גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ערכי הרפובליקה על המוקד: אלפים בעצרות למען חופש הביטוי בצרפת לאחר שמהגר ערף ראשו של מורה לאזרחות

כשברקע מתקיים דיון ער על דרכי ההתמודדות עם האיסלאם הקיצוני בצרפת, מורה  בצרפת נהרג לאחר שהשתמש בקריקטורות של הנביא מוחמד ממגזין "שארלי הבדו" ● "כולנו חייבים להפגין את אחדות הרפובליקה כשהרפובליקה מותקפת", אמר שר החינוך באחת העצרות

אלפים בכיכר הרפובליקה בפאריס ביום ראשון כמחאה על רצח המורה לאזרחות / צילום: Michel Euler, Associated Press
אלפים בכיכר הרפובליקה בפאריס ביום ראשון כמחאה על רצח המורה לאזרחות / צילום: Michel Euler, Associated Press

כמה ימים לפני שראשו של המורה לאזרחות והיסטוריה, סמואל פטי, 47, נערף בהתקפה שזעזעה את צרפת בשבוע שעבר, הוא קיים בכיתתו דיון רגיש על גבולות חופש הדיבור. את הרצח ביצע צעיר רוסי מוסלמי ממוצא צ'צ'ני בעל מעמד של פליט במדינה. מזה זמן בצרפת מתקיים דיון ער על האיסלאם הקיצוני ובתחילת החודש הציג הנשיא עמנואל מקרון תוכנית למאבק באיסלאם הרדיקלי הבדלני ש"מאיים על הערכים הליברליים של הרפובליקה".

פטי, שתושאל על ידי הרשויות על השיעור שקיים זמן קצר לפני שנרצח, אמר שהוא הציע לתלמידים שהיו עלולים להיפגע מתוכן השיעור להסב את מבטם לפני שהוא מציג קריקטורות של הנביא מוחמד משארלי הבדו, המגזין הסטירי, שהיה בעצמו יעד למתקפת טרור בשנת 2015.

אלא שהשיעור הרתיח הורה של את התלמידות בבית הספר שממוקם בפרבר של פאריס, קונפלן סנט הונורין. ההורה העלה סרטוני וידאו במדיה החברתית, שבהם הוא תקף את פטי על שהציג קריקטורה של מוחמד בכיתה ודרש את פיטוריו - כך לפי ז'או-פרנסואה ריקאר, התובע הצרפתי נגד טרור. כעת מנסים החוקרים הצרפתים לקבוע אם המחלוקת שגלשה למדיה החברתית והביאה לחשיפה נרחבת של המורה מילאה תפקיד ברצח של פטי.

שלט "JE SUIS SAMUEL" ("אני סמואל"), בעצרת בפאריס, יום ראשון / צילום: Charles Platiau, רויטרס

גורמים רשמיים אומרים שהתוקף, עבדולך אבויזידביץ', רוסי בן 18 ממוצא צ'צ'ני, ארב לפטי מחוץ לבית הספר ביום שישי אחר הצהריים, וביקש מתלמידים לזהות אותו. הוא רצח אותו זמן קצר אחרי שהלימודים הסתיימו, והותיר את גופתו ברחוב. ריקאר אמר שהחשוד קיבל אחריות להתקפה בציוץ בטוויטר, שכלל תמונה נאמר בו כי פטי פגע בכבוד הנביא מוחמד. הרוצח נורה למוות על ידי המשטרה כמה דקות אחרי הרצח.

בינתיים, המשטרה עצרה 11 בני אדם לחקירה בקשר לרצח, כולל ארבעה בני משפחה של החשוד וכן את ההורה שהעלה את קטעי הווידאו לאינטרנט.

מתיחות בין המוסלמים לממסד הפוליטי

ההתקפה התרחשה על רקע עלייה במתחים בין הקהילה המוסלמית בצרפת, שהיא בין הגדולות באירופה, והממסד הפוליטי, שנחוש לשמר את המסורת עתיקת-היומין של חילוניות נוקשה במדינה.

שני העולמות הללו התנגשו בכיתת הלימוד, היכן שצרפת אוסרת על הופעה בכיסויי ראש מוסלמיים וסמלי דת אחרים, אך סופגת ביקורת בטענה שהאמצעים הללו מיושמים על מוסלמים באופן נוקשה יותר.

ביום ראשון נערכו בכמה ערים בצרפת עצרות לזכר סמואל פטי, שבהן הובעה תמיכה במורים ובמורות במדינה. בפאריס, כמה אלפי בני אדם, ביניהם ראש הממשלה ז'אן קסטה, מילאו את כיכר הרפובליקה. היו שהניחו פרחים ונרות דולקים. אחרים נשאו קריקטורות משארלי הבדו ושלטים של "אני סמואל" (Je Suis Samuel), על משקל הסיסמא המפורסמת "אני שארלי הבדו" (Je Suis Charlie) שנולדה אחרי ההתקפה על המגזין הסטירי ב-2015. אדם אחד נשא שלט גדול עם הכיתוב, "אני מוסלמי. אני נגד אלימות. אני בעד חופש ביטוי".

"כולנו חייבים להפגין את אחדות הרפובליקה כשהרפובליקה מותקפת", אמר שר החינוך ז'אן-מישל בלנקה לטלוויזיה במהלך העצרת.

הרצח המחריד בפרבר של פריס השתלט על שערי העיתונים בצרפת בימים האחרונים ומילא עשרות עמודים בתוכם / צילום: צילום מסך

ממשלתו של מקרון פועלת לאחרונה להוציא אל מחוץ לחוק את מה שהוא מכנה "בדלנות מוסלמית" בקהילות שבהן החוק הדתי מועדף על החוקים האזרחיים של הרפובליקה הוותיקה. מקרון אמר שהחוק החדש, אם יעבור, יעניק לרשויות סמכויות לסגור התאגדויות ובתי ספר ששוטפים את מוחם של ילדים, ולעקוב אחרי השקעות זרות בארגוני דת בצרפת.

החוק המוצע מיועד לעצור את מה שצרפתים רבים רואים כשחיקה מתמדת של ערכי הרפובליקה הצרפתית. הנטייה של שארלי הבדו להציג דמויות דתיות בקריקטורות וולגריות הפכה אותו לסמל חופש ביטוי. היא גם הפכה את המגזין ליעד לקיצונים של דאעש, שרצחו מספר אנשים במערכת החדשות שלו בינואר 2015, לפני שנהרגו בקרב יריות עם המשטרה כמה ימים מאוחר יותר.

בספטמבר האחרון נפתח משפטם של משתפי הפעולה עם התוקפים, בתום חקירה שנמשכה כמה שנים מאז ההתקפה הזו והתקפה נוספת על חנות מכולת כשרה בפאריס. כשהמשפט נפתח, שארלי הבדו פרסם מחדש את הקריקטורות שהציתו את ההתקפה ב-2015, וכתב שהן משמשות כ"ראיות". כמה ימים אחר כך, מהגר פקיסטני שנופף בסכין קצבים תקף ופצע שני אנשים מחוץ לבניין הישן של שארלי הבדו.

זה היה הרקע החברתי והדתי שבו המורה סמואל פטי העביר את השיעור שלו על חופש הביטוי בתחילת החודש. במסגרת השיעור לתלמידי כיתה ח' על "גבולות ומגבלות של חופש הביטוי", הוצגו גם קריקטורות של הנביא מוחמד.

אב זועם תקף ברשתות החברתיות

לפי עותק של תוכנית השיעור שבידי התובע ריקאר, פטי הראה לכיתה שתי קריקטורות. אחת הציגה אדם על ברכיו וידיו, עם מבושים חשופים וכוכב מכסה חלק מצידו. הכיתוב היה "מוחמד, כוכב נולד".

הורה בבית הספר התמלא זעם, וב-7 באוקטובר והקליט את הסרטון הראשון מבין שלושה, עם כמה פוסטים במדיה החברתית, שהסיתו אחרים למחות ולדרוש את סילוקו של פטי מבית הספר, אמר ריקאר. ההורה, ששמו לא פורסם, הוא אב לבת שלומדת בבית הספר, וכעת הוא במעצר לתשאול בקשר להתקפה, אמר ריקאר. מבירור של הרשויות עולה כי אחותו החורגת הצטרפה לדאעש בסוריה ב-2014, והיא עדיין מבוקשת על ידי הרשויות בצרפת.

בווידאו הראשון, שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל, האב מכנה את פטי "בריון". המורה, הוא טוען, ביקש מהתלמידים המוסלמים בכתה להרים ידיים, ואחר כך הנחה אותם לצאת מהכיתה לפני שהראה לבתו וליתר התלמידים את הקריקטורה של הנביא מוחמד הערום. האב המשיך וסיפר כי בתו הושעתה מבית הספר ליומיים מפני שסירבה לעזוב את הכיתה. ואולם ריקאר מסר כי מנהל בית הספר אמר שהשעייתה מהלימודים לא נבעה מהקריקטורות, אלא מהתנהגותה והאיחורים שלה.

האב קרא לאנשים שצפו בווידאו שלו "שרוצים להתייצב יחד ולומר, 'אל תגעו בילדים שלנו' ", לשגר לו מסרוני טקסט. צלצול למספר הטלפון שהוא סיפק בווידאו הגיע להקלטה אוטומטית שאמרה שהתיבה הקולית מלאה.

הסרטונים הפכו במהרה לוויראליים

רודריגו ארנה, נשיא משותף של פדרציית אגודות ההורים-מורים הארצית בצרפת, אמר שהוא קיבל אזהרה על הווידאו כעבור יומיים, כי הוא הפך לוויראלי ברשתות החברתיות. התלונות זרמו מכל רחבי המדינה. "כששמענו את המידע הזה בבוקר חשבנו שמדובר בפייק ניוז", אמר ארנה. "אבל זה הפך לוויראלי, נכון או לא נכון".

ב-8 באוקטובר, האב הופיע בבית הספר עם גבר נוסף כדי להתלונן בפני המנהל. מנהל בית הספר "ניסה לשווא להשקיט את הדברים כאשר שני הגברים דרשו באופן אלים את פיטוריו של המורה", סיפר ריקאר. הוא הוסיף שהגבר השני, שידוע לשירותי הביון הצרפתים, עצור כעת גם הוא לתשאול.

באותו ערב, האב העלה וידאו שני למדיה החברתית, שבו הוא מסר את שמו של פטי וכתובת בית ספר, ועודד את הצופים "לומר להם, להפסיק!"

מאוחר יותר הלך האב עם בתו לתחנת המשטרה המקומית כדי להגיש תלונה על "הפצת תמונות פורנוגרפיות", אמר ריקאר. בשיחה עם המשטרה ב-10 באוקטובר, פטי הכחיש נמרצות שהוא ביקש מתלמידים מוסלמים לזהות את עצמם ולעזוב את הכיתה, ואמר לחוקרים שהוא רק הציע לתלמידים להביט הצידה ולא לראות חלק מהדימויים. כאשר הוא שמע על הווידאו של האב, פטי הגיש תלונת הוצאת דיבה.

יומיים אחרה כך, האב העלה וידאו שלישי למדיה החברתית. הפעם חזרה בתו על הסיפור. גם הגבר השני שהיה אצל המנהל בבית הספר הופיע, ואמר שהנשיא מקרון "ליבה שנאה" כלפי המוסלמים ואיים לארגן הפגנות אם המורה לא יפוטר.

ארנה מהפדרצייה של אגודות הורים-מורים אמר שאחרי הווידאו, הוא הודיע במהירות להיערך למחאה שתאורגן אולי בחזית בית הספר. ראש העיר הורה למשטרה להציב שוטרים מול בית הספר, והמחאה לא הגיעה. ריקאר אמר שגם בית הספר קיבל איומים. המנהל פנה במקביל להורים ונפגש עם כמה מהם כדי להרגיע את המצב, אך האב סירב להיפגש עם המורה.

הרוצח גר במרחק של 70 ק"מ

ביום שישי, עבדולאך אבויאזידביץ' התקרב לתלמידים מחוץ לבית הספר וביקש מהם לזהות עבורו את פטי. הוא נולד במוסקבה, התגורר בצרפת כפליט חוקי והיה מוכר למשטרה רק בשל עבירות קלות כקטין, אמר ריקאר. הוא התגורר בעיירה בנורמנדי, במרחק כ-70 ק"מ מזירת הפשע.

שוטר מקומי גילה את גופתו של פטי ערופת ראש, עם פצעי דקירה בראש ובחזה, סמוך לבית הספר ובדרך לביתו הסמוך של המורה.

עוד כתבות

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל / צילום: יח''צ הר''י

"זו הייתה שמורת טבע של דו־קיום. עד ה־7 באוקטובר"

עד ה־7 באוקטובר, מערכת הבריאות הישראלית הייתה "חוף מבטחים של דו־קיום", כפי שהגדירה מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר ● אבל בחודשים האחרונים התעוררו בתוכה רגשות עזים של כעס וחשדנות בין ערבים ליהודים, ולפי ופנר, "יש דלק באוויר ואסור לטאטא רגשות טעונים מתחת לשטיח" ● האזינו

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

פוקס: רשת המזון הבינלאומית Pret a Manger ביטלה את ההסכם איתנו בגלל המלחמה

קבוצת פוקס, שחתמה עם רשת המזון והקפה הבינלאומית על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים ברחבי הארץ, הודיעה כי ההסכם עימה בוטל ● בחודשים האחרונים עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בישראל

משתתפי משלחת של דיפלואקט / צילום: דיפלואקט

הסטודנטים הישראלים והזרים שהופכים לשגרירי הסברה של ישראל

ארגון דיפלואקט מכשיר בימים אלה כ–180 סטודנטים, כולל משרתי מילואים, במטרה לייצג את המדינה בזירת יחסי החוץ ● בוגרי הארגון לקחו השנה חלק במשלחות להאג ולקמפוסים בארה"ב ● ישראל מתגייסת

ביומד / אילוסטרציה: Shutterstock

טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?

כנס הסרטן האמריקאי השנתי ASCO מתרחש בימים אלה בשיקגו, ובשני ימיו הראשונים כבר סיפק כמה כותרות משמעותיות ● וגם: חברת מודרנה קיבלה את אישור השיווק למוצר הראשון שלה אחרי תקופת הקורונה ● השבוע בביומד

אדי ודר בהופעה. העיד בפני הקונגרס נגד טיקטמאסטר - וחזר לעבוד איתה / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

כולם שונאים את טיקטמאסטר, אבל האם זה מונופול שכדאי לפרק?

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר, שיצרו יחד מפלצת שלא מאפשרת לתחרות להתרומם ● לא ברור מה זה יעשה למחירי הכרטיסים, אבל בענף המשלב פוליטיקה, הון, בידור ופשע, אין ספק שזהו צעד משמעותי

צילום: רויטרס

מה הכי מפחיד: גבר זר, דוב או סטטיסטיקה

בשבועות האחרונים צצה ברשתות החברתיות שאלה שעוררה דיונים סוערים: במי תעדיפו להיתקל ביער, דוב או גבר זר? ניסינו לענות בעזרת נתוני אמת, וגילינו שמה שמפחיד באמת זה סטטיסטיקה ● הדרך שלנו להעריך סיכונים רצופה הטיות. האם נוכל להשתפר?

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

מטוס של קטר איירווייז / צילום: Nicolas Economou

"חברת התעופה של השנה" לא תגיע לישראל בקרוב

קטאר איירווייז היא "חברת התעופה של השנה" של 2024, עפ"י אתר AirlineRatings.com ● לחמשת המקומות הראשונים בדירוג הגיעו רק חברות שלא פועלות כיום בישראל ● אילו חברות תעופה נכנסו לדירוג, כמה מהן הפסיקו את פעילותן בישראל מאז המלחמה, ומי הן חברות הלואו קוסט המובילות בעולם?

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות בתל אביב / צילום: דרור מרמור

התרגילים והסיכונים: "אנשים לא קונים דירה, אלא אופציה על דירה"

בשנה האחרונה יזמיות הנדל"ן מציפות את השוק במבצעים נוסח "קנו עכשיו ושלמו עם קבלת המפתח" ● כך, הן יכולות לרשום מכירות גבוהות על הנייר, כאילו הריבית הגבוהה לא מצננת את השוק ● אבל בפועל, תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן צונח ומומחים מזהירים מפני מפולת שתוביל לקריסת חברות קטנות

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

הסתיים הדיון בבג"ץ; השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום המיתולוגי: "במשטרה אפילו לא טרחו להגיד טעינו, או סגרנו את התיק מחוסר אשמה"

6 שנים לאחר שהוביל את פרוטרום לאקזיט בשווי כ־7 מיליארד דולר, אורי יהודאי מספר בראיון ראשון ובלעדי על החקירה שנפלה עליו בהפתעה, עד לסגירתה לאחרונה: "אני שלחתי את המידע ל־IFF וצחקתי כמו מטומטם" ● וגם: על העסקים המוצלחים עם בן הדוד ישי דוידי והתסכול מהמצב במדינה: "אם היו קוראים לי להיות שר האוצר, הייתי הולך מחר בבוקר" ● הראיון המלא יפורסם בסוף השבוע

הבניין ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

כמה שילמו זוג הייטקיסטים על דירה בשכונת קטמון בירושלים

בני זוג ראו את הדירה לפני ה־7.10 ועתה החליטו לרכוש אותה ● ב־2018 נמכרה דירת הפנטהאוז בבניין, תמורת 4.9 מיליון שקל ● קטמון הישנה היא שכונה במרכז ירושלים, ונחשבת לאחת מהשכונות היוקרתיות בעיר, לצד טלביה, המושבה היוונית ורחביה

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גנניה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס

מנכ"לית אל על פותחת הכול: איך הגיעה לתפקיד, המתקפה האיראנית וטירוף המחירים

היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית אל על בעיצומו של משבר הקורונה, וכשנראה היה שהיא מנווטת את החברה חזרה לצמיחה, פרצה המלחמה וטרפה שוב את הקלפים ● בשיחה עם ערן גפן מדברת דינה בן טל גננסיה על הספרינט לצמרת, הזינוק במחירים והטריק שאפשר לה לייצר המשכיות כשכל הטיסות בוטלו

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכור כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

אבי נקש תובע את המנכ"ל אבי חורמרו: "נטל זכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים תוך ניצול האמון"

נאמנות אבי נקש הגישה בקשה לתביעה נגזרת בשם שמונה חברות נגד אבי חורמרו, יו"ר וכמנכ"ל בחברות בקבוצה עשרות שנים, בסכום של "מעל 2.5 מיליון שקל" ● בבקשה נטען ל"התנהלות פסולה ומקוממת של חורמרו" באמצעות חברה בבעלותו ולניצול האמון שניתן בו ● חורמרו בתגובה: "טענות סרק מופרכות"

בנימין נתניהו וג'ו ביידן / צילום: ap, Alex Brandon

ביידן ונתניהו משתתפים במשחק מסוכן: ניצול הדדי של חולשות פוליטיות

נאומו של נשיא ארה"ב בסוף השבוע היה מחושב, נועז, רב–סיכונים — וערמומי ● הוא מעמיד את ראש ממשלת ישראל בפני בחירה: בין המשך המלחמה, קרע מדיני וזיהוי מלא של ישראל עם הרפובליקאים, לבין המשך התמיכה הדו–מפלגתית הרחבה, פוליסת הביטוח של ישראל באמריקה