גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יצרניות חיסונים סיניות בלחץ להוכיח שזריקות הקורונה שלהן יעילות

החברות לא פרסמו תוצאות של מבחנים קליניים מתקדמים, בעוד תוצאות מהיצרניות המערביות המובילות מראות שיש שלושה מועמדים מבטיחים לחיסון עובד

החיסון לקורונה של חברת סינובאק הסינית / צילום: Eraldo Peres, AP
החיסון לקורונה של חברת סינובאק הסינית / צילום: Eraldo Peres, AP

גובר הלחץ על יצרניות תרופות סיניות להראות תוצאות קליניות לכך שחיסוני הקורונה שלהן עובדים, לאחר שנתונים מוקדמים על שלושה חיסונים שפותחו במערב הראו יעילות מבטיחה בטיפול במחלה.

מוקדם יותר השבוע, אסטרהזנקה ואוניברסיטת אוקספורד הבריטית הודיעו שהחיסון שהן מפתחות עשוי להיות בעל יעילות שבין 62% ל־90%, ובכך הצטרפו לשתי מתחרות מערביות אחרות שפרסמו נתונים על החיסון בפיתוח. התוצאות עשויות לאפשר לארה"ב ולמדינות אחרות לתת אישור רגולטורי לחיסון ולהתכונן להפצתו באופן נרחב.

יצרניות חיסונים סיניות החלו במבחנים קליניים ביולי, בערך באותו זמן שהחברות פייזר ומודרנה החלו במבחנים. אחת הסיבות לכך שהסינים צריכים לחכות זמן רב יותר לתוצאות, אומרים מומחי בריאות הציבור, היא שהמדינות בהן חוקרים סינים מחפשים מתנדבים - כמו איחוד האמירויות הערביות או ברזיל - לא היו עדות להתפשטות מחודשת ומהירה של הקורונה כפי שהיה בארה"ב, מגרש הניסויים של יצרניות החיסונים המערביות הגדולות.

הניסויים צריכים ל"צבור" מספר מסוים של מקרי הדבקה לפני שהחוקרים יכולים להצדיק את חשיפת הגילוי מי מהנבדקים קיבל חיסון אמיתי ומי קיבל פלצבו כדי לחשב את אחוזי ההצלחה. 

"סין אמרה שתהפוך את החיסון שלה למוצר כלל עולמי אך אנו עוד מחכים לפרטים ולאחריותיות", אמר פיטר מאיבארדוק, מנהל עמותת ההגנה על צרכנים Public Citizen מוושינגטון.

הרשויות בסין לא חיכו לתוצאות הניסויים הקליניים המתקדמים והחלו לחסן אזרחים מחוץ לניסוי. קרוב למיליון סינים קיבלו חיסונים של חברת סינופארם הלאומית, מבלי שתהיה הוכחה מוצקה לכך שהוא יעיל, צעד שעורר דאגה בקרב מומחי בריאות ציבור מכל העולם.

בספטמבר, איחוד האמירויות הערביות חיסן עובדי בריאות בחיסון הסיני.

לפחות ממשלה אחת נמנעת משימוש בחיסון הסיני בגלל היעדר תוצאות קליניות. פני לוקיטו, ראשת הרשות למזון ולתרופות של אינדונזיה, אמרה למחוקקים במדינה בשבוע שעבר שהסוכנות שהיא עומדת בראשה תעכב מתן אישור לשימוש חירום בחיסון שפותח על ידי היצרנית הסינית הפרטית סינובאק ביוטק (Sinovac Biotech) לפחות עד סוף ינואר, אז היא מקווה שתוצאות ביניים מהמבחנים שהחברה עורכת כבר יהיו זמינות.

הרשויות באינדונזיה מבקשות ללכת בעקבות איחוד האמירויות הערביות ולאשר שימוש חירום בחיסון. הממשלה אמרה בחודש שעבר שהיא מתכננת לרכוש יותר מ-100 מיליון מנות חיסון של החיסון של סינובאק ובנוסף עשרות מיליוני חיסונים נוספים משתי יצרניות סיניות אחרות, שגם הן עוד לא הוציאו לאור תוצאות של ניסויים מתקדמים בחיסון. על פי הדובר של סינובאק, אינדונזיה כבר קיבלה 120 אלף מנות של החיסון שהיא מייצרת.

הניסויים המתקדמים של סינובאק מתרחשים גם בברזיל. חוקרים העוזרים לבצע ניסוי זה אומרים שיש להם כרגע 74 מקרי קורונה מאושרים בין המשתתפים, מספיק כדי לעשות ניתוח אמצע, והם צפויים לפרסם את התוצאות בראשית דצמבר. דובר של סינובאק אמר שהזמן לפרסום המידע תלוי בצוות בברזיל וב"תהליך המדעי", ולא ב"רצון האנושי".

הרגולטורית האינדונזית, לוקיטו, אמרה שהסוכנות שהיא עומדת בראשה לא הצליחה לקבל מידע קליני מברזיל. המבחנים הקליניים של סינובאק באינדונזיה החלו באוגוסט, יותר מאוחר מהמבחן בברזיל, ותוצאות ביניים מהניסוי באינדונזיה צפויות מתישהו בינואר.

יצרניות חיסונים סיניות היו צריכות לצאת מהמדינה על מנת לבצע ניסויים קליניים מפני שהקורונה הייתה תחת שליטה בסין במשך חודשים. היריבות המערביות של חברות אלה גם הן מנהלות ניסויים קליניים מחוץ לגבולות מדינותיהן, אם כי הן גייסו עשרות אלפי מתנדבים בארה"ב ובבריטניה, שם הקורונה הכתה קשה. חוקרים סינים לא יכלו לבצע ניסויים במקומות אלה בגלל המתח הגואה בין בייג'ינג למדינות המערב.

פייר א. מורגון, סגן נשיא בכיר לעסקים בינלאומיים בחברת קנסינו ביולוגיה (Cansino Biologics), המשתפת פעולה עם הצבא הסיני בפיתוח חיסון, אמר שלחברות כמו אסטרהזנקה ופייזר יש יתרון על מפתחי חיסון בסין על ידי זה שהן יכולות לבצע ניסויים קליניים בכל העולם, מפני שיש לחברות אלה עובדים מנוסים בביצוע הניסויים כמו גם קשרים עם סוכנויות רגולציה במדינות שונות. מורגון אמר שבקנסינו מצפים לראות תוצאות ביניים בתחילת שנה הבאה. הוא סירב לפרט מעבר לכך.

"יצטרכו להעלות את האמינות שלהם"

כבר במאי, נשיא סין שי ג'ינפינג הביע ציפיות שסין תנסה לשחק תפקיד מרכזי בניסיון לעזור לעולם להתגבר על המגפה על ידי שיתוף כל חיסון שתצליח לייצר. ישנם מומחי בריאות הציבור שאומרים שהיעדר נתונים מוצקים בינתיים עשוי לפעול נגד השאיפות של סין להפוך לספקית החיסונים המובילה בעולם.

"אם סין רוצה לייצא את החיסון שלה ככלי דיפלומטי במדינות בעלות הכנסה נמוכה, הם עדיין יצטרכו להעלות את האמינות שלהם", אמר סטיפן ג'. מוריסון, מומחה מדיניות בריאות עולמית במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים. המשמעות היא המשך של ניסויים קליניים על מנת שניתן יהיה לספק נתונים ומידה מסוימת של שקיפות, אמר.

מספר גורמים עדיין עוזרים לסין במאמציה. תוכנית חלוקה עולמית של חיסונים שמכין ארגון הבריאות העולמי וסוכנויות בינלאומיות אחרות ככל הנראה לא תוכל לספק חיסונים למדינות מתפתחות עד סוף השנה הבאה. אותם אזורים לא יכולים להתחרות עם ארה"ב ומדינות מפותחות אחרות במרוץ לקבל הבטחה למנות ראשונות של החיסון מיצרניות מערביות, מה שפותח לבייג'ינג חלון הזדמנויות.

שיקול נוסף לממשלות - ויתרון פוטנציאלי לבייג'ינג - הוא שהמועמדים המובילים לחיסון בין המוצרים הסיניים בפיתוח יכולים להיות מאוחסנים בטמפרטורת קירור רגילה, שלא כמו שתי המתחרות המערביות, אחד מהן חיסון שפותח בידי פייזר בשיתוף ביונטק ואחד בפיתוח מודרנה, שיש לאחסן בהקפאה עמוקה.

החיסון של אסטרה זנקה, כמו המועמדים הסיניים, צריך רק קירור רגיל. בגאבי (Gavi), הארגון העוזר להשיג חיסונים תוכנית ההפצה העולמית, הביעו ביטחון בכך שיוכלו לקבל מאות מיליוני מנות חיסון מאסטרה זנקה לאחר שהחברה פרסמה נתונים מעודדים על יעילותו.

אינדונזיה, מקסיקו וברזיל הן בין המדינות המעורבות במגעים לרכוש את החיסון של אסטרהזנקה באופן עצמאי. כנשאל ראש חברת PT Bio Farma, יצרנית החיסונית הלאומית האינדונזית, למה אינדונזיה לא שוקלת רכישה של החיסונים של פייזר ומודרנה, אמר שהטמפרטורות הנמוכות מאוד בהן יש לאחסן את החיסונים יהפכו את ההפצה לעניין מסובך.

"אם נצטרך להשתמש בפייזר, לדוגמה, או מודרנה, נצטרך לבצע רכישות נוספות של מערכות אחסנה שיכולות לאחסן את החיסונים בטמפרטורות קיצוניות", אמר אונסטי בסיר, מנכ"ל ביו פרמה.

דיקי באדימן, אפידמיולוג אינדונזי באוניברסיטת גריפית' באוסטרליה, אמר שאפילו אם ייקח לתוצאות מסינובאק זמן להגיע, החיסון עדיין יכול מאוד לעזור באינדונזיה, מפני שהוא צפוי להיות זול ולא להזדקק לאחסון בטמפרטורות קיצוניות. "האתגר הגדול ביותר שלנו כרגע הוא התמודדות עם המגפה, כל עוד אנו מחכים", אמר באדימן.

רפאלה הואנג השתתף בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

יהודה בר און מנכ''ל נת''ע לשעבר / צילום: כדיה לוי

קאמבק ענק: הוא עזב את נת״ע לפני חמש שנים. האם הוא בדרך חזרה?

השבוע פורסם המכרז לאיתור מחליף למנכ"ל נת"ע, חיים גליק ● זאת רק לאחר שיו"ר הדירקטוריון זומנה לשיחות "יישור" אצל שרת התחבורה ● שמו של יהודה בר און, האיש שהוציא את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן לדרך ונחשב למנכ"ל דומיננטי, עלה כמועמד אפשרי להחליף בתפקיד את גליק

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

המדינה האחרונה בעולם ששמרה על ריבית שלילית מחשבת מסלול מחדש

אפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● השבוע צפויה הודעת ריבית דרמטית, וההערכות הן כי השינוי קרוב ● בין הסיבות: עליות שכר חדות

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

כלי רכב. החברות מכרו פוליסות ביטוח חובה כפולות / צילום: Shutterstock, alexfan32

חברות הביטוח ישלמו פיצוי של 20 מיליון שקל למבוטחים: זו הסיבה

רשות שוק ההון חשפה כי חברות ביטוח חייבו מבוטחים בתשלום על שתי פוליסות על רכב אחד ● הסכומים שיושבו למבוטחים נוגעים לשנים 2015-2019 בלבד, ולכן אם הבדיקה תורחב, הסכומים עשויים לעלות ● החברות נדרשו לבדיקה עצמאית לאיתור מקרי כפל גם בגין תקופות נוספות