

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

נמנעים מבדיקות? אולי יש לכם FOFO

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בחוזים בוול סטריט; נייקי נופלת ב-11% במסחר המוקדם

יציבות בבורסות אירופה ● נייק: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995

תומר ראב''ד, יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

האקזיט הענק של פורר וסרצ׳לייט: ביקום מחלקת 2.8 מיליארד שקל לבעלי המניות

כחודש לאחר שהשלימה את מכירת מניותיה בבזק, בי קומיוניקיישן הולכת לפירוק ותחלק את המזומן שבקופתה לבעלי המניות ● קרן סרצ'לייט תקבל 1.86 מיליארד שקל, ודוד פורר יקבל 350 מיליון שקל

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

השכונה הוותיקה בצפון ת"א משתנה: מגדלים עם הרבה פחות חניה

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן