גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הייתה קורונה? סין מובילה את ההתאוששות של שוק הרכב העולמי

בעוד שהמכירות בסין שאחרי הסגר מראות סימני התאוששות, הן ממשיכות לרדת בארה"ב ● לפי נתונים מהשבועות האחרונים, אירופה הופכת לשוק הרכב החלש ביותר בעולם

מפעל רכב של GM בסין. קאמבק במכירות / צילום: Yu fangping, רויטרס
מפעל רכב של GM בסין. קאמבק במכירות / צילום: Yu fangping, רויטרס

שוק הרכב העולמי התפצל לשלושה, מה שמסבך את מאמצי השחקניות העיקריות להתאושש מהמשבר החריף ביותר שלהן מזה שנים. בעוד שהמכירות בסין שאחרי הסגר מראות סימני התאוששות, הן ממשיכות לרדת בארה"ב, לפי נתונים מהשבועות האחרונים. אירופה הופכת לשוק הרכב החלש ביותר בעולם.

התמונה הלא אחידה הזו מעיקה במיוחד על תעשייה שכבר נאבקה בביקוש דועך ונסיקה בעלויות טכנולוגיות עוד לפני פגיעת מגפת הקורונה. מניות ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר ירדו השנה כל אחת בכ-30%, ושווי השוק המצרפי שלהן כעת הוא שליש מהשווי של טסלה, יצרנית מכוניות חשמל של אלון מאסק.

הביקוש החלש המתמשך, בייחוד באירופה, דוחף כמה יצרניות לשיתופי פעולה, ואילו ההבראה בסין עוזרת ליצרניות שיש להן עסקים גדולים בה, כמו טסלה, שמנייתה שילשה השנה את ערכה.

"היצרניות שחשופות יותר לסין יהיו במצב טוב יותר - או פחות רע - מאלו שאין להן דריסת רגל גדולה בסין", אמר ג'ונתן פוסקיט, אנליסט בחברת המחקר LMC אוטומוטיב.

נתוני מכירות טריים של יצרנית רכבי היוקרה הגרמנית ב.מ.וו. שפורסמו אתמול מדגימים את מפת העולם החדשה של תעשיית הרכב. בסין, ב.מ.וו. מכרה 212,617 מכוניות ברבעון השני, עלייה של 17% מהשנה שעברה. באותו רבעון, המכירות בארה"ב צנחו ב-40% ובאירופה ב-46%.

שוק הרכב הסיני מתאושש

פוסקיט אמר ש-LMC מעריכה ששוק הרכב החדש בסין ירד השנה ב-11% ל-22.8 מיליון כלי רכב, מול ירידה של 13% בארה"ב ל-13.3 מיליון ושל 24% באירופה ל-15.7 מיליון כלי רכב.

זו תמונה שונה בהשוואה למצב לפני שנה. אז, יצרניות בינלאומיות עם עסקים גדולים בסין כמו פולקסווגן ו-GM נאבקו בהאטה בביקוש בשוק הסיני כאשר הן ניצבו גם בפני הגידול בעלויות ההשקעה במעבר לכלי רכב חשמליים.

כעת, אחרי המכה של הקורונה והמיתון בעקבותיה, סין היא הראשונה שמתאוששת. באפריל המכירות בסין כבר חזרו לרמתן לפני הקורונה, והן רשמו עלייה שנתית של 6% במאי. התאחדות יצרני הרכב הסינית מסרה בשבוע שעבר בדף WeChat שלה שנתונים ראשוניים הראו עלייה של 6.3% במכירות ביוני ל-2.28 מיליון כלי רכב חדשים.

בארה"ב דיווחו היצרניות על ירידות חדות במכירות הרבעון השני, למרות מבצעי הנחות ומימון זול. GM רשמה ירידה של 34% בהשוואה שנתית, אך מסרה שהביקוש החל להתאושש במאי וביוני. מכירות טויוטה בארה"ב צנחו בכשליש, ופיאט-קרייזלר דיווחה על ירידה של 39% במכירות בארה"ב.

Ward’s Auto, חברת מחקר לשוק הרכב, מעריכה שכ-1.1 מיליון כלי רכב קלים נמכרו בארה"ב בחודש שעבר, ירידה של 27% מיוני 2019.

באירופה, מכירות רכב חדש צנחו במאי ב-57%, וזהו שיפור מצניחה של 78% באפריל, כאשר שווקים גדולים כמו בריטניה, ספרד ואיטליה כמעט לא מכרו מכוניות חדשות. נתוני מאי, שהיו גרועים בהשוואה לארה"ב, גרמו לכמה משקיפים להניח שאירופה תהיה האחרונה להתאושש מהמשבר למרות שהיא התחילה לפתוח מחדש את הכלכלה שלה לפני ארה"ב.

התאחדות יצרני הרכב האירופית הנמיכה לאחרונה את התחזית שלה -2020, לירידה של 25% במכירות רכב חדש לפחות מ-10 מיליון כלי רכב. אנליסטים אומרים שיידרשו לאירופה כמה שנים לחזור לנפח המכירות של לפני הקורונה.

כלכלנים מעריכים שאירופה תקבל דחיפה ממאמצים ממשלתיים לשפר את המכירות, כולל תוכניות תמריצים בגרמניה, צרפת ועוד מדינות וכן מהחלטת ברלין להוריד את המע"מ בששת החודשים הבאים. אבל זה עלול שלא להספיק, על רקע הזדקנות האוכלוסייה באירופה, הבעלות הרחבה על כלי רכב והרתיעה ההיסטורית לבצע רכישות גדולות בזמני אי ודאות.

"המפעלים והסוכנויות נפתחו מחדש", אמר סטפנו אברסה, סגן נשיא אליקס פרטנרז, "אבל הצרכנים לא קונים".

כאשר אנליסטים מעריכים את עודף כושר הייצור של תעשיית הרכב ב-30% לפחות, חברות יתקשו לייצר את הרווחים שנחוצים למימון החובות בסך מעל טריליון דולר שהן צברו כדי להימנע מפשיטת רגל בשלבים המוקדמים של המגפה.

קלום מקראי, אנליסט רכב בחברת המחקר GlobalData, אמר שנתוני המכירות האחרונים מראים שאפריל היה חודש הרצפה במכירות רכב חדש, אך הנזק העמוק יותר ליצרניות עדיין אינו נראה. "החודשים הבאים יחשפו את היקף הצלקות הכלכליות", הוא אמר.

עם הצטברות כלי הרכב הלא מכורים במגרשי המכירות, פולקסווגן מסרה בשבוע שעבר שהיא גונזת תוכניות למפעל חדש בטורקיה. מרצדס בנץ שבבעלות דיימלר מסרה שהיא מעמידה למכירה את המפעל שלה המבאך באזור לורן בצרפת.

אנליסטים רואים יצרניות קטנות יותר או חלשות יותר מבחינה פיננסית - שחלקן היו במאבק הישרדות עוד לפני המגפה - כפגיעות במיוחד, אם הן לא ימצאו שותפים חזקים יותר.

"כל היצרניות הקטנות, אבל אפילו ענקית כמו פולקסווגן, הבינו שהן צריכות להשיג עוד גודל כי אין להן מסה קריטית", אמר אלמר קיידס, בכיר באליקס פרטנרז וראש חברת הייעוץ הגרמנית שלה, "היכן שאין לך מסה קריטית תהיה קונסולידציה".

בינואר 2019 מסרו פולקסווגן ופורד שהן בשיחות לגבי הקמת ברית עולמית לפיתוח תוכנת רכב אוטונומי, והן יחלקו טכנולוגיה של כמה רכבי שירות וכלי רכב חשמליים. הן השלימו את העסקה הזו בהיקף 2.6 מיליארד דולר בחודש שעבר.

לפי ההסכם, פורד תקנה ברישיון טכנולוגיית רכב חשמלי של פולקסווגן. על בסיס פסי הייצור לטנדרים של פורד, שתי החברות ייצרו יחד 8 מיליון טנדרים ורכבי שירות בשנה.

גם פיאט קרייזלר ן-PSA (פז'ו וסיטרואן) העלו הילוך במאמציהן להתמזג. יו"ר פיאט קרייזלר ג'ון אלקן, צאצא למשפחת אניילי ששולטת בפיאט, אמר לבעלי המניות באחרונה שהוא ממשיך קדימה כדי להשלים את המיזוג בלוח הזמנים המתוכנן. "משבר הקורונה הדגיש שוב את ההיגיון המשכנע של המיזוג הזה", הוא אמר.

עוד כתבות

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

שמאי רז אברהם / צילום: רון כהן

שמאים מכריעים נגד ועדות מקומיות: מעכבות תשלומים עבורנו

מספר ועדות מקומיות מעכבות תשלומים לשמאים מכריעים, בנוגע להכרעות של היטלי השבחה, ובכך מעכבות את ההליך ופוגעות ביזמים ובאנשים פרטיים, כך לפי כמה משרדי שמאים • השמאי רז אברהם: "הוועדות המקומיות מתעשרות על חשבון הנישומים"

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"לא כי היזם רוצה יאכטה": יותר ויותר חברות הייטק מעדיפות אקזיט על הנפקה. וזו הסיבה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק היום בחדות מול הדולר. אלו הסיבות

השקל נסחר קרוב לשפל של 3.5 שנים ומתחילת החודש הוא המטבע החזק ביותר בעולם ● הורדת הריבית הצפויה בארה"ב מול היציבות היחסית פה מגדילה את פער הריביות לטובת ישראל ● גורם נוסף הוא נתון הגירעון הממשלתי, שהפתיע לטובה ומהווה אינדיקציה לאיתנות המשק ● האם התחזקות נוספת תביא את בנק ישראל להתערבות בשוק המטבע?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

לראשונה: הקרנות הזרות עוקפות את הקרנות הישראליות בהשקעות סייבר

נקודת מפנה בתעשיית הסייבר הישראלית: הקרנות הזרות דוחקות את הישראליות ומובילות את סבבי הסיד בסייבר המקומי ● במקביל, נרשמה האצה חדה בהשקעות באבטחת בינה מלאכותית, שזינקו ל-2.5 מיליארד דולר ומהוות כבר 64% מהשקעות הסייבר בישראל

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל