גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה שעות ביום אפשר להיות בזום? קבלו את הקאמבק המפתיע של הקורונה: שיחות הטלפון

שובו של הטלפון: מגפת הקורונה החזירה את הדרך הישנה לשוחח, זו שבני דור המילניאלז אולי כמעט שכחו ● דרך המלך בין שיחות זום להודעות טקסט

שובו של הטלפון / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
שובו של הטלפון / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

שיחות זום ופגישות ווידיאו הן תובעניות ומכבידות. דואר אלקטרוני, ווטסאפ והודעות סלאק עושים את העבודה, אבל הודעות כתובת לעולם לא יוכלו להעביר את הניואנסים של שיחה בין אנשים. מה התשובה? שיחת הטלפון של פעם. "שיחת טלפון היא במידות רבות פתרון אמצע נוח", אומרת מריסה שופלר, מרצה לפסיכולוגיה ארגונית באוניברסיטת קלמסון בדרום קרולינה. "היא מושלמת לדיונים אחד על אחד והיא עשירה לא פחות משיחת וידיאו, מבלי להמם אותך במידע חזותי".

במרץ, כשהמגפה הכתה, משרדים רבים העבירו את העובדים שלהם כמעט בן לילה לשעות על גבי שעות של שיחות וידיאו. אבל מהר מאוד הבינו שלא לכולם זה פתרון מוצלח. "זה היה תהליך של ניסוי וטעייה, אך תוך חודש מהרגע שעברנו לעבודה מרחוק גיליתי שאני עושה את רוב שיחות ההיכרות שלי עם לקוחות חדשים בטלפון ולא בזום", אומרת אנה קרייס, יועצת פיננסית בת 25 מסן אנטוניו, שלרוב מייעצת ללקוחות שהם מילניאלז כמותה.

"אנשים נוטים לחשוף בפניי סודות כמוסים ולפעמים אפלים, ויותר קל להם כשאין לנו קשר עין. בכנות, לפעמים אנשים אומרים לי דברים קצת מדהימים, אז לי עדיף שיש לי אפשרות להסתיר את התגובה שלי". זה מעבר מפתיע, היא אומרת, מפני שהיא הייתה פעם נגד שיחות טלפון. אבל כיום גם היא עצמה העבירה לטלפון את המפגש השבועי עם המנטור המקצועי שלה.

הרנסאנס של השיחה בטלפון מגיע אחרי שכמעט והוכרז על מותה בידי דור המילניאל הידוע בשנאתו לטלפונים, ומעדיף התקשרות באמצעות הודעות כתובות על פני הטכנולוגיה שהציג לעולם אלכסנדר גרהם בל בשנת 1876.

ככל שטלפונים חכמים הפכו נפוצים בשוק, הנפח שתפסו שיחות טלפון ירד באופן ממשי, אפילו בעסקים שבעבר התבססו על שיחות טלפון. מחקר משנת 2018 של חברת ההדרכות למכירות ValueSelling Associates מצא ש־48% מהאנשים העוסקים באופן מקצועי במכירות חוששים לבצע "שיחות קרות", שיחות ללקוח חדש שלא מכיר את המוצר. חברת הסקרים גאלופ ציינה שהייתה ירידה בהיענות לסקרים הטלפוניים שלה, מ־28% בשנת 1997 ל־7% בשנת 2017.

אך אם שיחות טלפון היו פעם לא נוחות לעובדים צעירים, השנה החליפה את אי הנוחות הזו רתיעה מעולם השיחות המצולמות. המעבר המאסיבי של מקומות עבודה לווידיאו המחיש שחדרי ישיבות מקוונים הם מקומות שלפעמים אורחים לא קרואים מגיעים אליהם, כמו גורמים עוינים שמשתלטים על הזום ומזרימים תכנים פורנוגרפיים או גזעניים בזמן שיעור בבית ספר או כנס מקוון.

הקאמבק המפתיע של הקורונה: שיחות הטלפון / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

לפעמים המסך גם נתקע או קופא, או שהקול נעלם, שלא לדבר על ההזמנה פתוחה לזרים לשפוט את הרקע עליו אנשים בוחרים להצטלם. כך למשל הצייצן Room Rater, שמעלה בטוויטר תמונות של אנשים בשיחות וידיאו בסביבתם הביתית, ומחלק ציונים פומביים לעיצוב הפנים שלהם בליווי הערות מביכות.

הצוות בחברת eCommerceFuel, קהילה מקוונת ליזמים, עבר לזום באביב, סיפר המייסד אנדרו יודריאן. "הדבר המוזר הוא שהצוות שלנו תמיד עבד מרחוק והסתדר מעולה עם טלפונים, סלאק ומסמכי גוגל לפני המגפה". אבל גם הם נסחפו אל הזום ברוח התקופה.

"תוך שלושה שבועות הבנתי שזה לא ממש עובד בשבילנו, והתחלתי לוותר על שיחות הווידיאו ולחזור לטלפון", אמר. "היו יתרונות מידיים. אתה יכול ללכת בבית, אתה לא צריך לדאוג מה יש לך ברקע".

על פי מדדים רבים, התעבורה בקווי הטלפון עלתה מאוד במהלך המגפה. בחודש מרץ ביקש יו"ר הוועדה הפדרלית לתקשורת, אג'יט פאי, מספקיות שירותי הטלפון הסלולרי לאמץ את "היוזמה לשמור על אמריקה מחוברת", שאליה הצטרפו כבר 800 ספקיות תקשורת. על פי היוזמה, הספקיות מתחייבות לספק הטבות כמו דקות שיחה חודשיות ללא הגבלה או שירותי טלפוניה מוזלים או אפילו חינמיים.

ב־29 לאפריל, כמה שבועות אל תוך הסגר בארה"ב, הודיעה חברת AT&T על עלייה של 32% בכמות הדקות של שיחה קולית ועל עלייה של 94% בכמות הדקות של שיחה קולית באמצעות האינטרנט, לעומת הממוצע לפני המגפה.

סוזן בלום, פרופסורית המתמחה באנתרופולוגיה בלשנית באוניברסיטת נוטר דם, אומרת שעייפות מזום היא בלתי נמנעת: "שיחות וידיאו לא מאפשרות שום חפיפה בין דוברים. אי אפשר לומר ‘אהה' כי זה מפריע לרצף ושם אותך על המסך כדובר הראשי". מעבר לכך, היא אומרת, "אני צועדת בחדר שלי עתה כשאני מדברת איתך. אבל אם היית בזום, היית חייב להיות נייח ולהסתכל קדימה. היו לי שעות על גבי שעות של שיחות זום עם התלמידים שלי בשבוע שעבר, ועכשיו הצוואר שלי כואב!".

לאור כל זאת, נראה ששיחות טלפון הן האופציה הטובה יותר לשיחות אחד על אחד בעידן העבודה מרחוק. ובכל זאת, עדיף לא להתייחס לתחושת המידיות של הטלפון כהזמנה פתוחה לתקשורת בלתי פוסקת. "למרות שאני מעדיף שיחות טלפון, לרוב אני שולח הודעת סלאק לחברי הצוות שלי, ואומר ‘הי, את פנויה לשוחח על הנושא הזה?'" אמר מאנו קומר, מייסד שותף של אפליקציה לניהול אנשי קשר שנקראת HiHello מפאלו אלטו, קליפורניה. "כשהם לא יודעים על מה השיחה, זה יוצר סטרס", אמר.

אבל גם לשיחות וידיאו יש יתרונות משלהן. ליז פוסליאן, ראשת מחלקת תוכן ב טארט-אפ Humu, עדיין אוהבת את הקלות שבה ניתן לשתף מסך בשיחות וידיאו. בנוסף, היא אומרת, "אם אתה הולך לבצע שיחה קשה על ניהול ביצועים, אני חושבת שתמיד עדיף שתהיה מצלמה פתוחה".

הקאמבק המפתיע של הקורונה: שיחות הטלפון / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

רכיב הווידיאו עוזר לאנשים שיש להם קושי להתרכז, אומרת ג'סיקה קארילי, מדענית ימית העובדת במרכז מידע על לוחמה ימית בסן דייגו, וסובלת מהפרעת קשב-ריכוז. "לעבוד מהבית זה זוועה בשבילי, נקודה, בגלל שהיום שלי שבור לחלקים קטנים - בייחוד עם שני ילדים בבית", אמרה. "ואני מעדיפה שיחת וידיאו על שיחת טלפון, כי יותר קשה לי להתרכז באודיו בלבד, וקשה לי להסביר דברים כשאני לא מדברת עם הידיים או מסתכלת על האדם שאתו אני מדברת".

אפילו בשביל המילניאלז שחוזרים לשיחות טלפון במשרד, ההתלהבות מהשיחות הקוליות לא מגיעה לכל תחום בחיים. "אני מתקשרת ללקוחות, אפילו בלי לקבוע מראש, הרבה יותר ממה שהייתי עושה פעם. אך כשזה מגיע לביצוע מטלות, כמו לקבוע תור לרופא, אין סיכוי שאשתמש בטלפון", אומרת קרייס בסן אנטוניו. "בשביל זה יש אפליקציות".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

בלינקן יוצא לפעילים שהפגינו מחוץ למלון שבו הוא לן בתל אביב / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

בלינקן למשפחות חטופים בתל אביב: "לא ננוח עד שנחזיר את כולם"

זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • ראש האופוזיציה לפיד ייצא לביקור מדיני באיחוד האמירויות • דיווח ב-CBS: ארה"ב שוקלת לקלוט קבוצת פלסטינים מהרצועה כפליטים' כולל אופציה למעמד קבע • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאוייש של החות'ים בתימן ● עדכונים שוטפים 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; מניות הקנאביס מזנקות, אינטרקיור ב-19%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.8% ● השקל מוסיף ומתחזק מעט, 3.73 שקלים ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ●  נאייקס השלימה את רכישת חברת הטכנולוגיה הברזילאית VMtecnologia ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

"ניסיונות נואשים": כך מנסה איראן לשכנע את אזרחיה שניצחה את ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

רוב הבורסות באירופה סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי ירד ב-0.4% ● באירופה רוב הבורסות סגורות לרגל האחד במאי ● גם סופר מיקרו צוללת ב-10% בעקבות הדוח הרבעוני ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל