גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גוגל, פייסבוק ואמזון מרוויחות משינויים בשוק הפרסום בעקבות הקורונה

בפעם הראשונה אי-פעם, פרסום דיגיטלי אחראי השנה ליותר ממחצית מהסכום שהוצא על פרסומות בארה"ב

פרסום ברשת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאטיב
פרסום ברשת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאטיב

בפעם הראשונה, יותר ממחצית מההוצאות על פרסום צפויות להגיע לפלטפורמות דיגיטליות כגון גוגל ופייסבוק - כך מסרה GroupM, החברה הגדולה בעולם לרכישת פרסומות. הדבר משקף את האסטרטגיה של משווקים להסית את מוקד הפרסום לאחר שמגפת הקורונה פגעה בתעשייה השנה.

נקודת ציון זו היא ההוכחה האחרונה לעלייה המטאורית של פרסום דיגיטלי, התפתחות שגרמה לכסף היוצא על פרסום להתרכז בכמה ענקיות טכנולוגיה על חשבון פלטפורמות אחרות, כולל עיתונים, טלוויזיה ומגזינים.

פרסומות באינטרנט יכולות להיות זולות יותר מאלה המושמות בסוגי מדיה אחרים, והן גם מאפשרות למשווקים למקד את הפרסום בצרכנים פוטנציאליים ולמדוד את ביצועי הפרסומות. יתרונות אלה הפכו לחשובים אפילו יותר בזמן המגפה כאשר בתי עסק מקצצים את תקציב הפרסום, וצרכנים מוציאים יותר מהכסף שלהם ומבלים יותר זמן באופן מקוון.

"פרסום דיגיטלי היה נקודת אור יוצאת דופן בשנה שמכל בחינה אחרת הייתה חשוכה לתעשיית הפרסום", נאמר בדוח של GroupM, יחידה של חברת WPP. הדוח היה צפוי להתפרסם ביום שלישי.

ב־GroupM צופים כי משווקים יוציאו כ־110.1 מיליארד דולר על פרסומות דיגיטליות השנה, או 51% מסך של 214.6 מיליארד דולר, הסכום שצופים שייצא על פרסומות בארה"ב עד סוף השנה. הסכום אינו כולל פרסומות תעמולה שיצאו במסגרת הבחירות לנשיאות שם.

בשנה הבאה צופים ב־GroupM כי הוצאת כסף על פרסומות בארה"ב תצמח ב־12% ל־240 מיליארד דולר, וכי פרסומות דיגיטליות יכניסו כ־130 מיליארד דולר, 54% בסך-הכול.

לפני שלוש שנים, פרסומות דיגיטליות היוו רק שליש מההוצאה על פרסומות בארה"ב, אמרו ב־GroupM - בערך הסכום שיצא על פרסומות בעיתונים, ברדיו, במגזינים ובתחנות טלוויזיה מקומיות גם יחד. לשנת 2020 בינתיים, נתח השוק של ארבע קטגוריות פרסום אלה יחד משוק הפרסומות בארה"ב התכווץ ל־21%.

כשמגפת הקורונה הכתה בארה"ב במרץ, חברות רבות קיצצו את תקציב הפרסום שלהן, כאשר עסקים ברחבי העולם נסגרו על-מנת להגביל את התפשטות הנגיף. צרכנים הספונים בבתיהם החלו לקנות יותר דברים באינטרנט וגרמו לחברות קטנות וגדולות לשים דגש רב יותר על פרסום דיגיטלי, כך אמר בריאן וויסר, נשיא מחלקת מודיעין בינלאומי ב־GroupM.

הפרסום באינטרנט נשלט על-ידי שלוש מתחרות - פייסבוק, אמזון וגוגל (השייכת לחברת אלפאבת) - אשר ביניהן אחראיות לכמעט שני שליש מהכסף שיצא בארה"ב על פרסום דיגיטלי השנה, כך לפי חברת המחקר eMarketer.

"המרוויחות הגדולות הן גוגל, פייסבוק ואמזון", אמר מנכ"ל GroupM, כריסטיאן ג'ול, בראיון. "הן עשו עבודה טובה בהצגת ביצועי המודעות - וכשהן מציגות תוצאות, המשווקים מזיזים את הדולרים".

עסקים קטנים ובינוניים באופן ספציפי עברו לפרסום דיגיטלי במהלך המגפה, כך לפי דוח מהעת האחרונה של מנתח המדיה מייקל נתנזון. "בגלל השילוב המועדף בין מיקוד גבוה של הפרסומות והעלויות הנמוכות של קריאטיב, עסקים קטנים עברו לפרסום בדיגיטל באופן גורף", הכתב בדוח.

הצמיחה בהוצאה על פרסומות דיגיטליות מגיעה על אף כוחות נגדיים שפעלו על כמה מענקיות הטכנולוגיה השנה. פייסבוק הייתה יעד לחרם פרסומות באוגוסט, לאחר שקבוצות זכויות אדם דרשו שחברת הרשת החברתית תעשה יותר על-מנת לרסן דברי נאצה באתר שלה. למרות זאת אמרה פייסבוק שכי ההכנסות שלה מפרסומות עלו ב־22% ברבעון השלישי לעומת השנה הקודמת.

הכנסות מפרסום דיגיטלי בגוגל עלו בקרוב ל־10%, ל־73.1 מיליארד דולר ברבעון האחרון, בעוד עסק הפרסומות של אמזון צמח באופן תלול. מכירות שטח פרסום באמזון הגיעו ברבעון זה ל־5.4 מיליארד דולר, עלייה בשיעור של 51%.

חברת ייצור המזון מונדלז (Mondelez International), יצרנית עוגיות אוראו וקרקרים של ריץ, אמרה בחודש שעבר כי תוציא יותר כסף על פרסום דיגיטלי מאשר על פרסומות בטלוויזיה בפעם הראשונה השנה.

ג'ונתן הלבורסון, סגן נשיא לענייני חוויית הצרכן במונדלז, אמר כי באופן טיפוסי לקוחות קונים חטיפים בחנויות, אבל המגפה הובילה לרכישה של יותר חטיפים באינטרנט כחלק מניסיונות של צרכנים לעבור לקניות מצרכים באינטרנט ולהזמנות עד הבית.

החברה החלה להעביר כסף פרסום לכיוון פלטפורמות דיגיטליות אשר "מאפשרות קישור ישיר יותר למכירה עצמה", אמר בראיון. מונדלז, המבוססת בשיקגו, מצפה להמשיך להוציא יותר כסף על פרסומות דיגיטליות מאשר על טלוויזיה בשנה הבאה, כך אמר הלבורסון.

תחנות טלוויזיה מגדילות את יכולתן להציע למותגים פרסומות ממוקדות, בניסיון להתחרות ביריבים הדיגיטליים שלהן, בעוד ענקיות שיווק כמו וולמארט וטרגט משתמשות במידע על צרכנים שאספו במשך שנים על-מנת לפתח את הפרסום שלהן באינטרנט.

פרסום בתחנות טלוויזיה לאומיות צפוי לקטון ב־7.9%, ל־39.5 מיליארד דולר השנה, אמרו ב־GroupM, אך החברה צופה עלייה חזרה בשנת 2021, עם עלייה של 6.6% לסך של כ־42.1 מיליארד דולר.

אך פרסומות בטלוויזיה ב־2021 עדיין צפויות להימכר בפחות כסף לעומת 42.9 מיליארד הדולר שהוצאו עליהן בשנת 2019, כאשר התעשייה מתמודדת עם אתגריים מבניים, כולל החלטות של צרכנים לבטל שירותי טלוויזיה בתשלום לטובת חלופות המבוססות על האינטרנט - מהלך שזכה לכינוי "קיצוץ הכבל".

ב־GroupM מצפים כי המגפה תאיץ את מגמת ירידת הפרסומות בתקשורת הכתובה. בקבוצה צופים כי ההוצאה על פרסומות בעיתונות הכתובה ובמגזינים בשנה הבאה תרד ב־12% וב־8%, בהתאמה.

בתור החברה שקונה הכי הרבה פרסומות בעולם, GroupM אחראית לרכישת פרסומות בסכום של כ־63% בשנה, לפי חברת המחקר Convergence. הלקוחות של GroupM כוללים את פורד, יוניליוור וגוגל.

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; וויקס מזנקת בכ-25%

הנאסד"ק עולה ב-0.8% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין