גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הייתה קורונה? סין מובילה את ההתאוששות של שוק הרכב העולמי

בעוד שהמכירות בסין שאחרי הסגר מראות סימני התאוששות, הן ממשיכות לרדת בארה"ב ● לפי נתונים מהשבועות האחרונים, אירופה הופכת לשוק הרכב החלש ביותר בעולם

מפעל רכב של GM בסין. קאמבק במכירות / צילום: Yu fangping, רויטרס
מפעל רכב של GM בסין. קאמבק במכירות / צילום: Yu fangping, רויטרס

שוק הרכב העולמי התפצל לשלושה, מה שמסבך את מאמצי השחקניות העיקריות להתאושש מהמשבר החריף ביותר שלהן מזה שנים. בעוד שהמכירות בסין שאחרי הסגר מראות סימני התאוששות, הן ממשיכות לרדת בארה"ב, לפי נתונים מהשבועות האחרונים. אירופה הופכת לשוק הרכב החלש ביותר בעולם.

התמונה הלא אחידה הזו מעיקה במיוחד על תעשייה שכבר נאבקה בביקוש דועך ונסיקה בעלויות טכנולוגיות עוד לפני פגיעת מגפת הקורונה. מניות ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר ירדו השנה כל אחת בכ-30%, ושווי השוק המצרפי שלהן כעת הוא שליש מהשווי של טסלה, יצרנית מכוניות חשמל של אלון מאסק.

הביקוש החלש המתמשך, בייחוד באירופה, דוחף כמה יצרניות לשיתופי פעולה, ואילו ההבראה בסין עוזרת ליצרניות שיש להן עסקים גדולים בה, כמו טסלה, שמנייתה שילשה השנה את ערכה.

"היצרניות שחשופות יותר לסין יהיו במצב טוב יותר - או פחות רע - מאלו שאין להן דריסת רגל גדולה בסין", אמר ג'ונתן פוסקיט, אנליסט בחברת המחקר LMC אוטומוטיב.

נתוני מכירות טריים של יצרנית רכבי היוקרה הגרמנית ב.מ.וו. שפורסמו אתמול מדגימים את מפת העולם החדשה של תעשיית הרכב. בסין, ב.מ.וו. מכרה 212,617 מכוניות ברבעון השני, עלייה של 17% מהשנה שעברה. באותו רבעון, המכירות בארה"ב צנחו ב-40% ובאירופה ב-46%.

שוק הרכב הסיני מתאושש

פוסקיט אמר ש-LMC מעריכה ששוק הרכב החדש בסין ירד השנה ב-11% ל-22.8 מיליון כלי רכב, מול ירידה של 13% בארה"ב ל-13.3 מיליון ושל 24% באירופה ל-15.7 מיליון כלי רכב.

זו תמונה שונה בהשוואה למצב לפני שנה. אז, יצרניות בינלאומיות עם עסקים גדולים בסין כמו פולקסווגן ו-GM נאבקו בהאטה בביקוש בשוק הסיני כאשר הן ניצבו גם בפני הגידול בעלויות ההשקעה במעבר לכלי רכב חשמליים.

כעת, אחרי המכה של הקורונה והמיתון בעקבותיה, סין היא הראשונה שמתאוששת. באפריל המכירות בסין כבר חזרו לרמתן לפני הקורונה, והן רשמו עלייה שנתית של 6% במאי. התאחדות יצרני הרכב הסינית מסרה בשבוע שעבר בדף WeChat שלה שנתונים ראשוניים הראו עלייה של 6.3% במכירות ביוני ל-2.28 מיליון כלי רכב חדשים.

בארה"ב דיווחו היצרניות על ירידות חדות במכירות הרבעון השני, למרות מבצעי הנחות ומימון זול. GM רשמה ירידה של 34% בהשוואה שנתית, אך מסרה שהביקוש החל להתאושש במאי וביוני. מכירות טויוטה בארה"ב צנחו בכשליש, ופיאט-קרייזלר דיווחה על ירידה של 39% במכירות בארה"ב.

Ward’s Auto, חברת מחקר לשוק הרכב, מעריכה שכ-1.1 מיליון כלי רכב קלים נמכרו בארה"ב בחודש שעבר, ירידה של 27% מיוני 2019.

באירופה, מכירות רכב חדש צנחו במאי ב-57%, וזהו שיפור מצניחה של 78% באפריל, כאשר שווקים גדולים כמו בריטניה, ספרד ואיטליה כמעט לא מכרו מכוניות חדשות. נתוני מאי, שהיו גרועים בהשוואה לארה"ב, גרמו לכמה משקיפים להניח שאירופה תהיה האחרונה להתאושש מהמשבר למרות שהיא התחילה לפתוח מחדש את הכלכלה שלה לפני ארה"ב.

התאחדות יצרני הרכב האירופית הנמיכה לאחרונה את התחזית שלה -2020, לירידה של 25% במכירות רכב חדש לפחות מ-10 מיליון כלי רכב. אנליסטים אומרים שיידרשו לאירופה כמה שנים לחזור לנפח המכירות של לפני הקורונה.

כלכלנים מעריכים שאירופה תקבל דחיפה ממאמצים ממשלתיים לשפר את המכירות, כולל תוכניות תמריצים בגרמניה, צרפת ועוד מדינות וכן מהחלטת ברלין להוריד את המע"מ בששת החודשים הבאים. אבל זה עלול שלא להספיק, על רקע הזדקנות האוכלוסייה באירופה, הבעלות הרחבה על כלי רכב והרתיעה ההיסטורית לבצע רכישות גדולות בזמני אי ודאות.

"המפעלים והסוכנויות נפתחו מחדש", אמר סטפנו אברסה, סגן נשיא אליקס פרטנרז, "אבל הצרכנים לא קונים".

כאשר אנליסטים מעריכים את עודף כושר הייצור של תעשיית הרכב ב-30% לפחות, חברות יתקשו לייצר את הרווחים שנחוצים למימון החובות בסך מעל טריליון דולר שהן צברו כדי להימנע מפשיטת רגל בשלבים המוקדמים של המגפה.

קלום מקראי, אנליסט רכב בחברת המחקר GlobalData, אמר שנתוני המכירות האחרונים מראים שאפריל היה חודש הרצפה במכירות רכב חדש, אך הנזק העמוק יותר ליצרניות עדיין אינו נראה. "החודשים הבאים יחשפו את היקף הצלקות הכלכליות", הוא אמר.

עם הצטברות כלי הרכב הלא מכורים במגרשי המכירות, פולקסווגן מסרה בשבוע שעבר שהיא גונזת תוכניות למפעל חדש בטורקיה. מרצדס בנץ שבבעלות דיימלר מסרה שהיא מעמידה למכירה את המפעל שלה המבאך באזור לורן בצרפת.

אנליסטים רואים יצרניות קטנות יותר או חלשות יותר מבחינה פיננסית - שחלקן היו במאבק הישרדות עוד לפני המגפה - כפגיעות במיוחד, אם הן לא ימצאו שותפים חזקים יותר.

"כל היצרניות הקטנות, אבל אפילו ענקית כמו פולקסווגן, הבינו שהן צריכות להשיג עוד גודל כי אין להן מסה קריטית", אמר אלמר קיידס, בכיר באליקס פרטנרז וראש חברת הייעוץ הגרמנית שלה, "היכן שאין לך מסה קריטית תהיה קונסולידציה".

בינואר 2019 מסרו פולקסווגן ופורד שהן בשיחות לגבי הקמת ברית עולמית לפיתוח תוכנת רכב אוטונומי, והן יחלקו טכנולוגיה של כמה רכבי שירות וכלי רכב חשמליים. הן השלימו את העסקה הזו בהיקף 2.6 מיליארד דולר בחודש שעבר.

לפי ההסכם, פורד תקנה ברישיון טכנולוגיית רכב חשמלי של פולקסווגן. על בסיס פסי הייצור לטנדרים של פורד, שתי החברות ייצרו יחד 8 מיליון טנדרים ורכבי שירות בשנה.

גם פיאט קרייזלר ן-PSA (פז'ו וסיטרואן) העלו הילוך במאמציהן להתמזג. יו"ר פיאט קרייזלר ג'ון אלקן, צאצא למשפחת אניילי ששולטת בפיאט, אמר לבעלי המניות באחרונה שהוא ממשיך קדימה כדי להשלים את המיזוג בלוח הזמנים המתוכנן. "משבר הקורונה הדגיש שוב את ההיגיון המשכנע של המיזוג הזה", הוא אמר.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לאחר הורדת הריבית בארה"ב: וול סטריט ננעלה בירוק

הדאו ג'ונס קפץ בכ-1% ● הפד הוריד את הריבית ברבע אחוז, אך אותת כי צפויה הפסקה בהורדות הריבית בעתיד הקרוב • ענקיות הטכנולוגיה מגבירות את המרוץ שלהן בשוק בהודו - אל מיקרוסופט ואלפאבית, הצטרפה הבוקר אמזון ● אורקל תפרסם הלילה את תוצאות הרבעון, למרות הנפילה במניה, אנליסטים אופטימיים לגביה • ג'יי. פי. מורגן: הראלי בשוק צפוי להעצר לאחר הורדת הריבית

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר שהוא התאבד. כך זה נגמר

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר אירוע טרגי, בטענה כי הובטח לה מימון עד לסיום חייה ● השאלה המרכזית שעמדה בפני בית המשפט היא האם הצוואה נועדה להחליף את הסכם החיים המשותפים ● מילה אחת שונה בין ההסכמים הכריעה את הכף

וול סטריט / צילום: Shutterstock

S&P 500 ו-דאו ג'ונס בשיא; אורקל צוללת וגוררת את אנבידיה ואלפאבית לירידות

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● הנפילה הכי חדה במניית אורקל מזה 23 שנה ● דיסני תשקיע מיליארד דולר ב-OpenAI ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב ● מספר המובטלים בארה״ב עלה בשיעור הגבוה ביותר מאז פרוץ הקורונה ● ירידות במטבעות הקריפטו, הביטקוין בכ-90,000 דולר ● נעילה חיובית באירופה

האחים אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן

המניה נפלה ביותר מ-70% מאז ההנפקה. משפחת יעקובי משדרגת לעצמה את השכר

חברת התשתיות יעקובי מתכננת להעלות את שכרם של בעלי השליטה ושל חמשת קרוביהם הבכירים ● במשרדי בלוסטון LIVE NATION הושקה חברת הדיגיטל והמשפיענים החדשה MIND ● וזה המנהל החדש של בית החולים השיקומי ● אירועים ומינויים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"

השטח שעליו תוקם תחנת הכוח ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

תחנת הכוח "קסם" סגרה פיננסית ותקבל תגמול מוגדל מרשת החשמל

ההלוואה מבנק הפועלים עומדת על 1.1 מיליארד אירו ועוד 300 מיליון שקל - ובסך-הכול כ-4.5 מיליארד שקל ● בכך הבטיחה "קסם" את הקמתה ואת "תשלום הזמינות" הגבוה שתקבל מרשת החשמל - זאת מכיוון שמדובר בתחנה קריטית לאספקת חשמל באזור צפון גוש דן

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

5 שנים מההנפקה, צים במרכז סערה - והשבועות הבאים יקבעו מי ינווט את ענקית הספנות

ברקע הצעות לרכישת צים, מתחמם המאבק בין בעלי מניות המבקשים למנות דירקטורים מטעמם, לבין דירקטוריון החברה ● בתווך נמצאים המנכ"ל אלי גליקמן, שהוביל את מסע ההתאוששות של ענקית הספנות וכעת מבקש לרכוש אותה; ועובדי החברה, שחוששים ממשתלט זר ואף פנו לשרת התחבורה כדי לפעול לסיכול המהלך

הנפקת אאוטבריין בנאסד''ק / צילום: נועם גלאי

סוף השנה בהייטק הפעם אגרסיבי במיוחד: כ-2,000 מפוטרים בחודש

חברות ההייטק מנצלות את סוף השנה להתייעלות, והפעם המגמה חריפה במיוחד ● בין המפטרים סטארט-אפים, חדי-קרן וחברות ותיקות כמו מובילאיי, אאוטבריין ופיוניר ● חלק גדול מהפיטורים נובע מהבינה המלאכותית, שדוחקת חלק מהמקצועות, וממעבר מהיר למיקוד ברווחיות

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

נשיא איראן לשעבר אברהים ראיסי ונשיא ונצואלה ניקולס מדורו במעמד החתימה על הסכם שיתוף הפעולה בין המדינות, 2022 / צילום: ap, Vahid Salemi

ישראל מרוצה: תקיפות ארה"ב בוונצואלה עשויות לפגוע בפעילות איראן וחיזבאללה

התקיפות האמריקאיות נגד קרטלים בוונצואלה מכוונות לנטרול אימפריית הסמים של איראן וחיזבאללה במדינה ● משטר מדורו נשען על סיוע ביטחוני וכלכלי מאיראן והסחר בסמים מממן את חיזבאללה ● עבור ישראל, הגברת לחץ על המדינה היא דרך להפחתת האיומים של ציר הרשע

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

הגדלת ההיצע אינה יעד: באוצר מודים שמס רכוש נועד להעשיר את הקופה

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

המגדלים של לוזון וחג'ג' בשדה דב צפויים לקבל היתר בנייה מאדריכל

שני המגדלים, בני 45 קומות, צפויים לקבל היתר במסלול הרישוי העצמי החדש, בו האדריכל עושה זאת במקום הוועדה המקומית ● "זה מהלך שמסייע לכולם - לעירייה, ליזמים, וגם לרוכשי הדירות", אומרים בענף ● אז למה זה בכל זאת עדיין מורכב?

מערכת החיסון נלחמת חזרה / צילום: Shutterstock

מערכת החיסון נלחמת חזרה: 3 מחקרים שיעזרו למנוע את מחלות העתיד

פרופ' יפעת מרבל, שנבחרה השבוע על ידי כתב העת Nature לאחת המשפיעות במדע, גילתה אוצר של אנטיביוטיקות פוטנציאליות ומתקדמת לשלב הבא במחקר ● פרופ' פמלה ביורקמן, כלת פרס וולף, עובדת על חיסון אחד למחלות שעוד לא נולדו ● ופרופ' רון דיסקין מכין מלכודות משוכללות לווירוסים ● כשהמגפה הבאה אורבת בפינה ומחקרי חיסונים מקוצצים, שלושה חוקרים נותנים סיבה לאופטימיות

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

היתר בנייה ראשון לפרויקט דיור להשכרה בשדה דב

שיכון ובינוי מזנקת קדימה בשדה דב עם היתר בנייה ראשון ל־324 דירות להשכרה ארוכת-טווח, כשברקע ירידות ערך מתמשכות בסקטור זה ● בקיבוץ האון הסכם פשרה עם רמ"י מחזיר את פרויקט הבנייה למסלול; בין הזוכים במגרשים ששווקו - עשרות חיילי מילואים ● וקרן ספיר של רובי קפיטל משלימה מכירת קרקע בחולון ברווח של עשרות מיליוני שקלים, לאחר השבחה משמעותית ● חדשות השבוע בנדל"ן

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

איך השקל הפך לאחד המטבעות החזקים השנה מול הדולר, ומי ניצח אותו?

למרות אי־הוודאות הביטחונית שהייתה מנת חלקנו, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● מתי התרחשה נקודת המפנה שהביא לתיסוף הדרגתי של המטבע הישראלי, מי הם השחקנים בשוק שאחראים למהלך, ואיך נראה העתיד? ● נתון בשבוע

אזור המשרדים של בני ברק. מה קורה ליתרון התחרותי במציאות? / צילום: Shutterstock

30 קומות שוממות מתוך 40: מגדלי המשרדים החדשים מוכנים, אבל השוכרים לא באים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● למרות הסטנדרט הגבוה והנגישות התחבורתית, שיעורי התפוסה בערים שמחוץ לתל אביב בירידה ● הנסיעות הארוכות, האווירה אינה מושכת צעירים וההיצע הגדול מרחיקים את השוכרים