גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרשות להגנת הפרטיות לשרי הממשלה: כלי השב"כ לא אפקטיביים ופוגעים קשות בציבור

יו"ר הרשות להגנת הפרטיות הציגה בישיבת הממשלה דוח לפיו ההיתר שניתן לשב"כ לאיכון טלפונים סלולריים של אזרחים כדי לקטוע שרשראות הדבקה בנגיף הקורונה נמצא לא אפקטיבי ● בין הסיבות לאי האפקטיביות: טלפונים לא חכמים בהם משתמש המגזר החרדי וחוסר יכולת לאכן במקומות סגורים כמו בתי ספר, קניונים ובתי כנסת

ד”ר שלומית ווגמן–רטנר / צילום: רן יחזקאל
ד”ר שלומית ווגמן–רטנר / צילום: רן יחזקאל

בישיבת הממשלה השבוע הציגה יו"ר הרשות לפרטיות ד"ר שלומית ווגמן-רטנר חוות דעת של הרשות ובה ביקורת קשה על המשך השימוש באיכוני השב"כ לשם קטיעת שרשראות ההדבקה של מגפת הקורונה.

לפי חוות הדעת שהוכנה ברשות להגנת הפרטיות אין מחלוקת על כך שכלי איכוני השב"כ לא מנע את הגל השני, לא סייע בבלימת המגיפה ואין שום הצדקה להמשך הפגיעה חסרת התקדים בפרטיותם של כלל תושבי ישראל.

בימים האחרונים, נתוני התחלואה בריכוזי ערים חרדיות, מבהירים כי לא רק שכלי השב"כ לא סייע לעצירת התחלואה, הוא אף הביא ל"עיוורון" של נבחרי הציבור, שהסתמכו על השב"כ ולא טיפלו בציבור הישראלי שבידו אין ניידים חכמים המחוברים למערכות האיכון.

אולם למרות כל אמירות חריפות מאוד בדו"ח נגד כלי איכוני השב"כ, וגמן-רטנר אינה קוראת בדו"ח הכתוב לממשלה להפסיק את השימוש בכלי השב"כ.

האיכונים מחכים לחקיקה ראשית

איכוני השב"כ הוכנסו לשימוש באמצעות תקנות שעת חירום בגל הראשון בחודשים אפריל ומאי ולאחר מחאה ציבורית נרחבת, ועתירה לבג"ץ של מספר ארגונים הופסק השימוש בכלי האיכון עד להעברת חקיקה ראשית בנושא.

בחודש יולי עבר תיקון לחוק השב"כ ועל אף שראש השב"כ נדב ארגמן, ביקש מן הממשלה להימנע מן השימוש בכלי, הוא הוכנס לפעולה פעם נוספת.

המהלך זכה שוב לביקורת נרחבת, שכן ישראל הנה המדינה המערבית היחידה בעולם המשתמשת בגוף ביטחון למעקב סלולרי אחרי אזרחי המדינה. אחרי הקורונה, יהיה אפשר לחשוב שהמדינה תחפש לעקוב באמצעות השב"כ גם אחרי חולי שפעת ו/או חצבת או סתם אחרי עבריינים מהירות בכבישים.

בחוות הדעת של הרשות נכתב כי "בראשית חודש יולי עמד מספר החולים המאומתים בישראל על כ-26 אלף. כיום ישנם כ-236 אלף חולים מאומתים. זאת, כאשר 6% בלבד ממי שקיבלו הודעה על חובת בידוד באמצעות מנגנון השב"כ, אובחנו בסופו של יום כחולים בנגיף, ו-94% לא אובחנו כחולים או שנמצא כי חובת בידודם הייתה מוטעית" (המספר 236 אלף יוחס ללפני כמה ימים, כאשר היום (ה׳) עומד מספר החולים בישראל על כ 250 אלף - ט.ש).

יצויין שבשב"כ מציינים כי מי ראשית המגיפה הם הצליחו לאתר 40 אלף חולים, כאמור מתוך כ-250 אלף.

חקירות אפידמיולוגיות הסתברו כמדויקות הרבה יותר

בדו"ח שהוגש לממשלה מציינת הרשות להגנת הפרטיות "חקירות אפידמיולוגיות הסתברו כמדויקות הרבה יותר. במספרים מוחלטים, הגם שכמות האנשים שנשלחו לבידוד כתוצאה מחקירה אפידמיולוגית עומדת על כמחצית מכמות האנשים שנשלחו לבידוד באמצעות כלי השב"כ, החקירות כשלעצמן איתרו מספר רב יותר של חולים מאומתים. כ-10%, לכל הפחות, ממי שאותרו כמגעים בחקירה אפידמיולוגית אובחנו בסופו של יום כחולים בנגיף".

החרדים לא משתמשים בניידים חכמים

בדוח מצוין כי כלי השב"כ פוגע אנושות בכלכלה. "הכלי גוזר על רבבות ישראלים הגבלה דרסטית על חופש התנועה שלהם, מבלי שבאו במגע עם חולה קורונה. הדבר משפיע גם באופן ניכר על הכלכלה ועל יכולתו של המשק הישראלי לקיים "שגרת קורונה" עם תום הסגר הנוכחי."

עוד מצוין בדוח כי 62% מן ההשגות שהוגשו על ידי מי שקיבל הודעה על חובת בידוד באמצעות כלי השב"כ, התקבלו והובילו לשחרור מבידוד (כ-122 אלף השגות).

"הרשות להגנת הפרטיות סבורה כי במציאות הנוכחית ובמכלול הנתונים, לרבות דפוסי התפשטותו של הנגיף שלא היו ברורים בתחילת המגיפה, ולנוכח מוקדי ההדבקה המשמעותיים, יעילותו של הכלי הטכנולוגי של השב"כ מוטלת כיום בספק ממשי, באופן המשליך במישרין על מידתיות השימוש. בפועל קיים ספק עד כמה כלי השב"כ הוא כיום אמצעי יעיל להשגת המטרה", נכתב בדוח .

מאחר ועיקר ההדבקה נעשית בחללים סגורים ולא במרחב הפתוח, הרי שבתוך בתי הכנסת, קניונים (הסגורים ממילא), בתי ספר (הסגורים החודש) - אין לכלי השב"כ שום משמעות. איכוני השב"כ לא יכולים להתבצע כאשר אדם נמצא במרחב הסגור.

אם יוצאים מתוך נקודת הנחה שכלי השב"כ לא מתמודד עם מי שסוגר את הנייד בשבתות וחגים, או נמצא במקומות סגורים כמו בתי ספר, ישיבות ובתי כנסת, הרי שכלי השב"כ מחיל את עצמו כיום על האוכלוסייה הרחבה המשתמשת בטלפונים ניידים.

וכך נכתב בדוח: "כידוע, עיקר ההדבקות מתרחשות בחללים סגורים הומי אדם, בהם כלי השב"כ אינו יעיל. בנוסף, כלי השב"כ גם כלל אינו יעיל בקרב אוכלוסיות מסוימות אשר אינן נושאות עמן מכשירים סלולריים באופן קבוע (כגון בקרב קטינים בגילאים מסוימים, במערכת החינוך, בבתי תפילה בשבתות וחגים ועוד). אם נוסיף לכך את מגבלותיו של הכלי, ההודעות הרבות הנשלחות לאנשים שכלל לא היו במגע עם חולה, והמשבר החריף באמון הציבור, מתקבלת תוצאה של אפקטיביות נמוכה, שדי בה כשלעצמה כדי להשליך על מידתיות המשך השימוש בכלי".

בהמשך הדו"ח הרשות ממליצה לעבור לשימוש באפיליקציה ייעודית, כמו המגן. אפליקציות מן הסוג הזה מסתמכות על חישוב מרחקים בין שני ניידים באמצעות BlueThooth ולא איתור מיקום באמצעות GPS ותא שטח ולכן, היא הרבה פחות חודרנית לפרטיות של האדם.

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד