גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפכה ישראל ליעד מוביל עבור נערים ונערות אמריקאים בזמן הקורונה

בזמן שמעט מדינות מתירות להם להיכנס, ישראל הפכה אטרקציה לסטודנטים שמחפשים חוויה משמעותית במקום למידה בזום מהבית

ארגון מסע / צילום: ארגון מסע
ארגון מסע / צילום: ארגון מסע

אחרי שהתקבלה לאוניברסיטת ייל, טס לוי התרגשה מהרעיון של לעזוב את בית הוריה בלוס אנג'לס לראשונה בחייה, ולעבור כסטודנטית שנה ראשונה לקמפוס של האוניברסיטה היוקרתית.

אך במקום זאת, טס, בת 18, מתגוררת כעת בפלורנטין, שידועה בבתי הקפה, הברים והמסעדות שלה. היא בדקה אופציות של שנת התנדבות כשהיא הבינה שהשנה הראשונה שלה בייל תהיה שונה מאד ממה שהיא דמיינה. ההחלטה של ייל לאפשר לסטודנטים שנה ראשונה ללמוד בקמפוס רק בסמסטר של הסתיו הביאה אותה להחלטה לדחות את הלימודים בשנה ולבלות שנת התנדבות בישראל.

"יש כאן תרבות שלכל אמא והדוגסיטר שלה יש משפחה שמוכנה לקחת אותך ולטפל בך, מה שגרם לי ולהוריי לחוש מאד בנוח לשגר אותי לכאן בזמנים כאלו", היא אומרת.

ישראל היא יעד ותיק ליהודים צעירים שרוצים להכיר את דתם וליצור קשר עם המדינה היהודית, והיא עוברת גל חדש של סטודנטים מחו"ל בחופשה מארה"ב וממדינות נוספות. מעט מדינות אחרות מקבלות סטודנטים אמריקנים, וישראל הפכה ליעד הראשון של אלו שמחפשים חוויה משמעותית מעבר ללמידה בזום על הכורסאות בבית.

"השנה ישראל היא היעד הבינלאומי מספר 1 ובגדול"

הם מגיעים למרות שהמדינה נכנסה זה עתה לסגר הארצי השני שלה, כאשר מקרי הקורונה רושמים שיא וההידבקות היומית מגיעה כעת לכ-9,000 מקרים. הסגר של שלושה שבועות, שהתחיל באמצע ספטמבר, פגע בכמה מהפעילויות וחוויות העבודה שהצעירים תכננו לשנת ההתנדבות שלהם, אך לא הרתיע אותם.

מסע ישראל, הארגון שמנהל תוכניות התנדבות לא דתיות לשנה במדינה, מסר שהוא רואה עלייה של 40% בהשתתפות בתוכנית שנת ההתנדבות שלו בהשוואה לשנה שעברה. שני שלישים מהמשתתפים הם אמריקנים. ישראל היא היעד הראשון לתכניות שנת התנדבות של סטודנטים אמריקנים, בין היתר מפני שרק קומץ מדינות אחרות, כמו בריטניה, אירלנד וג'מייקה מאפשרות כניסת סטודנטים אמריקנים, כך לפי איתן נייט, מנכ"ל Gap Year Association בארה"ב. "השנה ישראל היא היעד הבינלאומי מספר 1 ובגדול", הוא אמר.

לפי חוקי ההגירה הנוכחיים של ישראל, רק סטודנטים יהודים מורשים לשהות במדינה לתקופות ממושכות. הממשלה החליטה השנה להעניק אשרות ל-21,000 סטודנטים זרים ללימודים בישראל, כולל תלמידי ישיבות וגם אלו שלומדים לימודים לא דתיים. למשרד החינוך אין נתונים סופיים לשנה זו, אך מסע ישראל אומרת שיש לה כ-5,000 צעירים בשנת התנדבות בישראל בתוספת סטודנטים מבוגרים יותר, והיא צופה עוד 2,000 שוהים עד תום השנה.

בעוד שבישראל חלה עלייה במספרי הסטודנטים מחו"ל בשנת התנדבות, סך הסטודנטים האמריקאים שמבלים שנת התנדבות בחו"ל ירד השנה.

"הריחוק החברתי היה רופף מאד"

מתיו קופר, בן 18, ואחיו התאום ג'וש מהריסון, ניו יורק, החליטו בקיץ לדחות את הלימודים באוניברסיטת דיוק. אמא שלהם, שרון, החלה לבדוק אופציות של שנת התנדבות כשהיא הבינה שהלימודים בדיוק לא יתנהלו כרגיל. האחים התאומים מתגוררים כעת בתל אביב עם עוד שני סטודנטים לעתיד בדיוק, ומתכננים לעבור לירושלים למחצית השנייה של השנה האקדמית.

"לקיחת שנת התנדבות היא פוליסת ביטוח גדולה נגד המכללות", אמר מתיו קופר. "אם השנה הזו היא נהדרת, זו חוויה שמשנה את החיים. אם היא שנה קצת גרועה, יש לך עדיין ארבע שנות מכללה, וזה כנראה יותר נורמלי מאשר להתחיל את הלימודים ב-2020".

הסטודנטים עובדים כמתמחים, מתנדבים או לוקחים הרצאות, שנמשכות בינתיים, אם כי במתכונת שונה.

קופר היה אמור להיות מתמחה בחברת הייטק בהרצליה, במרחק כעשרה ק"מ מדירתם בתל אביב. אך מגפת הקורונה עיכבה את תאריך ההתחלה, והפכה את הנסיעה בתחבורה הציבורית למסובכת.

לפני הסגר ואחרי הבידוד של שבועיים, הוא בילה כמה ימים בתיור של תל אביב. כעת הוא ושותפיו לדירה משחקים כדורסל במגרש סמוך, ומארחים כמה אנשים במרפסת של הדירה, בלי להפר את ההגבלות. הוא חושש שהימים הטובים יהיו קצרים: "אני פוחד שכל הדבר הזה יסתיים אם יחליטו לבדוק כמה מאיתנו", הוא אמר. "הריחוק החברתי היה רופף מאד".

דבי גולדסמית, ראשת Aardvark Israel, הארגון שמנהל את התוכנית של קופר, אמרה שחמישה מ-170 הסטודנטים בתוכנית היו חיוביים בבדיקות הקורונה כשבוע אחרי בידוד החובה שלהם, אחרי שקיבלו תוצאות שליליות לפני הנסיעה לישראל. לארבעה מהם היו תסמינים והחמישי היה ללא תסמינים. כולם הבריאו.

"בבית היה לי קשה מאד לשמור שבת. כאן זו ההזדמנות שלי לנסות את זה"

סופי דאורמן רצתה לחיות בקיבוץ כדי ללטש את חייה וכישורי המנהיגות שלה לפני המכללה. הבחורה בת ה-18 מוורמונט הצטרפה לתוכנית הכשרת מנהיגות שנקראת קול עמי, והיא מתגוררת בקיבוץ קריית ענבים, עם סטודנטים ישראלים וזרים.

דאורמן החליטה לקחת שנת התנדבות כשהיא הבינה ביולי שייל תאפשר לימודים בקמפוס לסטודנטים שנה ראשונה רק בסתיו, וכל השיעורים יהיו מקוונים. היא החלה לחפש בקדחתנות תחליף.

היא אפילו התחילה לשמור את השבת, לראשונה בחייה. פירוש הדבר הוא לא להשתמש בטלפון שלה ובאלקטרוניקה מרגע כניסת השבת בליל יום שישי ועד מוצאי השבת. "בבית שלי קשה מאד לשמור שבת", היא אמרה. "כאן זו ההזדמנות שלי לנסות את זה, ואני ממש נהנית מזה". 

דוברים ישראלים אומרים שהם מקווים שהתוכניות הללו ייצרו קשרים מתמשכים בין יהודים אמריקנים וישראל. "הקשת בענן שהסטודנטים הללו מוצאים בשנת התנדבות בישראל תספק להם חוויה לכל החיים, תיצור קשרים לצמיתות עם חבריהם לתוכנית ועם כל חלק מהפסיפס הישראלי שהם ירצו להכיר", אמר יצחק הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית, ארגון ממשלתי-למחצה שמנהל תוכניות ופרויקטים לחיבור יהודי התפוצות לישראל.

יצחק הרצוג / צילום: אלעד ברמי

שרון קופר, אמא של מתיו וג'וש, אמרה שהיא חשבה שמצב הקורונה בישראל היה טוב בהרבה כשהיא החליטה לשלוח לשם את בניה, אבל היא עדיין שמחה שעשתה זאת. היא מקווה שבניה יעריכו את המדינה שיש לה משמעות כה רבה למשפחתה: אמא שלה נמלטה לישראל מעיראק ב-1948. היא עצמה גדלה בארה"ב, אך יש לה משפחה מורחבת בישראל. "אני ממש רוצה שהם יפתחו אהבה למדינה - לחיות שם ולהיטמע בתרבות זו הזדמנות ייחודית", היא אומרת. "אני נרגשת בשבילם".

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין