גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פומפיאו מזהיר שהקלה בסנקציות על איראן תהיה 'החלטה מסוכנת'

הנשיא הנבחר ביידן אמר שיחזור לעסקת הגרעין משנת 2015, אשר ממשל טראמפ נסוג ממנה, וישחרר את כלכלת איראן מחרם הפוגע בה באופן קשה

מייק פומפאו/  צילום:Shutterstock
מייק פומפאו/ צילום:Shutterstock

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, הזהיר ביום רביעי האחרון שהסרת או הפחתת הסנקציות האמריקאיות נגד איראן תהיה "החלטה מסוכנת", והביע באופן עקיף חשש מכך שממשל ביידן הנכנס יקל בקמפיין הלחצים בן ארבע השנים על המדינה האיסלמית.

הדיפלומט מס' אחת של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, הגן על מסע הסנקציות כחלק חיוני ממדיניות הביטחון של ארה"ב. הוא אמר את הדברים במקביל להכרזה של משרד האוצר האמריקאי על סנקציות חדשות המכוונות לאימפריית העסקים של המנהיג העליון של איראן עלי חמנאי.

פומפאו לא הזכיר בשמו את הממשל החדש, אך ההודעה שלו באה כתגובה להבטחותיו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לחזור להסכם עם איראן שהיה לארה"ב בזמן כהונתו של ברק אובמה. אחד התנאים בהסכם זה, ממנו ממשל טראמפ נסוג, הוא הסרת הסנקציות.

"הקטנת הלחץ היא אפשרות מסוכנת, שלא יכולה אלא להחליש שותפויות חדשות לשלום באזור המזרח התיכון ותחזק רק את הרפובליקה האיסלמית", אמר פומפאו בהודעה שיצאה ממשרדו.

מזכיר המדינה הגדיר את המדיניות הקיימת כ"יעילה מאוד" והבטיח סנקציות נוספות בשבועות האחרונים לפני שממשל טראמפ עוזב את הבית הלבן, צעד שבכירים מסוימים וחוקרים מתארים כחלק ממאמץ נרחב יותר לשמר את כוח ההינף של ארה"ב מול האיראנים.

"ייאוש של ממשל שלא רואה הישג מהמדיניות הכושלת שלו מול איראן"

בכירים איראנים גינו את הסנקציות בעבר ואמרו שהן לא יגרמו לטהרן להיכנס למשא ומתן.

"ניסיונות אחרונים אלה להמשיך במדיניות הכושלת של 'מקסימום לחץ' נגד איראן ואזרחיה ייכשלו, כפי שנכשלו ניסיונות קודמים", אמר עלי־רזה מיריוספי, דובר של המשלחת האיראנית באו"ם. "הטלת סנקציות או צעדים נוספים היא רק סימן של הייאוש של ממשל שלא רואה שום הישג כתוצאה של המדיניות הכושלת שלו מול איראן".

במהלך הקמפיין, ביידן הגדיר את מדיניותו של טראמפ בנוגע לאיראן כ"כשלון" ומבקרים אומרים שהמאמץ האמריקאי נכשל בהשגת מטרתו המרכזית - השגת הסכם חדש ועסקה גרעינית חדשה עם איראן.

להחלטה של ממשל טראמפ לצאת מהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 התנגדו בנות בריתה האירופאיות של ארה"ב שסייעו לנסח את ההסכם, וההחלטה הביאה לאי־הסכמה נרחבת בתחום הדיפלומטי בינן לבין ארה"ב.

מבקרים של הנסיגה אומרים שהלחץ הביא לריסוק הכלכלה האיראנית מבלי לפתות את טהרן לחזור לשולחן המו"מ, ובה בעת הביא לאי־יציבות אזורית ועודד את איראן להפר את התחייבויותיה על ידי העשרת אורניום נוסף.

"יש יותר סיכוי לעוינות כאשר מחויבויות אמריקאיות אינן אמינות ולמדינות אין דרך לטפס בחזרה מהסנקציות", אמרה אליזבת רוזנברג, עמיתה בכירה במרכז החדש לביטחון אמריקה שעובד כיום עבור קמפיין ביידן.

בדוח מחודש אוגוסט של המכון נכתב: "יריב עשוי להסיק שאם אין דרך למשא ומתן שיסיים את הלחצים הכלכליים, הדרך היחידה למוצא היא הסלמה צבאית. נראה שזו דינמיקה שכבר קיימת במאבק מול איראן".

פומפאו הגן על המדיניות הנוכחית, והצביע על המשבר הכלכלי באיראן. בעקבות הסנקציות נמנעה מאיראן גישה לכ־70 מיליארד דולר בהכנסות מנפט ואם יימשכו ימנעו ממנה הסנקציות כ־50 מיליארד דולר בהכנסות כל שנה.

בעוד תחת הקלה בסנקציות הצליחה איראן להרחיב את תקציב הביטחון של ב-30% בשנים 2016-2018, הסנקציות של ממשל טראמפ גרמו לה לקצץ בחזרה 25% מתקציב הביטחון בשנה שעברה, אמר.

"הסנקציות האלה מונעות מהמשטר כספים שהיה משתמש בהם לפעולות הזדוניות שלו", הוסיף פומפאו.

אליוט אברמס, השליח המיוחד של מחלקת המדינה למדיניות מול איראן ו־וונצואלה, אמר לוול סטריט ג'ורנל בחודש שעבר שאיראן לא נכנסה למו"מ כי חיכתה לראות אם ארה"ב תקל על הלחץ.

"אנו בטוחים שאם הלחץ יימשך, המשטר ייכנס למשא ומתן בשנה הבאה. השלטון באיראן מחכה לראות את תוצאת הבחירות", בארה"ב, אמר בריאיון.

הסנקציות מיום רביעי חלות על ארגון שנשלט על ידי חמנאי, שבכירים במשרד האוצר האמריקאי הגדירו כאימפריה של מיליוני דולרים שהמנהיג הרוחני של איראן משתמש בה להעשרת משרדו, להענקת מענקים לבני ברית פוליטיים ולרדיפה אחר אויבי הממשלה.

אנליסטים של איראן מתארים את "בוניאד מוסטפז", היעד של הסנקציות החדשות, כארגון המתחזה לארגון צדקה אך למעשה מנוהל על ידי משמרות המהפכה, מיליציה שמוגדרת על ידי ארה"ב כארגון טרור.

מומחים אומרים שארגון הצדקה לכאורה רכש סחורות וטכנולוגיות שנועדו לתוכניות הנשק להשמדה המונית של המשטר. הסנקציות פגעו גם בכמה בכירים בארגון ובעשרות מארגוני הבת שלו הפעילים בכל הסקטורים של הכלכלה האיראנית, כולל אנרגיה, מכרות ופיננסים.

בארגון בוניאד מוסטפזן לא הגיבו לפניות העיתון, אך נשיא הארגון, פרביז פתאח, כתב בציוץ שהסנקציות לא יפגעו בפעילותו.

עוד כתבות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?