המיליונר השוויצרי ש"התאהב": מיהו המשקיע של אלדד פרי?

במסמכים שהוגשו לבית המשפט חיים חמו מתואר כשוויצרי בן 73 שאין לו רקע בנדל"ן • אלא שבדיקת "גלובס" מצאה כי לפני שהלווה לקבוצת פרי 218 מיליון שקל, היה חיים חמו מעורב בשני פרויקטים נדל"ניים אחרים במעורבות הקבלן שלום שטרית

אלדד פרי  / צילום: איל יצהר, גלובס
אלדד פרי / צילום: איל יצהר, גלובס

הליך הקפאת ההליכים אליו נכנסה פרי נדל"ן החל בעקבות פנייתה של חברה לא מוכרת בשם גמי וחיים בע"מ לבית המשפט. גם בעל השליטה בחברה, איננו דמות מוכרת בעולם העסקים הישראלי. מדובר בחיים חמו (73), יליד מרוקו, שהיגר לצרפת, והפך לבעל שליטה בחברת הייטק. הוא מחזיק באזרחות צרפתית וכיום מתגורר בשוויץ ובקיסריה. לפי הבקשה לבית המשפט ההיכרות עם פרי החלה בספטמבר 2019. וכי חמו "נשבה בקסמיו" של פרי.

הלוואות מכל הבא ליד: שיטת אלדד פרי והר החובות נחשפת 

על רקע הטענות הקשות שכלולות בבקשה ושמצביעות על התנהלותה הקלוקלת, על פי הנטען, של פרי נדל"ן, מבקשים עורכי הדין של חמו להדגיש את היכרותו הדלה בתחום. "מר פרי שהבין שמר חמו אינו בקיא בשוק הנדל"ן בישראל ובכלל זה בדרך ביצוע עסקאות בישראל, הציע למר חמו להשקיע בקבוצה", נטען. בדיקת "גלובס", מצאה כי חמו דווקא כן מכיר את הענף, ואף מעורב בשני מיזמים נדל"ניים בירושלים ובחיפה.

חיים חמו / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
 חיים חמו / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

ביולי האחרון הפקידה הוועדה המחוזית חיפה תוכנית למגורים ומלונאות במתחם מחנה מרכוס שעל רכס הר הכרמל בחיפה. לפי התוכנית יוקם מבנה למלונאות ובו 170 חדרי מלון ושני מבנים מגורים ובהם 61 דירות. חמו עומד מאחורי הפרויקט באמצעות חברת "חיים ושלום נכסים ואחזקות". לשותפו בעבר בפרויקט, הקבלן שלום שטרית, מבעלי השליטה בחברת שתית הנדסה, טענות קשות נגדו. לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלח בימים האחרונים עו"ד אלעד דידי מטעמו של שטרית לחמו, ובו טענות ששטרית הודר מהפרויקט, כך לדבריהם, רגע לפני ששווי זינק. לפי המכתב, חמו נדרש לפצות את שטרית ב-5.5 מיליון שקלים.

מבדיקתנו חמו ושיטרית קידמו עוד קודם מיזם לבניית 94 יח"ד לאוכלוסייה חרדית במתחם בית הספר למל, ברחוב ישעיהו בירושלים. חמו, שהקים חברת בשם "ישפה פרויקטים 2013", רכש את המגרש לפרויקט בשנת 2013 תמורת סכום של 46 מיליון שקלים. גם כאן התפצלו בהמשך דרכיהם של חמו ושטרית, וככל שידוע ל"גלובס", הפרויקט לא קודם.

"פגשתי בחור שהתאהבתי בו. חשבתי שהוא חכם, שהוא בעל מקצוע, שיש לו פרויקט יפה. הבנתי ממנו שחסר לו קצת תזרים. הוא הסביר לי שעם מאה מיליון הוא יכול לאכול את העולם. האמנתי בו. אני יודע שזה קשה להבין, אבל זה ככה. המצב הוא שחודשיים לפני שפגשתי אותו מכרתי שתי חברות גדולות שהיו לי, בספרד ובאיטליה והיו לי מזומנים. חיפשתי משהו בישראל, כדי שהילדים שלי, שעשו עליה, ייהנו ממנו. חשבתי שזו הזדמנות, מסביר חמו כיצד נקשר לפרי, בהתייחסות ראשונה מצידו לנושא מאז התפוצצה הפרשה.

מדוע אתה ממשיך להזרים כסף לפרי נדל"ן כעת?
"כסף זה חשוב, אבל לראות אנשים שקנו דירות ולא קיבלו אותם עשה אותי חולה. אני לא סבלתי את זה. אני מנסה כמה שאפשר לעזור לאנשים האלה. יש כאלה שרק השקיעו, זה בעיה שלהם. אלה שקנו דירות, אני ממש רוצה לעזור להם. כשהגעתי למסקנה שאי אפשר לעזור לחברה אז עזבתי".

נראה שגם פרויקטים בירושלים ובחיפה הסתבכו מבחינתך.
"לפני כמה שנים קניתי קרקעות בירושלים ובחיפה. אני לא בעל מקצוע ורציתי בעל מקצוע. הכנסתי את שלום שטרית, בלי רווח וכשהגענו למסקנה שלא מסתדר לנו, אז נפרדנו בלי בעיות. זה לא מרגיז אותי. אני הייתי בעל מקצוע, אבל לא בנדל"ן", הוא מסביר ומוסיף כי "כבר חודשים שאני חולה מהסיפור הזה. עשיתי הכל כדי שלילדים שלי יהיה טוב. אז לא הצלחנו כל כך. אם נתייאש לגמרי נחזור לשוויץ".