גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנכ"ל שמאחורי פורטנייט יוצא למלחמה נגד אפל וגוגל, והוא מגיע אליה מוכן

האיש שמאחורי ענקית הגיימינג אפיק הכריז בסוף השבוע מלחמה נגד גוגל ואפל, שגובות ממפתחים עמלה של 30% על כל רכישה דרך חנויות האפליקציות שלהן ● האם הוא זה שיצליח איפה שענקיות כמו פייסבוק ונטפליקס הרימו ידיים?

טים סוויני, מנכ"ל Epic Games / צילום: מתוך יוטיוב
טים סוויני, מנכ"ל Epic Games / צילום: מתוך יוטיוב

טים סוויני, מנכ"ל החברה שיצרה את משחק הרשת הפופולרי פורטנייט, מוביל בימים אלה את המאבק שמפתחי אפליקציות מנהלים כבר שנים שנים נגד שתיים מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. אבל סוויני לא כמו כולם, הוא נמצא בעמדה מיוחדת במלחמה נגד אפל וגוגל של אלפאבית. לסוויני והחברה שלו, אפיק גיימס, יש כיסים עמוקים - הוא שווה יותר מ-8.5 מיליארד דולר לפי מדד המיליארדרים של "בלומברג", והחברה שלו מוערכת בשווי של 17.3 מיליארד דולר עם משקיעות ענק כמו דיסני, טנסנט וסוני.

בניגוד לאחרים שאיתגרו בעבר את אפל וגוגל, אפיק היא חברה פרטית, כלומר חברה שפחות נתונה תחת לחץ מבעלי המניות. לפורטנייט יש בסיס משתמשים עצום ונאמן, עם יותר מ-350 מיליון שחקנים רשומים מסביב לעולם, ובסיס המשתמשים הזה לא מהסס להביע את חוסר שביעות הרצון שלו מענקיות הטק ברשתות החברתיות.

"טים הוא אלטרואיסט ורוצה שזה יהיה מאבק עבור האדם הקטן", מסביר מייק סלמון, בכיר במאגיד ייעוץ, חברת שירותים למשחקי מחשב בלוס אנג'לס. סלמון חושב שסוויני ואפיק נכנסים למאבק עכשיו בשל ביקורת עזה שחטפו אפל וגוגל, וכיוון שאפיק גיימס מתכננת לבנות חנות משחקים דיגיטלית עצמאית שלא תהיה נתונה למגבלות שחנויות האפליקציות הקיימות מטילות עליה כעת. "אפיק מבצעת מהלך קמעונאי", הוסיף סלמון.

נטפליקס, טינדר ופייסבוק נגד העמלה

המלחמה נפתחה רשמית ביום חמישי האחרון, כאשר אפל וגוגל הסירו את המשחק פורטנייט מחנויות האפליקציות שלהן לאחר שאפיק יצרה דרך אלטרנטיבית להוציא כסף במהלך המשחק שעוקפת את עמלת ה-30% שענקיות הטק לוקחות מכל רכישה. אפל כבר שנים מטילה את העמלה הזו על כל אפליקציה בתשלום שנמצאת בחנות שלה, ומפתחים כבר שנים קוראים להפחתה שלה. 

אפיק הגיעה למלחמה הזו מוכנה. היא הגישה מספר תביעות פדרליות נפרדות, יותר מ-60 עמודים כל אחת, נגד אפל וגוגל שעות ספורות לאחר שהמשחק שלה הוסר מחנויות האפליקציות שלהן. יצרנית משחקי המחשב שכרה את חברת קארוואת' סוואיין & מור, פירמת עורכי דין שקוואלקום השתמשה בשירותיה כדי להגן על עצמה מפני תביעות הגבלים עסקיים של ועדת הסחר הפדרלית (FTC).

אפל וגוגל סירבו כל אחת בנפרד להגיב על המהלך המשפטי, אך שתיהן שומרות על המודל העסקי שלהן במשך שנים. לשתי ענקיות הטק תזרים מזומנים גבוה ושתיהן מפעילות חנויות אפליקציות שזמינות בכמעט כל טלפון חכם בעולם, מה שמאפשר להן לשלוט בהחלטה אילו חברות יזכו לאפשרות גישה לשימוש בדאטה של המשתשים שלהן ואילו לא. "הקווים המנחים של חנות האפליקציות מבטיחים חוויית משתמש איכותית, בטוחה ומאובטחת", אמר מנכ"ל אפל טים קוק בחודש שעבר בשימוע בקונגרס בארה"ב.

מספר חברות מבוססות אפליקציות, בהן נטפליקס, קבוצת מאטצ' שמחזיקה בטינדר ובאוקיי קיופיד, ותאגיד המוזיקה ספוטיפיי, התלוננו בעבר באופן פומבי נגד עמלת ה-30% שאפל וגוגל גובות. פייסבוק הצטרפה ביום שישי האחרון למאבק נגד העמלה, כאשר במהלך אירוע השקת כלי האירועים הווירטואלי חדש אמרה שביקשה פטור מהעמלה מאפל אך לא קיבלה. בפייסבוק אמרו כי העמלה בגובה 30% מקשה על עסקים קטנים שמנסים להעביר חלק מהפעילות שלהם לרשת: "עבור עסקים קטנים שנאבקים במגפה, כל דולר משנה".

"עבדנו בצמוד עם מפתחים רבים במהלך השנים והוספנו דרכים מועילות בהן הם יוכלו לקבל תמיכה וסיוע. אפילו בחנו מחדש את הקווים המנחים שלנו", נמסר מאפל בהצהרה רשמית.

הענקיות עלולות להיאלץ להתקפל

טים סוויני, שלמד לתכנת לבד על מחשב ביתי, הוא דמות שנויה במחלוקת. החברה של סוויני ממוקמת מאות אלפי קילומטרים מעמק הסיליקון - בניו יורק - והיא מתנגדת לשליטה של ענקיות הטק על גורל השחקנים הקטנים יותר בתעשיית הגיימינג. אפיק נוסדה במרתף של הוריו של סוויני בשנת 1991 בעלות של 4,000 דולר מחסכונותיו האישיים. סוויני בן ה-49 טוען כי זו העבודה האמיתי היחידה שהייתה לו אי פעם.

זו אינה הפעם הראשונה שסוויני הלך ראש בראש עם ענקיות הטק. הוא הדף בהצלחה את היריבות הגדולות ביותר שלו סוני, מיקרוסופט ונינטנדו ב-2018 כשאיפשר במהלך תקדימי לשחקנים לשחק אחד עם השני דרך קונסולות שונות. הוא כינה את המו"מ עם ענקיות הטק "נסיון בדיפלומטיה בינלאומית".

לתביעות של אפיק עלולות להיות השלכות רציניות מאוד עבור אפל וגוגל, אומר דמיאן ג'רדין, עו"ד לתחרות שמתמקד בטכנולוגיה ומייעץ למפתחים. ראשית, יכולים להכריח את אפל לשנות את המודל העסקי המאוד רווחי שלה שחשוב מאוד להצלחתה הכללית. בנוסף, אפל וגוגל עלולות להידרש לחשוף מיילים סודיים ומידע נוסף כחלק מהליך הגילוי בבית המשפט.

עם ההאטה במכירות האייפון, אפל מתמקדת כיום יותר בחנות האפליקציות שלה כמנוע הכנסה. בחודש שעבר אפל דיווחה שהשירותים שלה הביאו אותה לשיא מכירות חדש לרבעון אפריל-יוני. ההכנסות משירותים, שכוללים את חנות האפליקציות ושירותים כמו אפל מיוזיק, AppleCare ועוד, קפצו ברבעון שעבר ב-15% ל-13.16 מיליארד דולר.

אפל הפסידה כבר במאבק על מדיניות חנות האפליקציות שלה בשנה שעברה, כשבית המשפט העליון בארה"ב פסק שצרכנים יכולים לתבוע אותה על כך שהיא מאלצת אותם לקנות אפליקציות בלעדית ממנה. הפסיקה ניתנה בתגובה לתביעת הגבלים עסקיים שטענה שהצרכנים משלמים מחירים מנופחים מפני שאפל דורשת שכל התוכנה על האייפונים והאייפדים תימכר ותיקנה דרך חנות היישומים שלה בלבד.

מבחינת אפיק, ההחלטה של אפל וגוגל להסיר את פורטנייט מהחנויות שלהן אינה מכה קשה בטווח הקצר. המשחק זמין בקונסולות ובמחשבים, היכן שהשחקנים המסורים ביותר נוטים להשקיע את רוב זמנם וכספם. פורטנייט הכניסה כ-46.5 מיליון דולר דרך החנות של אפל וגוגל ביחד ב-30 הימים האחרונים, להערכת חברת המחקר סנסור טאואר.

אפיק פתחה את חנות המשחקים העצמאית שלה בשלהי 2018, והיא גובה 12% עמלה מהמכירות של מפתחים חיצוניים. סוויני אומר שההסכם הזה של חלוקת ההכנסות משאיר לחברתו שולי רווח הוגנים.

פיתוח משחקים הוא לא מקור ההכנסות היחיד של אפיק. החברה פיתחה גם את Unreal Engine, מנוע לפיתוח משחקים, והיא גם הבעלים של אפליקציית הווידאו צ'ט הפופולרית האוספארטי ועוד נכסים.

מפתחים אחרים תלויים במידה רבה בחנויות האפליקציות הגדולות כדי להפיק הכנסות ומפחדים למתוח ביקורת פומבית על העלות של אפל וגוגל, אמר ג'רדין. כמה מפתחי אפליקציות קטנים הצליחו לאתגר את מנהגי התעשייה. כך למשל בייסקמפ משיקאגו הגישה ביוני עדכון ליישום אי-מייל שנקרא Hey. אפל דחתה את העדכון מפני שהוא לא אפשר תשלומים עבור שירות המנויים שלו דרך המערכת של אפל. כדי לפתור את המחלוקת, בייסקמפ הסכימה לבנות גירסה חינמית של Hey שלא מזכירה שהיא מציעה שירות מנויים. "אנחנו לא משלמים לאפל 30% ולעולם לא נשלם לה", אמר פריד. "כל העניין הזה מגוחך. זה מאד אנטי-תחרותי".

ייתכן שאפל או גוגל יסכימו לשנות את גובה העמלה על רכישות בחנויות האפליקציות שלהן, או יציעו גמישות מסוימת בעיבוד התשלומים, אמר פול גלנט, אנליסט של קוהאן. אך אפיק בתביעותיה מבקשת מבית המשפט לאסור על שתיהן "להתנהל בצורה אנטי-תחרותית". "ברמה הבסיסית ביותר, אנחנו נלחמים על החופש של אנשים שקנו טלפונים חכמים להתקין אפליקציות מאיפה שהם רוצים, על החופש של מפתחי אפליקציות להפיץ אותן כפי שהם רואים לנכון, ועל החופש של שתי הקבוצות הללו לעשות עסקים ישירים ביניהן", כתב סוויני בטוויטר בסוף השבוע.

עוד כתבות

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי