גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב מזהירה: האקרים צפון קוריאנים מנסים לשדוד בנקים כדי לממן את תוכנית הגרעין של פיונגיאנג

"שחקני הסייבר של צפון קוריאה הפגינו דימיון וכישרון בהתאמת הטקטיקות שלהם לניצול המגזר הפיננסי וכל מגזר אחר באמצעות פעילות סייבר לא חוקית", אמר בריאן וור, עוזר מנהל בסוכנות לביטחון סייבר במשרד לביטחון המולדת.

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

האקרים שקשורים לממשלת צפון קוריאה מנסים לשדוד בנקים ברחבי העולם על ידי ריקון כספומטים והעברת כספים מזויפת, במאמץ של המשטר בפיונגיאנג לממן את התוכנית הגרעינית שלו, הזהירו בשבוע שעבר כמה סוכנויות בממשל האמריקאי.

המסע הזה כולל גם התקפות "דייג בחנית" - שמשתמשות באי-מיילים מזויפים כדי "להדביק" מחשבים, או לשכנע את הקורבן לחשוף את הססמה שלו או מידע אחר - ועוד פעולות של "הנדסה חברתית". הוא מתנהל מאז פברואר לפחות, ומשקף חידוש של פעילות בתחום זה מאז עצירה של שוד בנקים על ידי צפון קוריאה בשנה שעברה. זאת, לפי ה-FBI, המשרד לביטחון המולדת, משרד האוצר ופיקוד הסייבר האמריקאי, בהודעה משותפת שלהם מיום ד' שעבר.

ההאקרים פועלים גם נגד תשתיות תשלומים של קמעונאים והעברות בין בנקים, לפי זרועות הממשל האמריקאי.

"שחקני הסייבר של צפון קוריאה הפגינו דימיון וכישרון בהתאמת הטקטיקות שלהם לניצול המגזר הפיננסי וכל מגזר אחר באמצעות פעילות סייבר לא חוקית", אמר בריאן וור, עוזר מנהל בסוכנות לביטחון סייבר במשרד לביטחון המולדת.

דוברים של האו"ם ושל ארה"ב אומרים שגניבות הסייבר של צפוון קוריאה הן בפיקוח סוכנות הביון במדינה זו, והן גורפות מיליארדי דולר, שבהם משתמש משטרו של קים ג'ונג און לשמירת הדיקטטורה שלו ולמימון תוכניות הצבא והנשק הנרחבות שלו. ההכנסה הזו קריטית לקיזוז אובדן הכנסה מפעילויות אחרות בעקבות עיצומי האו"ם.

הכירו את ה"בייגל בויז"

סוכנויות הממשל האמריקאי מייחסות את המסע לצוות האקרים צפון קוריאני שהממשל מכנה "בייגל בויז", שמתמחה בשוד בנקים באמצעות גישה מרחוק לאינטרנט. הצוות הזה פעל נגד מוסדות פיננסיים בהודו, ברזיל, אינדונזייה, ספרד, טורקיה ועוד כמה מדינות בדרום מזרח אסיה ואפריקה מאז 2015.

חוקרים של האו"ם אומרים שהמורכבות של גניבות הכספומטים בעשרות מדינות ממחישה שיכולות הסייבר של צפון קוריאה הפכו למתוחכמות במידה מסוכנת.

כאשר הבחירות בארה"ב בנובמבר מתקרבות, בכירים בממשל טראמפ טוענים שהמתחים עם פיונגיאנג הצטננו מאז שטראמפ הפך לנשיא.

"הממשל הוריד את הטמפרטורות ונגד כל הסיכויים הביא את הנהגת צפון קוריאה אל שולחן הדיונים", אמר בשבוע שעבר שר החוץ מייק פומפיאו בהופעה חסרת תקדים בוועידת המפלגה הרפובליקנית. הוא ציין הפסקה בניסויי הגרעין והטילים ארוכי הטווח, ושחרור אמריקאים שהוחזקו על ידיי צפון קוריאה.

שוד הבנקים באמצעי סייבר של צפון קוריאה התברר כרווחי להאקרים, ופגע קשה לעיתים בקורבנות, לפי סוכנויות הממשל האמריקני.

"נערי הבייגל" קושרו לגניבת 81 מיליון דולר מהבנק המרכזי של בנגלדש ב-2016, במסגרת ניסיון לגנוב מיליארד דולר, שהוכשל על ידי הפדרל ריזרב בנק בניו יורק.

ב-2018, האקרים שקשורים לצפון קוריאה גנבו יותר מ-13 מיליון דולר מקוסמוס בנק בהודו, על ידי חדירה דרך שלוש שכבות הגנה ותיאום משיכות בו זמניות מ-14,000 מכשירי כספומט ב-28 מדינות, לפי פקידים באו"ם.

מקורות בטחוניים בארה"ב אומרים שמבצע כזה מחייב את הסוכנים הצפון-קוריאנים לשתף פעולה עם ארגוני פשע מקומיים ובינלאומיים, שמקבלים אחוז מהשלל תמורת שיגור אנשים למשוך את הכספים מהכספומטים.

כספומטים ונקודות של מכירה בחנויות לצרכנים של בנק לא מזוהה באפריקה ניו מושבתים במשך חודשיים ב-2018 בעקבות נסיון גניבה. בנק בצ'ילה הוכה על ידי תוכנה זדונית שמשמידה קבצים, שהפילה אלפי מחשבים והסיחה את תשומת הלב ממאמצי האקרים לשגר הצהרות עסקאות מזויפות למסוף SWIFT, שמשמש בנקים לשיגור וקבלת כספים אחד מהשני.

"נערי הבייגל" הם חלק ממטריה רחבה יותר של פעילות סייבר צפון-קוריאנית שידועה כ"הקוברה המסתתרת", לפי אזהרות הממשל האמריקאי. הם גם חופפים עם פעילות של גוף פמחצים אחר, שידוע כ"לזרוס", שהיה כנראה האחראי להתקפה נגד בנק קוסמוס הודי ב-2018.

לזרוס הואשם בגניבת מאות מיליוני דולר במבצעים אחרים שלו, וגם בהפעלת התקפת סייבר שהיתה מההרסניות ביותר - וירוס WannaCry - שפגעה בבתי חולים, עסקים ועוד ישויות פרטיות וממשלתיות רבות ב-2017.

האוצר האמריקאי הכניס בסוף 2019 את הקבוצה הזו לרשימה השחורה שלו, במסגרת מאמץ רב-זרועי בממשל לחשוף את פעילות הסייבר הצפון קוריאנית ולפגוע בה.

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"