גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נאמני אלדד פרי: "קרן אקספו פועלת באופן כוחני"

הקרן מבקשת למנות לפרויקטים שלוו על ידה כונסי נכסים, ולהוציאם מידי הנאמנים, שבתגובה מאשימים אותה בהתנהלות דורסנית ● בא כוח אקספו: "עמדת הנאמנים תמוהה"

"פרי פלייס" ברחובות,היום. אחד מהפרויקטים להם הלוותה אקספו מיליוני שקלים / צילום: בר אל, גלובס
"פרי פלייס" ברחובות,היום. אחד מהפרויקטים להם הלוותה אקספו מיליוני שקלים / צילום: בר אל, גלובס

ביהמ"ש המחוזי בתל אביב דחה את המשך הדיון בבקשת קרן אקספו לכינוס נכסים על פרויקט של קבוצת אלדד פרי בבת ים. קרן אקספו היא מהנושות הגדולות של הקבוצה. 

פרשת קבוצת אלדד פרי מדלגת בימים אלה בין בתי המשפט המחוזיים מרכז ותל אביב. לפני כשבועיים הורתה שופטת בית המשפט המחוזי מרכז עירית וינברג-נוטוביץ' על הוצאת צו להקפאת הליכים לחברה, תוך שהיא ממנה את עורכי הדין אהוד גינדס וגונן קסטנבאום, לנאמני החברה. מי שהגיש את הבקשה הייתה חברת גמי וחיים בע"מ, שבשליטת איש העסקים השוויצרי חיים חמו. בבקשה נכתב כי החברה של חמו העניקה הלוואות לקבוצת פרי בלמעלה מ-218 מיליון שקל, וזאת "על סמך מצגי שווא", כך נכתב. במסגרת הבקשה הובאו הערכות, כי היקף חובות הקבוצה של פרי לנושים מגיעים ל-554 מיליון שקל.

הנאמנים מבקשים לעכב הליכים

קרן אקספו היא קרן מימון חוץ בנקאית שמעניקה אשראי וליווי למטרות שונות, בעיקר בתחום הנדל"ן. מנהל אותה בעליה, אבי דויטש, שבעבר היה ממייסדי בית ההשקעות אקסלנס. גם יו"ר ועדת האשראי של הקרן שמעון הייבלום, הוא שם מוכר בעולמות שוק ההון והנדל"ן.

הקרן, המיוצגת על ידי עוה"ד חגי אולמן, נועה סולומון ושחר גרשון ממשרד יהודה רווה ושות', טענה בבקשה שהגישה אתמול לבית המשפט המחוזי מרכז, כי ברשותה 3 פרויקטים משועבדים - "פרי פלייס" ברחובות, "פרי בסט" בלוד ו"פרי ארט" בבת ים - בגין חובות שמגיעים ל-196 מיליון שקל. עוד טענה הקרן כי בשלושת הפרויקטים, רוב יחידות הדיור נמכרו לאנשים פרטיים וכי לאלדד פרי יחידות דיור ספורות בלתי מכורות. על כן ביקשו לבטל בפרויקטים הללו את צו פתיחת ההליכים שניתן לבקשת הנאמנים.

לפני כעשרה ימים הגישה הקרן בקשות לבית המשפט המחוזי בתל אביב, למנות כונס נכסים זמני לפרויקט "פרי פלייס" ברחובות ו"פרי ארט" בבת ים. היום (ה') הגישו הנאמנים הודעה דחופה לבית המשפט בתל אביב ובו ביקשו לעכב הליכים, או להאריך מועד להגשת תגובתם לבקשת אקספו לגבי הפרויקט בבת ים ב-30 יום בגין הליך חדלות הפירעון המתנהל בעניין קבוצת פרי.

בהודעתם נוקטים הנאמנים לשון חריפה כנגד אקספו, עליה הם כותבים, כי היא "פועלת בחוסר תום לב משווע ובאופן כוחני - ביד אחת היא מגישה את ההליך דנן - תוך שהיא מודעת היטב לכך שהבקשה קשורה קשר ישיר להליך חדלות הפירעון של קבוצת פרי, אך היא אינה מצרפת את הנאמנים לבקשה, וביד השנייה היא מגישה בקשה לביטול צווי פתיחת ההליכים ולהתיר את מימוש השעבודים בבית המשפט המחוזי מרכז.

"המשמעות הינה ברורה - אקספו מודעת היטב לכך שישנו הליך תלוי ועומד בכל הקשור לקבוצת פרי, לחוב הנטען נשוא השעבודים (הנטענים) ובקשר לכלל קבוצות הרכישה והפרויקטים של קבוצת פרי, אך היא בכל זאת בוחרת להמשיך ולנסות לפורר את ההליך הקולקטיבי תוך שהיא פועלת מתוך האינטרס הצר והספציפי שלה על חשבון יתרת הנושים. כמו כן, בקשר לעניין מתקיימת בדיקה ו/או הליך מנהלי על ידי הממונה על חוק המכר במשרד השיכון, ואף עניין זה נוגע לתיק אל קבוצת פרי המתנהל בבית משפט המחוזי מרכז.

"אין לקבל התנהלות כוחנית ודורסנית זו - בוודאי כאשר המשמעות של מינוי כונס נכסים זמני הנה משמעות הרסנית עבור חברי קבוצת הרכישה וכן עבור ההליך הקולקטיבי המתנהל בעניינה של קבוצת פרי".

כאמור השופטת חנה פלינר החליטה לדחות את הבקשה למנות כונס נכסים זמני במעמד צד אחד, והמשך הטיפול בבקשה יימשך בסוף החודש.

עו"ד חגי אולמן, בא כוחה של קרן אקספו מסר בתגובה: "בקשתה של קרן אקספו הוגשה לפי חובתה וזכותה לפעול לצמצום ופירעון החוב המובטח, בד בבד תוך הגנה על זכויות קבוצת הרכישה ככל שניתן. עיכוב שאותם מבקשים הנאמנים יגרום נזק לחברי קבוצת הרכישה ואותו מבקשת קרן אקספו למנוע. מדובר בפרויקט בן 54 יחידות דיור, שבו נותרו רק 6 יחידות פלוס שטח מסחרי לזכותה של פרי אסטרטגיות וגם זכויות אלה עומדות בסימן שאלה. לפיכך, עמדת הנאמנים תמוהה במיוחד בהתחשב העובדה שניתן צו הקפאת הלכים בענייניה של קב' פרי וכלל לא נתבקש צו לגבי חלקה הקטן של קב' פרי בפרויקט בת ים".

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים