גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת הסחר עם סין לא חיזקה את הייצור האמריקאי

הייצור במפעלים האמריקאים רשם שיא ב־2018, אך חלק גדול ממנו נרשם לפני שסבב המכסים הראשון נגד סין נכנס לתוקף ● יועצי טראמפ טוענים: קמפיין המכסים יועיל בטווח הארוך

שִי ג'ינפינג ודונלד טראמפ  / צילום: Susan Walsh
שִי ג'ינפינג ודונלד טראמפ / צילום: Susan Walsh

למרות המכסים על סחורות סיניות בשווי של מאות מיליארדי דולר שנועדו לפגוע ביבוא, מלחמת הסחר של הנשיא טראמפ נגד סין לא השיגה את היעד העיקרי שלה: עצירת הירידה בייצור האמריקאי. כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו.

המכסים לא הפחיתו את גירעון הסחר עם סין ב־2019, אלא העלו אותו לשיא חדש, והשנה נמשכה המגמה, עם גירעון מסחרי של 84 מיליארד דולר באוגוסט, כאשר היבואנים האמריקאים עברו למקורות זולים יותר כמו וייטנאם, מקסיקו ועוד. הגירעון עם סין עלה גם במהלך המגפה, וחזר להיות היכן שהיה בתחילת כהונת טראמפ.

יעד אחר, חיזוק הייצור, לא הושג גם הוא. צמיחת מקומות העבודה במגזר היצרני החלה להאט ביולי 2018, והייצור התעשייתי רשם שיא בדצמבר 2018.

למרות הנתונים האלה, יועצי הסחר של טראמפ אומרים שהמכסים כפו על סין לחתום על השלב הראשון בעסקת הסחר בינואר השנה, שבו ביגי'ינג הסכימה לקנות יותר מוצרים אמריקאים, להגן על קניין רוחני, להסיר חסמי רגולציה בפני סחר חקלאי ושירותים פיננסיים, ולא לבצע מניפולציות במטבע שלה.

עוד הם אומרים שהמכסים, שנשארו על מוצרים סיניים בשווי 370 מיליארד דולר בשנה, יכריחו במרוצת הזמן את סין להפסיק "התנהלות לא הוגנת", ולעזור לבנות מחדש את בסיס הייצור של ארה"ב.

התוספות קוזזו

"למכסים יש את האפקט של להחזיר משרות ייצור לארה"ב", אמר נציג הסחר האמריקאי רוברט לייתייזר, והצביע על נתונים לפיהם הוסיפה ארה"ב 400 אלף משרות ייצור נטו מנובמבר 2016 עד מרץ 2020, כשהמגפה כפתה סגירת מפעלים נרחבת.

אבל כ־75% מהעלייה במשרות הייצור התרחשו לפני שסבב המכסים הראשון נגד סין נכנס לתוקף ביולי 2018, החודש שממנו חלה ירידה בעסוקה במגזר היצרני. בתחילת 2020, עוד לפני שהמגיפה הגיעה לארה"ב, הגידול במשרות הייצור דעך, ומפעלים פיטרו עובדים בארבעה מבין ששת החודשים עד מרץ 2020.

ניתוח של כל מגזר על ידי הפדרל ריזרב הראה שהמכסים עזרו להעלות את התעסוקה ב־0.3% בתעשיות שחשופות לסחר עם סין, על ידי הגנה על תעשיות מקומיות מיבוא זול מסין. אלא שתוספת זו קוזזה ויותר על ידי העלות הגבוהה יותר של יבוא חלקים מסין, שהפחיתה את התעסוקה היצרנית ב־1.1%. מכסי התגמול שהטילה סין נגד יצוא אמריקאי הפחיתו את המשרות במפעלים ב־0.7%.

טראמפ הוא האחרון בשורה ארוכה של נשיאים אמריקאים שהטילו מכסים כדי להגן על תוצרת אמריקאית. הנשיא אובמה הטיל מכס גבוה על צמיגים סיניים, ג'ורג' בוש הטיל מכסים על פלדה והנשיא רונלד רייגן פגע בטלוויזיות ומחשבים יפנים.

אבל העלאות המכסים האדירות של טראמפ על סחורות סיניות שיקפו חריגה גדולה מההיסטוריה הכלכלית בעידן שאחרי מלחמת העולם השנייה. מאז המלחמה, ארה"ב הובילה סבב אחרי סבב של דיוני סחר עולמיים כדי להנמיך מכסים. זה כבר לא כך.

"זהו השימוש הגדול ביותר במכסים מאז המכסים של סמוט־הולי" מהשפל הכלכלי הגדול, אמר צ'אד בואן, מומחה סחר במכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית. "ההשלכה הכלכלית תבוא לביטוי רק בעוד שנים".

האסטרטגיה פגעה ביצרנים

טראמפ כינה את עצמו "איש התעריפים (מכסים)" ומאחר שעסקים שמתלוננים על האפקט שלהם צריכים פשוט להקים מפעלים בארה"ב. "אני במקרה איש תעריפים כי אני חכם, אוקיי?", אמר טראמפ בראיון עם "וול סטריט ג'ורנל" בנובמבר 2018 כאשר מלחמת הסחר התחזקה. "אנשים באו וגנבו את העושר שלנו - פשטו לנו את העור בצורה קשה".

אבל אסטרטגיית המכסים פגעה ביצרנים. זה בא לביטוי במצבם של שני יצרנים מהמערב התיכון, "אטלס טול וורקס" ו"המלוק סמיקונדקטור אופריישנז".

אטלס מאילינוי אומרת שמכירות המשענות, תיבות ההילוכים ופסי ההובלה שלה למפעלי ייצור עלו ב־18% בשנה שאחרי הטלת המכסים על מוצרים דומים מסין. המלוק, חברה ממישיגן שמייצרת פולימרים שמשתמשים בהם בשבבי מחשבים ותאים סולריים, מתקשה לשחזר את מכירותיה.

השלב הראשון בעסקת הסחר שחתמו וושינגטון ובייג'ינג בינואר קבע ספציפית שסין תקנה יתר פולימרים (פולי־סיליקון) מארה"ב, שהם המוצר העיקרי של המלוק. אך סין לא ביטלה את המכס שלה עליהם, ממש כפי שארה"ב שמרה על המכסים על רוב היבוא מסין, והמלוק לא רשמה גידול במכירות.

"פנינו לחברות סיניות, ושאלנו 'אתם מעוניינים בקנייה של פולימרים?'" אמר פיל דמבובסקי, המנהל המסחרי הראשי של המלוק. "כולן אומרות לנו אותו דבר - אין מנגנון יבוא בלי לשלם מכס. הן היו רוצות לקנות, אך לא יכולות להרשות לעצמן את המכסים".

אטלס, לעומת זאת, יכלה ליהנות מהמכסים כי היא לא משתמשת בספקים סינים - מקור גאווה לחברה המשפחתית שנוסsה ב־1918.

החברה אומרת שהיא נאלצה לסגור עסק רווחי שסיפק רכיבים ליצרני ציוד טלקום בתחילת שנות ה־2000 בגלל התחרות הסינית. אטלס התמקדה מחדש בציוד לייצור לתעשיות ההגנה והרפואה, אך גם תחום זה הותקף על ידי התחרות הסינית הזולה, לפי הבעלים זק מוטי.

בהתחלה המכירות פרחו

כשטראמפ אישר את את המכסים ב־2018, המכירות פרחו. לאטלס אין ספקים סינים, ולכן עלויותיה נשארו יציבות. החברה שהעסיקה כ־100 עובדים לפני המכסים, וגייסה עוד כ־25 עובדים. "ראינו את העלייה ממש כשהמכסים נכנסו לתוקף", אמר מוטי.

אבל לחברות כמו המלוק, למכסים היה אפקט בומרנג. במקום ללחוץ על סין לפתוח שווקים, היא הגיבה במכסי גומלין שייקרו את מוצרי המלוק בתחומה. וחברות אמריקאיות שקונות רכיבים בסין ניצבות לפתע בפני עלויות גבוהות יותר.

נציגי הסחר האמריקאים הכירו בכך שחברות רבות בארה"ב, כמו המלוק, תלויות בשרשראות אספקה בסין, וניסו לשכנע את סין להסכים לצמצם את הסבסוד שלה לתעשיות. אך עסקת הסחר שנחתמה ב־15 בינואר לא השיגה את המטרה הזו, שנדחתה לשיחות עתידיות שטרם חודשו.

טראמפ ויריבו בבחירות ג'ו ביידן התווכחו על אם מדיניות המכסים והסחר של טראמפ החזירה מקומות עבודה בייצור בארה"ב. "הם ויתרו על היצור", אמר הנשיא על ביידן ואובאמה בעימות הטלוויזיה הראשון. ביידן ביטל במידה שווה את הרקורד של טראמפ בעימות הזה, כשטען ש"הייצור ירד לטימיון" עוד לפני המגיפה.

גם כך, יועציו הבכירים של ביידן לא מתחייבים להסרת המכסים על סין. הם אומרים שהוא יתייעץ עם בעלות הברית של ארה"ב על מה לעשות עם המכסים. "מכסים יהיו בין הכלים שנשקול עם בעלות הברית", אמר היועץ הבכיר לביידן אד סאליבן.

דרק סיזורז, חוקר במכון היוזמה האמריקאית השמרני, תמך תחילה בגישה של טראמפ כלפי סין, אך כעת הוא אומר שהיא נכשלה במידה רבה בהשגת יעדיה. "יש סיבות להטיל מכסים, יש סיבות לכך שהגירעון המסחרי הדו־צדדי יהיה חשוב, אבל זה לא הפרס הגדול במונחי משרות ייצור", הוא אמר.

כך מייצרים מחיר מלאכותי

מארק באפט, מנכ"ל המלוק, היה תחילה נלהב ממאמצי ממשל טראמפ ליישר את מגרש המשחקים בתעשייה הסולרית. אבל הוא התחיל להאמין שנחוצים שינויים יסודיים יותר בחברתו ובחברות אחרות כדי להתחרות ביריבים סינים שבייג'ין מסבסדת.

"צריך להסתכל על דברים בצורה כוללנית יותר, במקום בשיטה של 'להרוג כל חפרפרת'", אמר באפט. הוא השווה את המכסים למשחק בחדר מכונות, משחק שבו המטרות ממשיכות לקפוץ.

חברות סיניות שמייצרות לוחות סולריים קנו מיליארד דולר של פולימרים אמריקאים, כמו זה של המלוק, בשנת 2010. בציפייה להמשך מכירות חזקות לסין, המלוק השקיעה מעל מיליארד דולר בבניית מפעל חדש בקלרקסוויל, טנסי, שהושלם ב־2012.

אך לסין היו תוכניות משלה. התחום הסולרי זוהה כתעשייה אסטרטגית בתוכנית הלאומית להגמוניה בייצור ההייטק העולמי ב־2025. התוכנית כללה יצור פוליסיליקון בדירוג סולרי, והפכה את סין למתחרה של המלוק ולא ללקוחה שלה.

יצוא הפולימרים הללו בדרגה סולרית צנח ל־107 מיליון דולר ב־2018. המפעל בטנסי מעולם לא ייצר, והוא נסגר ב־2014.

"זה סיפור תעשייתי סיני קלאסי", אמר באסט. "סבסוד מתמשך, בלי דרישה להציג תשואה על ההשקעה, בלי אכיפת תקנים סביבתיים ובטיחותיים. כך נוצר מחיר מלאכותי זול שמוציא את כל המתחרים מהעסק".

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב